Medicinska problem för oss män / gubbar

 
Men nu kommer ju @Fritz att flippa! Ni båda äter ju hög fiber och nyckelhål. Hur kan det bli så?! Sorry men kunde inte låta bli :)

@Fritz the "Flipp" :laugh2:

Ehh! Vatten Gubben(@Nam Falang).
Kan även hända vem som helst, även de som har sportigt och skötsamt liv, somliga ignorerar signaler och dör.
Medans vissa lyssnar på kroppen och gör något åt saken, men kanske inte får uppmärksamhet angående dilemmat som uppstått.
För att dämpa den känslan så är förslaget att köpa in en ny motorlyft till garaget...

@JBK.Ltd.
 
Den här tråden handlar ju om gubbar men strunt samma. Den här kvinnan har gjort en otrolig hälsoresa under 13år på endast kött. Den är lång och på engelska. @Fritz kommer inte fatta eller lyssna ett skit men ni andra som eventuellt har ett öppet sinne kvar, lyssna och tänk på vad ni hör för hon är inte ensam med dessa erfarenheter.

Ingen kallelse till gastroskopi än men jag ser fram emot den med skräckblandad spänning. Din diagnos låter mycket rimlig, det är vad jag själv tror. Men tills dess får jag leva i ovisshet.
 
Lyssna på denna kille, inte forskare eller doktor. En helt vanlig människa som testat carnivore sedan augusti i år (4 månader!) och ser redan fördelar. Han har slutat med sin medicin mot högt blodtryck trots att han fortfarande saltar sin mat efter smak ;)

 
Led under många år av att det gjorde ont i magen där revbenen möts och övergår i magen som mest besvärande och som värst när jag låg ner. Det visade sig vid gastroscopi vara ett problem med magmunnen (ett reflux problem) som inte stängde riktigt och åt länge Losec eller samma medicin med annat namn som om jag minns rätt var en japansk variant med den aktiva substansen Omeprazol (eller en kopia). Losec var den bättre tyckte jag men kopian var billigare så det var den jag fick mest tyvärr. Att ta novalucol eller gaviscon hjälpte bara kortvarigt.

År 2001 blev jag opererad på kirurgen på Kalmar sjukhus av chefskirurg Håkansson och det var meningen att operationen skulle utföras genom titthålskirurgi och så började det…Men det gick inte bra så det blev istället att sprätta upp magen med ett snitt på ca 25 cm tvärs över. När jag vaknade efter operationen så mådde jag inte så dåligt först men jag såg 24 stora stålmärlor som höll ihop magen. Kommer ihåg att jag ringde Laurin Maritime och berättade att jag kommer nog inte kunna komma ut att arbeta på ett tag. Sedan sjuknade jag in allvarligt under något eller några dygn. Hade väldig smärtor bl.a. p.g.a. en del av stålmärlorna var i kontakt med de nedersta revbenen. Jag fick ryggmärgsbedövning men tyvärr så bet den inte så bra och de kunde inte öka dosen för det riskerade då att slå ut andningen. Det enda som riktigt bet var när jag fick en form av syntetiskt morfin. En spruta och och smärtan försvann och så somnade jag…Efter kanske 5 dagar var jag i stånd att med assistans kunna ta mig till toletten samt tvingades att duscha vilket var rent otroligt ansträngande. Fy fan vad jag luktade illa! Jag låg kvar i 10 dagar på sjukhuset innan jag fick åka hem. Jag blev sjukskriven i 30 dagar och ytterligare 10 dagar och inte mera...Sjukhuset var totalt oförstående till att jag jobbade i fjärrfart till sjöss. Jag kunde då inte åka ut och jobba så jag stannade hemma på intjänade vederlagsdagar rätt länge innan jag vågade att göra ett försök att jobba igen. Det var fruktansvärt jobbigt att komma igång igen och jag hade förlorat väldigt mycket vikt men mina arbetskollegor hjälpte mig otroligt mycket för jag kunde inte ta i och var tvungen stt vara försiktig rätt länge.

Men operationen med att fixa problemet med själva magmunnen hade lyckats och det gick allt bättre och värken från denna var borta och kunde sluta helt med mediciner. Ett följdproblem är dock att magmunnen fungerar som en backventil där det är inget problem att äta och dricka helt normalt. Men det är så att säga en kraftig backventilsfunktion åt andra hållet. Jag har stora problem om jag skulle behöva kräkas. Jag kan bara dricka typ en öl och så är magen som en fotboll då jag inte kan rapa och släppa ut gasen den vägen. Dricker jag ändå mera så gör det jävligt ont tills jag kan släppa ut gasen genom avgasröret i vaken. Detta är något jag fått leva med sedan operationen och får leva med hela livet och behöver vara försiktig. Att slippa ha så ont ständigt och jämt överväger fan så mycket mera rent krasst!

Att göra en gastroscopi är obehagligt ja men är normalt inget man behöver vara orolig för. Det brukar vara över på några minuter. När man gör drt idag så är även diametern mindre än den var i gamla tider då det var lite grövre grejor…
 
Led under många år av att det gjorde ont i magen där revbenen möts och övergår i magen som mest besvärande och som värst när jag låg ner. Det visade sig vid gastroscopi vara ett problem med magmunnen (ett reflux problem) som inte stängde riktigt och åt länge Losec eller samma medicin med annat namn som om jag minns rätt var en japansk variant med den aktiva substansen Omeprazol (eller en kopia). Losec var den bättre tyckte jag men kopian var billigare så det var den jag fick mest tyvärr. Att ta novalucol eller gaviscon hjälpte bara kortvarigt.

År 2001 blev jag opererad på kirurgen på Kalmar sjukhus av chefskirurg Håkansson och det var meningen att operationen skulle utföras genom titthålskirurgi och så började det…Men det gick inte bra så det blev istället att sprätta upp magen med ett snitt på ca 25 cm tvärs över. När jag vaknade efter operationen så mådde jag inte så dåligt först men jag såg 24 stora stålmärlor som höll ihop magen. Kommer ihåg att jag ringde Laurin Maritime och berättade att jag kommer nog inte kunna komma ut att arbeta på ett tag. Sedan sjuknade jag in allvarligt under något eller några dygn. Hade väldig smärtor bl.a. p.g.a. en del av stålmärlorna var i kontakt med de nedersta revbenen. Jag fick ryggmärgsbedövning men tyvärr så bet den inte så bra och de kunde inte öka dosen för det riskerade då att slå ut andningen. Det enda som riktigt bet var när jag fick en form av syntetiskt morfin. En spruta och och smärtan försvann och så somnade jag…Efter kanske 5 dagar var jag i stånd att med assistans kunna ta mig till toletten samt tvingades att duscha vilket var rent otroligt ansträngande. Fy fan vad jag luktade illa! Jag låg kvar i 10 dagar på sjukhuset innan jag fick åka hem. Jag blev sjukskriven i 30 dagar och ytterligare 10 dagar och inte mera...Sjukhuset var totalt oförstående till att jag jobbade i fjärrfart till sjöss. Jag kunde då inte åka ut och jobba så jag stannade hemma på intjänade vederlagsdagar rätt länge innan jag vågade att göra ett försök att jobba igen. Det var fruktansvärt jobbigt att komma igång igen och jag hade förlorat väldigt mycket vikt men mina arbetskollegor hjälpte mig otroligt mycket för jag kunde inte ta i och var tvungen stt vara försiktig rätt länge.

Men operationen med att fixa problemet med själva magmunnen hade lyckats och det gick allt bättre och värken från denna var borta och kunde sluta helt med mediciner. Ett följdproblem är dock att magmunnen fungerar som en backventil där det är inget problem att äta och dricka helt normalt. Men det är så att säga en kraftig backventilsfunktion åt andra hållet. Jag har stora problem om jag skulle behöva kräkas. Jag kan bara dricka typ en öl och så är magen som en fotboll då jag inte kan rapa och släppa ut gasen den vägen. Dricker jag ändå mera så gör det jävligt ont tills jag kan släppa ut gasen genom avgasröret i vaken. Detta är något jag fått leva med sedan operationen och får leva med hela livet och behöver vara försiktig. Att slippa ha så ont ständigt och jämt överväger fan så mycket mera rent krasst!

Att göra en gastroscopi är obehagligt ja men är normalt inget man behöver vara orolig för. Det brukar vara över på några minuter. När man gör drt idag så är även diametern mindre än den var i gamla tider då det var lite grövre grejor…

Yaaeeh!!
Välkommen i klubben...

@JBK.Ltd.
 
Nej detta var nu inte specifikt gällande män utan kunde lika väl varit en kvinna men är väl ungefär lika trogen till trådarnas titlar som de flesta andra hör på TS 555.

I alla fall så när jag varit ute och jobbat mitt första pass efter operationen så behövde jag förnya mitt ”advanced firefighting certificate” Vi skulle gå in och göra ett enkelt uppdrag med rökdykningsutrustning med tuber och allt med mycket rök men inte mycket värme. Min partner in var en tämligen storvuxen lite äldre karl. Vad händer när vi är nästan framme med slangen…Jodå han kollapsar och ingen ser detta och jag får dra ut han vilket var bara några meter innan vi syns och brandmannen som har fullt skydd rusar till och hjälper till. Jag var jävligt orolig inte bara för min partner utan också för mig själv. Med facit på hand skulle jag sagt till att inte var redo så det var mitt fel till största delen men vilken jävla otur!
 
Led under många år av att det gjorde ont i magen där revbenen möts och övergår i magen som mest besvärande och som värst när jag låg ner. Det visade sig vid gastroscopi vara ett problem med magmunnen (ett reflux problem) som inte stängde riktigt och åt länge Losec eller samma medicin med annat namn som om jag minns rätt var en japansk variant med den aktiva substansen Omeprazol (eller en kopia). Losec var den bättre tyckte jag men kopian var billigare så det var den jag fick mest tyvärr. Att ta novalucol eller gaviscon hjälpte bara kortvarigt.

År 2001 blev jag opererad på kirurgen på Kalmar sjukhus av chefskirurg Håkansson och det var meningen att operationen skulle utföras genom titthålskirurgi och så började det…Men det gick inte bra så det blev istället att sprätta upp magen med ett snitt på ca 25 cm tvärs över. När jag vaknade efter operationen så mådde jag inte så dåligt först men jag såg 24 stora stålmärlor som höll ihop magen. Kommer ihåg att jag ringde Laurin Maritime och berättade att jag kommer nog inte kunna komma ut att arbeta på ett tag. Sedan sjuknade jag in allvarligt under något eller några dygn. Hade väldig smärtor bl.a. p.g.a. en del av stålmärlorna var i kontakt med de nedersta revbenen. Jag fick ryggmärgsbedövning men tyvärr så bet den inte så bra och de kunde inte öka dosen för det riskerade då att slå ut andningen. Det enda som riktigt bet var när jag fick en form av syntetiskt morfin. En spruta och och smärtan försvann och så somnade jag…Efter kanske 5 dagar var jag i stånd att med assistans kunna ta mig till toletten samt tvingades att duscha vilket var rent otroligt ansträngande. Fy fan vad jag luktade illa! Jag låg kvar i 10 dagar på sjukhuset innan jag fick åka hem. Jag blev sjukskriven i 30 dagar och ytterligare 10 dagar och inte mera...Sjukhuset var totalt oförstående till att jag jobbade i fjärrfart till sjöss. Jag kunde då inte åka ut och jobba så jag stannade hemma på intjänade vederlagsdagar rätt länge innan jag vågade att göra ett försök att jobba igen. Det var fruktansvärt jobbigt att komma igång igen och jag hade förlorat väldigt mycket vikt men mina arbetskollegor hjälpte mig otroligt mycket för jag kunde inte ta i och var tvungen stt vara försiktig rätt länge.

Men operationen med att fixa problemet med själva magmunnen hade lyckats och det gick allt bättre och värken från denna var borta och kunde sluta helt med mediciner. Ett följdproblem är dock att magmunnen fungerar som en backventil där det är inget problem att äta och dricka helt normalt. Men det är så att säga en kraftig backventilsfunktion åt andra hållet. Jag har stora problem om jag skulle behöva kräkas. Jag kan bara dricka typ en öl och så är magen som en fotboll då jag inte kan rapa och släppa ut gasen den vägen. Dricker jag ändå mera så gör det jävligt ont tills jag kan släppa ut gasen genom avgasröret i vaken. Detta är något jag fått leva med sedan operationen och får leva med hela livet och behöver vara försiktig. Att slippa ha så ont ständigt och jämt överväger fan så mycket mera rent krasst!

Att göra en gastroscopi är obehagligt ja men är normalt inget man behöver vara orolig för. Det brukar vara över på några minuter. När man gör drt idag så är även diametern mindre än den var i gamla tider då det var lite grövre grejor…
Jösses, mycket att läsa. Men ett vanligt problem idag. Är väl bäst att jag inte berättar vad lösningen är innan man hamnar på operations bordet.
 
Jösses, mycket att läsa. Men ett vanligt problem idag. Är väl bäst att jag inte berättar vad lösningen är innan man hamnar på operations bordet.
Problemen uppstod redan efter en mycket svår matförgiftning i Lissabon dör magen försökte komma med upp i strupen. Jag låg med hög feber och kunde inte behålla ens vätska tills jag fick råopium tabletter som var effektiva att stoppa kräkreflexerna. Jag glömmer aldrig med hur svårt det var att bara ta sig ner och upp ur den höga britsen (sängen) och till toaletten som lyckligtvis var i anslutning direkt till hytten. Vi gick i ett jävla oväder upp till Moerdijk där jag kom iland till ett sjukhus för koll för säkerhets skull även om jag tillfrisknat vid det laget men ännu ej fått lov att jobba.

Detta var redan 1982 på mitt andra fartyg som hette Olav Tryggvason som jag var smörer på i 10 månader efter att rest direkt från mitt första fartyg Leiv Eriksson där jag var jungman i 2 månader i väntan på maskinjobb efter jobbat tidigare som bilmekaniker. Det lite lustiga var att i Lissabon så ville jag vara försiktigt och inte äta skaldjur mm som mina kompisar utan en chateabriand som var jättegod men rätt blodig samt någon sallad och en liten flaska vin. Mina kompisar som åt sjömat blev inte sjuka utan bara jag och vet inte vad som orsakade att jag blev så sjuk?
 
Led under många år av att det gjorde ont i magen där revbenen möts och övergår i magen som mest besvärande och som värst när jag låg ner. Det visade sig vid gastroscopi vara ett problem med magmunnen (ett reflux problem) som inte stängde riktigt och åt länge Losec eller samma medicin med annat namn som om jag minns rätt var en japansk variant med den aktiva substansen Omeprazol (eller en kopia). Losec var den bättre tyckte jag men kopian var billigare så det var den jag fick mest tyvärr. Att ta novalucol eller gaviscon hjälpte bara kortvarigt.

År 2001 blev jag opererad på kirurgen på Kalmar sjukhus av chefskirurg Håkansson och det var meningen att operationen skulle utföras genom titthålskirurgi och så började det…Men det gick inte bra så det blev istället att sprätta upp magen med ett snitt på ca 25 cm tvärs över. När jag vaknade efter operationen så mådde jag inte så dåligt först men jag såg 24 stora stålmärlor som höll ihop magen. Kommer ihåg att jag ringde Laurin Maritime och berättade att jag kommer nog inte kunna komma ut att arbeta på ett tag. Sedan sjuknade jag in allvarligt under något eller några dygn. Hade väldig smärtor bl.a. p.g.a. en del av stålmärlorna var i kontakt med de nedersta revbenen. Jag fick ryggmärgsbedövning men tyvärr så bet den inte så bra och de kunde inte öka dosen för det riskerade då att slå ut andningen. Det enda som riktigt bet var när jag fick en form av syntetiskt morfin. En spruta och och smärtan försvann och så somnade jag…Efter kanske 5 dagar var jag i stånd att med assistans kunna ta mig till toletten samt tvingades att duscha vilket var rent otroligt ansträngande. Fy fan vad jag luktade illa! Jag låg kvar i 10 dagar på sjukhuset innan jag fick åka hem. Jag blev sjukskriven i 30 dagar och ytterligare 10 dagar och inte mera...Sjukhuset var totalt oförstående till att jag jobbade i fjärrfart till sjöss. Jag kunde då inte åka ut och jobba så jag stannade hemma på intjänade vederlagsdagar rätt länge innan jag vågade att göra ett försök att jobba igen. Det var fruktansvärt jobbigt att komma igång igen och jag hade förlorat väldigt mycket vikt men mina arbetskollegor hjälpte mig otroligt mycket för jag kunde inte ta i och var tvungen stt vara försiktig rätt länge.

Men operationen med att fixa problemet med själva magmunnen hade lyckats och det gick allt bättre och värken från denna var borta och kunde sluta helt med mediciner. Ett följdproblem är dock att magmunnen fungerar som en backventil där det är inget problem att äta och dricka helt normalt. Men det är så att säga en kraftig backventilsfunktion åt andra hållet. Jag har stora problem om jag skulle behöva kräkas. Jag kan bara dricka typ en öl och så är magen som en fotboll då jag inte kan rapa och släppa ut gasen den vägen. Dricker jag ändå mera så gör det jävligt ont tills jag kan släppa ut gasen genom avgasröret i vaken. Detta är något jag fått leva med sedan operationen och får leva med hela livet och behöver vara försiktig. Att slippa ha så ont ständigt och jämt överväger fan så mycket mera rent krasst!

Att göra en gastroscopi är obehagligt ja men är normalt inget man behöver vara orolig för. Det brukar vara över på några minuter. När man gör drt idag så är även diametern mindre än den var i gamla tider då det var lite grövre grejor…
Ja syntetiskt morfin är fina grejer, heter Ketugan om jag minns rätt. Fick det när jag var inlagd för operation av ett inklämt navelbråck som gjorde jävligt ont. 30 stygn blev resultatet och ett ärr man ståtar med än idag.

För övrigt känner jag igen många symptom, har redan nu problem med kolsyra och dricker inte öl eller läsk mera.
 
Ja syntetiskt morfin är fina grejer, heter Ketugan om jag minns rätt. Fick det när jag var inlagd för operation av ett inklämt navelbråck som gjorde jävligt ont. 30 stygn blev resultatet och ett ärr man ståtar med än idag.

För övrigt känner jag igen många symptom, har redan nu problem med kolsyra och dricker inte öl eller läsk mera.
Exakt så hette det ja.

Har tyvärr fått vara med vid några hemska tillfällen då morfinet på fartyg har fått komma till användning men som tur var vi befunnit oss på platser där räddningsinsatser via helikopter kunnat ske ganska snart efter olyckstillfällena. Att människor blir sjuka och t.om. dör ombord har jag klarat ganska bra men olyckor är något annat…

Jo jag har ett väldigt stort ärr tvärs över magen så även om det bleknat med åren så brukar jag ha på mig något på överkroppen om jag ör bland barn. Tidigare när ärret syntes ännu mera brukade barn peka och ofta börja gråta och man vill ju se glada barn på stranden.
 
Exakt så hette det ja.

Har tyvärr fått vara med vid några hemska tillfällen då morfinet på fartyg har fått komma till användning men som tur var vi befunnit oss på platser där räddningsinsatser via helikopter kunnat ske ganska snart efter olyckstillfällena. Att människor blir sjuka och t.om. dör ombord har jag klarat ganska bra men olyckor är något annat…

Jo jag har ett väldigt stort ärr tvärs över magen så även om det bleknat med åren så brukar jag ha på mig något på överkroppen om jag ör bland barn. Tidigare när ärret syntes ännu mera brukade barn peka och ofta börja gråta och man vill ju se glada barn på stranden.
Jag har lyckligtvis varit förskonad från svårare tillbud ombord under 45 år, har aldrig behövt använda morfin eller kallat på helikopterräddning. Vare sig för egen del eller som medicinskt ansvarig. Riktigt skönt faktiskt, har bara haft kontakt med Radiomedical några gånger.
 
Har ni "gamlingar" några problem? Själv var jag hos vår husläkare på vårdcentralen förra veckan p g a tidvis återkommande svårigheter att svälja ner mat samt då och då smärtor i övre delen av magen. Min farmor hade samma problem och nu även mina systrar fast mindre uttalat.

Resultatet blev 7 eller 8 rör med blodprover, bl a levern och bukspottkörteln. Fick svaren idag och allt var bra. Skönt för blodprover kan visa på mycket elände. Hon skickade remisser till ultraljud av bl a levern men det är jag inte orolig över. Det blir värre med gastroskopin som också skall genomlidas. Där tror jag svaret kommer på var felet ligger. Så nu väntar jag på kallelser till nämnda undersökningar.
Jag har samma problem gjorde en gastrospin hon hade inte kommit långt förrän hon påpekade att jag hade halsbrock men det blev inget mer med det
 
Kvacksalvaren här igen med sina långa videoklipp på engelska dessutom :)

Här kommer en riktigt lång video om människans evolution och främst om vad vi åt och gjorde oss så framgångsrika. Flera forskare och läkare mm berätta r om vad dom kommit fram till i sin forskning.

För mig inte mycket nytt som kommer fram som jag inte redan visste men intressant att få allt mera i detalj och utlagt längs en tidslinje.

Håll till godo.

 
Kvacksalvaren här igen med sina långa videoklipp på engelska dessutom :)

Här kommer en riktigt lång video om människans evolution och främst om vad vi åt och gjorde oss så framgångsrika. Flera forskare och läkare mm berätta r om vad dom kommit fram till i sin forskning.

För mig inte mycket nytt som kommer fram som jag inte redan visste men intressant att få allt mera i detalj och utlagt längs en tidslinje.

Håll till godo.

Du får göra en egen video där du översätter till svenska, posta den gärna i arbetaren eller proletären för att säkerställa att vissa medlemmar kan förstå och kommer ta del av den ;)
 
Kvacksalvaren här igen med sina långa videoklipp på engelska dessutom :)

Här kommer en riktigt lång video om människans evolution och främst om vad vi åt och gjorde oss så framgångsrika. Flera forskare och läkare mm berätta r om vad dom kommit fram till i sin forskning.

För mig inte mycket nytt som kommer fram som jag inte redan visste men intressant att få allt mera i detalj och utlagt längs en tidslinje.

Håll till godo.

Äta bör man annars dör man.Äter gör man .men ändock dör man
 
Kvacksalvaren här igen med sina långa videoklipp på engelska dessutom :)

Här kommer en riktigt lång video om människans evolution och främst om vad vi åt och gjorde oss så framgångsrika. Flera forskare och läkare mm berätta r om vad dom kommit fram till i sin forskning.

För mig inte mycket nytt som kommer fram som jag inte redan visste men intressant att få allt mera i detalj och utlagt längs en tidslinje.

Håll till godo.

Ja den var lång, snudd på en och en halv timme !! Min vana trogen så googlade jag på din källa, denna gång "hunt thomson media" med tillägget critics i sökningen. Då räckte det med att läsa några träffar för att inse att det finns vettigare saker att sysselsätta sig en fredagkväll med än att kasta bort sin tid på än att traggla sig genom den videon, även om man förstår engelska.
 
Senast ändrad:
Ja den var lång, snudd på en och en halv timme !! Min vana trogen så googlade jag på din källa, denna gång "hunt thomson media" med tillägget critics i sökningen. Då räckte det med att läsa några träffar för att inse att det finns vettigare saker att sysselsätta sig en fredagkväll med än att kasta bort sin tid på än att traggla sig genom den videon, även om man förstår engelska.
Ja jag förstod att du skulle göra så men kul att du tränade på Google i alla fall. Hur går det med hälsan?
 
Tack bara fint serru :) Menade du att det var fuskigt av mig att kolla din källa ? Det borde man väl få göra eller ?
Absolut skall du göra det :thumbsup: men i filmen är det flera forskare som berättar om olika studier och vad dom kommit fram till. Allt det missade du vilket var synd. Du ville ju ha bevis från forskare men som vanligt kom det inte från SVT och då gäller det inte.
Såg förresten på SVT nyheter i morse. I någon skola håller dom på med ett experiment. Dom ersätter 50% av kött med något skit framtaget på industri nivå och serverar våra barn. Det har endast med politik att göra och noll forskning. Att använda våra barn till sådana här experiment gör mig redigt förbannad. Alla PK människor höjer ju dessa idioter till skyarna för det är politiskt korrekt och ligger i tiden. När skall människor vakna?
 
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
Svar
20
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp