Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

Men den svårare frågan är väl egentligen den som är mest intressant för oss som bor här nere på riktigt!! Vi är ju utskrivna ur Sverige,,,

Var går gränsen för att det skall löna sig att nyttja SINK???
Har man inkomst under gränsen så skriver man inte ut sig även om man bor här på heltid.

Har man inkomst under gränsen så skriver man inte ut sig även om man bor här på heltid.
Nu har dessutom detta med 6 mån ändrats till ett år , mao , åk hem en grr per år så kan ingen bråka , eller ge fn i det , ingen har koll på vilka som kommer in eller åker ut från Sverige längre , utom ALL kontroll idag , inte ens tullare på plats när man kommer ...

Nu har dessutom detta med 6 mån ändrats till ett år , mao , åk hem en grr per år så kan ingen bråka , eller ge fn i det , ingen har koll på vilka som kommer in eller åker ut från Sverige längre , utom ALL kontroll idag , inte ens tullare på plats när man kommer ...

Jag tror du blandar ihop mantalsskrivning och Skattskyldighet som är två helt separata saker. Mantalsskrivning är ingen som bryr sig så mycket om och går dessutom inte att kolla men när det gäller pengar är det annorlunda.

För att du skall bli begränsat skattskyldig (SINK) krävs att du inte vistas stadigvarande i Sverige och inte har väsentlig anknytning till Sverige. Stadigvarande vistelse är praxis att bedöma som mer än 6 månader men är mer komplicerat än så, det finns exempel på folk som varit i Sverige kortare tid men bedömts som "stadigvarande". Bedömningen görs manuellt vid ansökan och inom 5 år efter flytten är bevisbördan din, sedan är det skatteverket som måste bevisa att du bor i Sverige "stadigvarande".

Vad jag menar är att den som är inskriven nu kan vara det trots att han inte kommer till Sverige mer än en ggr per år , det var min mening med inlägget , troligen lite oklart formulerat , förut var det 6 mån som gällde ,sedan riskerade du att bli utskriven ,, ( om de fick reda på att du var borta mer vill säga :))

En sager 16000 ar bryt pungten men stammer det
Nar jag raknar på min inkomst som ar 148 000 så betalar jag 22 000 i sink.
Om jag ej haft sink skulle jag betalat ca 30000 i skatt.
Så bryt pungten måste vara mycket lagre an min inkomst på 12 300

En sager 16000 ar bryt pungten men stammer det
Har du då också räknat av dubbla avdrag på Phonta skrev om..??

En sager 16000 ar bryt punkten men stammer det

Jag har just noterat att det är något skumt med pensionsverkets sätt att räkna skatt, 20% av 148.000 är 29.600 och inte 22.000. Jag hittar inget men har frågat dem, är det någon som vet vore det tacksamt med svar.

Jag har just noterat att det är något skumt med pensionsverkets sätt att räkna skatt, 20% av 148.000 är 29.600 och inte 22.000. Jag hittar inget men har frågat dem, är det någon som vet vore det tacksamt med svar.
Du har glömt att aven sinken har ett grund avdrag.
Så blir sinken i mitt fall de fakto ca 15%

Ja riktigt du måste vara inskriven i Sverige för det dubbla, annars får vi bara det enkla, samma som mig... Mackes tack för att du kollar du är en stjärna...

Då måste du val vara inskriven, jag ar ju utskriven.

Varför skriver ni ut Er om ni inte sen Sinkar ?? dumskallar tycker jag ,,
Ingen vet ju att ni inte bor i Sverige , skriv er hos brorsan , morsan , eller var som helst , de har nollkoll , skaffa ett myndighetspost konto på internet , det har jag ,kommer upp allt på min mejl när de skickar , kan vara allt från skatt eller trafikverk alt Polis mm ..
Gå in med banl ID samt bara svara ,då behöver du inte ha postgång hemma och de vet inte att du är utomlands :)
Finns nu massor med sk, flyktingar som bor i de länder de flytt ifrån , i alla fall så åker de under längre tider hem på semester , ingen har koll på ett skit längre ,och myndigheterna ger fan i all,t så varför bry sig som pensionär ? blås dem så mycket ni kan bara , ni har betalat och gjort rätt för ER hela livet ,till skillnad från andra

Ja pensionsmyndigheten drar grundavdraget innan SINK dras, så effekten blir väl 15-16% nånting..
Beroende på inkomst ...

Det blev riktigt rörigt i denna tråden.

Utskrivning är en sak, det är man skyldig att göra om man vistas mer än halv året utomlands. SINK kan man ansöka om, om man är utskriven.

Sen baseras grundavdragen på om du är stadigvarande boende i Sverige eller inte, dvs utskriven. Det är inte dubbelt utan ett högre grundavdrag för de som stadigvarande bor i Sverige och är över 65 år.

När det gäller avdraget då man sink skattar heter egentligen "Fribelopp" för att det inte skall jämställas med grundavdrag. Det följer basbeloppet det aktuella året.Info finns på SKV.SE
Vill minnas att det var c:a 2848 / mån. för 2016.

Du har glömt att aven sinken har ett grund avdrag.
Så blir sinken i mitt fall de fakto ca 15%

Nej det har du inte, så här skriver RSV:
  • Du betalar 20 procent i skatt på ersättningen och eventuella förmåner (men 15 procent för idrottsmän, artister och sjömän).
  • Du slipper deklarera i Sverige.
  • Du får inte göra några avdrag.

När det gäller avdraget då man sink skattar heter egentligen "Fribelopp" för att det inte skall jämställas med grundavdrag. Det följer basbeloppet det aktuella året.Info finns på SKV.SE
Vill minnas att det var c:a 2848 / mån. för 2016.

Det kan inte stämma eftersom alla utbetalare får besked om att dra 20%, något är annorlunda med Pensionsverket.
Du hänvisar till SKV, det är måååånga sidor...

... , varsågoda att räkna själva om jag tjänar eller förlorar , minimal skillnad , men jag har i alla fall en hyfsad trygghet med sjukförsäkringen som då finns i och med att jag är inskriven .....

Hoppas jag inte har räknat fel, men det skulle skilja c:a 22 000 mer i skatt för den som inte väljer SINK. Det kanske är värt det, då en privat sjukförsäkring inte är det billigaste. Brytpunkten verkar ligga kring 10 000 och inte 16 000 som nämndes tidigare - har jag missat något?

Själv kan jag nog bara drömma om den sådan hög pension, så då torde det gälla att kämpa med näbbar och klor för att inte bli utskriven. :oops:

Editerat.

Senast ändrad:
Nej det har du inte, så här skriver RSV:
  • Du betalar 20 procent i skatt på ersättningen och eventuella förmåner (men 15 procent för idrottsmän, artister och sjömän).
  • Du slipper deklarera i Sverige.
  • Du får inte göra några avdrag.
Men du har val fått en inkomst uppgift från pensions myndigheten.
Där kan du ju räkna ut hu monga % du betalar.
Varfor tror du inte på vad jag skriver betalar ca 15% på 148 000, det blir ca 22 000 i skatt nar avdraget ar gjort av pensions myndighten. Tror det ligger på en 4000 tusen

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar