LUNG NOK FLAXAR OMKRING

Var ju bara högerklicka på bilden och google search.
På Thai stod det
ต้นมะแว้งเครือ = Maweng Krua tree.
1698231909273.png
Sjömän säger väl "styrbordsklicka"? :)

Som strykande fågel blir man sällan kvar på samma plats särskilt länge. Drog iväg mot Chiang Rai, där jag snabbt konstaterade att många affärer slagit igen och nya öppnats - som vanligt.

23-1107 Klocktornet CHR.jpg

Vardagen kan vara rätt prålig i Chiang Rai. Stadens klocktorn.

23-1068 Katt på café CHR.jpg

Båda kattcaféerna fanns kvar. Räknade till 17 katter i det ena, men kan ha missat någon. De tar plats, som synes.

23-1097 Målning på mur CHR.jpg

Som jag tidigare konstaterat så finns det flera mycket duktiga grafittimålare här.
23-1096 Väggmålning, dörr CHR.jpg

23-1101 Målning på mur CHR.jpg

23-1074 En bit ringmur CHR.jpg

Som i alla gamla Thailändska städer finns här en lång historia. Till stadens skydd fanns en ringmur, men den har förfallit genom århundradena. Bitvis har man dock rekonstruerat den.

Om man befinner sig i Chiang Rai så kan man gärna ta en dagstur med skrammelbussen till Chiang Saen - en timme bort.

Chiang Saen är en mycket gammal stad, grundlagd någon gång på 1300-talet medan landet här uppe fortfarande hette Lanna. Man har dock hittat fornlämningar som visar att folk har bott i omgivningarna i 10 000-tals år. Ärkefienden burmeserna erövrade staden och den blev under deras kontroll i flera hundra år, tills Kung Rama I av Thailand tog tillbaka den.

23-1089 Vallgrav och mur, Chiang Saen CHR.jpg

23-1084 Stadsmuren, Chiang Saen CHR.jpg

En väl tilltagen ringmur och vallgrav hjälpte inte när burmeserna kom.

Här finns även mängder av tempelruiner att spana in och är man lagd åt att studera gammalt tegel så räcker en dag inte långt här.

Från Chiang Rai är det inte långt till Phayao, där jag på senare år vistats en hel del. Nu blev det ett nytt besök.

23-1125 Högt vatten i Kwan Phayao PYO.jpg

Kunde konstatera att det var ganska högt vatten i sjön efter de senaste nätternas ihärdiga regn.

23-1108 Gröna vägen PYO.jpg

Gröna gatan i Phayao - kanske något för miljöpartiet hemma. En gata bara för elfordon och cyklister....5555

23-1120 Ny portal, Wat Chom Thong PYO.jpg

En ny portal ska det bli till Wat Chom Thong.

23-1152 Simtur i solnedgången PYO.jpg

Ett par tog en simtur i Kwan Phayao i solnedgången....

23-1142 Sjöormen, Kwan Phayao.jpg

.....men de får passa sig för sjöormen som (kanske) finns i sjön.

Filippinresan börjar närma sig, men än har jag några dagar kvar i Thailand.

En dag lånade jag en cykel på hotellet och tog mig till Dok Kham Tai, ca milen från Phayao. Har varit där en gång tidigare och funnit att det är en trivsam liten håla. Resorter, caféer och thai-restauranger finns så man klarar sig.

23-1129 Å, Dok Kham Tai PYO.jpg

Stilla flyter Don.......nää jag menar förstås Ån genom Dok Kham Tai.

23-1130 Kaffeholk, Dok Kham Tai PYO.jpg

En liten holk med gott kaffe och riktig kaffemaskin. Pris på kaffe ligger f n på runt 40-50 Baht för varmt och 50-70 för iskaffe. Det finns billigare, men då är det pulverkaffe och det finns dyrare, Starbuck's, men då betalar du för namnet - inte för att kaffet är bättre. Hojen är min lånade från hotellet.

23-1135 Cykelkonst, Dok Kham Tai PYO.jpg

En något udda cykelparkering. Fast i Sverige skulle vi nog kalla det en "installation".

23-1133 Damer med penningträd, Dok Kham Tai PYO.jpg

Några damer lunchade vid ett tempel och gladde sig åt de vällövade penningträden.

Ännu några bilder från Phayao.....

23-1161 Ödehus PYO.jpg

Ett hus som stått tomt i många år. Här huserar förmodligen både spöken, andar och Fan och hans moster....

23-1143 Diversehandel PYO.JPG

I den här butiken hittar man både det man behöver och inte...

23-1158 Sippin' Café PYO.jpg

Sippin café

23-1166 Småfisken samlas på den översvämmade trappan PYO.jpg

Småfisken samlas vid den översvämmade trappan vid Kwan Phayao.

Fick leta mig tillbaka till *Bangkok och Suvarnabhumi innan filippinresan.

23-1186 Unga musikanter BKK.jpg

Några unga musikanter underhöll inne i "kulturhuset".

23-1170 Julgran vid MBK BKK.jpg

MBKs, i mitt tycke, ganska fula julgran, men ungarna kanske gillar den...

23-1171 Granne med grafitti BKK.jpg

Här bor man granne med grafittin. Liten park vid Ratchatewi.

Så byter vi nation ett tag. Kom med på Philippine Airlines nattflyg till Cebu och vi lyckade t o m komma fram en halvtimme före utsatt tid. Fick skjuts till Carcar och konstaterade att vägbyggena här tar längre tid än i Gävle, vilket inte vill säga lite...

23-1224 Vägbyggen i Carcar CEB.jpg

23-1198 Palmer, Inayagan CEB.jpg

En stämningsbild innan nattens regn bröt ut.

23-1217 Nicole och regnbågen CEB.jpg

Och efter regn kommer ofta regnbågen.

Här är det festivaler och fiestor titt och tätt. Kabkaban fiesta har nyss firats med street-dancing och diverse tävlingar. Färgsprakande skådespel som i år stördes av ideliga regnskurar, men fotoljuset i uppehållen var bra.

23-1238 Kabkaban fiesta CEB.jpg

23-1232 Väntan på paraden CEB.jpg

Vissa proffsbesökare hade med sig stolar, då väntetiden mellan ekipagen kunde bli lång...

23-1233 Flicka väntar på paraden CEB.jpg

Riktigt träligt att vänta....

23-1241 Kabkaban fiesta CEB.jpg

23-1244 Kabkaban fiesta CEB.jpg

23-1248 Drottningen av Kabkaban CEB.jpg

Drottningen i förra årets vinnande lag i gatu-dansen. De vann i år igen så hon får sitta kvar på tronen.

Jag är alltid den som får veta saker och ting sist. Så var det igår morse när familjen plötsligt aviserade att vi skulle iväg och titta på ett spektakulärt vattenfall ett par mil från Carcar. Mantayupan waterfalls närmare bestämt...... Bara att hänga på och vara glad att man ingick i planeringen.

23-1273 Mantayupan falls CEB.jpg

23-1275 Mantayupan falls CEB.jpg

23-1268 Mantayupan falls, 98 m CEB.jpg

Det högsta hade 98 meters fallhöjd och jag tyckte nog att det påminde om Njupeskär hemma i Svedala.

Jag är alltid den som får veta saker och ting sist. Så var det igår morse när familjen plötsligt aviserade att vi skulle iväg och titta på ett spektakulärt vattenfall ett par mil från Carcar. Mantayupan waterfalls närmare bestämt...... Bara att hänga på och vara glad att man ingick i planeringen.

23-1273 Mantayupan falls CEB.jpg

23-1275 Mantayupan falls CEB.jpg

23-1268 Mantayupan falls, 98 m CEB.jpg

Det högsta hade 98 meters fallhöjd och jag tyckte nog att det påminde om Njupeskär hemma i Svedala.
Hej

Tog du ett bad där, ser härligt ut.

Mvh isan lover

Fiestorna duggar tätt här. Denna helg firas Sankta Catalina i Carcar. Något helgon förmodligen. Konstigt att de inte firar Lucia som vi när de tycks fira alla andra helgon.

23-1298 Skobutik, marknaden CEB.jpg

Själv var jag på marknaden och kollade en skobutik med hyfsat utbud.

23-1299 Gail CEB.jpg

Yngsta medlemmen i familjen fick en liten present och blev så här glad.

23-1286 Sunbird CEB.jpg

En sunbird tittade fram bakom ett blad.

Fiestorna duggar tätt här. Denna helg firas Sankta Catalina i Carcar. Något helgon förmodligen. Konstigt att de inte firar Lucia som vi när de tycks fira alla andra helgon.

23-1299 Gail CEB.jpg

23-1286 Sunbird CEB.jpg

Ja det känns som att olika evenemang och fester styr livet för Filippinerna.
En vecka per månad har tempot varit sista kvartalet.
Det flyttar runt mellan olika samhällen så det är konstant något party i grannskapet.

Två år med pandemin tar man igen på ett halvår.

23-1299 Gail CEB.jpg

23-1286 Sunbird CEB.jpg

Lucia är kanske inte så känd, vad jag kan se på internet så firades det först bara på svenska västkusten, sen spred sig till hela Sverige och idag över till dom andra Nordiska länderna.
Annars firas det inte internationellt mer än där svenskättlingar koloniserat sig.

Lucia är kanske inte så känd, vad jag kan se på internet så firades det först bara på svenska västkusten, sen spred sig till hela Sverige och idag över till dom andra Nordiska länderna.
Annars firas det inte internationellt mer än där svenskättlingar koloniserat sig.

Det firas en hel del i Italien. Kanske främst i Syracusa på Sicilien som hon kom från och där legenden om ljusets drottning och det helgon hon var kommer ifrån på 200-talet

Det firas en hel del i Italien. Kanske främst i Syracusa på Sicilien som hon kom från och där legenden om ljusets drottning och det helgon hon var kommer ifrån på 200-talet
Ja där och norden ser det ut som.

Various other cities throughout Italy and even Lutherans in Sweden, Denmark, and Norway also celebrate Santa Lucia, one of the few saints to hold such an honour.

Tillbaka
Topp