Lära sig Thai

"Ubon " sa:
Håller fullkomligt med, när jag väl har lärt mig att uttala ordet exakt och precis som Damen uttalar
så säger hon att det är fel, vadå fel jag låter likadant som Du, nää Du ska låta så här, vilket jag anser att jag gör, och jag ser ingen skillnad i uttalet, och hur roligt blir det då att försöka lära?

Ubon ja har tyvär samma problem me min tant själv tycker ja att ja låter som henne men nej då inte äns nära säger hon då tur att man kan tala engelska me na

glimten66

Lära sig Thailändska

Tänkte starta en tråd där vi kan lägga upp läromedel till det Thailändska språket. :)

Lära sig Alfabetet, vokaler och ord därefter. :)

och se vad ni lärt er thai ifrån och hur :)

สวัสดีครับ :wai:

"glimten66 " sa:
http://www.omniglot.com/writing/thai.htm

Detta e me en sida som vi förhoppnings vis kan lära oss alfabetet på

glimten66

Det verkar vara en bra sida den där, den skall jag spara ner. Men fy tusan vad många krumelurer är lika, det blir inte lätt för en gammal man att lära sig detta. För att inte tala om uttalet sen, det gör inte saken bättre. Men det är väl lika svårt för thai att lära sig svenska, även om det har gått ganska snabbt för frugan att tala och förstå hjälpligt.

"Berralund " sa:
Det verkar vara en bra sida den där, den skall jag spara ner. Men fy tusan vad många krumelurer är lika, det blir inte lätt för en gammal man att lära sig detta. För att inte tala om uttalet sen, det gör inte saken bättre. Men det är väl lika svårt för thai att lära sig svenska, även om det har gått ganska snabbt för frugan att tala och förstå hjälpligt.

Ja den verkar bra men som du säger allt för krångligt tror ja .

Nej tror ja klarar mig me att ja kan beställa ÖL & tom yam kai ;)

glimten66 :wai:

Enligt en lärare jag har i thai sa att det enklaste sättet att lära sig är genom att först kunna alfabetet och hjälpmedlet med bilderna är mycket effektivt.

De flesta thai ser bilderna i hjärnan när de läser upp alfabetet för att enklast komma ihåg varje "tecken".

Starta på alfabetet (konsonanterna) och sedan vidare till vokalerna och komparera ihop dem till bokstäverna tex:
Kort ah
กะ จะ ดะ ตะ บะ ระ ปะ อะ มะ ทะ ชะ ละ

Sen vidare till ord tex: มะระ กะทะ กะบะ กะทิ ชะนี ปะทะ มะลิ กะปิ

Jag läste en studie om varför vissa har lättare att lära sig språk än andra via ljud/video band och de var ...enligt den pga att hjärnorna samarbetar på en annan nivå hos dem som har mer östrogen produktion än genomsnittet.....

Ja då är de tamejfan kört för min del då jag vart jordbrukare/bilmekare/vaktmästare/tyngdlyftare/kampsportare......MEN numera jobbar jag som sjuksköterska så jag kanske lär mig efter vart att jag blir mer "kvinnlig".....:)
Jag blir imponerad av de som kan lära sig de så fort men som Glimten säger:Så länge jag kan beställa öl så funkar det.......så funkar de för mig med...............men jag kämpar på sedan 3 år tillbaka och mitt problem är att jag förstår men kan inte uttrycka mig så de innebär väl att de lossnar för mig snart eller?...........skam den finländare som ger sig

Thailändska har 44 konsonanter, 32 vokaler och 5 toner.

Många ord på svenska finns inte på thailändska t.ex: sju, stjärna, kyrka, vit, berg & journalist osv.

Thailändska är lättare än svenska att tala.

aa (า): uttalas som första a = gata

a (ะ): uttalas som andra a = gata

"Gari " sa:
Thailändska har 44 konsonanter, 32 vokaler och 5 toner.

Många ord på svenska finns inte på thailändska t.ex: sju, stjärna, kyrka, vit, berg & journalist osv.

Thailändska är lättare än svenska att tala.

aa (า): uttalas som första a = gata

a (ะ): uttalas som andra a = gata

nu har du väl druckit lite för mycke va ;)

"glimten66 " sa:
nu har du väl druckit lite för mycke va ;)

haha ;) man skulle kunna tro det ;D

Har gått på tre thai lektioner nu och kan en hel del efter bara 3h thailändska ;D och det känns awesome :afro:
Har aldrig förstått så mycket så snabbt inom språk ::)

gott de för ja fattar ingen ting men fortsätt o lägg ut för oss andra vi kanske kan lära oss nåt lite i alla fall ;)

"glimten66 " sa:
gott de för ja fattar ingen ting men fortsätt o lägg ut för oss andra vi kanske kan lära oss nåt lite i alla fall ;)

Det ska jag forsätta med :)

Ska försöka ta det i en lagom nivå som det förra inlägget ;)

som tex "aa: gata" mm :)

Vokaler

Korta Ljud

a

i

eu

o

เ-ะ e

แ-ะ ä

เ-อะ ö

โ-ะ å

เ-าะ aa

Fantasin dog så kommer inte på något "tex" ord :o men ni verkar vara påhittiga så det kommer nog fram något för er ;D

"Gari " sa:
Vokaler

Korta Ljud

a hatt

i bill

eu

o ost

เ-ะ e fett

แ-ะ ä mätt

เ-อะ ö rött

โ-ะ å håll

เ-าะ aa

Fantasin dog så kommer inte på något "tex" ord :o men ni verkar vara påhittiga så det kommer nog fram något för er ;D

Här har ni påhitts ord till att lära vokalerna enklare
Charlie :wai:

Vokaler

Långa Ljud

aa fyra

ii bil

eu:

oo mot

เฝ ee fet

แ- ää mät

เ-อ öö röt