Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

Jag har också börjat med Kivra nu, funkar bra och säkert med mobilt Bank-ID. Det kommer säkert att byggas ut mer allteftersom fler myndigheter ansluter sig.

Ja jag funderar på Kivra eller digimail för jag vill ha så mycket som det bara går via detta, skönt att slippa post i låda, bara fördelar med digitalt när man reser osv, slippa be kompisar kolla låda eller lagra med mera.

... Det blev vid 16000/mån. Nära jag ändrade till Göteborgs kommunalskatt (33,6 - det var ett tag sedan jag var hemma...) så blev det runt 14000:- ...

Bara för tydlighetens skull - blir snabbt lite rörligt i trådarna - så var min siffra på runt 10 000:-/månad baserad på uppgifterna i Pontas inlägg. Merkostnaden på dryga 1800:-/månad kan kanske ställas i relation till att köpa privat sjukförsäkring i Thailand?

Har ingen aning om Pontas siffror är korrekt, utan det var en ren sifferexercis utifrån dessa angivna förutsättningar.

Du har ju redan fått svar man gör ett avdrag lika för alla så % satsen blir ju olika beroende på inkomst.
Det kan ju inte vara så svårt att fatta.
Sedan drar ju de andra bolagen som du får pension from 20 % inga extra avdrag

Hur fungerar det då med andra inkomster, om jag har flera utbetalare blir ju summan högre och därmed grundavdraget lägre, vem håller ihop det och vem gör avdraget? Fortfarande många frågor...

Kan vi inte vänta tills imorgon så får jag besked.

Hur fungerar det då med andra inkomster, om jag har flera utbetalare blir ju summan högre och därmed grundavdraget lägre, vem håller ihop det och vem gör avdraget? Fortfarande många frågor...

Minpension skriver så här:

Skatt utomlands
Om du väljer att flytta till ett annat land som pensionär så kommer du normalt att skatta i Sverige på den pension du tjänat in här. Det kallas för SINK-skatt (Särskild INKomstskatt). Den är 20 procent, utan grundavdrag.

Minpension skriver så här:

Skatt utomlands
Om du väljer att flytta till ett annat land som pensionär så kommer du normalt att skatta i Sverige på den pension du tjänat in här. Det kallas för SINK-skatt (Särskild INKomstskatt). Den är 20 procent, utan grundavdrag.

Du verkar missat mitt inlägg ovan där jag skrev hur det fungerar. Ta dina inkomster och ser att det stämmer exakt på kronan.

När man skattar med sink slutskattas beloppet direkt, de olika utbetalarna drar det som anges enligt regelverket. Har du fastighet, ex.vis sommarstuga, måste du göra en inkomstdeklaration och få en slutlig skatt på denna.

Internet är öppet dygnet runt så det är bara att leta.

Här är texten till lagen igen https://lagen.nu/1991:586

De som betalar ut pensionen gör avdraget.

Vad är oklart?

Tack Janne för hjälpen.... Enligt dina siffror så tjänar jag hela 1.360 svenska kronor per månad, eller hela; 16.320 kronor på ett år, eller hela 62.832 thailändska pesetas på året, att hålla mig kvar med min SINK...

Det mina vänner var klara besked det, så jag tänker INTE mer tvivla över valet jag gjorde 2008 när jag gick in i SINK-skattandet....

Det är är ersättningar som utbetalas av Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten, som beskattas endast till den del de för varje månad sammanlagt överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp, dvs 2875 kr per månad för i år.

Privata- och tjänstepensioner beskattas alltid med 20 procent.

• Like
Reactions: jp
Tack Janne, jag missade ditt förra inlägg. Det stämde väl och allt är klarlagt.

Tack vare ett extra avdrag på 34.496:- i år för pensioner blir då brytpunkten där SINK inte längre lönar sig för statlig pension runt 10.000:- / månad och där under lite beroende på vilken kommunalskatt man har.

För inkomster som inte är pensioner ligger brytpunkten där SINK inte längre lönar sig runt 15.000:- / månad och därunder.

Ursäkta schabblet men jag kände inte till detta avdrag, en nyttig läxa. Tack alla som bidrog.

men jag har i alla fall en hyfsad trygghet med sjukförsäkringen som då finns i och med att jag är inskriven .....

Tänkte bara kommentera detta också innan vi avslutar. Alla svenska medborgare har rätt till sjukvård i Sverige oavsett var man är skriven. Akut vård på samma villkor som inskrivna och planerad vård till en förhöjd avgift, sex gånger för läkarbesök (600:- / besök) och 10 ggr för inläggning (1000:- / dygn). Allt ingår som vanligt.

Det kan inte stämma eftersom alla utbetalare får besked om att dra 20%, något är annorlunda med Pensionsverket.
Du hänvisar till SKV, det är måååånga sidor...

Inget konstigt, PSV drar av detta fribelopp, samt 20% Alla andra drar av 20% och inget annat.
Det gäller för dig som sink skattar att SKV verkligen meddelar ALLA dina utbetalare att du sinkar.

För pensioner finns det ett fribelopp på SINK. Detta är 0,77 * prisbasbelopp (44800) = 34496 (en tolftedel som man gör avdrag för per månad är då 34496/12 = 2875. Så på en pensionsutbetalningen på ex.vis 15 000 ska man dra först av 2875, kvar blir då 12125 och på dessa dras 20% dvs 2430 i skatt på 15 000.

Detta var ju ungefär som @Långeman skrev.

Länk för er som vill ha https://lagen.nu/1991:586
Du har nästan rätt!!
15.000 minus 20% ( 2425:- i skatt och fribelopp) blir 12.575:- kvar i handen.
Det blir omkr. 16.5% Men totalt blir det c:a 17,6% eftersom fribeloppet bara dras av från Psvs utbetalningar, och inte från alla andra utbetalare som drar 20 % rakt av.
Hoppas jag inget missat nu. 55555

Senast redigerad av en moderator:
  • Like
Du verkar missat mitt inlägg ovan där jag skrev hur det fungerar. Ta dina inkomster och ser att det stämmer exakt på kronan.

När man skattar med sink slutskattas beloppet direkt, de olika utbetalarna drar det som anges enligt regelverket. Har du fastighet, ex.vis sommarstuga, måste du göra en inkomstdeklaration och få en slutlig skatt på denna.

Internet är öppet dygnet runt så det är bara att leta.

Här är texten till lagen igen https://lagen.nu/1991:586

De som betalar ut pensionen gör avdraget.

Vad är oklart?

Sorry!
Men i ditt ex. så kommer man inte att beviljas sinkskatt.

Det är är ersättningar som utbetalas av Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten, som beskattas endast till den del de för varje månad sammanlagt överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp, dvs 2875 kr per månad för i år.

Privata- och tjänstepensioner beskattas alltid med 20 procent.

Svar nej ,inte alls alltid ,mina beskattades med 30% trots att jag sinkade ....AMF samt ALECTA 30%
Var har du fått 20% ifrån , samma nu när jag är inskriven 30%

VIKTIGT!!!!
Skrev tidigare om 12 mån. regeln. Vid sink skatteansökan skall den skickas in från 1 Dec till
sista Jan.
Annars kommer 12 mån. regeln in. Vilket innebär att man skall 11/ tolftedelar av året,beskattas enligt inkomstskattelagen för fullt grundavdrag.
Vilket innebär att man förlorar första året på sink, om man har fler än 1 mån. med vanlig skatt.
Regeln gör att man bara får det minsta grundavdraget på C:a 10.000:-

Ex. man ansöker 1 aug. då sinkskattar man året ut. Fram till 1 Aug så beskattas man enligt inkomst skattelagen, då är det under den tiden, man inte kan erhålla fullt grundavdrag.
Har man gjort detta så kan man ansöka att få skatta enl. inkomstskattelagen i stället, man kan göra detta inom 5 år.

Sedan då det gäller utbetalare av pension så skall man alltid meddela SKV vilka dom är.
Om man inte gör det, så kan SKV inte meddela dom att man sinkar.
Då får man begära rättelse hos SKV.
Har man återbäring, samma år eller senare från SKV då man är utskriven så utbetalas dom 1 veckan i Dec. nästföljande år.

Senast ändrad:
  • Like
Tänkte bara kommentera detta också innan vi avslutar. Alla svenska medborgare har rätt till sjukvård i Sverige oavsett var man är skriven. Akut vård på samma villkor som inskrivna och planerad vård till en förhöjd avgift, sex gånger för läkarbesök (600:- / besök) och 10 ggr för inläggning (1000:- / dygn). Allt ingår som vanligt.
Du menar då att 10 dgr inlagd kostar 1000svkr/dygn =10,000 svkr ,, då vill jag nog vara inskriven ....

Du har nästan rätt!!
15.000 minus 20% ( 2425:- i skatt och fribelopp) blir 12.575:- kvar i handen.
Det blir omkr. 16.5% Men totalt blir det c:a 17,6% eftersom fribeloppet bara dras av från Psvs utbetalningar, och inte från alla andra utbetalare som drar 20 % rakt av.
Hoppas jag inget missat nu. 55555
Jag räknade på 2017 års prisbasbelopp, så jag fick 6 kronor högre skatt (jag fick 2431 och du 2425). Procenten på din får du nog räkna om 2425/15 000 blir på min räknare 16,17%
:)

Sorry!
Men i ditt ex. så kommer man inte att beviljas sinkskatt.

Varför inte, man får äga fritidshus och har man inkomster på detta ska det deklareras. Fritidshuset får inte vara för året runt boende dock.

"En fritidsbostad ska normalt inte betraktas som ett anknytningsmoment." Skriver Skatteverket här (mitt på sidan 37) http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000115000/2.pdf

Jag räknade på 2017 års prisbasbelopp, så jag fick 6 kronor högre skatt (jag fick 2431 och du 2425). Procenten på din får du nog räkna om 2425/15 000 blir på min räknare 16,17%

Varför inte, man får äga fritidshus och har man inkomster på detta ska det deklareras. Fritidshuset får inte vara för året runt boende dock.

"En fritidsbostad ska normalt inte betraktas som ett anknytningsmoment." Skriver Skatteverket här (mitt på sidan 37) http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000115000/2.pdf

Kanske var petig, men du skrev fastighet, men du kanske kallade fritidshus för fastighet???
Det gör inte jag.

Du har säkert rätt ang din % jag räknade bara snabbt i huvudet, och skrev C:a

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar