Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

Detta Långeman skriver om att man skall säga till SKV som skall meddela de andra utbetalarna om SINK. I mitt fall i alla fall, så är det JAG SJÄLV som skall meddela de andra utbetalarna, att jag SINK-skattar, det var MIN skyldighet ingen annans.

Men vet inte så tvärsäkert mer än om mina egna omständigheter........

Här är Skatteverkets broschyr om SINK för pensionärer.

I ansökan ska det anges vilka pensionsutbetalare som man har. De får då ett ett beslut om SINK som skickas direkt till dem, de får också uppdatering.

Bilagor

Senast ändrad:
Har själv funderat på digital post och slippa all papperspost eller i alla fall de mesta. Finns ju några stycken att välja mellan, vilken har du? Bara myndighetspost eller t ex Kivra och Bring Digimail finns ju också.

Kanske någon annan har erfarenhet!
Mitt mål var: "ta bort all snigelpost" och övergå till 2 st elektroniska brevlådor.

Jag styrde om all min privata kommunikation till min e-post. Skippade svenska (mycket strul) Telia och valde stabila internationella Google mail. g-mail. Sedan. Jag styrde om alla mina företags kontakter till denna e-mail. OBS. privat g-mail.

Då återstod bara myndigheterna. Följaktligen valde jag "min myndighetspost". Behöver bara den.
Min myndighetspost förvaltas och utvecklas av Skatteverket. Anslutna är också. Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Tillväxtverket och Transportstyrelsen.

Idag har jag google för min privata e-post och min myndighetspost. Jag har idag efter 2 år ingen postlåda och ingen snigelpost i Sverige. Men jag har anmält en postlåda hos min dotter. Hon får ingen post längre. Bra va? Jag är utskriven SINKare. Åker hem 4 månader (än så länge).

Skitbra, så länge man inte myglar och är stolt över det, så är det skitbra ju... grattis..

Mitt mål var: "ta bort all snigelpost" och övergå till 2 st elektroniska brevlådor.

Jag styrde om all min privata kommunikation till min e-post. Skippade svenska (mycket strul) Telia och valde stabila internationella Google mail. g-mail. Sedan. Jag styrde om alla mina företags kontakter till denna e-mail. OBS. privat g-mail.

Då återstod bara myndigheterna. Följaktligen valde jag "min myndighetspost". Behöver bara den.
Min myndighetspost förvaltas och utvecklas av Skatteverket. Anslutna är också. Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Tillväxtverket och Transportstyrelsen.

Idag har jag google för min privata e-post och min myndighetspost. Jag har idag efter 2 år ingen postlåda och ingen snigelpost i Sverige. Men jag har anmält en postlåda hos min dotter. Hon får ingen post längre. Bra va? Jag är utskriven SINKare. Åker hem 4 månader (än så länge).

Jo, det är min tanke också. Har det mesta på e-faktura, autogiro och Gmail har jag haft i minst tio år och allt annat backup på Gdrive och alla hundratals favoriter som jag sparat genom åren synkade med Chrome och allt kan jag komma åt på vilken dator som helst.

Har ju i min egen laptop men ändå, smidigt och nu är det bara det där sista jag skall få bort, sen kan posten packa ihop, sätta ett frimärke till universums ände på sig själva för min del:D

• Like
Reactions: jp
Men snälla Lyco, inte skall avsluta en relation på det sättet inte. Tänk på alla trevliga julkort du fått den vägen via posten. Alla födelsedagskort du fått. Alla lönebesked du fått. Det finns ju MÄNGDER med minnen ifrån postverkets historia där vi alla varit delaktiga.

Nu har dom i stort sett sedan 10 år tillbaka sakta men säkert gått i graven, men jag i alla fall lyfter hatten för den företeelsen och tackar för allt jag fått och som dom gett mig....

Bye bye Postverket

Men snälla Lyco, inte skall avsluta en relation på det sättet inte. Tänk på alla trevliga julkort du fått den vägen via posten. Alla födelsedagskort du fått. Alla lönebesked du fått. Det finns ju MÄNGDER med minnen ifrån postverkets historia där vi alla varit delaktiga.

Nu har dom i stort sett sedan 10 år tillbaka sakta men säkert gått i graven, men jag i alla fall lyfter hatten för den företeelsen och tackar för allt jag fått och som dom gett mig....

Bye bye Postverket
Tänk glädjen som fanns med en fin räkning i brevlådan..
Att sen få ger på posten och köa ett par timmar för att få glädjen att få ett kvitto påklistrat på talongen..
Att få gå hem och använda hålslaget och diarieföra betald räkning i en pärm.. :nod::nod:

Ja samma väg som sockerbolaget, ölbolaget (Pripps),
som varven i Göteborg m.m. och m.m. och o.s.v. och etc etc..

Här är Skatteverkets broschyr om SINK för pensionärer.

I ansökan ska det anges vilka pensionsutbetalare som man har. De får då ett ett beslut om SINK som skickas direkt till dem, de får också uppdatering.

Helt rätt, men trots detta så missar SKV ibland, trots att dom fick uppgifter från mig, vilka som betalar er pension. Bla. Banken och AMF.Fick tillbaka mellanskillnaden i dec. följande år.
Kolla alltid vid årets slut om dom dragit rätt % sats

Bye bye Postverket

Ja, jag är faktiskt kluven, tillhör dem som tyckte det var mycket bättre när staten ägde järnvägen, posten, elen osv, du vet alla de där samhällsbärande basnödvändigheterna folk behövde men sedan största delen realiserats ut har allt rasat och nu kan de fara och flyga:D:D:D:D

Här om dagen låg en hel hög med post bara slängd i trappuppgången hemma hos mig, inget av detta var mitt utan mohammad, tung tan ting och liknade, bor folk i andra, tredje och fjärde hand och postgubben vet inte vart han skall lägga all post från polisen, kronofogdar osv, men fan man gör inte så, slänger allt på golvet????

Här om dagen låg en hel hög med post bara slängd i trappuppgången hemma hos mig, inget av detta var mitt utan mohammad, tung tan ting och liknade, bor folk i andra, tredje och fjärde hand och postgubben vet inte vart han skall lägga all post från polisen, kronofogdar osv, men fan man gör inte så, slänger allt på golvet????
Den som vill ha får ta.... Ha, ha, ha....

Dom måste ju skriva en skylt och sätta på vägen vid högen..??
Balasch = Gratis på Arabiska.. Då är den borta på nolltid.. :-)

Den som vill ha får ta.... Ha, ha, ha....

Dom måste ju skriva en skylt och sätta på vägen vid högen..??
Balasch = Gratis på Arabiska.. Då är den borta på nolltid.. :)

Ja den posten som var i den högen säkert 20 fönsterkuvert, allt från kronofogden, polisen, skatteverk, socialen och annat och den vill nog ingen ha men det är ju personnummer och annan känslig info och det är skandal att man inte känner mer ansvar.

Ångra mig att jag inte tog en bild. Dagen efter var högen borta. Får ju hoppas att rättmätig mottagare fick sin post. Detta med att folk bor i andra, tredje och vad vet jag är stora problem, folk flyttar ut och in hela tiden, vräkta eller frivilligt.

Ändå är detta ett bra hus med bra människor, aldrig stök eller bråk samt fylla eller folk som spelar och dundrar, men något lurt är det med folket som florerar. Många barnfamiljer men att det är folk som jagas av både det ena än det andra är ju helt klart, tragiskt egentligen.

Jag använder ingen elektronisk brevlåda jag alltid glömmer bort att titta i dem och gillar att ha papperskopior av räkningar, annars glömmer jag att betala dem. Sitter väl i ryggmärgen. Sen gillar jag inte att det finns så många och vissa är med den ena och andra den andra ...

Dock har väl posten gjort sett och man får vara tacksam varje gång de delat ut ... har varit mycket post som försvunnit sista tiden och med till påminnelser som försvunnit till samma räkning som jag aldrig fått. Nej jag gillar inte e-faktura heller. Får väl bli autogiro ...

Posten skyller fler anmälningar till att media börjat ta upp problemen och hur man anmäler ... så kan man se det när man inte vill ta åt sig av kritiken. Kanske bättre om man inför lite mer kvalité på sina tjänster ...

Jag använder ingen elektronisk brevlåda jag alltid glömmer bort att titta i dem och gillar att ha papperskopior av räkningar, annars glömmer jag att betala dem. Sitter väl i ryggmärgen. Sen gillar jag inte att det finns så många och vissa är med den ena och andra den andra ...

Dock har väl posten gjort sett och man får vara tacksam varje gång de delat ut ... har varit mycket post som försvunnit sista tiden och med till påminnelser som försvunnit till samma räkning som jag aldrig fått. Nej jag gillar inte e-faktura heller. Får väl bli autogiro ...

Posten skyller fler anmälningar till att media börjat ta upp problemen och hur man anmäler ... så kan man se det när man inte vill ta åt sig av kritiken. Kanske bättre om man inför lite mer kvalité på sina tjänster ...
Använd dig av Kivra Janne...
Där får man ett meddelande då brev kommer.. Dom flesta myndigheter finns med.
Du kan sköta betalningar av räkningen och du kan ladda upp dokument i PDF och lagra..
Man kommer åt allt via mobilen och Bank-ID.. Så då har du alltid med dig alla kontrakt du kan tänkas behöva..

Senast redigerad av en moderator:
En dum fråga kanske, men aldrig hört talats om KIVRA, hut hittar man och laddar ned den grejen, låter ju kanonbra..

Min Myndighetspost funkar bra , föredrar denna då det ärjust Myndigheten som sköter den , allt kommer där samt samma systemmed inloggning via bank ID :):thumbsup:

Vad är det för fel på E-faktura, är ju det absolut bästa och du missar ingen räkning, för du sköter väl inbetalningar via Internetbank antar jag.

Senast redigerad av en moderator:
Vad är det för fel på E-faktura, är ju det absolut bästa och du missar ingen räkning, för du sköter väl inbetalningar via Internetbank antar jag.
E-faktura är bra och så även Autogiro som jag har på nästan allting. Det är en nödvändighet när man jobbar som jag. Men trots det dyker någon ovanlig faktura upp med ojämna mellanrum, det är dessa som kan ställa till problem. Det löser jag och frugn med ett foto av densamma på Messenger, då lägger jag in den via dosan på Internetbanken, fixat.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar