Nya regler om skatteplikt i Thailand fr.o.m. 2024 på gång

 
sista året har jag haft t&r för betalat resan själv och blivit billigast men innan det har jag rest 11 år på enkelbiljett utan problem.
Men var man kan läsa det om någonstans vet jag inte.
Är ju igentligen flygbolaget du skall kolla med väl, är ju dom som kan neka dig påstigning.
Okej blir att leta för jag vill veta helt säkert och kunna visa vid incheckningen om det inte finns krav. Om jag inte hittar så bokar jag en full flex returbiljett. Tänker försöka få ett Non-Immigrant ”O” 90 dagars men om det inte skulle gå så blir det ett 60 dagars turist visum..
 
Okej blir att leta för jag vill veta helt säkert och kunna visa vid incheckningen om det inte finns krav. Om jag inte hittar så bokar jag en full flex returbiljett. Tänker försöka få ett Non-Immigrant ”O” 90 dagars men om det inte skulle gå så blir det ett 60 dagars turist visum..
Jag har ju non O spouse/family 1 år multiple entry.
 
Jag har ju non O spouse/family 1 år multiple entry.
Samma som jag planerar att söka när frugan registrerat klart giftemålet och efternamnsändringen inSverige. Alla papper inlämnade redan via ett bolag i Udon Thani som översätter till thai mm och de sa att de ordnar allt och får se om det stämmer så att frugan slipper att åka personligen till Udon Thani? Frugan ska ringa och kolla imorgon och fråga om det finns någon information om hur det går?
 
Samma som jag planerar att söka när frugan registrerat klart giftemålet och efternamnsändringen inSverige. Alla papper inlämnade redan via ett bolag i Udon Thani som översätter till thai mm och de sa att de ordnar allt och får se om det stämmer så att frugan slipper att åka personligen till Udon Thani? Frugan ska ringa och kolla imorgon och fråga om det finns någon information om hur det går?
Felskrivning då det skulle stå ” så att frugan slipper åka personligen till Bangkok (till svenska ambassaden)”

Hon försöker ju slippa detta via bolaget hon anlitat i Udon Thani….
 
Har inte sett någon guide för svenskar specifikt och i enlighet emellan dubbelbeskattningsavtalet mellan Thailand och Sverige och kommer nog aldrig att få se någon sådan heller tror jag. Även om man skulle lusläsa regelverket så blir det vanligtvis också tolkningar och det kan ta lång tid innan man har lite hum och så ör det i mycket med svensk skattelagstiftning (för t.ex. IT-avtalet för vissa sjömän och viss flygpersonal så har ”skatteverkets tolkningar” lett till ett flertal försämringar och praxis) och det lär ju inte vara klarare i Thailand när man hamnar i gråzoner…

Men vistas man under 180 dagar i Thailand per kalenderår så ser i alla fall ut som förutsättningarna för att inte bli beskattad i Thailand ser klart bättre ut. Håller dock bara reda på mig själv och jag vet ju inte specifikt vilka här på TS som räknas som permanentboende eller vistas i Thailand mer än 180 dagar per kalenderår normalt. Själv hör jag inte till dessa och planerar som sagt inte vistas mer 180 dagar i Thailand per kalenderår och blir reglerna ändrade så får jag förhålla mig till detta.

Ingen skattesak men om anpassning till när regler ändras till set sämre

Så var det t.ex. när de sabbade Thai Non-Immigrant ”O-A” Retirement Visa som jag hade tidigare med kraven på att ha sjukvårdsförsäkring enbart thailändska försäkringsbolag som nu fått ännu högre försäkringsbeloppskrav…Vipps så var det visat inte intressant längre..-

Vet någon föresten om det krävs att man har en retur-flygbiljett ut från Thailand om man reser till Thailand med ”Non Immigrant ”O” Marriage (Family or dependent) Visa?

Frugan var tvungen att visa även sitt Thai Pass då hon checkade in på Thai Airways på Kastrup 20 december då hon bara hade en enkelbiljett till Thailand noterade jag…
Jag har svårt att se att den "generella" svensken som "bosätter" sig i Thailand skulle drabbas av nån ny skatt from 1 januari.

Pension och annan ersättning från Sverige beskattas i Sverige och det finns ett dubbelbeskattningsavtal. Dessa kommer inte att drabbas.
 
Jag har svårt att se att den "generella" svensken som "bosätter" sig i Thailand skulle drabbas av nån ny skatt from 1 januari.

Pension och annan ersättning från Sverige beskattas i Sverige och det finns ett dubbelbeskattningsavtal. Dessa kommer inte att drabbas.
Person som bosatt sig i Thailand och lever på sin pension som man har skattat för i Sverige blir inte beskattad i Thailand men det finns personer som bor i Thailand och jobbar på nätet och inte skattar i Sverige ligger nog illa till. Hästen får nog passa sig.
 
Person som bosatt sig i Thailand och lever på sin pension som man har skattat för i Sverige blir inte beskattad i Thailand men det finns personer som bor i Thailand och jobbar på nätet och inte skattar i Sverige ligger nog illa till. Hästen får nog passa sig.
De "flesta" i den situationen har även tidigare varit skattepliktiga för sin inkomst. Nånstans. Att de struntar i att deklarera den är en annan sak.
 
Vad ligger skatten på i Thailand?
Om jag tex skulle byta till NIS flaggad båt och skriva mig i Thailand igen så blir jag tvungen betala tryggd till Norge 8% (pension och sjukkassa) den går på medborgarskap inte var du är folkbokförd på NIS flagg men skatten skall ju då enligt nya regler gå till Thailand.
Men då är ju frågan hur hög skatten är, skulle den tex vara på 30% så är det ju menlöst blir ju 38% totalt isåfall.
Eller kanske är skatt på det som är kvar efter tryggden är avdragen, det får jag kolla upp.
 
Jag har svårt att se att den "generella" svensken som "bosätter" sig i Thailand skulle drabbas av nån ny skatt from 1 januari.

Pension och annan ersättning från Sverige beskattas i Sverige och det finns ett dubbelbeskattningsavtal. Dessa kommer inte att drabbas.

Jag har ingen inkomst eller pension sedan 2020 men för ibland över pengar från Sverige främst intjänade på tidigare lön.
Alltså helt vita pengar som sitter i kapitalförsäkringar.
Får se hur detta spelar ut, blir det skatt på det jag för in i Thailand så kommer jag antagligen sluta föra över pengar hit.

/ SatanG
 
Vad ligger skatten på i Thailand?
Om jag tex skulle byta till NIS flaggad båt och skriva mig i Thailand igen så blir jag tvungen betala tryggd till Norge 8% (pension och sjukkassa) den går på medborgarskap inte var du är folkbokförd på NIS flagg men skatten skall ju då enligt nya regler gå till Thailand.
Men då är ju frågan hur hög skatten är, skulle den tex vara på 30% så är det ju menlöst blir ju 38% totalt isåfall.
Eller kanske är skatt på det som är kvar efter tryggden är avdragen, det får jag kolla upp.
Dubbelbeskattnings avtalet borde vara till viss hjälp. Det gäller oberoende av de "nya" reglerna.
 
Jag har ingen inkomst eller pension sedan 2020 men för ibland över pengar från Sverige främst intjänade på tidigare lön.
Alltså helt vita pengar som sitter i kapitalförsäkringar.
Får se hur detta spelar ut, blir det skatt på det jag för in i Thailand så kommer jag antagligen sluta föra över pengar hit.

/ SatanG
Pengarna som du har i kapitalförsäkringar betalar du att på i Sverige varje år.

Jag har svårt att se att dessa skulle träffas av "nya" skatten.
 
Vad ligger skatten på i Thailand?
Om jag tex skulle byta till NIS flaggad båt och skriva mig i Thailand igen så blir jag tvungen betala tryggd till Norge 8% (pension och sjukkassa) den går på medborgarskap inte var du är folkbokförd på NIS flagg men skatten skall ju då enligt nya regler gå till Thailand.
Men då är ju frågan hur hög skatten är, skulle den tex vara på 30% så är det ju menlöst blir ju 38% totalt isåfall.
Eller kanske är skatt på det som är kvar efter tryggden är avdragen, det får jag kolla upp.
Men får du inte mer fördelar med att skatta i Norge
 
Dubbelbeskattnings avtalet borde vara till viss hjälp. Det gäller oberoende av de "nya" reglerna.
Nu gällde det NIS flag, då är jag inte skatteskyldig till Norge om boende i Thailand bara tryggd på 8% den går på medborgarskap och krav som svensk.
Men om jag bor i Thailand och på NIS flagg så blir jag inte skatteskyldig till Norge så blir väl då Thailand.

På NOR flagg som jag är nu däremot så är man skatteskyldig till Norge var jag än bor så där blir väl dubbelbeskattningsavtalet till hjälp.
 
Men får du inte mer fördelar med att skatta i Norge
Dom fördelarna får jag ju på 8% tryggd är den som ger mig sjukvårdsrätt och pension, den måste jag fortsatt betala på NIS.
Nu är jag på NOR så nu skattar jag i Norge.
Men nya båtarna som byggs i rederiet är NIS och en dag kanske man hamnar på en sån, vem vet och då blir det ingen skatt till Norge vare sig jag vill eller ej om jag skulle skriva mig i Thailand.

Men det var inte det som var frågan, jag frågar inte er om norska skatteregler för sjömän utan hur hög är skatten i Thailand?
 
Vad ligger skatten på i Thailand?
Om jag tex skulle byta till NIS flaggad båt och skriva mig i Thailand igen så blir jag tvungen betala tryggd till Norge 8% (pension och sjukkassa) den går på medborgarskap inte var du är folkbokförd på NIS flagg men skatten skall ju då enligt nya regler gå till Thailand.
Men då är ju frågan hur hög skatten är, skulle den tex vara på 30% så är det ju menlöst blir ju 38% totalt isåfall.
Eller kanske är skatt på det som är kvar efter tryggden är avdragen, det får jag kolla upp.
Jeg skatter til Thailand og betaler ikke til sjukkassa i Norge . Det er mye billigare å skatte til Thailand .
 
Jeg skatter til Thailand og betaler ikke til sjukkassa i Norge . Det er mye billigare å skatte til Thailand .
Jag har redan varit i kontakt med skatteetaten och som svensk statsborgare så är det krav att betala tryggd på NIS flaggad båt var du än är skriven i världen.
Som sagt jag undrar hur hög skatten är i % i Thailand.
 
Nu gällde det NIS flag, då är jag inte skatteskyldig till Norge om boende i Thailand bara tryggd på 8% den går på medborgarskap och krav som svensk.
Men om jag bor i Thailand och på NIS flagg så blir jag inte skatteskyldig till Norge så blir väl då Thailand.

På NOR flagg som jag är nu däremot så är man skatteskyldig till Norge var jag än bor så där blir väl dubbelbeskattningsavtalet till hjälp.
Det är just den frågan som skatteavtalet kan hjälpa dig att få svar på. Om Thailand har rätt att beskatta sjömansinkomst från NIS båtar.

Rent generellt så är man alltid skattskyldig någonstans. Grundregeln är där man tillbringar mer än 180 dagar per år, gör man inte det i något land så tittar man på andra parametrar som fastighet, familj etc.

Thailands skattesystem är tämligen komplext med mycket rätt till avdrag, allowances. Jag tror nog @SatanG är den på forumet som har bäst koll.

Inkomstskatten är nominellt i % ganska hög, men lägre än Sverige, på höga inkomster.

Individuals liable to pay tax on their income are classified as either ‘resident’ or ‘non-resident’. A resident is any person living in Thailand for a cumulative 180 days or more in the calendar year.

Personal income tax (PIT) rates
The current PIT rates are shown below.

Net income (THB*)PIT rate (%)
0 to 150,000Exempt
150,001 to 300,000. 5%
300,001 to 500,000. 10%
500,001 to 750,000. 15%
750,001 to 1,000,000. 20%
1,000,001 to 2,000,000. 25%
2,000,001 to 5,000,000. 30%
Over 5,000,000. 35%
* Thai baht
 
Det är just den frågan som skatteavtalet kan hjälpa dig att få svar på. Om Thailand har rätt att beskatta sjömansinkomst från NIS båtar.

Rent generellt så är man alltid skattskyldig någonstans. Grundregeln är där man tillbringar mer än 180 dagar per år, gör man inte det i något land så tittar man på andra parametrar som fastighet, familj etc.

Thailands skattesystem är tämligen komplext med mycket rätt till avdrag, allowances. Jag tror nog @SatanG är den på forumet som har bäst koll.

Inkomstskatten är nominellt i % ganska hög, men lägre än Sverige, på höga inkomster.

Individuals liable to pay tax on their income are classified as either ‘resident’ or ‘non-resident’. A resident is any person living in Thailand for a cumulative 180 days or more in the calendar year.

Personal income tax (PIT) rates
The current PIT rates are shown below.

Net income (THB*)PIT rate (%)
0 to 150,000Exempt
150,001 to 300,000. 5%
300,001 to 500,000. 10%
500,001 to 750,000. 15%
750,001 to 1,000,000. 20%
1,000,001 to 2,000,000. 25%
2,000,001 to 5,000,000. 30%
Over 5,000,000. 35%
* Thai baht
Då skulle jag hamna på 30% plus 8% tryggd.
Lika bra att bo kvar i Sverige och stanna på NOR flaggad båt då och få sjömansskatt.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp