Nya regler för bahtbussarna.

 
Konstigt 12+4 meter överstiger dom bägge måtten ,så borde det vara behörighet.ok kapten Berra mf på forumet upp till bevis tack:thumbsup::thumbsdown: ??
Jag känner inte till reglerna för fritidsbåtar men för mig är det betydelselöst, 0,2 skaĺl gälla oavsett vem som framför flytetyget ifråga. Om så vore fallet hade vi sluppit diskutera denna självklarhet.
 
Konstigt 12+4 meter överstiger dom bägge måtten ,så borde det vara behörighet.ok kapten Berra mf på forumet upp till bevis tack:thumbsup::thumbsdown: ??
Så är det förvisso , 4 m bred och 9 m lång = kustskepparen ,12,5 m lång samt 3m bred = kustskepparen , jag har kustskepparen ,tog den i början på 90talet , men ingen båt idag som den behövs för , hade en gammal väskustskuta som var drygt 10 m löa , men dryga 4 m bred , hon krävde kustskepparexamen ..
 
Du kan ha en kanal båt tillex , 14 m löa samt 3,5 m bred , den kräver kustskepparexamen , det är som Långeman skriver , eller var i alla fall då jag läste in denna behörighet :)
 
Sök på kustskeppare så hittar du en del info.
80% av dom som drunknar på sjö har alkohol i blodet och gylfen öppen
(Kustskepparintyget är ett krav om du framför en båt över 12 x 4 m) Detta hittade jag ,spelar ingen roll för mig som har en snipa på 6 meter 12hkr motor .men båten ligger på land ,kanske kommer i plurret till augusti?
 
Intressant att notera hur lätt en tråd kan hamna off topic. Från "nya regler på bahtbussar i Pataya", till att kunna ta ett par öl vid korvgrillning på västkusten i Sverige, examenskrav för att framföra olika storlekar på båtar i Sverige, drunkningsolyckor med öppen gylf mm. Underhållande läsning, kör på. Hahaha.
 
Hej

Eftersom både anställda inom kustbevakning och polis m.m tycker att 0.2 promille är lite hårt så borde förmodligen gränsen vara lite högre än den nuvarande, men jag tror inte att det handlar om dom som kör omkring i 30=40 knop.

Men det finns ju folk som bor ute bland öarna och längs kusterna och dom ska ju kunna ha ett normalt liv, liksom att familjer ska kunna grilla och ta en öl på en holme utan att riskera att straffas o.s.v, dagens gräns ör onödigt hård och uppnår inte sitt syfte, det är mer en störning och något som drabbar dom skötsamma.

Mvh isan lover

Ska man festa på land så antingen fixar man chaffis eller så håller man sej nykter, det borde väl kustborna också klara av att förstå?
 
Du kan ha en kanal båt tillex , 14 m löa samt 3,5 m bred , den kräver kustskepparexamen , det är som Långeman skriver , eller var i alla fall då jag läste in denna behörighet :)

Kräver inga förarintyg, det blir nog som Pontiac skrivit, om bredden är högst 4 meter så har längden ingen betydelse i detta fall, nu talar vi om fritidsbåtar...
 
Senast ändrad:
Ska man festa på land så antingen fixar man chaffis eller så håller man sej nykter, det borde väl kustborna också klara av att förstå?

Hej

Man behöver kanske ingen chaffis på sjön även vid ex.vis 0.5 promille.

Det stora misstaget som folk i allmänhet gör är att dra ett likhetstecken mellan trafik på vägarna dör farten är hög, avstånd mellan fordon korta och vägarna trånga, just detta påpekade både kustbevakning och polis i sitt inlägg i debatten.

På sjön är farten ofta mycket lägre, avstånden flera sjömil och lederna milsvida, det är knappast jämförbart med trafik på land överhuvudtaget.

Mvh isan lover
 
När det gäller trådämnet kan jag meddela att ingen verkar bry sig. Fullt med välgödda faranger som hänger på bakre delen
 
OK , låter bra , skulle fn vara 0,0 promille :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Bara fjantiga nykterister som tänker så.
Håller med IL här till viss del, dem som är vana vid sjön och båtlivet utgör ingen som helst fara om dom dricker ett par tre öl till maten och sen kör båten hem.
Det stora problemet är att båtarna blir större och snabbare och fler och fler som inte har nån sjövana överhuvudtaget skaffar båt, det börjar bli trångt i kustbandet och i hamnarna och puckon utan sjövana dundrar fram i 30 knop. Dessa dårar som inte vet hur man framför en båt eller hur man lägger till när det vindar på lite ska givetvis inte tillåtas dricka alkohol innan dom kör.
Kruxet är ju bara att man måste dra alla över en kam, går ju inte att säga att du som bott vid havet hela ditt liv får framföra ekan på fyllan men badjäveln från Borås får inte köra sin 30 fotare.
Så nog är 0.2 en vettig gräns, är ju tyvärr alltid så att dom som sköter sig får vara med och betala priset för vad några få stollar ställer till med.
Demokrati kallas det eller?... ;)
 
Bara fjantiga nykterister som tänker så.
Håller med IL här till viss del, dem som är vana vid sjön och båtlivet utgör ingen som helst fara om dom dricker ett par tre öl till maten och sen kör båten hem.
Det stora problemet är att båtarna blir större och snabbare och fler och fler som inte har nån sjövana överhuvudtaget skaffar båt, det börjar bli trångt i kustbandet och i hamnarna och puckon utan sjövana dundrar fram i 30 knop. Dessa dårar som inte vet hur man framför en båt eller hur man lägger till när det vindar på lite ska givetvis inte tillåtas dricka alkohol innan dom kör.
Kruxet är ju bara att man måste dra alla över en kam, går ju inte att säga att du som bott vid havet hela ditt liv får framföra ekan på fyllan men badjäveln från Borås får inte köra sin 30 fotare.
Så nog är 0.2 en vettig gräns, är ju tyvärr alltid så att dom som sköter sig får vara med och betala priset för vad några få stollar ställer till med.
Demokrati kallas det eller?... ;)
Ett bra inlägg! Man kan inte göra någon skillnad på bofasta och baddjävlar så då måste det vara som du skriver. Även demokrati måste tyvärr ha några gränser.
 
Kräver inga förarintyg, det blir nog som Pontiac skrivit, om bredden är högst 4 meter så har längden ingen betydelse i detta fall, nu talar vi om fritidsbåtar...
Kolla gärna upp ditt påstående , Långeman samt jag har de korrekta uppgifterna från ca 10 år tillbaka , vad har du min vän . Blir nog :):):)
 
Ett bra inlägg! Man kan inte göra någon skillnad på bofasta och baddjävlar så då måste det vara som du skriver. Även demokrati måste tyvärr ha några gränser.
Ett problem ,när du har ankrat upp vid en holme tex å intagit nyttigheter å på natten börjar det att blåsa upp ,och man är tvungen att flytta båten till andra sidan holmen ,då är det kört med 0,2 +att körkortet ryker om man har det .Rädda båten eller båt fylla ,är det så illa funderar jag???
 
Ett problem ,när du har ankrat upp vid en holme tex å intagit nyttigheter å på natten börjar det att blåsa upp ,och man är tvungen att flytta båten till andra sidan holmen ,då är det kört med 0,2 +att körkortet ryker om man har det .Rädda båten eller båt fylla ,är det så illa funderar jag???

Varför skulle man ha rätt att flytta en båt på fyllan menar du?

För många år sedan så hade jag en kompis som vid en villabrand i byn blev tillfrågad av en brandman vems Volvon var, den är min sa kompisen, kan du flytta den sa brandmannen varvid kompisen gjorde så.
En reporter vid lokaltidningen ropade då på en polis och pekade på kompisen och sa han körde bil och har druckit, kompisen blev av med lappen på ett år.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ett problem ,när du har ankrat upp vid en holme tex å intagit nyttigheter å på natten börjar det att blåsa upp ,och man är tvungen att flytta båten till andra sidan holmen ,då är det kört med 0,2 +att körkortet ryker om man har det .Rädda båten eller båt fylla ,är det så illa funderar jag???
Det är inte fusk om inte domaren ser
 
Ett problem ,när du har ankrat upp vid en holme tex å intagit nyttigheter å på natten börjar det att blåsa upp ,och man är tvungen att flytta båten till andra sidan holmen ,då är det kört med 0,2 +att körkortet ryker om man har det .Rädda båten eller båt fylla ,är det så illa funderar jag???
Kanske kolla sjörapporten i förväg? Dock inte alltid den stämmer.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp