Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

Na ar val en stenbords skråna i vanlig årdning.
Fakta är ju att jag tjänar över en tusing i månaden på att ha sink på ca 12 000 i månden.

Varför skriver ni ut Er om ni inte sen Sinkar ?? dumskallar tycker jag ,,
Ingen vet ju att ni inte bor i Sverige , skriv er hos brorsan , morsan , eller var som helst , de har nollkoll , skaffa ett myndighetspost konto på internet , det har jag ,kommer upp allt på min mejl när de skickar , kan vara allt från skatt eller trafikverk alt Polis mm ..
Gå in med banl ID samt bara svara ,då behöver du inte ha postgång hemma och de vet inte att du är utomlands :)
Finns nu massor med sk, flyktingar som bor i de länder de flytt ifrån , i alla fall så åker de under längre tider hem på semester , ingen har koll på ett skit längre ,och myndigheterna ger fan i all,t så varför bry sig som pensionär ? blås dem så mycket ni kan bara , ni har betalat och gjort rätt för ER hela livet ,till skillnad från andra

Har själv funderat på digital post och slippa all papperspost eller i alla fall de mesta. Finns ju några stycken att välja mellan, vilken har du? Bara myndighetspost eller t ex Kivra och Bring Digimail finns ju också.

Kanske någon annan har erfarenhet!

Men du har val fått en inkomst uppgift från pensions myndigheten.
Där kan du ju räkna ut hu monga % du betalar.
Varfor tror du inte på vad jag skriver betalar ca 15% på 148 000, det blir ca 22 000 i skatt nar avdraget ar gjort av pensions myndighten. Tror det ligger på en 4000 tusen

Jag tror på vad du skriver att du betalar 15% men jag tror inte det beror på avdrag eftersom SKV skriver att du inte får göra avdrag. Pensionsverket drar inte 20% för mig heller, jag har skrivit och frågat hur de räknar. På mitt besked från SKV står det att utbetalaren skall dra 20% på utbetalt belopp.

Det värsta med dessa skråner är ju att det kan finnas läsare med 10 15 tusen i pension som är utskrivna som ej ansöker om sink på grund av att en del säger att det inte lönar sig om man inte har över 16 tusen från pensions mydighten

Jag tror på vad du skriver att du betalar 15% men jag tror inte det beror på avdrag eftersom SKV skriver att du inte får göra avdrag. Pensionsverket drar inte 20% för mig heller, jag har skrivit och frågat hur de räknar. På mitt besked från SKV står det att utbetalaren skall dra 20% på utbetalt belopp.
Men det är väl bra, tror inte att pension myndigheten gör fel när de bara drar 15 16%. Nu gör ju man ett avdrag så var nöjd med det. Inte du som drar av.

Det värsta med dessa skråner är ju att det kan finnas läsare med 10 15 tusen i pension som är utskrivna som ej ansöker om sink på grund av att en del säger att det inte lönar sig om man inte har över 16 tusen från pensions mydighten

Ja därför så är det ytterligt viktigt att detta blir utrett ordentligt, och istället för att 100 gubbar skriver inlägg i tusentals, så låt mackes reda ut detta.Han är en jäkel på att fixa fram fakta i målet.

Jag tänker i alla fall avvakta tills han återkommer och i klara ordalag kan informera om var brytpunkten går för;
a - utskrivna med ZINK
b - utskrivna utan ZINK

Så kan man ta ett beslut sedan. men allt detta gissande orkar jag inte med längre att läsa ens.

Ja därför så är det ytterligt viktigt att detta blir utrett ordentligt, och istället för att 100 gubbar skriver inlägg i tusentals, så låt mackes reda ut detta.Han är en jäkel på att fixa fram fakta i målet.

Jag tänker i alla fall avvakta tills han återkommer och i klara ordalag kan informera om var brytpunkten går för;
a - utskrivna med ZINK
b - utskrivna utan ZINK

Så kan man ta ett beslut sedan. men allt detta gissande orkar jag inte med längre att läsa ens.
Finns redan fakta i målet.
Ta din egen inkomst uppgift o räkna. Sedan kan du ju räkna på fiktiva siffror så får du fram brytpungten

Ja tanken är god, och jag har försökt. Vi är de facto 3 gubbar här som gjort detta, och alla 3 kom fram till helt olika siffror gällande min pension... Så jag avvaktar tills mackes hör av sig, han löser detta för oss....

MVH

Jag har svårt att tro att någon skulle lägga om hela sin privatekonomi på ett forumrykte utan att kollat med skatteverket...

Finns redan fakta i målet.
Ta din egen inkomst uppgift o räkna. Sedan kan du ju räkna på fiktiva siffror så får du fram brytpungten

Vi har ett problem med diskrepans mellan vad skatteverket säger 20% och vad pensionsmyndigheten drar mellan 15% och 16%, olika för olika personer. Vi måste ta reda på varför och idag har de stängt.

Jag återkommer när de svarat.

Innan dess lär vi inte kunna räkna ut något med säkerhet.

Nu tro jag att alla inte är som du. du tror ju inte ens på din egen inkomst uppgift,som du fått dig tillhanda.
Kan inte tro att under 5 år för mig, pensions myndigheten gjort något fel.

För pensioner finns det ett fribelopp på SINK. Detta är 0,77 * prisbasbelopp (44800) = 34496 (en tolftedel som man gör avdrag för per månad är då 34496/12 = 2875. Så på en pensionsutbetalningen på ex.vis 15 000 ska man dra först av 2875, kvar blir då 12125 och på dessa dras 20% dvs 2430 i skatt på 15 000.

Detta var ju ungefär som @Långeman skrev.

Länk för er som vill ha https://lagen.nu/1991:586

Hoppas jag inte har räknat fel, men det skulle skilja c:a 22 000 mer i skatt för den som inte väljer SINK. Det kanske är värt det, då en privat sjukförsäkring inte är det billigaste. Brytpunkten verkar ligga kring 10 000 och inte 16 000 som nämndes tidigare - har jag missat något?

Själv kan jag nog bara drömma om den sådan hög pension, så då torde det gälla att kämpa med näbbar och klor för att inte bli utskriven. :oops:
Editerat.

Jag lade bara in lite belopp i Skatteverkets skatteuträkningsprogram med 30% kommunalskatt samt utan kyrka och begravning och kollade när jag närmade mig 20% (Sink). Det blev vid 16000/mån. Nära jag ändrade till Göteborgs kommunalskatt (33,6 - det var ett tag sedan jag var hemma...) så blev det runt 14000:-

Dock har det ju visat sig att Pensionsverket inte drar 20% på hela beloppet i SINK och då stämmer ju inte mitt antagande.

Ibland blir det galet, men gör man inget alls gör man ju aldrig något galet heller. Vilket är bäst?

För pensioner finns det ett fribelopp på SINK. Detta är 0,77 * prisbasbelopp (44800) = 34496 (en tolftedel som man gör avdrag för per månad är då 34496/12 = 2875. Så på en pensionsutbetalningen på ex.vis 15 000 ska man dra först av 2875, kvar blir då 12125 och på dessa dras 20% dvs 2430 i skatt på 15 000.

Detta var ju ungefär som @Långeman skrev.

Länk för er som vill ha https://lagen.nu/1991:586
I detta fall blir det ju 16,2% skatt men man måste räkna som jag visade ovan.

Jag har ju visat på detta för några år sedan, men är kanske bortglömt.

Senast redigerad av en moderator:
Vi har ett problem med diskrepans mellan vad skatteverket säger 20% och vad pensionsmyndigheten drar mellan 15% och 16%, olika för olika personer. Vi måste ta reda på varför och idag har de stängt.

Jag återkommer när de svarat.

Innan dess lär vi inte kunna räkna ut något med säkerhet.
Du har ju redan fått svar man gör ett avdrag lika för alla så % satsen blir ju olika beroende på inkomst.
Det kan ju inte vara så svårt att fatta.
Sedan drar ju de andra bolagen som du får pension from 20 % inga extra avdrag

När det gäller avdraget då man sink skattar heter egentligen "Fribelopp" för att det inte skall jämställas med grundavdrag. Det följer basbeloppet det aktuella året.Info finns på SKV.SE
Vill minnas att det var c:a 2848 / mån. för 2016.

DVS ännu lägre än grundavdraget ;)

Har själv funderat på digital post och slippa all papperspost eller i alla fall de mesta. Finns ju några stycken att välja mellan, vilken har du? Bara myndighetspost eller t ex Kivra och Bring Digimail finns ju också.

Kanske någon annan har erfarenhet!

Kör bara myndighetspost , funkar bra , får påminnelse per mail när nåt droppar in , kanon ..

Jag har svårt att tro att någon skulle lägga om hela sin privatekonomi på ett forumrykte utan att kollat med skatteverket...

Jag vet ju vad jag förlorar , jag har ju testat båda med samma pension , och nog är det värt 600 kr att vara inskriven , Då är jag försäkrad gratis varje gång jag åker ner 45 dagar hädanefter , jag menar då att hemförsäkringen har jag ju i alla fall (måste ha), Dessutom planerad vård , den dag Sverige börjar fungera ;)

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar