Nya regler för Thaiambassaden i Vientiane för visum.

Nämns ingenting om spouse visa men för vanligt retirement får man aldrig ha mindre än 400k på kontot om man inte har inkomstbevis från sin ambassad.

Siam legal har fortfarande 400k för spouse visa på deras hemsida såg jag. Sen kanske inte den är uppdaterad ifall det är nya regler.

Vilka grupper är det som man gör det svårare för?
Kan du precisera lite

Hej

Lågbudget och longstay turister verkar ju inte direkt prioriteras, snarare motarbetas, sen tycker jag att västerlänningar överhuvudtaget verkar prioriteras lägre än ex.vis Kineser och Indier för tillfället.

Mvh isan lover

Detta finns att läsa än så länge? Ska snart till Immigration, då får min kära hustru reda ut begreppen, baäst så. Ska förlänga mitt uppehållstillstånd. Men jag har 800k thb på mitt privata konto. Men ni får bilsa er en egen uppfattning angående detta?--------
hai immigration is considering forcing some retirees to show a bank statement with 800,000 baht balance every three months.

According to a report by Fabulous 103FM, the move is one of a number of measures being considered by immigration chiefs to stop the practice of foreigners paying back-handers to visa agents to create fraudulent bank statements which are then submitted when applying for retirement visa extensions.

The proposed requirement to show 800,000 baht balance every three months would only apply to foreigners who are unable to show “a suitable monthly income”, the report said.

If the proposals are approved it would be almost impossible for expats who did not meet the financial requirements needed for a retirement extension to remain in Thailand.

The move would also help rid Thailand of unscrupulous visa agents.

The proposals, which Thaivisa has been unable to confirm, were first reported on Fabulous 103 FM’s news bulletin on Thursday morning.

You can listen to the bulletin below.

The immigration story begins at 42 seconds.

-- © Copyright Thai Visa News 2019-01-31

UPDATE 19.21 31st Jan 2019: Foreigners now need to keep 800k in Thai bank for three months AFTER retirement extension is granted

Full story: Foreigners now need to keep 800k in Thai bank for three months AFTER retirement extension is granted

Ganska logiskt att kan man inte visa upp månatliga utbetalningar från hemlandet och ambassaden inte längre utfärdar inkomstbevis så vill IM ha bevis på att man inte bara lånar upp fiktiva pengar en gång om år som har varit vanligt.

Man täpper till de hål och fusk som har varit väldigt vanligt att låna upp mot avgift en gång per år.
Förlorare är visumagenter och många korrupta IM tjänstemän.

Har man månadsutbetalningar av pension som man kan visa upp så finns inte problemet.

Ganska logiskt att kan man inte visa upp månatliga utbetalningar från hemlandet och ambassaden inte längre utfärdar inkomstbevis så vill IM ha bevis på att man inte bara lånar upp fiktiva pengar en gång om år som har varit vanligt.

Man täpper till de hål och fusk som har varit väldigt vanligt att låna upp mot avgift en gång per år.
Förlorare är visumagenter och många korrupta IM tjänstemän.

Har man månadsutbetalningar av pension som man kan visa upp så finns inte problemet.

Hej

Är du medveten om att många falanger ifrån olika delar av världen har väldigt dåliga pensioner när du skriver detta?

Misstänker att det även kan finnas Svenskar med väldigt låga pensioner av olika anledningar.

Om en falangs hemland inte längre skriver ut några intyg om pension o.s.v så misstänker jag att en del tjänstemän kan tolka detta som om att inkomst inte kan styrkas, att uppvisa ett utdrag ifrån banken där det bevisligen har kommit in en summa pengar varje månad bakåt i tiden godtar nog många men kanske inte alla tjänstemän på immigration.

Det bevisar ju mer vilka inkomster man har haft historiskt men säger ju inte så mycket om framtiden, en del pensionspengar betalas ju t.ex ofta ut under 5 år och upphör sedan.

Mvh isan lover

Jag är medveten om hur låga pensioner många har, men det är Thailands regler som styr.
Intyg om pension får man i de flesta länder för kommande år.
De regelbundna månatliga utbetalningarna som lön eller pension kan ju inte vara svårt att visa upp.

Tycker Thailand tydligt visar vad som krävs för att få bo där och det är väldigt höga ekonomiska krav för ett andra klassens samhälle.
Utlänningar som lever som thai och försöker leva som självförsörjande bönder är myndigheter i Thailand inte intresserade av.

Ligger man lågt i pension och den sjunker om fem år måste man planera för detta eller vara beredd på konsekvenserna.
Det är inte några nya höjningar utan bara mer bevisbörda som läggs på utlänningar utan verifierade inkomstintyg.

Gillar man inte detta så är det ju bara att åka till sitt hemland vartannat år och fixa ett OA Visa.

Det är samma höga krav som fanns redan 2010 och med inflation så kanske Thailand höjer från 65.000b/m eller 800.000b på kontot till 1 miljon istället för att sänka nivån för att underlätta för de med lägsta pensionen.

Det måste svida rejält nu när THB är rekordstark.
65.000 baht är nu hela 18.750kr och bara 31b/usd .

Men inget har förändrats på tio år vad gäller reglerna.

Tycker du att det är fel att man vill bli av med dem som fuskar och eg inte uppfyller kraven?

Hej

Folk som begår brott eller vistas olagligt i landet förstår jag mycket väl att dom vill bli av med, men att just dra en gröns vid en viss summa pengar på banken eller en viss inkomst kan ju drabba folk som sköter sig väl men bara inte har så mycket pengar eller hög pension, det känns inte helt ok tycker jag.

Sen som lök på laxen kommer kraven på försäkringar, vilket också i första hand drabbar dom med svag ekonomi, jag förstår resonemanget men tycker ändå synd om många som sköter dig väl och ändå drabbas av dessa regler.

Mvh isan lover

Jag är medveten om hur låga pensioner många har, men det är Thailands regler som styr.
Intyg om pension får man i de flesta länder för kommande år.
De regelbundna månatliga utbetalningarna som lön eller pension kan ju inte vara svårt att visa upp.

Tycker Thailand tydligt visar vad som krävs för att få bo där och det är väldigt höga ekonomiska krav för ett andra klassens samhälle.
Utlänningar som lever som thai och försöker leva som självförsörjande bönder är myndigheter i Thailand inte intresserade av.

Ligger man lågt i pension och den sjunker om fem år måste man planera för detta eller vara beredd på konsekvenserna.
Det är inte några nya höjningar utan bara mer bevisbörda som läggs på utlänningar utan verifierade inkomstintyg.

Hej

”Utlänningar som lever som thai och försöker leva som självförsörjande bönder är myndigheter i Thailand inte intresserade av.”

Själv upplever jag precis raka motsatsen och tycker att vi som skaffar familj här nere, integrerar och anpassar oss efter bästa förmåga till kulturen traditionerna och språk här nere får en oerhört bra relation till allt ifrån bybor, bychef, Amphoe, polis och immigration, själv upplever jag ett stort stöd ifrån deras sida i det vi gör och har ännu aldrig blivit besviken på bemötande eller service ifrån deras sida.

Samma sak med skolansvariga, Forest Department, Sorporkor myndighet och inte minst sjukvården, kan bara ösa beröm över alla inblandade, jag upplever mig snarare positivt särbehandlad än negativt, känner mig oerhört priviligerad och väl omhändertagen.

Intresset för att ta hand om och uppmuntra falanger som verkligen vill integrera sig upphör aldrig att förvåna mig, är övertygad om att det öppnar många dörrar och ger möjligheter som aldrig hade varit möjliga annars.

Mvh isan lover

Hej

Folk som begår brott eller vistas olagligt i landet förstår jag mycket väl att dom vill bli av med, men att just dra en gröns vid en viss summa pengar på banken eller en viss inkomst kan ju drabba folk som sköter sig väl men bara inte har så mycket pengar eller hög pension, det känns inte helt ok tycker jag.

Sen som lök på laxen kommer kraven på försäkringar, vilket också i första hand drabbar dom med svag ekonomi, jag förstår resonemanget men tycker ändå synd om många som sköter dig väl och ändå drabbas av dessa regler.

Mvh isan lover
Så du tycker inte att Thailand som är fett överbefolkat har tillräckligt med egna fattiglapparna utan dom behöver importera lite som vi gör i Sverige?
Dom här reglerna har ju funnit i en massa år, nu försöker man se till att dom uppfylls.
Men eg ser jag inte problemet som du gör IL.
Det finns ju många andra sätt för dem som inte har tillräckligt med pengar att stanna här lagligt, visst det blir aningen krångligare men den som vill kan fortfarande vistas långvarigt i Thailand.
Det här slår ju eg bara mot alla agenter som tjänat pengar på korruption.
Du som ogillar korruption borde väl gilla det här?

Senast redigerad av en moderator:
Så du tycker inte att Thailand som är fett överbefolkat har tillräckligt med egna fattiglapparna utan dom behöver importera lite som vi gör i Sverige?
Dom här reglerna har ju funnit i en massa år, nu försöker man se till att dom uppfylls.
Du som ogillar korruption borde väl gilla det här?

Dom som inte klarar pengakravet har sällan någon försäkring och inget kapital att betala sjukvård själva med. Tro fasen att man vill bli av med dom.

Hej

Jag tror inte att det går att säga vilken människa som är fattig eller rik, inte heller vilken som kan komma att utgöra en kostnad för landet o.s.v beroende på en exakt gräns av inkomst eller pengar på banken, det är ju väldigt stor skillnad på om men människa bor dyrt, har dyra vanor och äter falangmat respektive bor billigt och lever på thaimat m.m.

Vad det gäller försäkringar så uppges ca 60% av falangerna sakna detta, det är ganska många, en del av dessa skaffar för odlingen en försäkring men andra blir tvungna att lämna landet, kanske bidrar även dessa försäkringslösa falanger ändå på olika vis till Thailands ekonomi, försörjer någon och spenderar pengar i landet.

Kanske är dessa beslut nödvändiga men det känns hårt när man själv ser skötsamma falanger hamna i problem och kanske blir tvungna att lämna landet.

Man önskar att dom hade haft tillgång till fri vård och mediciner som vi har här hos oss.

Mvh isan lover

Det är samma höga krav som fanns redan 2010 och med inflation så kanske Thailand höjer från 65.000b/m eller 800.000b på kontot till 1 miljon istället för att sänka nivån för att underlätta för de med lägsta pensionen.

Det måste svida rejält nu när THB är rekordstark.
65.000 baht är nu hela 18.750kr och bara 31b/usd .

Men inget har förändrats på tio år vad gäller reglerna.
Jo visst är det lite surt med den starka bahten och det går lite snack runt stenbordet ibland att man kanske skulle dra till Kambodja, Vietnam eller Phil istället. Men när man snackat runt en stund är alla överens om att det inte är nåt alternativ.
Thailand är såpass mycket bättre så det är bara att bita ihop och härda ut. Troligtvis så svänger ju valutakarusellen snart som den brukar göra.

Det finns ju sätt att minska sina utgifter för den som känner behovet, äta/dricka lite smartare, hålla inte på en å annan ladydrink mm eller vad man nu brukar lägga pengarna på. En del drar ner på genvägsbesöken och tillbringar mer tid på bkp istället, andra stoppar en liten flaska i fickan och köper soda i barerna. Det går att leva riktigt billigt här om man vill men ändå ha det betydligt bättre än i ex Phil, dom flesta av oss vill ju äta gott...
Sen finns det dom som inte bryr sig så mycket om valutakursen och lever på som vanligt, men visst snackas det mycket valuta nu för tiden.

Hej

”Utlänningar som lever som thai och försöker leva som självförsörjande bönder är myndigheter i Thailand inte intresserade av.”

Själv upplever jag precis raka motsatsen och tycker att vi som skaffar familj här nere, integrerar och anpassar oss efter bästa förmåga till kulturen traditionerna och språk här nere får en oerhört bra relation till allt ifrån bybor, bychef, Amphoe, polis och immigration, själv upplever jag ett stort stöd ifrån deras sida i det vi gör och har ännu aldrig blivit besviken på bemötande eller service ifrån deras sida.

Samma sak med skolansvariga, Forest Department, Sorporkor myndighet och inte minst sjukvården, kan bara ösa beröm över alla inblandade, jag upplever mig snarare positivt särbehandlad än negativt, känner mig oerhört priviligerad och väl omhändertagen.

Intresset för att ta hand om och uppmuntra falanger som verkligen vill integrera sig upphör aldrig att förvåna mig, är övertygad om att det öppnar många dörrar och ger möjligheter som aldrig hade varit möjliga annars.

Mvh isan lover
Nu är det IM som satt villkoren och kraven för mycket länge sedan.
Att inte skolmyndigheterna, Forest Department mfl justerat detta på över tio år kan du fråga dom om.

Lobba för en ny visumtyp är väl det minsta landets myndigheter kan göra som vill ha dessa arbetsvilliga faranger kvar.

Ett NonIM OJ med jordbruksrabatt skulle lösa detta.

Till det är fixat får dom fuska sig fram som tidigare.

Jo visst är det lite surt med den starka bahten och det går lite snack runt stenbordet ibland att man kanske skulle dra till Kambodja, Vietnam eller Phil istället. Men när man snackat runt en stund är alla överens om att det inte är nåt alternativ.
Thailand är såpass mycket bättre så det är bara att bita ihop och härda ut. Troligtvis så svänger ju valutakarusellen snart som den brukar göra.

Det finns ju sätt att minska sina utgifter för den som känner behovet, äta/dricka lite smartare, hålla inte på en å annan ladydrink mm eller vad man nu brukar lägga pengarna på. En del drar ner på genvägsbesöken och tillbringar mer tid på bkp istället, andra stoppar en liten flaska i fickan och köper soda i barerna. Det går att leva riktigt billigt här om man vill men ändå ha det betydligt bättre än i ex Phil, dom flesta av oss vill ju äta gott...
Sen finns det dom som inte bryr sig så mycket om valutakursen och lever på som vanligt, men visst snackas det mycket valuta nu för tiden.
Nu har valutor även i Phil gått tungt sista året och att leva på en låg BKP-budget är omöjligt i Phil.
Bättre stanna kvar i Thailand och låta det svida även om det inte blir så mycket utsvävningar och livskvalitet.

Nu har valutor även i Phil gått tungt sista året och att leva på en låg BKP-budget är omöjligt i Phil.
Bättre stanna kvar i Thailand och låta det svida även om det inte blir så mycket utsvävningar och livskvalitet.
Ja för dem med låg budget svider det väl vart man än är.
Själv tyckte jag att det va lite surt att växla till 3.57 när jag köpte ny bil men såna smällar man får ta.
Såg en X3 igår, inte lika fet som Magunnars X5 men ändå riktigt nice, får bli nästa gång.
Nu ska jag ut å kolla tempen i poolen, varit lite kyligt ett tag.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp