Nya regler om vård i Sverige för utlandsskrivna

Thailändarn betalar inget för sin sjukvård i Sverige när dom fått uppehållstillstånd så varför skall svenskar med uppehållstillstånd i Thailand inte få fri sjukvård? Det är väl rättvisa.

Ligger mycket i detta.
Samtidigt så har alla inom EU numera fri vård. Då kan man undra, varför INTE alla Swe medborgare har samma rättigheter ,oavsett var i världen dom vill bo. TH tex.
Tydligen så särbehandlas, man som en dum idiot, som bor i Th.

Alla som får uppehålltillstånd har rätt till sjukvård i Sverige. Det är ett svenskt Riksdagsbeslut som reglerar det, inget avtal med Thailand. Viss vård är t.o.m. billigare i Thailand än i Sverige, valet av vårdgivare är förståss avgörande för kostnaden. Man bör göra klart för sina anhöriga vart de ska skicka en när/om man blir riktigt sjuk.

Alla som får uppehålltillstånd har rätt till sjukvård i Sverige. Det är ett svenskt Riksdagsbeslut som reglerar det, inget avtal med Thailand. Viss vård är t.o.m. billigare i Thailand än i Sverige, valet av vårdgivare är förståss avgörande för kostnaden. Man bör göra klart för sina anhöriga vart de ska skicka en när/om man blir riktigt sjuk.

Skickas om du blir sjuk ????? Du får själv stå för transport, tillbaka till "gamla" Svedala, lycka till !!!!

Vistas du inom EU så har du vård där du befinner dig, bor du utom EU så skall du ta dig till Swe.

Detta är skillnad på individen var han bor, det strider mot lika inför lagen, man skriker högt att alla har samma rättigheter, "Bull....skit.

Varför ska man hem till Sverige bara för man är sjuk. Det går väl lika bra att stanna i Thailand och betala för vården? Man bör ta reda på förutsättningarna innan man flyttar, så blir det inte så dramatiskt den dagen man blir sjuk. Dålig ekonomi i kombination med dålig hälsa, då är det bättre att stanna inom EU.

Varför ska man hem till Sverige bara för man är sjuk. Det går väl lika bra att stanna i Thailand och betala för vården? Man bör ta reda på förutsättningarna innan man flyttar, så blir det inte så dramatiskt den dagen man blir sjuk. Dålig ekonomi i kombination med dålig hälsa, då är det bättre att stanna inom EU.

Fattar du inte att inom EU fri vårdBoende i annat land får betala själv, dessutom är skatten högre trots sink,Vilket föredrar du själv.
Har inte varit i Swe dom sista 7 åren så jag vet vad som gäller.

De som har de ekonomiska förutsättningarna kan välja att bo inom EU och få vård inom ramen för EU-samarbetet. Själv har jag som du valt att bo i Thailand och betala vården med egna skattade pengar. Så då är vi överens?

De som har de ekonomiska förutsättningarna kan välja att bo inom EU och få vård inom ramen för EU-samarbetet. Själv har jag som du valt att bo i Thailand och betala vården med egna skattade pengar. Så då är vi överens?

Nu gäller det inte din och min ekonomi, det handlar som jag tjatat om lika för ALLA Swe medborgare.

Det jag alltid saknat är priser för transport till Sverige när man är allvarligt sjuk. Exempel vad kostar det att kan man reserver ett antal platser och ha vård hjälp med sig exempel sjuksköterska och eller läkare. Samt vad kostar ambulansflyg typ man har nästa intensiv vård.

Sjukvården är förhållandevis billig i Thailand och jag tror de flesta klara av det. Naturligtvis skiljer priser mellan sjukhus. Går man till de statlig sjukhusen som på miner om något ur en krigsfilm behöver man inte betala så mycket men man bör vara där mycket tidigt och för eventuell behandling kan man få vänta. Dessutom är dess sjukhus tjänster mycket begränsade. Att som utlänning sitta där och vänta på sin tur tillsammans med de som inte äger mer än det de har på sig och lever på en pension på max 1000 Baht i månaden. Mediciner som dessa sjukhusapotek erbjuder finns oftast inte längre kvar på Fass utan har för många år sedan ersatts av andra nya.

Fördelen med Thailand är väl att allt går att få tag på mindre än en time om behov skulle uppstå men det kostar ytterligheterna är enorma och det finns mycket däremellan.

Vem vilket sjukhus skall Sverige göra en överenskommelse med. Sverige har gjort överenskommelse med Australien, Algeriet, Israel, Turkiet och delstaten Québec i Kanada. Dessa kallas Konventionsländer och även i dessa länder verkar det inte som allt är möjligt.

Om man tittar på hur den Thailändska sjukvården fungera inser jag att det är inte något som är genomförbart med fri sjukvård i Thailand för en svenska. Korruption och vem skall granska behovet av vårdbehovet. Att ge frivård på de statlig vore moraliskt helt förkastligt när de inte kan ta hand om sina egna på ett godtagbart sätt.

Den enda framkomliga vägen som jag ser det skulle vara att EU upphandlar av ett försäkringsbolag som tillsammans med typ SOS skulle få i uppdrag att erbjuda alla EU medborgare en försäkring om akutsjukvård och fritransport till respektives medborgares hem land. Då skulle detta försäkringsbolag hänvisa till det sjukhus som är bäst lämpat samt sköta upphandlingen samt transporter när det blir aktuellt. Den ekonomiska frågeställningen är inte helt lätt det handlar inte enbart om Zink och frisjukvård då kostnader för sjukvården som exempel i Sverige genererar arbete samt skatter som går tillbaka i systemet. Enkelt förklarat betyder att en svensk tusen lapp till Thailand är bort men en tusen lapp till Sverige går tillbaka i systemet i form av löneskatt socialavgifter och det som blir kavar handlas det för och generera moms så mer än hälften går åter till statskassan.

Jag tycker EU skulle titta på att fixa till akutsjukvård och transport för EU medborgare. Det är även många anhöriga som skulle ha glädje av detta men mest handlar det om barmhärtighet och frågan är berättigad vill verkligen andra EU medborgare betala för detta men tycker ändå att det skulle kunna var en framkomlig väg man kan ju faktiskt välja att betala den själv. Man kan idag teckna försäkringar längre än 45 dagar om något av dessa större försäkringsbolag som arbetar över hela EU skulle titta på det tycker jag vore en framkomlig väg. Det känns som om de skulle kunna komma fram till vad det skulle kosta och har även logistiken.

Att blanda in att det är gratis i EU håller inte EU är en Union med ett stort samarbete och gemensam lagar.

Att Thailand skulle erbjuda alla utlänningar en försäkring känns för osäkert. Hur vet man att man blir rätt behandlad som enskild människa och då mot Thailändska staten redan idag får man lusläsa internet både innan och efter sjukhusbesöken.

Att däremot EU skulle kunna sätta upp en krav lista som sedan skulle kunna följas upp känns bättre och en framkomlig väg.

Detta blev långt hoppas att någon orkade läsa.

Om skatten är högre med sink är det väl bara att byta tillbaks.

Skatten är högre för oss som väljer att bo i TH gentemot tex. Frankrike, Spaninen eller Portugal.Även om vi "sinkar".
dessutom betalar vi sjukvården själva, vi som bor permanent. Försäkringsbolagen har enorma taxor i TH så det är bättre att spara på banken för framtida vård.
Efter 65 kan du inte teckna en ny försäkring,smtidigt stiger premien till det dubbla för dom som vill förlänga till 70 år.

Senast redigerad av en moderator:
Det jag alltid saknat är priser för transport till Sverige när man är allvarligt sjuk. Exempel vad kostar det att kan man reserver ett antal platser och ha vård hjälp med sig exempel sjuksköterska och eller läkare. Samt vad kostar ambulansflyg typ man har nästa intensiv vård.

Sjukvården är förhållandevis billig i Thailand och jag tror de flesta klara av det. Naturligtvis skiljer priser mellan sjukhus. Går man till de statlig sjukhusen som på miner om något ur en krigsfilm behöver man inte betala så mycket men man bör vara där mycket tidigt och för eventuell behandling kan man få vänta. Dessutom är dess sjukhus tjänster mycket begränsade. Att som utlänning sitta där och vänta på sin tur tillsammans med de som inte äger mer än det de har på sig och lever på en pension på max 1000 Baht i månaden. Mediciner som dessa sjukhusapotek erbjuder finns oftast inte längre kvar på Fass utan har för många år sedan ersatts av andra nya.

Fördelen med Thailand är väl att allt går att få tag på mindre än en time om behov skulle uppstå men det kostar ytterligheterna är enorma och det finns mycket däremellan.

Vem vilket sjukhus skall Sverige göra en överenskommelse med. Sverige har gjort överenskommelse med Australien, Algeriet, Israel, Turkiet och delstaten Québec i Kanada. Dessa kallas Konventionsländer och även i dessa länder verkar det inte som allt är möjligt.

Om man tittar på hur den Thailändska sjukvården fungera inser jag att det är inte något som är genomförbart med fri sjukvård i Thailand för en svenska. Korruption och vem skall granska behovet av vårdbehovet. Att ge frivård på de statlig vore moraliskt helt förkastligt när de inte kan ta hand om sina egna på ett godtagbart sätt.

Den enda framkomliga vägen som jag ser det skulle vara att EU upphandlar av ett försäkringsbolag som tillsammans med typ SOS skulle få i uppdrag att erbjuda alla EU medborgare en försäkring om akutsjukvård och fritransport till respektives medborgares hem land. Då skulle detta försäkringsbolag hänvisa till det sjukhus som är bäst lämpat samt sköta upphandlingen samt transporter när det blir aktuellt. Den ekonomiska frågeställningen är inte helt lätt det handlar inte enbart om Zink och frisjukvård då kostnader för sjukvården som exempel i Sverige genererar arbete samt skatter som går tillbaka i systemet. Enkelt förklarat betyder att en svensk tusen lapp till Thailand är bort men en tusen lapp till Sverige går tillbaka i systemet i form av löneskatt socialavgifter och det som blir kavar handlas det för och generera moms så mer än hälften går åter till statskassan.

Jag tycker EU skulle titta på att fixa till akutsjukvård och transport för EU medborgare. Det är även många anhöriga som skulle ha glädje av detta men mest handlar det om barmhärtighet och frågan är berättigad vill verkligen andra EU medborgare betala för detta men tycker ändå att det skulle kunna var en framkomlig väg man kan ju faktiskt välja att betala den själv. Man kan idag teckna försäkringar längre än 45 dagar om något av dessa större försäkringsbolag som arbetar över hela EU skulle titta på det tycker jag vore en framkomlig väg. Det känns som om de skulle kunna komma fram till vad det skulle kosta och har även logistiken.

Att blanda in att det är gratis i EU håller inte EU är en Union med ett stort samarbete och gemensam lagar.

Att Thailand skulle erbjuda alla utlänningar en försäkring känns för osäkert. Hur vet man att man blir rätt behandlad som enskild människa och då mot Thailändska staten redan idag får man lusläsa internet både innan och efter sjukhusbesöken.

Att däremot EU skulle kunna sätta upp en krav lista som sedan skulle kunna följas upp känns bättre och en framkomlig väg.

Detta blev långt hoppas att någon orkade läsa.

Hej
Om du uppdaterar dig på dom regler som är nya inom EU så förstår du vad jag skriver om,detta som du påstår är gamla regler, dom nya kom för någon mån. sedan.

Hej
Om du uppdaterar dig på dom regler som är nya inom EU så förstår du vad jag skriver om,detta som du påstår är gamla regler, dom nya kom för någon mån. sedan.

Det som jag är ute efter är att EU är en Union med samarbete och lagar och en ekonomi som till stora delar är gemensam och EU vill växa men det dröjer tills att Thailand kommer med. Tror att det du missar är hur skatter beräknas om du räknar med alla punkt skatter du betalar i Sverige bensin energi plus löner och moms så inser man att utan dem har man samma köpkraft men 20%.

Jag hör ibland att någon tycker att Zink är stöld och det är det som alla skatter men inte värre än någon annan.
Pension är som de säger en senare lön som de inte dragit skatten på därför är också skatten högre då det var högre skatt för. Samtidigt är det så att de som arbetar nu betalar till en annan form av pensionssystem.

När de insåg att vi inte kommer ha evig tillväxt och andra länder kommer komma i kapp oss och befolkningstillväxten inte ökar som tidigare kommer vi att få högre pensionsålder samt lägre pension. Att vara pensionär nu är nog att ha det så bra som är bara möjligt aldrig tidigare har det varit bättre och aldrig kommer det att kunna bli bättre.

Betala vanlig inkomstskatt och få göra grundavdrag.

Det betyder 13.5 % mer än jag betalar nu.Men det var inte det tråden handlade om.
Utan varför skall dom som bor inom EU och är SWE medborgare ha fri sjukvård, men inte vi andra stackare.
Bara för att vi valt ett annat land.Sedan några mån. tillbaka så är det så som jag beskriver, lika för alla SWE medborgare.

Senast redigerad av en moderator:
Det betyder 13.5 % mer än jag betalar nu.Men det var inte det tråden handlade om.
Utan varför skall dom som bor inom EU och är SWE medborgare ha fri sjukvård, men inte vi andra stackare.
Bara för att vi valt ett annat land.Sedan några mån. tillbaka så är det så som jag beskriver, lika för alla SWE medborgare.

55555
Så du tycker du är en stackare som bor i Th och skrivit dig där?
Helt valfritt anser jag.

Lite virrig chatt, för oss som är Thailands- pensionärer gäller det att gilla läget. Somliga tröttnar och flyttar tillbaka till Sverige barnbarnen och kylan. Vi andra lär oss att stå ut med orättvisorna, den galna trafiken, hettan i maj och den lite annorlunda vården på de statliga sjukhusen. Slutet blir lika för oss alla, der är iaf rättvist. Bli bränd i en elektrisk ugn i Sverige eller en vedeldad d:eek: i ett buddistiskt tempel är frågan?

Lite virrigt blir det hemskasven, då vi känner oss misshandlade. Om de flyger mig hem så är jag fortfarande SINKgubbe och måste skriva in mig.
EU tror jag inte är en framkomlig väg. För omständligt och idag många mer prioriterade ärenden. jag tycker man skall betrakta detta ur Sveriges skyldighet att ta hand om sina medborgare/pensionärer

Och teoretiskt, ekonomiskt och humanitärt borde Thailand vara ett intressant land att sluta nån form av sjukavtal med. Liknande som finns i andra länder och kommuner.
.

Varför är Thailand unikt och skall specialbehandlas?

Thailand har länge varit ett av de mest populära länderna att turista i för svenskarna. Många kan bli akut sjuka. Vilket Tsunimikatastrofen visade.
Thailand har många starka familjära band/relationer med svenskar boende i Sverige.
Thailand har kvalitativt bra sjukvård och med rätt sjukhus/ kostnadseffektivare jämfört i Sverige.
Thailand/individuella sjukhus har säkert ekonomiska lösningar för köp av operationstjänster.
Nu extra intressant när den Svenska vården kapsejsat. Vårdgarantin 3 månader är nu 9 månader med alla tekniska fördröjningar. Varför skall svenksar boende i Thailand komma hem å belassta systemet?
I Thailand har det startt opinionsgrupper i Hua hin Phukhet mm för att påverka politiker hemma

En sak tycker jag är konstig. Varför kan inte fattigpensionärerna få ut garantipensionen här i Thailand. Flera har jobbat i 40 år i Sverige. och denna garantipension kan vara skillnaden mellan att bo drägligt och få de bore åtminstone få bestämma själv var den skall betala ut. Jämfört leva frusen och ännu fattigare i Sverige.
Men i Europa så får fattigpensionärerna ut garantipensionen. Här blandar jag in ett nytt ämne för att "virra" till det ytterligare. - men visst skulle vi kunna göra Thailand undantaget "garantipension utbetald"i Asien.

Tycker det är trist att det är taktiskt politikst rävspel som styr den politiska arenan för mycket.

Vänd på steken, Thailand kanske inte är intresserade av att skriva något avtal med Sverige. Thailand kanske inte vill ha en massa svenska gamlingar som kommer fylla upp vårdplatserna och att ta hand om.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp