Lära sig Thai

Markörer

Gammal tråd, men intressant!

Mycket i Thailändska språket bygger ju som alla vet på Sanskrit och Pali. Lef1 frågade ju om de olika markörerna och vad de betyder. ก๋, vet inte var Marianne har fått denna ifrån att markören skulle heta thanthakhat?

Vissa används inte i moderna thailändskan, så det kanske inte är så konstigt att inte ens thailändarna själva vet, precis som vi i Sverige inte kan svenskan till 100%.

Har forskat lite och kommit fram till följande:

์ ไม้ทัณฑฆาต maaí than thá khaat`

Annat namn för การันต์ gaa ran outtalat (eller radera) markör i det thailändska skriftspråket
ทัณฑ์ than= trä, personal, käpp, stolpe, stång, träd, handtag, filial
ฆาต khaat` = döda

๋ ไม้จัตวา maaí jat` dtà waa
Den fjärde thailändska markören, den stigande tonen. (Pali) siffran fyra, vanligen används som prefix fjärde; fyrdubbel.

ํ นิคหิต nik´ khá hit`
Anusvara, Niggahita, namn på märkören () som anger nasal vokal eller en ospecificerad nasal ton av vokal i samband med konsonant. Markören används för att skriva sanskrit eller pali såsom อิ eller อา blir อึ eller อำ respektive, och bortsett från (อำ), används den inte skriftligen i thailändskan.

Namn på den thailändska vokalen med symbolen
สระอำ
sa` ra`= vokal, am = ahm 

๎ยามักการ yaa mak´ gaan

Namn på markören () som anger att en konsonant ingår i ett konsonantkluster med nästa konsonant Example: พ๎ราห๎มณ ‘Brahman’ ( Thai พราหมณ์ ).

Egentligen bra för då förstår man att de tre första konsonaterna hör ihop och de tre sista hör ihop. På så sätt blir det lättare att se var stavelser slutar och börjar! Kanske jobbigt i längden med alla bakvända treor när man skall läsa en lång räcka av thaitext ;).

Motsvarar Virama i Devanagari (Hindi). Det är begränsat till gamla pali-dokument. Modern (thailändska) Pali använder พินทุ phin thoo´ อฺ.

Hoppas att detta skingrar en del moln på den thailändska himlen :)

Mvh Peter

"ebbaklasa " sa:
HAJ HAJ
patrik e mitt namn, jag e ny här :p
undrar hur man skall gå tillväga för att lära sig lite av de thailänska språket?
har varit i thailand 2ggr och kan en hel del ord, men meningar o så är de ju helt klart värre med :/
ska man bara fortsätta plugga "glosor" o kolla på lite thailänska filmer o försöka snappa upp där ? eller de finns bättre sätt ?
tacksam för svar

// Patrik :wai:

Hej!, om jag vore du så skulle jag först av allt börja med att lära thai-alfabetet :) då du kommer kunna utala ord/meningar lättare. Köp hem en thai-bok med alfabetet och sätt dig och kolla. (den som thai brukar ha i lågstadiet^^) grymt mycket enklare att lära sig då :) Ska scanna in en bok så fort det går men har inte varit så nära en scanner på sistone :)

Sawatdee krap :wai:

Håller med, att lägga ut pengar på ett minoritetsspråk för att man vill komma ut eller är arbetslös inget bra eller bara för att lära sig ett språk, då skall man verkligen ha nytta av det som t ex i anslutning till arbete eller liknande eller annan karriär i thailand.

Jag har lärt mig hyfsad thai genom forum, thai-language, bilioteket och inte minst genom thailändarna, har nog lärt mig mest genom att prata med thailändare och det kostar inget.

Mvh Peter

"insayt " sa:
Håller med, att lägga ut pengar på ett minoritetsspråk för att man vill komma ut eller är arbetslös inget bra eller bara för att lära sig ett språk, då skall man verkligen ha nytta av det som t ex i anslutning till arbete eller liknande eller annan karriär i thailand.

Jag har lärt mig hyfsad thai genom forum, thai-language, bilioteket och inte minst genom thailändarna, har nog lärt mig mest genom att prata med thailändare och det kostar inget.

Mvh Peter

Själv går jag i Thailändska genom mitt gymnasium helt gratis :) och det är grymt roligt! :D

Här har ni en Thai lärobok att tanka ned :) (ursäkta kvalitet) http://www.megaupload.com/?d=Z9XV7WDP

//Charlie Wall :wai:

Tack legolas!

Jo man har mycket gratis när man är göteborgare ;D ;D ;D ;D ;D :angel:

Karma till dig också

Mvh Peter

vad menar du att inget kommer fram? Jag klickade på + men fick felmedeelande men du har ju 59 nu du hade 58 innan ;D,

Ville spara ner din berättelse men får bar felmeddelande hela tiden, beror väl på uppdateringen antagligen ::)

Mvh Peter

"legolas " sa:
hahaha, bara så du får ordning på tekniken.. Wanpen trädde in EFTER dig och satte dit den 59:e
ha det gött.... Det är ju ändå bara på sköj... Men ville bara att du skulle
veta att det "sket" sig med din karma...

;D ;D ;D ;D ;D

Vad menar du, kan du inte ladda ner den till din dator eller kan du inte öppna den. Det är en Zip-fil, använd windows inbyggda funktion "högerklicka på zipfilen och välj skicka till..."

Det är bara en massa bilder tagna ur en bok, vet inte om det är så pedagogiskt? Se här

Mvh Peter

IMG_0404.webp

E de inte några här på forumet som skulle vilja dela me si hur man utalar alla bokstäver i deras alfabete tror att de e rätt många som skulle viljas veta de....

glimten66 :wai:

SV: lära sig thai språket

Tjena glimten !

Det finns ganska mycket här

Ps. scrolla nedåt /Gazton

Det kommer komma in mer :) ska fixa hem en scanner så kvalitet blir bättre^^ använde kamera sist :P in.k. andra läro papper jag fått hem :)

Sawasdee krap Charlie :)

Det är inte omöjligt att lära sig snabbt :) börja du bara från grunden med alla konsonanter och vokaler så går det rätt snabbt, lägg upp sina lektioner från nivå till nivå :)

Kommer lägga in lite läromedel inom en snar framtid :) scannern jag hade förut överlevde inte en flytt :P

Sawasdee krap :wai: Charlie Wall

När vi är nere i LOS och hemma i byn är det inte ens lönt att försöka sig på engelska, det är endast ytterst få som behärskar det. Och vilka som kan har jag lärt mig nu. Det var stora problem med att göra sig förstådd med familjen till en början, men nu går det bättre tack vare att frugan börjar kunna svenska hyfsat. Men med god vilja från alla håll gick det hyfsat innan också, jag snackade någon slags blandad svengelska med instoppade thaiord, ibland med stor munterhet som resultat. :-[

Jag har i alla fall genom åren lärt mig att bjuda på mig själv så mycket som möjligt. Att göra det har hjälpt till att lösa många problem. :D

Håller fullkomligt med, när jag väl har lärt mig att uttala ordet exakt och precis som Damen uttalar
så säger hon att det är fel, vadå fel jag låter likadant som Du, nää Du ska låta så här, vilket jag anser att jag gör, och jag ser ingen skillnad i uttalet, och hur roligt blir det då att försöka lära?

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
5 K
A
D
Svar
2
Visningar
3 K