Jag börjar känna värmen från Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"glimten66 " sa:
vi har både o jag har ett par konton likaså tanten o sen har vi ett gemensamt konto

Hej !
Vill bara i all välmening påpeka följande.
I Thai så är det DEN som för tillfället har bankboken i sin hand, som ensam har rätten att disponera kontot. Oavsett om kontot står på annan person.
Man frågar aldrig en Thai om leg.på banken, då dom visar boken, för ett visst konto.
Det är bara Farangen, som skall visa sitt pass, i alla väder, trots att du har boken i din hand.
Så nu alla ni som lever i Thai, håll koll på era bankböcker.
Fråga INTE frugan om detta är rätt, för det kanske hon inte känner till förut.

"Phonta " sa:
FA är den som har minst erfarenhet av Thailand (i alla fall som jag vet ) däremot verkar han vara den som snappat åt sig och ser mest klarsynt av de flesta här.. Mackes verkar vara lite av en velare tycker jag , en dag , stå på dig Phonta ...
Nästa dag satsa allt och ge allt ..... ;D ;D ;D ;D Helt sjukt att ge allt , det har många gjort före mig , dessutom vet jag att en del av de som skriver här och nu har en plann B ,det vet jag efterssom jag har haft annan typ av kontakt med dessa , varför ha en plan B om ni litar helt på Er underbara Thaifamilj ;D ;D ;D ;D
Jag skrattar mig fa.. harmynt när jag läser en sak ena dagen samt en annan nästa ...

Nåväl , alla är gifta med Thai , det ger vid hand att nästan alla .i alla fall de som har nåt i pannloben är försiktiga .. kan säga att min fru vet inte hur mycket jag har på kontot , och det skall hon inte veta ,, hon vet försäljningspriset ,sen drar dom en slutsats(oj, vad skrev jag nu ) ;D ;D
Vad som går av i reavinst eller vad jag hade i lån skiter de i , jag sålde för en [¤#@@¤%] massa mer slantar än jag köpte ... pengarna stannar i Sverige där jag har äktenskapsförord ... punkt slut ... men det fattar inte hon, och ju mer de tjatar om stålar desto längre bort hamnar ett ev.husbygge .. just nu ligger det i nästa liv för mig .... ;D ;D

Att vara klarsynt är enligt din uppfattning verkar vara att tycka som dig. Jag försöker bara dela med mig av mina erfarenheter och för att du inte skall tycka att jag är otydlig får du dem här sammanfattade i några ledord som jag tycker är viktiga i umgänget med andra människor, Och du, det är samma ord oavsett det gäller Thai, svenskar eller muslimer:

1. Respekt
(Respektera alla som respekterar dig, även om du inte tycker de förtjänar det)
2. Ärlighet
(Ljug aldrig, inte ens för dina barn. Men säg inte heller alla sanningar du har)
3. Generositet
(Håll inte så hårt i dina ägodelar, du får ändå inte ta med dem när du dör)

Frugan vill att jag skall flytta alla slantarna till ett Thaikonto, undrar varför ..
Kommer inte att ske .... ;)

med all respekt Mackes

Ärlighet :: jo visst , skall vi köra ensidigt , eller skall bara Farang vara ärlig och uppriktig ,, ärliga Muslimer ... skämta inte om detta , tydligen har du träffat dom få ärliga, att Thai ljuger " som en häst travar " vet alla som har levt ett tag i Thai
Respekt :: Ja , det köper jag , men ordet repekt innehåller mycket , repekt genom att inte vara uppriktig med sina känslor föraktar jag , jag är en väldigt uppriktig person ,och anser att respekt det måste man förtjäna , inget som kommer av sig självt .... det btror bara vissa grupper i Swedala som alltid tjatar " vis arespekt Svenne "
Generös: Det ahr jag verkligen varit ,för mycket anser de flesta som känner mig ...

"Sir One " sa:
www.gimp.org
Här kan du ladda ner ett bildbehandlingsprogram i vilket du lätt kan ändra storleken på dina bilder.
Många pratar om det svindyra Photoshop, detta är nästan lika bra men är gratis. Det finns även på svenska.
Jag gör gärna en enkel beskrivning till er av ex. hur man förminskar bilder innan ni skickar upp dem här.

Ett annat enkelt,gratis och bra PICASA 3 från Googel.

"Phonta " sa:
Frugan vill att jag skall flytta alla slantarna till ett Thaikonto, undrar varför ..
Kommer inte att ske .... ;)

Ponta !!
Din fru kanske känner till detta, som jag skrev om ang bankboken, på denna sida lite längre upp. ;) ;) ;) ;) ;)

"Långeman " sa:
Hej !
I Thai så är det DEN som för tillfället har bankboken i sin hand, som ensam har rätten att disponera kontot. Oavsett om kontot står på annan person.
Man frågar aldrig en Thai om leg.på banken, då dom visar boken, för ett visst konto.
Det är bara Farangen, som skall visa sitt pass, i alla väder, trots att du har boken i din hand.

"Långeman " sa:
Hej !

Jag ifrågasätter inte, för jag vet inte...........men,

detta skulle i så fall innebära att om någon tappar sin bankbok, låt säga,
på gatan och en person hittar denna, så är det bara att gå till banken
och tömma kontot? tycker detta låter otroligt.....

"Phonta " sa:
med all respekt Mackes

Ärlighet :: jo visst , skall vi köra ensidigt , eller skall bara Farang vara ärlig och uppriktig ,, ärliga Muslimer ... skämta inte om detta , tydligen har du träffat dom få ärliga, att Thai ljuger " som en häst travar " vet alla som har levt ett tag i Thai
Respekt :: Ja , det köper jag , men ordet repekt innehåller mycket , repekt genom att inte vara uppriktig med sina känslor föraktar jag , jag är en väldigt uppriktig person ,och anser att respekt det måste man förtjäna , inget som kommer av sig självt .... det btror bara vissa grupper i Swedala som alltid tjatar " vis arespekt Svenne "
Generös: Det ahr jag verkligen varit ,för mycket anser de flesta som känner mig ...

Jag talar om att jag skall vara ärlig, de som inte är det tillbaka väljer jag bort. Konstigt nog händer det mig väldigt sällan (men det händer)

Med respekt menar jag att du skall respektera andras åsikter och inställningar (förutsatt att de är ärliga). Du behöver inte ha samma åsikt, Vi två är väl ett bra exempel :D

Generös behöver inte nödvändigtvis handla om kontanter, det kan vara att gå med frugan på ett evenemang du helst vill slippa eller att överse med dotterns pubertetsfasoner. Det kräver ofta ett stort mått av självkänsla.

"legolas " sa:
Angående bankböcker.... Jag har svårt med dessa regida stelbenta beskrivningar av Thailand faktiskt. Som motvikt då emot Långemans (ursäkta Långeman) åsikt att vem som helst som har en bankbok i handen, oavsett innehavarens namn, kan gå och tömma bankboken.

Så är icke detta sant alls. jag pratar nu om Kasikorn, KhrungThai, Bangkok bank samt Ayudhaya bank, alltså den gröna, den mintblå, den marineblå samt den gula banken. Här kräver dom legitimation av thai, alltså deras ID-card, och av falangen hans pass...

Vi har sparat pengar i Sodas namn nu i 5 år här hemma. Yongyut kan INTE gå och ta ut dessa pengar, hon har bankboken här hemma. Mamman till Soda kan icke heller gå och ta ut pengarna, utan att Soda skall vara med. Detta är i Chaiyaphum. Och vi prövade nu i veckan som gick...

Hur det är nere bland ghettona söderut vet jag inte, men i Chaiyaphum så håller de på reglerna i alla fall i detta hänseendet vågar jag lova..

legolas

Detta har hänt och kan hända igen, vem vet?? Kanske bara du, som bor i det civiliserade Thai 8) 8) ;D
Bankboken i Thai, fungerar ungefär som den gjorde i swe på 50-60 talet.

"Långeman " sa:
Ett annat enkelt,gratis och bra PICASA 3 från Googel.
mitt problem är att picasa ägs av google. Dom har börjat slå klorna i alla som visar sig på deras sidor. om man inte passar sig så visar dom snart var i världen man befinner sig. Google+ kommer att bli ett gissel. man strävar efter världsherravälde som en gammal sovjetstat fast med andra förtecken. rena kgb i vardande

"Sir One " sa:
mitt problem är att picasa ägs av google. Dom har börjat slå klorna i alla som visar sig på deras sidor. om man inte passar sig så visar dom snart var i världen man befinner sig. Google+ kommer att bli ett gissel. man strävar efter världsherravälde som en gammal sovjetstat fast med andra förtecken. rena kgb i vardande

Sir One :Ungefär som Apple gör då , lika illa anser jag ,inte heller försvarligt

Mackes: Jag tror nog att vi princip har samma uppfattning , att komma fram till det genom inlägg i ett Forum är nog lite svårt ;) Jag har genom åren gjort oändligt mycket för min Thaifamilj samt även för hennes ohängda döttrar , den större har nu mognat och visar den respekt man kan förvänta sig , vilket hon då även bemöts med .. hon fick tillex en I Phone av mig i förrgår , visserligen en beg ,men i alla fall .. Hon var väldigt nöjd .. min fru köpte en till den yngre .. Jag öppnade även en salong som min fru drev i Sverige under två år , både jag och min hustru är utbildade vid WatPhos berömda skola för lära av Thaimassage ... Detta krävde arbete engagemang samt en del slantar , den lilla inkomsten gick med mitt godtycke rätt ner i min frus ficka .. Så den som inte tror att jag ställer upp för min familj är nog heeelt fel ute ... Problemet är tycker jag bara att Thai verkar ha kort minne samt att det gamla ordspråket "mycket vill ha mer " verkar gälla över hela värden ;D

"ledarn " sa:
I dom mindre städerna utanför Chayiaphum måste du visa ID-Kort...
(Kaeng Khroe och Phue Kieauw t,ex)

Som Falang måste man alltid visa Passet i tid och otid, jag skrev att Thai kan göra detta, det har hänt, och har berättats för mig.Inget jag provat själv, kanske någon engångsföretelse, vad vet jag. ;) ;) ;) ;)

"legolas " sa:
[/b]

nej inte bara jag, Långeman. ALLA falanger som bor häruppe i Isaan har det på detta sättet. Det är nog bara enbart DU som ju bor runt ghettona därnere i söder, som ju har den fullständiga laglösheten, korruptionen och flatheten emot lagen.

legolas

Stämmer nog, därför har jag för vana att alltid ha min revolver laddad, och sittande i mitt hölster.Utom då jag duchar, och vänslas med min UNGA vackra dam, då använder jag min stora pistol. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Vet faktiskt inte om detta är ett korrekt påstående :::::
Var iadg på Siam Commersial och tog ut 80000thbt
Visade då mitt pass ,bankbok mm. de tog en kopia på mitt pass ...bankkillen jag talade med pratade ganska bra Engelska , ställde frågan "vem mer kan ta ut från mitt konto om de kommer in med boken" Ingen !!!Blev svaret , den banktjänsteman som ger ut från ett konto som inte tillhör bokibbehavaren eller har en godkänd av innehavaren signad fullmakt gör sig skyldig till medhjäålp till bedrägeri .. tjänstefel och avsked ,, jag refererade till vad som påstås här ,, bara skitsnack , ingen bank i Thai vågar göra detta , då skall det polisanmälas omedelbart då det strider mot Thailand lagar samt även en mäng andra bestämmelser .....nej , min fru kan aldrig ta ut från mitt konto, dessutom heter hon ju i Thailand inte samma som mig i efternamn ... ;D

Så var det avklarat , köpte en MC Honda Wave 125 52000thbt , skriven på mig och bara kjag och frugan kör den , den kommer att hålla i många år .... ;D

Sorry för många stavfel , slarvar ibland samt har en helvetes huvudvärk , då det är lågtryck på G
återkommer efter en nackmassage och en ipren samt lite vila i AC

Grattis Phonta...till MC:n...och allt annat! :thumbsup: Tror som dej...ingen kan ta ut från din..eller min bankbok om tillåtelse saknas!

areeya

Tack

Nu lite bättre i nacken , idag var vi ute och åkte till Phon , ca 34 km från vår by , kollade på olika priser på hojar samt var på banken , stora tjejen /dottern) har en pojkvän som verkar riktigt vettig , dricker inte , ej heller röker ..så länge det varar
han jobbar som MC mek och dottern jobbar med att sälja iskrossade drinkar på kaffe , juice mm, ja ni vet Thaistyle... Kom hem med den nya Hondan , svärmor samt några till hade stora problem med att jag köper MC och inte en pickup .. Visst kan jag göra det sade jag , jag följer med Dig till banken i morgon så kan vi köpa pickup sen , själv tänker jag spara mina slantar sade jag ,, slutsnackat sen :)

"Phonta " sa:
Tack

Nu lite bättre i nacken , idag var vi ute och åkte till Phon , ca 34 km från vår by , kollade på olika priser på hojar samt var på banken , stora tjejen /dottern) har en pojkvän som verkar riktigt vettig , dricker inte , ej heller röker ..så länge det varar
han jobbar som MC mek och dottern jobbar med att sälja iskrossade drinkar på kaffe , juice mm, ja ni vet Thaistyle... Kom hem med den nya Hondan , svärmor samt några till hade stora problem med att jag köper MC och inte en pickup .. Visst kan jag göra det sade jag , jag följer med Dig till banken i morgon så kan vi köpa pickup sen , själv tänker jag spara mina slantar sade jag ,, slutsnackat sen :)
Fantomen är hård mot dom hårda....:)

Helt sant ,, och med tanke på en annan tråd om skilsmässor så skall man nog inte ha sina tillgångar i Thaibank, du har frugan rätt till hälften om man som jag är gift i Thai ... Och kom nu inte med moralpredikningar ..... ;D

En del har nämligen fått tillräckligt , även om vi är gifta .....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp