Lagar och regler

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vet någon här hur det funkar med om jag äger en släpkärra som jag inte besiktar, och jag lånar ut kärran, om då oturen ör framme och polisen råkar vara framme och stoppa den som lånar kärran.
Vem får böter då?
Jag som ägare eller den dom lånat kärran?

Du är skyldig att informera om att den är obesiktad med körförbud och får naturligtvis inte ta betalt.

Vet någon här hur det funkar med om jag äger en släpkärra som jag inte besiktar, och jag lånar ut kärran, om då oturen ör framme och polisen råkar vara framme och stoppa den som lånar kärran.
Vem får böter då?
Jag som ägare eller den dom lånat kärran?

Båda.

Alltid upp till brukaren att förvissa sig om att fordonet är i kördugligt skick , dvs skattat och besiktigat , frågan om betalning eller ej är väl mest en fråga för andra myndigheter , till ex skatteverket

Den som kör.

Försäkringen gäller inte heller.

Jag har bestämt för mig att försäkringen gäller, vid färd är släpet försäkrat genom dragfordonet, föraransvar eller ägaransvar? om någon olovandes brukar en obesiktad släpvagn, är det då ägare eller föraransvar? varför inte ta bort plåten och häng på en LGF-skylt....

Jag har bestämt för mig att försäkringen gäller, vid färd är släpet försäkrat genom dragfordonet, föraransvar eller ägaransvar? om någon olovandes brukar en obesiktad släpvagn, är det då ägare eller föraransvar? varför inte ta bort plåten och häng på en LGF-skylt....
En släpkärra har normalt sett ingen egen trafikförsäkring , den omfattas som du säger av dragfordonet, den skall vara skattad och besiktigad , den som brukar ett fordon belagt med körförbud eller avställt fordon är den som normalt bötfälls , Samma med tillex fortkörning . fordonsföraren är ansvarig för att fordonet framförs på ett trafiksäkert sätt samt att fodonet är lagligt enligt trafikförordningen

Jag vet inte om det är ändrat, men tidigare när man gjorde så då fick inte fjädringen fungera.

? Böter för vad , brukande av avställd oskattad oförsäkrad släpkärra kan endast den få som brukar den , som jag ser det

Nu var frågan:
"Vet någon här hur det funkar med om jag äger en släpkärra som jag inte besiktar, och jag lånar ut kärran, om då oturen ör framme och polisen råkar vara framme och stoppa den som lånar kärran.
Vem får böter då?
Jag som ägare eller den dom lånat kärran?"

Ljuger man och säger att jag har lånat den utan lov så slipper ägaren givetvis böter.

Tycker hela frågeställningen är lite små dum, man lånar väl inte ut en släpkärra som har körförbud. Vad kostar det att hyra en som är ok? Tänk om gör rätt.

Jag vet inte om det är ändrat, men tidigare när man gjorde så då fick inte fjädringen fungera.

Avregistrera, sätt fjädringen ur funktion, och då kallas det för efterfordon som endast får användas till sitt specifika uppdrag, om man vänder på detta, hur stor är risken att bli stoppad? tror nog man pratar om delar av en promille, nu är det en lång tid tillbaka som jag var inne på trafiklagstiftningen, många saker ändras över tid och det som gällde för 20 år sedan behöver inte vara exakt idag.

Avregistrera, sätt fjädringen ur funktion, och då kallas det för efterfordon som endast får användas till sitt specifika uppdrag, om man vänder på detta, hur stor är risken att bli stoppad? tror nog man pratar om delar av en promille, nu är det en lång tid tillbaka som jag var inne på trafiklagstiftningen, många saker ändras över tid och det som gällde för 20 år sedan behöver inte vara exakt idag.
En släpvagn som kan bära last uppfyller inte kraven för efterfordon. Utom möjligen en liten del för motvikter om det är en kran.

En släpvagn som kan bära last uppfyller inte kraven för efterfordon. Utom möjligen en liten del för motvikter om det är en kran.

En släkting gjorde så på sin verkstad, spärrade fjädringen, skruvade på plåtsidor och satte på en LGF-skylt för att köra skit till tippen.

En släkting gjorde så på sin verkstad, spärrade fjädringen, skruvade på plåtsidor och satte på en LGF-skylt för att köra skit till tippen.
Ok, hade han blivit stoppad av en kunnig polis hade det blivit böter. Ett efterfordon är till exempel en byggbarrack, en mobil arbetsplattform eller dylikt. Förvisso kanske det går att stuva in saker i barracken men det är inte syftet med den.
Varför vet jag det här? Jo för att jag får den typen av frågor dagligen eftersom det är mig du slutligen kommer till om transportstyrelsen tycker det är tveksamt hur ett fordon/maskin skall klassas. Fick faktiskt samtal från polisen i Solna om just ett efterfordon förra veckan. Intressant att ens första tanke är "va fan nu då, jag åkte ju pendeln sist jag var i Solna. Är det grabben som varit på vift med epan?"

Liknande trådar

Tillbaka
Topp