Kommer Thailands ekonomi att kracha nu......

Med rent mjöl i påsen bakar men det godaste brödet...
Om det skall blir bra bröd, även surdegsbröd, skall mjölet ut från påsen.
En del har det kvar för säkerhets skull ifall livremmen brister så har man hängslen att visa till den som frågar.
De får aldrig smaka på något bröd, bara lukta på det rena mjölet. Jag gillar bröd. :rolleyes: :cool: :D

Åhh nej, inte nu igen, tyckte vi var överrens om att den enskilda tjänstemannen tolkar lagen, Ubon med fru har besökt myndigheterna i denna fråga och har fått svaret, Ubon, Du kan arbeta på din frus mark, Du kan arbeta på den mark som Du hyrt, leasat, lånat, stulit, men Du kan inte ta ANSTÄLLNING MOT LÖN INOM JORDBRUK, var är jag otydlig? jag är inte anställd, jag har ingen lön, jag har Usu fruit avtal på mark och den disponerar jag som min egen, och jag bistår även min fru i "arbete" på hennes farm/mark, och Du Phonta , jag är inte ett skit orolig....och som jag skrev tidigare, jag respekter dig och samma med dina felaktiga uppfattningar. Ha nu en trevlig Januari på dig,
Det funkar nog som du och Isan gör och sköter man sej också, inte super, vara otrevlig och leva rövare så är det nog
inga större problem, jo ett som vi råka ut, vi pratade med en tjänsteman om en sak och han sa okej det går bra.
Nästa år vi kom till vår by och skulle fullfölja det vi gjort upp med tjänstemannen så hade han slutat och det var
stopp för oss. Det var inget allvarligt men ny gubbe,dam så blir det andra svar

Åhh nej, inte nu igen, tyckte vi var överrens om att den enskilda tjänstemannen tolkar lagen, Ubon med fru har besökt myndigheterna i denna fråga och har fått svaret, Ubon, Du kan arbeta på din frus mark, Du kan arbeta på den mark som Du hyrt, leasat, lånat, stulit, men Du kan inte ta ANSTÄLLNING MOT LÖN INOM JORDBRUK, var är jag otydlig? jag är inte anställd, jag har ingen lön, jag har Usu fruit avtal på mark och den disponerar jag som min egen, och jag bistår även min fru i "arbete" på hennes farm/mark, och Du Phonta , jag är inte ett skit orolig....och som jag skrev tidigare, jag respekter dig och samma med dina felaktiga uppfattningar. Ha nu en trevlig Januari på dig,
Förmodligen så är inga uppgifter felaktiga , dvs varken dina eller mina ... jag ser bara vad som står i lagen , du har snackat med IM .. OK Att de sen skiter i vad lagen säger är ju en annan sak :) Over and out :thumbsup:

Det funkar nog som du och Isan gör och sköter man sej också, inte super, vara otrevlig och leva rövare så är det nog
inga större problem, jo ett som vi råka ut, vi pratade med en tjänsteman om en sak och han sa okej det går bra.
Nästa år vi kom till vår by och skulle fullfölja det vi gjort upp med tjänstemannen så hade han slutat och det var
stopp för oss. Det var inget allvarligt men ny gubbe,dam så blir det andra svar
Ungefär så ja !!Alltför vanligt i LOS;)

Foreigners (Aliens) are not permitted to work in the following positions:
  1. Agriculture, animal husbandry, forestry or fishery, except work requiring specialized knowledge, farm supervision, or labour work in fishing boats, particularly marine fishery.:)
5555:):):)

Förmodligen så är inga uppgifter felaktiga , dvs varken dina eller mina ... jag ser bara vad som står i lagen , du har snackat med IM .. OK Att de sen skiter i vad lagen säger är ju en annan sak :) Over and out :thumbsup:

Over, open gate...

Visst Phonta, det finns många vägar att gå, en kan ju vara att samla på poliser och/eller polischefer, och visst kan man ha IM som källa, för min egen del så samlar jag på Guvernörer, tycker det liksom står lite högre i kurs, släpp aldrig in motparten i samtalet, om denna har en högre rang av något slag, i detta föredrag som Ubon höll, Guvernören kom aldrig in i samtalet, vad var det som Ubon höll tal om? ubon tog upp allmaänna nedskräpningen, luftföroreningarna, vattenförsörjningen, sophanteringen, allmänna och privata transporter, skolsystemet, ja, sen var det lite mer, men det tar vi någon annan gång. Guvernören har lämnat sin post, fick en högre tjänst i Bangkok, bilden, Ni får gissa vem som är Ubon, den lilla pojken i svart är Guvernören. mannen som sitter ner är en farbror till min fru, numera pensionerad ifrån en tidning där han var redaktör, men arbetar fortfarande kvar som domare i domstol, grattis till er som listade ut vem Ubon är på bilden, och Phonta och Ni som inte klarade detta kan skicka ett PM , så ska Ni få svaret. :)

Och jag säger fortfarande: att detta gäller om anställning föreligger...

IMG_1066 Governor.jpg

Och om man tror att man är nåt mer för att man känner guvernören ,, ja då är man ........ Ingenting .. jag har inga favörer i Sverige bara för att jag jagat med vår Konung ett par ggr ,, var och en går sin egen väg ...Ojj oj , sickna Faranger det finns:):):)

Och om man tror att man är nåt mer för att man känner guvernören ,, ja då är man ........ Ingenting .. jag har inga favörer i Sverige bara för att jag jagat med vår Konung ett par ggr ,, var och en går sin egen väg ...Ojj oj , sickna Faranger det finns:):):)

Sickna faranger det finns, Phonta, tror nog att sanningen blev för svår.

Detta var ett svar till dom som i tid och otid, hänvisar till att jag är kompis med polischefen, jag känner minsann byhövdingen.

Du/Ni får gärna ha forumet för er själva, ibland är det lättare att läsa utan att kommentera...

Trevligt att Du jagat med kungen, har Du någon bild?

Sickna faranger det finns, Phonta, tror nog att sanningen blev för svår.

Detta var ett svar till dom som i tid och otid, hänvisar till att jag är kompis med polischefen, jag känner minsann byhövdingen.

Du/Ni får gärna ha forumet för er själva, ibland är det lättare att läsa utan att kommentera...

Trevligt att Du jagat med kungen, har Du någon bild?
Ja , det har jag , men tänker inte fjanta med att jag jagat med honom på Kungshatt, du är bara fjantig Ubon, det anser i alla fall jag ,, Lägg ner nu , inga mer inlägg från mig eller svar till dig överhuvudtaget , har svårt för folk som tror de är förmer än andra ,hoppas det går bra för dig i landet där du är polare med guvernören ;)

Är Du stingslig? jag förmer än andra, inte min uppfattning om mig själv, Pro Bono, just nu så absolut att det går bra för mig, vad som händer i morgon kan jag inte ge något svar på, Ubon, lägg ner nu, som jag skrev, Du/Ni får gärna ha forumet för er själva, och Ubon lägger ner, absolut att jag kan, tack för sällskapet.

Ja , det har jag , men tänker inte fjanta med att jag jagat med honom på Kungshatt, du är bara fjantig Ubon, det anser i alla fall jag ,, Lägg ner nu , inga mer inlägg från mig eller svar till dig överhuvudtaget , har svårt för folk som tror de är förmer än andra ,hoppas det går bra för dig i landet där du är polare med guvernören ;)

Fjanta med att jag har jagat med Svenska Kungen, nog tycker jag det låter som lite skryt, blev Du inkallad som drevkarl?

Jag tror det här med ev. problem med att jobba mycket består i hur man skall tolka "arbete". Det är ju solklart om det gäller avlönat arbete och ideellt arbete i organiserad form, men sen är man inne i en gråzon. Dock tror jag inte att verksamhet på egen mark, jobb inom familjen utan vinstintresse etc någonsin kan karaktäriseras som "arbete", det är troligen inte alls sånt som avses. Jag skulle gissa att det finns prejudicerande domar nånstans...

Det handlar inte om att vara en "fegis". Vi har alla olika förutsättningar och bakgrunder.
Jag har dragit ner på riskerna nu men inte är jag en fegis för det? På samma sätt kan du @Phonta inte kalla dig själv för fegis. Men gör helt enkelt val i livet som passar ens situation bäst. Och ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om vad andra säger;)

Hej

Tycker själv att vi i vår familj agerar efter bästa förmåga och har kontroll på eventuella risker, känner ingen som helst oro, är medveten om att jag inget äger här nere o.s.v, självklart ska var och en göra egna riskkalkyler, fatta egna beslut och agera på ett sätt som passar dom, då sover man lugntnoch slipper oroa sig.

Mvh isan lover

[QUOTE="Phonta, post: 274066, member: 8140" Undrar varför det finns lagar och regler , kanske för att man skall ge f*n i att följa dem ,, vad vet jag ,,[/QUOTE]

Hej

När det gäller Thailand så är det väl i det närmaste en klockren beskrivning av hur det fungerar här, finns väl i princip inte en enda lag som vare sig följs fullt eller tolkas lika i dom olika provinserna.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag hört skräckhistorier om hur falanger diskrimineras, luras, blir bestulna, bedragna och utsatta för rasism o.s.v enda sedan jag satte min fot här i landet för första gången, men konstigt nog har i princip inte något av detta drabbat mig ännu.

Likadant med dubbel prissättning och falangpriser o.s.v, händer mig aldrig utanför turistorter och Bangkok, i övrigt har jag inga problem alls med detta, behöver aldrig ens pruta, får rätt pris direkt på gatan och marknaden o.s.v, många säger ju att falangen måste gömma sig annars blir det dyrare t.ex vid större affärer, husköp, markköp o.s.v, själv nonchalerar jag detta totalt, brukar dessutom kunna pruta ned priset bättre än frugan och släkten.

Samma sak med olika myndigheter, blir snarare positivt särbehandlad än negativt, dom brukar fixa fram en stol om ingen är ledig, får ett bra och korrekt bemötande, ingen begär mutor o.s.v, men ibland kan man bli bjuden på mat och whiskey t.ex vid lunchtid på vårt kommunkontor.

Minns mitt första besök på immigration här i Nong Khai, glöm all skit du har hört och bara gör som vi säger, så kommer du aldrig att behöva betala något extra eller få några problem, det har dom hållit sen dess.
Den man jag vänder mig till där brukar fråga hur det går med gummiträden (han har egna) hur frugan och pojken mår o.s.v, fungerar helt ok.

Samma med polisen både på by och Amphoe nivå, har aldrig behövt betala någon bot, inga mutor och aldrig haft några som helst problem med dom, dom är bara trevliga, man träffar dom på begravningar, bröllop, Tamboon och molamfester, dricker lite Lao kao, whiskey eller öl tillsammans där, sen träffar man dom igen i trafiken, på marknaden eller i en kontroll, bara leenden och glada miner, vill också påpeka att det minst lika ofta eller kanske oftare är polisen som bjuder mig än jag dom.

Livet i Isaan är ganska enkelt och okomplicerat.

Mvh isan lover

Ungefär så ja !!Alltför vanligt i LOS;)

Foreigners (Aliens) are not permitted to work in the following positions:
  1. Agriculture, animal husbandry, forestry or fishery, except work requiring specialized knowledge, farm supervision, or labour work in fishing boats, particularly marine fishery.:)
5555:):):)

Hej

Själv tror jag dom mer avser att det är förbjudet att göra affärer och driva företag inom jordbrukssektorn än att t.ex själv gräva ett dike, vad tror du om det?

Mvh isan lover

Ja , det har jag , men tänker inte fjanta med att jag jagat med honom på Kungshatt
Hej

Själv tror jag dom mer avser att det är förbjudet att göra affärer och driva företag inom jordbrukssektorn än att t.ex själv gräva ett dike, vad tror du om det?

Mvh isan lover
Verkar var en helsikes massa "Tro " och "Gissar" på alla fronter ,, får stå för er /dem som vill , det kanske är så det skall fungera :)

Verkar var en helsikes massa "Tro " och "Gissar" på alla fronter ,, får stå för er /dem som vill , det kanske är så det skall fungera :)
Ja hade folk kunnat hållt sig till....
Det är faktist såhär.
Det "ÄR" förbjudet för en utlänning att utföra inkomstbringande arbete utan wp.
Men jag kan "tro" att det är ok att utföra arbete och att dom lokala ser mellan fingrarna och sålänge dom gör det så funkar det.
Men Phonta har ju rätt i att ni bryter emot lagen hur jävla mycket bra som helvette det funkar hos er och hur jävla bra era lokala suggor älskar er så har faktist Phonta rätt.
Sen att man skiter i det är en anan sak.

Tack Jonas , att vrida och vända på saker så att den passar ens egna situation och i detta fall lagen i ett land där man är gäst , anser jag rent ut sagt korkat. Det går tills det byts ut folk på kommunposter eller inom Polisen alt IM ,då till folk som i vissa fall inte alls gillar Faranger ,, då sitter dessa som "tror "sig ha rätt i skiten ;) Sen att tro och lita på en smilande tjänsteman , det gör jag aldrig , Inte i Sverige och inte heller i övriga värden ;)

Tack Jonas , att vrida och vända på saker så att den passar ens egna situation och i detta fall lagen i ett land där man är gäst , anser jag rent ut sagt korkat. Det går tills det byts ut folk på kommunposter eller inom Polisen alt IM ,då till folk som i vissa fall inte alls gillar Faranger ,, då sitter dessa som "tror "sig ha rätt i skiten ;) Sen att tro och lita på en smilande tjänsteman , det gör jag aldrig , Inte i Sverige och inte heller i övriga värden ;)
Även om du har rätt så tror jag det går och fungerar länge i byn antingen för dom inte bryr sig eller inte vet.
Det är ju rätt lågutbildat folk i många byar och i dom 2 jag hållt till i så har dom varit helt oförstående till att man som utlänning inte kan arbeta eller äga mark.
Även i Bangkok och Pattaya ser jag utlänningar som hjälper sin fru med jobb dom inte får bedriva.
Gör man det snyggt funkar det men man måste vara medveten om risken för det är olagligt.
Är säkert Juntans fel iofs 5555556

Även om du har rätt så tror jag det går och fungerar länge i byn antingen för dom inte bryr sig eller inte vet.
Det är ju rätt lågutbildat folk i många byar och i dom 2 jag hållt till i så har dom varit helt oförstående till att man som utlänning inte kan arbeta eller äga mark.
Även i Bangkok och Pattaya ser jag utlänningar som hjälper sin fru med jobb dom inte får bedriva.
Gör man det snyggt funkar det men man måste vara medveten om risken för det är olagligt.
Är säkert Juntans fel iofs 5555556
En junta är ju en junta, även om den klär ut sig till en Hermelin

Liknande trådar

Tillbaka
Topp