Jag börjar känna värmen från Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Phonta " sa:
HElt rätt FA. Tyvärr verkar Thailand vara så , men jag skiter i det , vill hon inte lyssna så blir hon frånskild. Jag har inga ekonomiska behov att vara gift och det vet hon . Det är inte för att jag vill vara stöddig utan jag hatar att känna mig utnyttjad , samma tänk som "Svensk man /Thaikvinna boende i Sverige" Där bor man helst gratis ,om man jobbar som min fru så vägrar man ta del av räkningar , möjligtvis att man delar på matkostnaderna ..... och nu på samma sätt här , att påstå att 15000 Thbt inte räcker till mat och vatten , tandkräm och tvättmedel under en månad är att ta i , sen 5000 thbt i fickpengar .. Att köpa en moppe till någon här kommer aldrig att ske , det får min fru göra , hon tycks väldigt passligt ha glömt bort sina digra besparingar på banken ;D

Och tack Berra .... Dessutom så kör de sönder allt de sätter sig på , bara köra , ingen olja hoppsan !!!Vaför stannar den :eek: .Det finns tre motorcyklar i familjen förutom min stora . En fungerar , varför ,de är alla ganske nya :mad:

Annars har Fyanfaplantorna /buskarna fått en omgång koskit idag samt vatten nu på kvällen . Ser riktigt bra ut mot nya muren .. har så dålig uppkoppling så det tar ljusår att ladda ner en bild , men det finns ju en sida som heter "Rezise image" på internet , den kan vara bra ibland när man har för avancerad kamera 18 megapixl. blir stora bilder för inläggen ;D
Hoppas du får till det, tiden får väl utvisa hur det blir. Jag förstår dig, inte kul att klaga på alla och allt ... ett tips så snart någon gjort något positivt ge gärna en komplimang, så de får höra när de tycker de gjort bra ...

Vad har du för uppkoppling i huset?

18 mega pixel blir ju lite tungt så en resize är väl bra ...

Har du fått jycken?

"Phonta " sa:
HElt rätt FA. Tyvärr verkar Thailand vara så , men jag skiter i det , vill hon inte lyssna så blir hon frånskild. Jag har inga ekonomiska behov att vara gift och det vet hon . Det är inte för att jag vill vara stöddig utan jag hatar att känna mig utnyttjad , samma tänk som "Svensk man /Thaikvinna boende i Sverige" Där bor man helst gratis ,om man jobbar som min fru så vägrar man ta del av räkningar , möjligtvis att man delar på matkostnaderna ..... och nu på samma sätt här , att påstå att 15000 Thbt inte räcker till mat och vatten , tandkräm och tvättmedel under en månad är att ta i , sen 5000 thbt i fickpengar .. Att köpa en moppe till någon här kommer aldrig att ske , det får min fru göra , hon tycks väldigt passligt ha glömt bort sina digra besparingar på banken ;D

Och tack Berra .... Dessutom så kör de sönder allt de sätter sig på , bara köra , ingen olja hoppsan !!!Vaför stannar den :eek: .Det finns tre motorcyklar i familjen förutom min stora . En fungerar , varför ,de är alla ganske nya :mad:

Annars har Fyanfaplantorna /buskarna fått en omgång koskit idag samt vatten nu på kvällen . Ser riktigt bra ut mot nya muren .. har så dålig uppkoppling så det tar ljusår att ladda ner en bild , men det finns ju en sida som heter "Rezise image" på internet , den kan vara bra ibland när man har för avancerad kamera 18 megapixl. blir stora bilder för inläggen ;D

Någonting är väldigt fel med din Thaländska familj, det du berättar är ingenting jag känner igen. Vi har haft en moppe här i tre år nu som alla som behöver kör och är rädda om. Ärliga, hårt arbetande människor med stor respekt för andra, det är hur jag upplever Thailändare.

De kräver dock att man respekterar dem tillbaka. Du tror inte att det kan ha med dig själv och din negativa attityd att göra? En ond cirkel? Att vara generös kan öppna många dörrar och hjärtan ;) :)

mackes

Nog är det väl generöst när man har en fru som har en välfylld bankbok,
att ge henne 5000;. månad som fickpengar?

Jo , jycken har jag fått , skitkul är hon ,nästan rumsren nu vid sex veckors ålder . vet inte varför Thai är så kåta på att släppa iväg tidigt ,slantarna förstås, men det funkar då hon är väldigt tuff och företagsam , sov hela natten ....

Det är svårt att var positiv när de inte gör mycket positivt ;D Sanden igår var ett helt lass ,samt dubbla antal säckar mot vad muren krävde , idag murades det en ny trappa till min svågers hus , för mina slantar ... ::). Varför frågar jag då min fru, jag menar att det är skitstålar ,500 thbt kan jag avvara , det är sättet att hela tiden mygla och blåsa.. Jag tror som en forummedlem sa till mig . De ser oss som vi ser på våra invandrare i Sverige, han menade då de som vi kallar för n..... ... Men vi har stålar och det är ju en väsentlig skillnad ........ ;)

Märkligt Phonta,

Känner inte heller igen det ... minns en gång jag och ett syskonbarn (hon var fem) skulle till närmsta shop två hus bort, jag skulle ha en öl sen skulle syskonbarnet få en glass.

Utanför satt några tonåringar som jag förstod vill att jag skulle köpa en öl till dem också ... Jag bara skrattade åt dem.

Jag berättar för min fru, hon frågade syskonbarnet vad dem sagt, de hade sagt att farangen var snål ... nu tog det hus i helvete ... min fru gick och skälde ut dem, min svärmor åkte hem till en av deras mamma och sa att man pratar inte om deras svärson så då behöver de inte visa sig i byn mer ...

De är oftast tacksamma när man hjälper till ekonomiskt, sen kanske jag skämt bort dem och de ser vissa saker som en naturlig del numera ... men vadå ... :)

Mackes:
Du är helt fel ute ... DE har fått en traktor för 400000thbt,det har jag berättat tidigare , igår fick svärmor 2000thbt av mig , som present , de fick 5000 thbt för en mur som skulle kostat 2500 thbt att mura , bara för att jag är dum i huvet .. Tacken då blir att min fru vill ha mer , det här krävs en snar ändring i deras attityd , inte min Mackes .... Annars lär deras levnadsstandard sjunka rejält , om inte frugan öppnar sina böcker som ligger i god nivå med mina som just sålt ett hus med en dryg mille i förtjänst ..... Kanske du nu förstår att jag är förbannad på detta utnyttjande , jag tror att många låter sig skinnas inpå bara kroppen , det kommer inte att ske med mig ....

jag har ju min pension säger frugan , jag har bara mina sparpengar ;D ;D ;D ;D

O min gumma som sätter in sin lön på mitt pensionskonto i thIland

"Phonta " sa:
Mackes:
Du är helt fel ute ... DE har fått en traktor för 400000thbt,det har jag berättat tidigare , igår fick svärmor 2000thbt av mig , som present , de fick 5000 thbt för en mur som skulle kostat 2500 thbt att mura , bara för att jag är dum i huvet .. Tacken då blir att min fru vill ha mer , det här krävs en snar ändring i deras attityd , inte min Mackes .... Annars lär deras levnadsstandard sjunka rejält , om inte frugan öppnar sina böcker som ligger i god nivå med mina som just sålt ett hus med en dryg mille i förtjänst ..... Kanske du nu förstår att jag är [¤#@@¤%] på detta utnyttjande , jag tror att många låter sig skinnas inpå bara kroppen , det kommer inte att ske med mig ....

Finns inget värre än att känna att man blir utnyttjad.
Speciellt när uppskattningen för det man gör dessutom är dålig.

"Phonta " sa:
Mackes:
Du är helt fel ute ... DE har fått en traktor för 400000thbt,det har jag berättat tidigare , igår fick svärmor 2000thbt av mig , som present , de fick 5000 thbt för en mur som skulle kostat 2500 thbt att mura , bara för att jag är dum i huvet .. Tacken då blir att min fru vill ha mer , det här krävs en snar ändring i deras attityd , inte min Mackes .... Annars lär deras levnadsstandard sjunka rejält , om inte frugan öppnar sina böcker som ligger i god nivå med mina som just sålt ett hus med en dryg mille i förtjänst ..... Kanske du nu förstår att jag är [¤#@@¤%] på detta utnyttjande , jag tror att många låter sig skinnas inpå bara kroppen , det kommer inte att ske med mig ....

Jag hatar själv att bli utnyttjad men det är lite tricksigt att hantera fattiga människor som tror att man har obegränsat med pengar.

Det var först när min omgivning började inse att jag inte hade några sjöar av pengar som vi började kunna mötas på lika villkor. Nu vet ju din fru om att du har pengar från husförsäljningen och det har hon förmodligen berättat för hela sin omgivning vilket gör att folk försöker utnyttja dig. Ett typexempel är 7 000 för att hämta i Bkk, det är vad min frus bröder tjänar på en hel månad.

Jag tror du måste göra väldigt klart för alla parter att pengarna från husförsäljningen inte är tillgängliga för någon för att ni skall kunna mötas. 20 000 är definitivt en generös hushållskassa men jag tror din fru suktar efter förmögenheten, stäng den kanalen och gör henne delaktig i din egen budget på 20 000 i månaden, då tror jag det blir annat ljud i skällan. Speciellt om du någon gång tar pengar ur den kassan och ger bort till familjen...

"ledarn " sa:
Här hemma har ju frugan jobbat heltid i snart 3 år..
Inte en gång har hon pratat om att hon vill ha eget konto för "sin" lön..

Här betalas allt ifrån samma kassa och även sparar vi på gemensamma konton.

Där jag går "bet" är ju på våra markaffärer i Thailand där jag inte kan stå på några papper..
Men då vi är gifta där så kan inte frugan sälja marken utan mitt medgivande..
Men jag kan inte hävda något i ev, skillsmässa... :thumbsdown:

Det är väl detsamma som mej..vi delar på allt...min fru handlar mat för egna pengar...vi sparar tillsammans...och..naturligtvis äger jag inget av mina investeringar i Thailand....men det unnar jag min fru och dotter av hela mitt hjärta!

Har aldrig blivit utnyttjad eller lurad av familjen...hårt arbetande människor...som hjärna hjälper till...utan baktanke! Det enda problem vi har nu...är fruns son på 16 år och som troligen" blivitkönsmogen" och vill ut på egna äventyr...men det får vi ta tag i när vi kommer ner i juni.

Känner mej accepterad av fruns familj...och ger tillbaka det jag kan...av hjärtat! :)

Areeya

En del går all in och lägger alla ägg i samma korg och hoppas på att relationen med thaidamen ska hålla hela vägen in i mål. Gör den det så blir det säkert görabra, men gör den inte det så står dom med rumpan bar och glädjen i att åtminstone fd frun som nu blåst dom på allt iaf har det gott framöver är det enda dom har kvar.
Svårt att se nån vidare glädje i det..

Dem som håller lite hårdare i plånkan hamnar aldrig i den sitsen, skiter det sig med damen så kan dem alltid ta en taxi till nästa by och börja om.
Innebär inte att man behöver vara snål och dum mot sin fru, långt ifrån.

Jag har varit gift med två thailändska fruar, ja inte samtidigt förstås, och har två familjer att jämföra med. Mitt ex familj är precis som Pontha beskriver, fast upphöjt till tre. Där blir man lurad på allt och får höra bakvägen att man är snål om man inte finner sig i att öppna plånboken bara nån tittar på en. Köper man hem två lådor öl, får man tre burkar själv -om man är snabb. dom tycks tro att medan thailändarna hälsar med wai, hälsar farang med plånboken... För ett par år sedan var jag i min nuvarande frus by med exets och mitt barn och jag hade lovat ordna så flickan fick hälsa på mormor. Mitt ex tyckte jag skulle stanna hos dom, exets familj, några dar, men jag sa som det var -jag har jaggu mig inte råd att betala 5000:- bath per natt för att sova på golvet. Inte lust heller! Så jag lämnade tösen och återvände med vändande buss. Exsvägerskan ojade sig och undrade varför och det var mig en underbar njutning att få säga precis som det var, att jag tyckte dom var en samling snikna "boms" och att jag var trött på att vara bankomat åt dom. Ibland är livet underbart, hennes min var riktigt kul att se!

Min nuvarande familj är precis tvärt om. Hårt arbetande, ärliga, jag hör aldrig ett pip om pengar och dom vet mycket väl att jag inte har mer pengar än jag behöver själv. Grannar och vänner är likadanna, hela byn är annorlunda än exets.
Jag tror nog att Pontha har haft lite otur med omgivningen. Fast det går nog att dressera den också!

"FA " sa:
En del går all in och lägger alla ägg i samma korg och hoppas på att relationen med thaidamen ska hålla hela vägen in i mål. Gör den det så blir det säkert görabra, men gör den inte det så står dom med rumpan bar och glädjen i att åtminstone fd frun som nu blåst dom på allt iaf har det gott framöver är det enda dom har kvar.
Svårt att se nån vidare glädje i det..

Dem som håller lite hårdare i plånkan hamnar aldrig i den sitsen, skiter det sig med damen så kan dem alltid ta en taxi till nästa by och börja om.
Innebär inte att man behöver vara snål och dum mot sin fru, långt ifrån.

Nu blir jag nästan lite religiös men jag tror att hemligheten är ett det blir som du föreställer dig. Så en halvhjärtad satsning kommer inte att fungera, det gäller att du tror på den och gör du det så ger du allt! Säger en sann entrepenör.

"Ubon " sa:
mackes

Nog är det väl generöst när man har en fru som har en välfylld bankbok,
att ge henne 5000;. månad som fickpengar?

Min gumma har samma varje månad, och hon är så glad för detta, det är min pensen säger hon och springer till banken.

KARMA till dig Ubon

FA är den som har minst erfarenhet av Thailand (i alla fall som jag vet ) däremot verkar han vara den som snappat åt sig och ser mest klarsynt av de flesta här.. Mackes verkar vara lite av en velare tycker jag , en dag , stå på dig Phonta ...
Nästa dag satsa allt och ge allt ..... ;D ;D ;D ;D Helt sjukt att ge allt , det har många gjort före mig , dessutom vet jag att en del av de som skriver här och nu har en plann B ,det vet jag efterssom jag har haft annan typ av kontakt med dessa , varför ha en plan B om ni litar helt på Er underbara Thaifamilj ;D ;D ;D ;D
Jag skrattar mig fa.. harmynt när jag läser en sak ena dagen samt en annan nästa ...

Nåväl , alla är gifta med Thai , det ger vid hand att nästan alla .i alla fall de som har nåt i pannloben är försiktiga .. kan säga att min fru vet inte hur mycket jag har på kontot , och det skall hon inte veta ,, hon vet försäljningspriset ,sen drar dom en slutsats(oj, vad skrev jag nu ) ;D ;D
Vad som går av i reavinst eller vad jag hade i lån skiter de i , jag sålde för en helvetes massa mer slantar än jag köpte ... pengarna stannar i Sverige där jag har äktenskapsförord ... punkt slut ... men det fattar inte hon, och ju mer de tjatar om stålar desto längre bort hamnar ett ev.husbygge .. just nu ligger det i nästa liv för mig .... ;D ;D

"Phonta " sa:

www.gimp.org
Här kan du ladda ner ett bildbehandlingsprogram i vilket du lätt kan ändra storleken på dina bilder.
Många pratar om det svindyra Photoshop, detta är nästan lika bra men är gratis. Det finns även på svenska.
Jag gör gärna en enkel beskrivning till er av ex. hur man förminskar bilder innan ni skickar upp dem här.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp