Nya regler för bahtbussarna.

 
Varför skulle man ha rätt att flytta en båt på fyllan menar du?

För många år sedan så hade jag en kompis som vid en villabrand i byn blev tillfrågad av en brandman vems Volvon var, den är min sa kompisen, kan du flytta den sa brandmannen varvid kompisen gjorde så.
En reporter vid lokaltidningen ropade då på en polis och pekade på kompisen och sa han körde bil och har druckit, kompisen blev av med lappen på ett år.
Tragiskt.

Har en bekant som var onykter, men vars polare högg sig i benet. Han var tvungen att köra och möttes upp av ambulans och polis (det var då det fanns poliser). Men han blev hemskjutsad av polisen och klarade sig. De sa att det var nödvärn eller liknande.
 
Ett problem ,när du har ankrat upp vid en holme tex å intagit nyttigheter å på natten börjar det att blåsa upp ,och man är tvungen att flytta båten till andra sidan holmen ,då är det kört med 0,2 +att körkortet ryker om man har det .Rädda båten eller båt fylla ,är det så illa funderar jag???
Sant , ett klokt inlägg. men där ser nog en domstol mellan fingrarna , eller borde göra det i alla fall
 
Kanske kolla sjörapporten i förväg? Dock inte alltid den stämmer.
Sanr Berra , Men under alla år vi i vår familj legat ute 2, 5 månader varje sommar samt ofta under höstar för jakten och fisket så har vi kanske fått "fel" väder ett tiotal ggr ,då så pass att den valda natthamnen inte längre är säker att ligga kvar i ,utan vi måste flytta båten mitt i natten
 
Ett problem ,när du har ankrat upp vid en holme tex å intagit nyttigheter å på natten börjar det att blåsa upp ,och man är tvungen att flytta båten till andra sidan holmen ,då är det kört med 0,2 +att körkortet ryker om man har det .Rädda båten eller båt fylla ,är det så illa funderar jag???
Be ungarna flytta på den. Det är ju lagligt så då måste det ju vara bättre än att flytta den själv efter en pilsner, eller?
 
Kolla gärna upp ditt påstående , Långeman samt jag har de korrekta uppgifterna från ca 10 år tillbaka , vad har du min vän . Blir nog :):):)

Jag ändrar i min skrivelse enligt följande, från: det blir nog som Pontiac skrivit, till: det är som Pontiac skrivit.

Mitt påstående blir att både Phonta och Långeman har totalt fel uppgifter, vilseledda, lurade runt hörnet, blåsta på den rätta uppgiften som ger vid handen en lag om 12/4 regeln, som började gälla som lag den 1 April 1979, något mer lilla Ubbe kan stå till tjänst med? :):):):)

Med fartyg avses i 1 kap. 2 § sjölagen
(1994:1009) såväl skepp som båtar. Med skepp avses fartyg vars
skrov har en största längd av minst tolv meter och en största
bredd av minst fyra meter. Andra fartyg kallas båt. Någon
egentlig definition av fartyg finns således inte i sjölagen utan i
första hand en indelning. Beteckningen fartyg omfattar alltså
både skepp och båtar.
 
Senast ändrad:
Mycket kan gå fel , men hur skall detta tolkas egentligen "
Med skepp avses fartyg vars
skrov har en största längd av minst tolv meter och en största
bredd av minst fyra meter. " samt var står det något om Skepparexamen ?? Tolka gärna detta som har huvet på skaft 55:) vad innebär denna text .. var står det att båda kriterierna skall uppfyllas för att det skall krävas särskild kompetens..
 
Så här står det i angivelser för Kustskepparen
"Kustskepparintyget är ett intyg om att innehavaren vid prövning visat sig ha sådana teoretiska kunskaper om sjövägsregler, navigation, båtlivskunskap mm, som erfordras för att framföra ett fritidsfartyg i dagsljus, mörker och nedsatt sikt. Ett kustskepparintyg ger dig behörighet att framföra ett fritidsskepp, dvs ett fritidsfartyg som är längre än 12 meter och bredare än 4 meter. Så då var den frågan klargjord;):thumbsup:
 
Så här står det i angivelser för Kustskepparen
"Kustskepparintyget är ett intyg om att innehavaren vid prövning visat sig ha sådana teoretiska kunskaper om sjövägsregler, navigation, båtlivskunskap mm, som erfordras för att framföra ett fritidsfartyg i dagsljus, mörker och nedsatt sikt. Ett kustskepparintyg ger dig behörighet att framföra ett fritidsskepp, dvs ett fritidsfartyg som är längre än 12 meter och bredare än 4 meter. Så då var den frågan klargjord;):thumbsup:


Som sagt, då var den frågan avgjord, ingen behörighet behövs för båt oavsett längd, om bredden inte överstiger 4 meter...:)
 
Varför skulle man ha rätt att flytta en båt på fyllan menar du?

För många år sedan så hade jag en kompis som vid en villabrand i byn blev tillfrågad av en brandman vems Volvon var, den är min sa kompisen, kan du flytta den sa brandmannen varvid kompisen gjorde så.
En reporter vid lokaltidningen ropade då på en polis och pekade på kompisen och sa han körde bil och har druckit, kompisen blev av med lappen på ett år.

Hej

Kan väl bara hända i Sverige, stackars Svenskar.

Mvh isan lover
 
Ett problem ,när du har ankrat upp vid en holme tex å intagit nyttigheter å på natten börjar det att blåsa upp ,och man är tvungen att flytta båten till andra sidan holmen ,då är det kört med 0,2 +att körkortet ryker om man har det .Rädda båten eller båt fylla ,är det så illa funderar jag???

Hej

Det finns många sådan exempel, t.ex om någon blir sjuk och måste iland, om man måste hämta hjälp till någon som har skadat sig, om man ser någon som har haveri av något slag, om någon ligger i sjön och ropar på hjälp o.s.v, ska man då säga nej det blir inget för jag tog en burk öl till maten, en löjlig Svensk lag som folk i utlandet skrattar åt.

Mvh isan lover
 
Hej

Det finns många sådan exempel, t.ex om någon blir sjuk och måste iland, om man måste hämta hjälp till någon som har skadat sig, om man ser någon som har haveri av något slag, om någon ligger i sjön och ropar på hjälp o.s.v, ska man då säga nej det blir inget för jag tog en burk öl till maten, en löjlig Svensk lag som folk i utlandet skrattar åt.

Mvh isan lover
Gäller det människoliv lär ingen sätta fast dig, det går inte att ringa efter taxi på sjön. Åtminstone inte om det är brådskande.
 
Gäller det människoliv lär ingen sätta fast dig, det går inte att ringa efter taxi på sjön. Åtminstone inte om det är brådskande.

Hej

Gott och höra, traditionellt har det ju varit så, men nu när det är människor som inget vet om sjön som bestämmer vet man ju inte vad dom hittar på.

Mvh isan lover
 
Isan lover, hur går ditt resonemang, om det går bra så ska inget straff utdömas, om det händer något vid flytten av fordonet, kanske någon skadas, ska då inte heller finnas ett straffansvar?
 
Gäller det människoliv lär ingen sätta fast dig, det går inte att ringa efter taxi på sjön. Åtminstone inte om det är brådskande.

Ingen sjötaxi?, det finns att tillgå sjöräddningen, i stort sett hela samhällssystemet som samverkar...

Gäller det mänoskoliv som Berralund skriver, lagen gäller, men man talar om att nöden har ingen lag, ett sällskap på en båt vid en holme där något hänt, dom uppfattar detta som väldigt allvarligt, kanske att läkaren vid sjukhuset har en annan uppfattning, en bruten, slutet armbrott? dom kunde lugnat sig och åkt dagen efter, att operera detta kan vänta både 1 dag och ett par veckor, sen kommer vi åter in på detta med ansvarsfrågan om något händer vid färd...
 
Ingen sjötaxi?, det finns att tillgå sjöräddningen, i stort sett hela samhällssystemet som samverkar...

Gäller det mänoskoliv som Berralund skriver, lagen gäller, men man talar om att nöden har ingen lag, ett sällskap på en båt vid en holme där något hänt, dom uppfattar detta som väldigt allvarligt, kanske att läkaren vid sjukhuset har en annan uppfattning, en bruten, slutet armbrott? dom kunde lugnat sig och åkt dagen efter, att operera detta kan vänta både 1 dag och ett par veckor, sen kommer vi åter in på detta med ansvarsfrågan om något händer vid färd...
Visst, läkaren kan göra en annan bedömning. Men som lekman tar jag det säkra före det osäkra. Min morsa fick hjärtinfarkt mitt i natten en gång och hon var övertygad om att det var magproblem. Vägrade att ringa efter ambulans. Jag kom dit och kände igen de klassiska symtomen panikångest, kallsvett och smärtor.

In med henne i bilen och full fart till akuten på lasarettet, mot rödljus och stopplikt. In till mottagningen där jag sa till dom att jag är säker på infarkt. Läkaren sa efteråt att jag räddade henne genom att behålla lugnet och inte påverka henne och farsan.

Jag var inte alkoholpåverkad men bröt ju mot ett antal lagar under körningen, rödljus stopplikt mm. Är övertygad om att jag aldrig hade fått någon påföljd om polisen hade försökt stoppa mig, det var ett rent nödfall som gällde livet. Tycker att man kan dra paralleller med fylla i nödfall.
 
Sen har ju jag lite svårt att tro att det är särskilt många fastboende i skärgården som åker fast. Gissningsvis är det huvudsakligen svenne banan som fräser runt i någon gästhamn i sin högt belånade daycruiser och tycker det är mysigt att vara lite på lyset på semestern.
Jag förstår grejen, jag gillar att vara på lyset ibland, men i raggarkulturen (som jag har vistats i rätt mycket genom åren) löser vi problemet genom att någon får ställa upp som fyllechaffis!
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp