LUNG NOK FLAXAR OMKRING

Lunch på ett ställe mellan Barili och Carcar häromdagen. De kallade sig "Milk Farm". Maten var väl sisådär, men deras hemgjorda glass var helt suverän.

23-1276 Shetlandsponny på Milk Farm CEB.jpg

En liten shettis skötte gräsklippningen.

23-1280 Ankor och gäss, Milk Farm CEB.jpg

Ankor och gäss strövade fritt. Här fanns även påfåglar och en massa olika papegojor i burar.

23-1282 Modell på Milk Farm CEB.jpg

23-1285 Modell på Milk Farm CEB.jpg

I ett rum hade man byggt upp en imponerande minitatyrstad.

Igår var det nån slags skololympiad, men mest gällde det att visa upp sig och ha en bra hejarklack. Inte så mycket till sport och tråkigt nog uselt fotoljus, men färgglatt och kul - särskilt för ungarna som stortrivdes. En rolig dag i skolan - helt klart.

23-1311 Hejarklack CEB.jpg

23-1316 Olympiska eden CEB.jpg

23-1319 Tävlande, Nicole CEB.jpg

23-1329 Dans, Red Wolves CEB.jpg
23-1330 Publik CEB.jpg

Skoltillställningarna duggar tätt ju närmare jul vi kommer. Nu var det småkidsens tur. Gjorde ett besök på Tuyom Elementary School och såg de yngsta eleverna ha kul.

23-1338 Elever, Tuyom elementary school CEB.jpg

Ett dussin högröstade fanjunkare och ett gäng väldrillade vallhundar hade inte varit fel för att hålla ordning på de här kvicksilvren.

23-1342 Skolfirande CEB.jpg

23-1343 Sovande baby CEB.jpg

Fast vissa struntade totalt i vad ungarna hade för sig i värmen.

23-1340 Sovande skolracka CEB.jpg

En av skolans undernärda byrackor tog en siesta och brydde sig inte heller nämnvärt om uppträdandet på skolgården.

23-1349 Liten tjej CEB.jpg

Trycket på linnet gjorde bilden.

23-1356 Gummisnoddspel CEB.jpg

I brist på dyrare leksaker spelar man olika spel med gummisnoddar.

23-1357 Mästarinnan i gummisnoddspel CEB.jpg

Här är gummisnoddspelets okrönta drottning. Hon var riktigt skicklig.

För övrigt har det varit en jordbävning sedan jag skrev sist. *En stor rackare, 7,6, men jag märkte inget av den. Var på Bohol när det hände och där ruskade det bara lite. Själv sov jag.

Helt plötsligt blev det bestämt att vi skulle besöka släktingar på grannön Bohol. Farangen fick följa med...

23-1366 Vid huset BOH.jpg

Här har nog ingen hämtats upp på länge.

Vi fick bo hos släkten. Nytt hus var under uppbyggnad eftersom det gamla tagit skada under tyfonen Odette. Det innebar spartanskt leverne. Inget vatten inomhus och tvätta sig fick man göra utomhus med hjälp av en skopa. Höll god min och belönades med tacksamma leenden av "släkten".

23-1376 Chocolate hills BOH.jpg

En av Bohols turistfällor, Chocolate hills, som vid besöket låg mera åt det gröna än det bruna hållet.

23-1373 Chocolate hills BOH.jpg

23-1381 Trappan, Chocolate hills BOH.jpg

Trappan uppför utsiktskullen. En hel del utländska turister hade letat sig hit. Det fanns förstås organiserade turer.

Ett måste på Bohol är ju också att besöka tarsierparken Villa Aurora i Bilar.

De här små djuren kallas spökdjur på svenska. De är nattaktiva och skygga. Guiden berättade, att de hade över 100 djur i parken, men bara 8 av dem var tillräckligt oskygga för att låta sig fotograferas. De satt i dunklet och hade inte utplacerade guider pekat ut dem hade vi förmodligen gått förbi. Blixtfoto var inte tillåtet.

23-1385 Tarsier, Bilar BOH.jpg

23-1387 Tarsier, Bilar BOH.jpg

Ett måste på Bohol är ju också att besöka tarsierparken Villa Aurora i Bilar.

De här små djuren kallas spökdjur på svenska. De är nattaktiva och skygga. Guiden berättade, att de hade över 100 djur i parken, men bara 8 av dem var tillräckligt oskygga för att låta sig fotograferas. De satt i dunklet och hade inte utplacerade guider pekat ut dem hade vi förmodligen gått förbi. Blixtfoto var inte tillåtet.

23-1385 Tarsier, Bilar BOH.jpg

23-1387 Tarsier, Bilar BOH.jpg
Ja Bohol minns jag väl, och Chocolate Hills var faktiskt bruna vid mitt besök. Och visst är dom gulliga dom små spökdjuren.

23-1308 Genväg till Liburon CEB.jpg

I det tättbebyggda Filippinerna finns många genvägar. Det kan vara bra att känna till dem så man slipper gå onödigt långt i värmen. Den här hade jag dock aldrig hittat utan hjälp av lokalbefolkningen.

Förutom människor så vimlar det också av spöken och monster i Filippinerna. Inte lätta att få på bild med kameran, men åter med hjälp av lokalbefolkningen så kan de illustreras.

23-1410 Nicoles spökteckning CEB.jpg

Familjens 15-åriga dotter gjorde den här bilden av White Lady (Vita frun) åt mig. Hon kan skrämmas, men är egentligen harmlös och skrider bara omkring. Finns i hela landet.

SIGBIN är en känguruliknande varelse som mest finns på Cebu och främst i Santander-provinsen. Den är för det mesta ofarlig, men vissa kan vara lite ilskna och bits.

23-1412 Acaciaträd, Carcar CEB.jpg

I stora träd bor AGTA eller KAPRE. Ingen trevlig figur, men lämnar dess bättre inte gärna sitt träd - om han inte blir förälskad i en människa. Då kan han hoppa ner och följa efter.

Under kriget gjorde japanska soldater nuvarande muséet i Carcar till sitt högkvarter. De "roade sig" med att dränka civila i poolen, som hörde till huset. Därför kryllar det nu av gengångare och olyckliga själar vid muséet. Om barnen måste passera det nattetid så springer de för säkerhets skull.

De flesta pratar engelska på Cebu, även om det finns de som bara talar det inhemska språket. De har dock ett lite annorlunda sätt att uttrycka sig på engelska som man måste lära sig...

CR = Comfort Room, toa/ badrum

Ibland kanske du gör något som du inte förväntas att göra, exv hjälper till att duka av bordet. Då ropar förmodligen någon "I'm the one...". Betyder att "Jag fixar det där".

Är du på restaurang får du ofta frågan "What's your's?". Betyder: Vad vill du äta?

En annan sak som vi svenskar inte är vana vid. Ofta kommer en yngre person (kan vara en helt okänd) och greppar din högerhand och för den mot sin panna och säger "Bliss". Innebär att du, som äldre, ska välsigna den yngre.

23-1249 Bruno CEB.jpg

Till sist måste jag presentera Bruno, "min familjs" adopterade byracka. Han är en enastående vakthund.

En dag kom en manlig släkting på besök. Bruno hade aldrig träffat honom och han fick förstås en rejäl utskällning. Men eftersom familjen tycktes acceptera nykomlingen så gjorde även Bruno detsamma. Tills karl'n började gräva i en kartong inne i huset. Där gick gränsen för Bruno. Inga obehöriga får rota i familjens prylar och så blev det en ny utskällning. Ge faan i det där, tyckte Bruno.

Må så vara att han är en oskolad gatukorsning, men som sagt, en mycket duktig vakthund.

På väg mot Bueng Kan gjorde jag ett stopp i Udon Thani. Det var några år sedan och mycket hade förändrats. Udon var ju tidigare en billig stad att leva i, men här märktes det att priserna hade gått upp och de var nu nästan i nivå med de mera prominenta turistorterna. Betydligt dyrare än Chiang Mai t ex. Dock långt ifrån avskräckande....

23-1433 Vid Nong Prajak UDT.jpg

En hel del var sig likt också. Exv parken Nong Prajak.

23-1428 Jultomten är fasadklättrare UDT.jpg

Jultomten hade, som synes, lite problem med fasaderna i Udon Thani.

På väg mot Bueng Kan gjorde jag ett stopp i Udon Thani. Det var några år sedan och mycket hade förändrats. Udon var ju tidigare en billig stad att leva i, men här märktes det att priserna hade gått upp och de var nu nästan i nivå med de mera prominenta turistorterna. Betydligt dyrare än Chiang Mai t ex. Dock långt ifrån avskräckande....

23-1433 Vid Nong Prajak UDT.jpg

En hel del var sig likt också. Exv parken Nong Prajak.

23-1428 Jultomten är fasadklättrare UDT.jpg

Jultomten hade, som synes, lite problem med fasaderna i Udon Thani.
Hej

Låter intressant med dom stora prisökningar du upplevde i Udon Thani, vad var det speciellt som du reagerade på ?

Vi var ju där för några veckor sedan och reagerade då nästan lite tvärtom och tyckte att många av priserna var samma eller lägre än förra året.

Men sett i ett längre perspektiv och med tanke kronkursen så har ju förmodligen mycket blivit dyrare just för Svenskar.

Mvh isan lover

Hej

Låter intressant med dom stora prisökningar du upplevde i Udon Thani, vad var det speciellt som du reagerade på ?

Vi var ju där för några veckor sedan och reagerade då nästan lite tvärtom och tyckte att många av priserna var samma eller lägre än förra året.

Men sett i ett längre perspektiv och med tanke kronkursen så har ju förmodligen mycket blivit dyrare just för Svenskar.

Mvh isan lover
Det var ju flera år sedan jag var där sist. Nu tänkte jag väl mest på att rumshyrorna stuckit iväg, jämfört med andra platser, exv Hua Hin där de verkar ha stått stilla eller i vissa fall även sänkts. Likaså Chiang Mai tycks hålla priserna rätt stabilt låga. En dygnshyra ute på landsbygden i en hyfsad resort betalar jag inte mer än 350 - 500 Baht för och då är det , i mitt tycke, fina rum. Ingen lyx, men rent och snyggt och fungerande dusch.

Måste börja detta inlägg med ett tack till Belarus och Pan Pan för att ha peppat mina planer på ett besök i Bueng Kan-provinsen.

23-1469 Phu Tok BUK.jpg

Wat Phu Tok var ett av de häftigaste platserna - eller kanske vägen dit. Det är toppen till höger i bilden som ska bestigas. Det var sju nivåer innan man var uppe. Sex av nivåerna nådde man via branta eller jäkligt branta trappor. Bitvis även vinglande på en hisnande spång, på något vis fästad vid själva bergväggen. Sista biten till toppen fick man ta sig fram bäst man kunde längs en stig, i bästa fall fanns rep att klänga sig fast vid. En riktigt häftig, men svettdrivande, vandring.

Jag på Phu Tok.jpg

Lung Nok önskar att han verkligen var en fågel.....

23-1452 Leden mot Phu Tok BUK.jpg

Ett avsnitt längs leden.

23-1455 Leden mot Phu Tok BUK.jpg

23-1461 Vy från Phu Tok BUK.jpg

23-1453 Grotta, Phu Tok BUK.jpg

En grotta fylld av statyer av berömda munkar i Thailand.

Det var ju flera år sedan jag var där sist. Nu tänkte jag väl mest på att rumshyrorna stuckit iväg, jämfört med andra platser, exv Hua Hin där de verkar ha stått stilla eller i vissa fall även sänkts. Likaså Chiang Mai tycks hålla priserna rätt stabilt låga. En dygnshyra ute på landsbygden i en hyfsad resort betalar jag inte mer än 350 - 500 Baht för och då är det , i mitt tycke, fina rum. Ingen lyx, men rent och snyggt och fungerande dusch.
Hej

Ja jag misstänkte nästan att det var Hotellpriserna du hade reagerat på, ett hotell mitt i stan som några år före pandemin kostade 600-700 baht kostar nu inte sällan 900-1000 baht och det är ju en relativt kraftig ökning. Men det finns ju fortfarande relativt gott om billigare alternativ också om man skippar poolen.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag misstänkte nästan att det var Hotellpriserna du hade reagerat på, ett hotell mitt i stan som några år före pandemin kostade 600-700 baht kostar nu inte sällan 900-1000 baht och det är ju en relativt kraftig ökning. Men det finns ju fortfarande relativt gott om billigare alternativ också om man skippar poolen.

Mvh isan lover
Jag brukar bo hos Nana Place på Sampantamid road, stora rum med aircon tv kylskåp, 400 Baht.

Måste börja detta inlägg med ett tack till Belarus och Pan Pan för att ha peppat mina planer på ett besök i Bueng Kan-provinsen.

23-1469 Phu Tok BUK.jpg

Wat Phu Tok var ett av de häftigaste platserna - eller kanske vägen dit. Det är toppen till höger i bilden som ska bestigas. Det var sju nivåer innan man var uppe. Sex av nivåerna nådde man via branta eller jäkligt branta trappor. Bitvis även vinglande på en hisnande spång, på något vis fästad vid själva bergväggen. Sista biten till toppen fick man ta sig fram bäst man kunde längs en stig, i bästa fall fanns rep att klänga sig fast vid. En riktigt häftig, men svettdrivande, vandring.

Jag på Phu Tok.jpg

Lung Nok önskar att han verkligen var en fågel.....

23-1452 Leden mot Phu Tok BUK.jpg

Ett avsnitt längs leden.

23-1455 Leden mot Phu Tok BUK.jpg

23-1461 Vy från Phu Tok BUK.jpg

23-1453 Grotta, Phu Tok BUK.jpg

En grotta fylld av statyer av berömda munkar i Thailand.
Ja det berget ar en upplevelse helt klart pa min top 2 lista i Thailand, det och Khao Sok.

Tillbaka
Topp