Liv med en thailändsk kvinna

Jag undrar vad Berralund har haft för sig på sina långa resor till sjöss:waiting:
Javisst får man undra men det är längesen jag hade några långa resor med möjlighet till diverse förlustelser. Förvisso har jag varit packad ett antal gånger men det är väldigt längesedan och det där som @Gottland skrev om har faktiskt aldrig varit min grej. Sen får ni tro vad ni vill.

Den där myten om att kärleken i Thailand skulle höra ihop med ekonomiska faktorer är ju enbart skitsnack.

Däremot är det säkert så att kärleken stannar inom den klass man tillhör, ungefär som i Sverige på 1800 talet.

Det är bara faranggubbar som gifter sig med bartjejer eller massagetjejer.

Givetvis frodas kärleken även i Thailand utan att pengar styr men en fattig bartjej med fyra barn kan inte hoppas på att hitta en bra thaiman så hon riktar in sig på farangerna istället eftersom hon vet att många gubbar blir viljelöst förälskade även i fattiga Noi från baren.

Vanliga arbetande thaitjejer är inte intresserade av bargubbar som sitter och super i barerna.

STT

Skulle säga att extremt få relationer bygger enbart på kärlek och det gäller alla länder. Det spelar ingen roll hur mkt man än låtsas att det skulle vara så, det är en utopi.

Det handlar om den totala matchen av utseende, ålder, pengar, status, kärlek, intressen, sexuell attraktion, personlighet osv. mellan två personer där båda parter av någon anledning de bara själva vet om tycker att det finns en match och ömsesidig fördel. Fredde i Solsidan satte huvudet på spiken med sitt poängsystem som förklaringsmodell.

Det är i grunden därför ung, snygg Thailändsk bartjej mkt väl kan funka med (relativt sett) rikare, äldre, betydligt fetare farangfyllo. Inget fel i det alls, alla gör vi våra frivilliga livsval. Hon såväl som han.

Man ger respekt till dom som fortjanar respekt
självklart, men att inte respektera de kvinnor som tvingas in i detta "arbete" är mansgrisaktigt
tvingas? ja jag tror att dom (de "arbetande" kvinnorna) på något sätt inte "jobbar" frivilligt
antingen tvingas rent fysiskt eller pga ekonomi dvs fattigdom
däremot dom som utnyttjar dessa kvinnor förtjänar ingen respekt
(vem som är far till en dotter vill se henne i red light distrikten?)

Jag vet att ämnet är komplicerat och inte låter sig enkelt lösas genom att fråga runt på ett forum. Men...jag är ute efter inspel, nya vinklar, saker jag missar, vad som helst som kan underlätta min idag jobbiga tillvaro.

Jag är medelålders, gift med en tonårsdotter. Vi är på inget sätt lyckliga i äktenskapet och har i många år ventilerat skilsmässa (vilket väl inte gjort det bättre). Nu är det nog väldigt nära en sådan men jag är väl som alla andra och vill vara jävligt säker på att det är det bästa. Så säker man nu kan bli...

Till saken hör att jag, då sexlivet är dött sedan några år, fått utlopp för behiven genom thaimassage. Jo, inte snyggt men så är det. Efter ett par år på olika ställen öppnades dörren en dag av en dam som totalt fångade mitt hjärta (med tiden). Vi umgås så mycket det går utanför salongen, har gjort några kortare resor och försökt spendera så mycket tid i ett så vanligt liv som möjligt. Det finna ett tydligt intresse från båda. Ett problem är dock att hon inte kan tro att jag på allvar är intresserad av ett liv med henne. Hon, som fattig tjej (52 år) är inte ett verkligt alternativ för mig med bra inkomst, bra utbildning, bra jobb, fin villa i storstad, lyckad karriär etc. Hon tror jag aldrig skulle lämna det för henne. Att sätta mig med henne i en lägenhet utan möjlighet till så många utlandsresor mm. Jag förklarar att jag gjort det, det är inte intressant längre, det jag saknar är kärlek och det tror jag jag funnit i henne. Man kan inte mer än äta sig mätt-kan man det så räcker det, då är kärlek viktigt för mig. Jag har sagt att hon inte är enda orsaken till en skilsmässa, det hade hänt ändå, men kanske det sker lite snabbare?

Vi har träffats flera gånger i veckan senaste halvåret och jag blir mer styrkt i att jag känner rätt. Hon känner också för mig men skyddar sig för att inte gå sönder den dagen (som hon tror) jag avslutar leken med henne och går tillbaka till svenssonlivet. "Man blir inte kär i en thaimassös" säger hon. Jag blev det, svarar jag, och det kunde jag inte hjälpa. Det bara råkade bli så. Det gör livet lite svårare men jag tror belöningen är riklig. Självklart är det jobbigt att veta vad hon jobbar med på dagarna men så länge jag inte "gör henne till min" på riktigt har jag inget att säga till om såklart. Jag får leva med det. Den dagen (om det blir så) hon blir min är hon med på att hon inte jobbar med detta. Såklart.

Jag vet att det är ett stor ämne, mycket att läsa om en okänd person. Det jag är ute efter här är inspel från er som, kanske, känner igen situationen, kan relatera, vet mer om thaikulturen etc.

Är jag helt rubbad? Är det bara att glömma, hon har rätt, det kan aldrig bli något?

Är jag helt oansvarig som ens tänker detta med en familj? I och för sig med ett totalt känslolöst, sedan många år, förhållande till hustrun.

Jag känner inte att jag blir sol-och-vårad eftersom hon har den inställningen hon har. Det är snarare jag som driver på.

"Alla synpunkter mottages tacksamt"
Jag skiljde mig efter 28 års äktenskap. De sista åren var mer som ett dåligt kompisförhållande med massa smågnabb och ingen kärlek alls. Jag är inte troende utan tror att när man är borta så är det inget mer. Detta livet är för värdefullt att vakna upp en dag när man är för gammal och tänka - varför gjorde jag inget. När vi berättade om skilsmässan så tog våra barn i övre tonåren det med ro och sa att de märkt länge att det inte var bra.

Det blir en skillnad i ekonomin men jag har lagt om mina inköp och köper idag bara det som jag verkligen behöver (fatta hur mycket man samlat på sig genom åren som bara ligger orört).

Min ex fru har träffat ny man och är lycklig igen. Barnen har det bra och får mer kärlek och omvårdnad när de nu delas mellan oss två veckovis.

Jag har nu träffat en underbar thai kvinna och min framtid ligger förhoppningsvis i Thailand med henne och hennes familj.

Du måste leva ditt liv och inte vad någon annan tycker. Du gör ett val och jag önskar dig lycka hur du än beslutar.

självklart, men att inte respektera de kvinnor som tvingas in i detta "arbete" är mansgrisaktigt
tvingas? ja jag tror att dom (de "arbetande" kvinnorna) på något sätt inte "jobbar" frivilligt
antingen tvingas rent fysiskt eller pga ekonomi dvs fattigdom
däremot dom som utnyttjar dessa kvinnor förtjänar ingen respekt
(vem som är far till en dotter vill se henne i red light distrikten?)
Jag misstänker att du jobbar, varför jobbar du? För att det är frivilligt eller eftersom du behöver lönen?

Jo men då är det inte äkta kärlek.

En bartjej ex kan säkert känna tillgivenhet gentemot en farang som betalar hennes och familjens liv men aktar sig nog för att bli riktigt kär.

Bartjejer lär sig efter ett tag i baren att inte lita på gubbarna.

Däremot är det väldigt vanligt att gubbarna kärar ner sig i tjejerna vilket ju i många all är ganska olyckligt.

STT

Hej

Det är nog klart vanligare att männen kärar ner sig än tjejerna i baren, men visst händer det att tjejerna också blir kära i en kund, det finns ju även tjejer som efter att ha blivit blåsta av kunder som har blivit deprimerade, dövat sin smärta med alkohol eller droger och i extrema fall t.o.m tagit livet av sig. Det handlar ju om människor, men visst blir man nog mer luttrad, härdad och erfaren med tiden om man jobbar i en bar, det ligger väl lite i sakens natur.

Mvh isan lover

Skulle säga att extremt få relationer bygger enbart på kärlek och det gäller alla länder. Det spelar ingen roll hur mkt man än låtsas att det skulle vara så, det är en utopi.

Det handlar om den totala matchen av utseende, ålder, pengar, status, kärlek, intressen, sexuell attraktion, personlighet osv. mellan två personer där båda parter av någon anledning de bara själva vet om tycker att det finns en match och ömsesidig fördel. Fredde i Solsidan satte huvudet på spiken med sitt poängsystem som förklaringsmodell.

Det är i grunden därför ung, snygg Thailändsk bartjej mkt väl kan funka med (relativt sett) rikare, äldre, betydligt fetare farangfyllo. Inget fel i det alls, alla gör vi våra frivilliga livsval. Hon såväl som han.

Kan funka ja men är den unga,snygga thaitjejen i grunden lycklig? I dom flesta fall drömmer dessa tjejer om kärlek med en ung thailändare. Sen spelar det ingen roll om han har mycket pengar eller inte.

Förälskelse och kärlek handlar om kemi och har inget att göra med ekonomi.

Pengars betydelse är en grej som uppfunnits av äldre faranggubbar för att dom ska kunna hitta en god anledning till att lilla Noi stannar hos dom.

Vi vet att tjejer i alla länder vill ha en partner i ungefär samma ålder Sen behöver vi inte gå in på samma språk, samma kultur, samma sätt att se på tillvaron etc etc....

Unga thaitjejer offrar sig för familjen när dom gifter sig med 20-30 år äldre faranger. Svårare än så är det inte.

STT

Kan funka ja men är den unga,snygga thaitjejen i grunden lycklig? I dom flesta fall drömmer dessa tjejer om kärlek med en ung thailändare. Sen spelar det ingen roll om han har mycket pengar eller inte.

Jaså? Hur vet du det?

Pengars betydelse är en grej som uppfunnits av äldre faranggubbar för att dom ska kunna hitta en god anledning till att lilla Noi stannar hos dom.

Jag har tror ärligt talat att det lika ofta är precis tvärtom...

Vi vet att tjejer i alla länder vill ha en partner i ungefär samma ålder Sen behöver vi inte gå in på samma språk, samma kultur, samma sätt att se på tillvaron etc etc....

Hahahaha vet ”vi” verkligen det? :laugh: Låter snarare som ngt du har hittat på, helt på egen hand i ditt huvud.

Tror du behöver inse att människor faktiskt både kan och vill leva sina liv som de själva vill och att det inte alls behöver överensstämma med vad du tror de vill.

Jaså? Hur vet du det?

Jag har tror ärligt talat att det lika ofta är precis tvärtom...

Hahahaha vet ”vi” verkligen det? :laugh: Låter snarare som ngt du har hittat på, helt på egen hand i ditt huvud.

Tror du behöver inse att människor faktiskt både kan och vill leva sina liv som de själva vill och att det inte alls behöver överensstämma med vad du tror de vill.

Jag har diskuterat äldre faranger,långa nattliga samtal, med åtskilliga yngre thaitjejer, både bartjejer och normalt arbetande tjejer och i stort sett alla påpekar att kärleken enbart kan finnas med yngre thaikillar.
Går dom iväg med en äldre farang så handlar det om att skapa en bra ekonomi för familjen och sig själva.
Den enda bartjej som jag tror älskade mig på något sätt var Gee från en bar på second road eftersom hon stannade hos mig utan att få betalt. Men på den tiden var jag bara 32 år och Gee var 28.
Minns att hon ofta frågade sig själv hur hon kunde stanna hos mig utan pengar men jag hade nåt som hon älskade och det var ju trevligt att få höra.
Visserligen fick hon mat och fickpengar men inget överflöd. Hon hade säkert kunnat få tiodubbelt av 62 åriga Lasse.

STT

Unga thaitjejer offrar sig för familjen när dom gifter sig med 20-30 år äldre faranger. Svårare än så är det inte.

STT
Delvis har du rätt men många thaitjejer har tröttnat på thaimän och lever ensamma.

De föredrar i många fall en utlänning som oftast tar ett större ansvar för förhållandet. Det verkar vara en majoritet av tjejer som är singlar med barn och en ex som försvunnit och inte bryr sig om eventuella barn.

Nu är det inte bartjejer jag tänker på utan vanliga arbetande tjejer. Jag har aldrig varit tillsammans med en bartjej men tror att de har samma inställning. Jag har dejtat massor med vanligt arbetande tjejer och thaimän står inte högt i kurs. Det vanligaste är att när de fått ett eller två barn drar mannen, många gånger flyttar han till mia noi.

Sen behöver inte farangen föda hennes familj alla gånger men typiskt hos bartjejer gissar jag. Jag har haft ett längre förhållande med en thaitjej, 10 år, och behövde aldrig hjälpa hennes familj. Hon var från Isaan men hela familjen hade tagit sig till Bkk-området och hade skapliga liv.

Min nuvarande är också från Isaan men tog sig till Bkk-området också och började jobba i en fabrik.

De tjejer som börjar jobba i barer är de som vill ta en genväg för att de orkar inte jobba i en fabrik och där hittar man alla golddiggers och historier om lurade faranger.

Finns så många fina tjejer i Thailand som aldrig besökt en bar så varför dras med en bartjej med trasigt psyke.

Delvis har du rätt men många thaitjejer har tröttnat på thaimän och lever ensamma.

De föredrar i många fall en utlänning som oftast tar ett större ansvar för förhållandet. Det verkar vara en majoritet av tjejer som är singlar med barn och en ex som försvunnit och inte bryr sig om eventuella barn.

Nu är det inte bartjejer jag tänker på utan vanliga arbetande tjejer. Jag har aldrig varit tillsammans med en bartjej men tror att de har samma inställning. Jag har dejtat massor med vanligt arbetande tjejer och thaimän står inte högt i kurs. Det vanligaste är att när de fått ett eller två barn drar mannen, många gånger flyttar han till mia noi.

Sen behöver inte farangen föda hennes familj alla gånger men typiskt hos bartjejer gissar jag. Jag har haft ett längre förhållande med en thaitjej, 10 år, och behövde aldrig hjälpa hennes familj. Hon var från Isaan men hela familjen hade tagit sig till Bkk-området och hade skapliga liv.

Min nuvarande är också från Isaan men tog sig till Bkk-området också och började jobba i en fabrik.

De tjejer som börjar jobba i barer är de som vill ta en genväg för att de orkar inte jobba i en fabrik och där hittar man alla golddiggers och historier om lurade faranger.

Finns så många fina tjejer i Thailand som aldrig besökt en bar så varför dras med en bartjej med trasigt psyke.
Nu kanske det är så när tjejerna sett faranger komma till byn och sett att granntjejen fått ett bra liv utan att behöva arbeta på en fabrik med dålig betalning.
Men hur mycket tjänade en tjej på fabrik för 20 - 30 år sedan när hon skulle försörja sig själv, 2 barn och betala ett banklån när hon pantsatt marken för omkostnader när pappan till barnen åkt till ett annat land för att arbeta men väl där så träffar han en annan kvinna och ger fan i att skicka hem pengar till fru barn och banklån, då har nog inte tjejen så stort val mellan baren och fabriken om hon ska fixa det ekonomiska själv.
Ja det nog både de som är lata och det som inte är lata utan de vill överleva.

Nu kanske det är så när tjejerna sett faranger komma till byn och sett att granntjejen fått ett bra liv utan att behöva arbeta på en fabrik med dålig betalning.
Men hur mycket tjänade en tjej på fabrik för 20 - 30 år sedan när hon skulle försörja sig själv, 2 barn och betala ett banklån när hon pantsatt marken för omkostnader när pappan till barnen åkt till ett annat land för att arbeta men väl där så träffar han en annan kvinna och ger fan i att skicka hem pengar till fru barn och banklån, då har nog inte tjejen så stort val mellan baren och fabriken om hon ska fixa det ekonomiska själv.
Ja det nog både de som är lata och det som inte är lata utan de vill överleva.
Att tjejerna inte visste vad som väntade tror jag inte på. Snabba cash var målet och en eventuell farang och ett liv i sus och dus.

Det finns många, ja tom de flesta, som ser lösningen att börja jobba i fabrik för att försörja sig och familjen.

Att många hamnat i trångmål som du nämner gäller inte alla men att jobba i fabrik och jobba övertid varje helg som verkar vara standard här ger goda pengar också. Tjejen har köpt en condo och en pickup till farsan, vilket vore en omöjlighet i Sverige med samma förutsättningar. Så visst har thai ett val, gäller även män om de orkar lämna hängmattan och laokaonen i bushen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp