Det jag alltid saknat är priser för transport till Sverige när man är allvarligt sjuk. Exempel vad kostar det att kan man reserver ett antal platser och ha vård hjälp med sig exempel sjuksköterska och eller läkare. Samt vad kostar ambulansflyg typ man har nästa intensiv vård.
Sjukvården är förhållandevis billig i Thailand och jag tror de flesta klara av det. Naturligtvis skiljer priser mellan sjukhus. Går man till de statlig sjukhusen som på miner om något ur en krigsfilm behöver man inte betala så mycket men man bör vara där mycket tidigt och för eventuell behandling kan man få vänta. Dessutom är dess sjukhus tjänster mycket begränsade. Att som utlänning sitta där och vänta på sin tur tillsammans med de som inte äger mer än det de har på sig och lever på en pension på max 1000 Baht i månaden. Mediciner som dessa sjukhusapotek erbjuder finns oftast inte längre kvar på Fass utan har för många år sedan ersatts av andra nya.
Fördelen med Thailand är väl att allt går att få tag på mindre än en time om behov skulle uppstå men det kostar ytterligheterna är enorma och det finns mycket däremellan.
Vem vilket sjukhus skall Sverige göra en överenskommelse med. Sverige har gjort överenskommelse med Australien, Algeriet, Israel, Turkiet och delstaten Québec i Kanada. Dessa kallas Konventionsländer och även i dessa länder verkar det inte som allt är möjligt.
Om man tittar på hur den Thailändska sjukvården fungera inser jag att det är inte något som är genomförbart med fri sjukvård i Thailand för en svenska. Korruption och vem skall granska behovet av vårdbehovet. Att ge frivård på de statlig vore moraliskt helt förkastligt när de inte kan ta hand om sina egna på ett godtagbart sätt.
Den enda framkomliga vägen som jag ser det skulle vara att EU upphandlar av ett försäkringsbolag som tillsammans med typ SOS skulle få i uppdrag att erbjuda alla EU medborgare en försäkring om akutsjukvård och fritransport till respektives medborgares hem land. Då skulle detta försäkringsbolag hänvisa till det sjukhus som är bäst lämpat samt sköta upphandlingen samt transporter när det blir aktuellt. Den ekonomiska frågeställningen är inte helt lätt det handlar inte enbart om Zink och frisjukvård då kostnader för sjukvården som exempel i Sverige genererar arbete samt skatter som går tillbaka i systemet. Enkelt förklarat betyder att en svensk tusen lapp till Thailand är bort men en tusen lapp till Sverige går tillbaka i systemet i form av löneskatt socialavgifter och det som blir kavar handlas det för och generera moms så mer än hälften går åter till statskassan.
Jag tycker EU skulle titta på att fixa till akutsjukvård och transport för EU medborgare. Det är även många anhöriga som skulle ha glädje av detta men mest handlar det om barmhärtighet och frågan är berättigad vill verkligen andra EU medborgare betala för detta men tycker ändå att det skulle kunna var en framkomlig väg man kan ju faktiskt välja att betala den själv. Man kan idag teckna försäkringar längre än 45 dagar om något av dessa större försäkringsbolag som arbetar över hela EU skulle titta på det tycker jag vore en framkomlig väg. Det känns som om de skulle kunna komma fram till vad det skulle kosta och har även logistiken.
Att blanda in att det är gratis i EU håller inte EU är en Union med ett stort samarbete och gemensam lagar.
Att Thailand skulle erbjuda alla utlänningar en försäkring känns för osäkert. Hur vet man att man blir rätt behandlad som enskild människa och då mot Thailändska staten redan idag får man lusläsa internet både innan och efter sjukhusbesöken.
Att däremot EU skulle kunna sätta upp en krav lista som sedan skulle kunna följas upp känns bättre och en framkomlig väg.
Detta blev långt hoppas att någon orkade läsa.