Medicinska problem för oss män / gubbar

Vet att jag tjatar om kost men just inflammation i leder mm kan man minska drastiskt genom att utesluta sådant som skapar inflammation i kroppen, tro mig. Det tar dock ett tag och man måste vara lite envis innan man märker resultat. För den som lyckas så öppnad en helt ny värld, ja man blir näst intill frälst när man väl förstår det.
Hej

I mitt fall så hittade läkaren gropar liknande hålen i en ost i tjocktarmen, i dessa gropar sa han att ex.vis fruktkärnor kan hamna och bli kvar där om dom inte sköljs vidare, där ruttnar dom och skapar irritation i tarmväggen som kan övergå i en inflammation och t.o.m att blödningar uppstår i tarmväggen, han sa inget om kosten till mig utan mer att fickorna var problemet.

Men rent generellt tror jag också att kosten är viktig för vår hälsa, jag talade med en läkare här på ön om detta en gång och enligt honom borde man äta massor av det man ogillar och så lite som möjligt av det man gillar för att hjälpa kroppen.

Mvh isan lover

Ja jag vet att ni inte tror på vad bra kost kan göra för underverk. Det är inga konspirationsteorier utan bara sunt förnuft. För mig spelar det ingen roll vad du stoppar i truten men det kan vara bra att öppna ögonen ibland och lyssna på andra råd än det som prånglas ut i vanlig media som helt styrs av ekonomi. Jag har upplevt fördelarna med bra kost på egen hand så behöver inte konspirera. Inget är garanti för ett långt liv men det är skillnad på att leva och att leva och må bra.
Ditt påstående att forskningsresultat gjorda av utbildat folk på området helt styrs av ekonomi får stå för dig. Vore bättre om du kunde motbevisa genom att hänvisa till forskningsresultat som pekar på att du har rätt. Egen "forskning" där resultatet är förutbestämt ger jag inte mycket för.

Ja jag vet att ni inte tror på vad bra kost kan göra för underverk. Det är inga konspirationsteorier utan bara sunt förnuft. För mig spelar det ingen roll vad du stoppar i truten men det kan vara bra att öppna ögonen ibland och lyssna på andra råd än det som prånglas ut i vanlig media som helt styrs av ekonomi. Jag har upplevt fördelarna med bra kost på egen hand så behöver inte konspirera. Inget är garanti för ett långt liv men det är skillnad på att leva och att leva och må bra.
Att bra och nyttig kost är bra för hälsan råder inget tvivel, speciellt inte om det jämförs med dålig kost. Immunförsvar, vitaminbalans, förhindrar hjärt och kärlsjukdommar etc. och m.m. o.s.v.

Men även den bästa och nyttigaste kosten kan inte ersätta medicin där den behövs. Konsperationsreoretiker tenderar att äta kosttillskott som kostar mer och ökar vinsten för andra producenter än läkemedelsbolagen.

Senast ändrad:
Ditt påstående att forskningsresultat gjorda av utbildat folk på området helt styrs av ekonomi får stå för dig. Vore bättre om du kunde motbevisa genom att hänvisa till forskningsresultat som pekar på att du har rätt. Egen "forskning" där resultatet är förutbestämt ger jag inte mycket för.
All den forskning som du troligtvis hänvisar till och tänker på där kan man snacka om att resultatet är förutbestämt. Jag har och kan lägga upp flera länkar till sådant material men personer som du kommer aldrig att läsa/titta ändå, du har redan bestämt dig. Jag säger bara öppna ögonen.
Den bästa forskningen har jag gjort på mig själv och upplevt dom goda resultaten. Testa själv så får du se. Kanske dina problem att svälja ibland blir bättre eller försvinner.

All den forskning som du troligtvis hänvisar till och tänker på där kan man snacka om att resultatet är förutbestämt. Jag har och kan lägga upp flera länkar till sådant material men personer som du kommer aldrig att läsa/titta ändå, du har redan bestämt dig. Jag säger bara öppna ögonen.
Den bästa forskningen har jag gjort på mig själv och upplevt dom goda resultaten. Testa själv så får du se. Kanske dina problem att svälja ibland blir bättre eller försvinner.
Å f-n, inte bara kost- och medicinexpert utan även synsk, man häpnar !! 555

Att bra och nyttig kost är bra för hälsan råder inget tvivel, speciellt inte om det jämförs med dålig kost. Immunförsvar, vitaminbalans, förhindrar hjärt och kärlsjukdommar etc. och m.m. o.s.v.

Men även den bästa och nyttigaste kosten kan inte ersätta medicn där den behövs. Konsperationsreoretiker tenderar att äta kosttillskott som kostar mer och ökar vinsten för andra producenter än läkemedelsbolagen.
Precis, med rätt kost behövs inte några kosttillskott i pillerform.

Just intaget av olika typer av fetter i maten är väl kända för uppkomsten hjärt och kärlsjukdomar.

Å f-n, inte bara kost- och medicinexpert utan även synsk, man häpnar !! 555
Har aldrig utnämnt mig för att vara expert men försöker tänka med förnuft då blir detta med kost inte så krångligt. Blir alltid så här när man diskuterar kost. Människor har så svårt att öppna upp och tänka objektivt. Det ser vi resultaten av idag och hur illa det är med hälsan hos miljontals människor. Visst vi blir äldre tack vare utvecklad sjukvård och mediciner men är det inte viktigt hur vi lever, alltså livskvalité och inte bara att leva?

Kan lova dig att om du skulle ge det en chans så skulle du bli förvånad över vad bra kost kan åstadkomma men då måste man våga öppna ögonen.

Har aldrig utnämnt mig för att vara expert men försöker tänka med förnuft då blir detta med kost inte så krångligt. Blir alltid så här när man diskuterar kost. Människor har så svårt att öppna upp och tänka objektivt. Det ser vi resultaten av idag och hur illa det är med hälsan hos miljontals människor. Visst vi blir äldre tack vare utvecklad sjukvård och mediciner men är det inte viktigt hur vi lever, alltså livskvalité och inte bara att leva?

Kan lova dig att om du skulle ge det en chans så skulle du bli förvånad över vad bra kost kan åstadkomma men då måste man våga öppna ögonen.
Bra kost är säkerligen viktigt men man måste få leva också. Jag tror att sunt förnuft är väldigt värdefullt. Jag börjar t ex alltid dagen med en tallrik fiberberikad havregrynsgröt och ofta ett kokt ägg. Äter sällan vitt bröd utan letar efter gröna nyckelhål. Men det hjälper nog inte min åkomma, jag både ser fram emot och bävar inför gastroskopiundersökningen.

Bra kost är säkerligen viktigt men man måste få leva också. Jag tror att sunt förnuft är väldigt värdefullt. Jag börjar t ex alltid dagen med en tallrik fiberberikad havregrynsgröt och ofta ett kokt ägg. Äter sällan vitt bröd utan letar efter gröna nyckelhål. Men det hjälper nog inte min åkomma, jag både ser fram emot och bävar inför gastroskopiundersökningen.
Klart att man skall leva! Skillnad på att vårda själen och att vårda kroppen. Det är inte svart eller vitt och det har jag skrivit många gånger. Att äta bra kost för mig är inget begränsande men ibland struntar jag i det och tar konsekvenserna.

Just gröna nyckelhål är ett jippo som tog sin start i USA. Har endast med ekonomi att göra och många många som gått på den luringen inklusive jag själv. Havregrynsgröt är gott men absolut inte så nyttigt som många tror. Det är bara något vi blivit i bankade. Havregryn tillhör dock sädesslagen man skall välja om man absolut måste äta några sädesslag över huvud taget.

Klart att man skall leva! Skillnad på att vårda själen och att vårda kroppen. Det är inte svart eller vitt och det har jag skrivit många gånger. Att äta bra kost för mig är inget begränsande men ibland struntar jag i det och tar konsekvenserna.

Just gröna nyckelhål är ett jippo som tog sin start i USA. Har endast med ekonomi att göra och många många som gått på den luringen inklusive jag själv. Havregrynsgröt är gott men absolut inte så nyttigt som många tror. Det är bara något vi blivit i bankade. Havregryn tillhör dock sädesslagen man skall välja om man absolut måste äta några sädesslag över huvud taget.
Det är fiberberikningen som är viktigast för mig, håller matsmältningen i trim och nr 2 i fin form. Jag träffade en dietist för några år sedan som sa att det är helt rätt. Utan morgongröten får jag abstinens.

Det är fiberberikningen som är viktigast för mig, håller matsmältningen i trim och nr 2 i fin form. Jag träffade en dietist för några år sedan som sa att det är helt rätt. Utan morgongröten får jag abstinens.
Ja de flesta dietister är stöpta i samma form och älskar fibrer och nyckelhål. Ett mantra för dom :) Självklart skall du äta din havregrynsgröt. Finns klart värre saker för hälsan som glögg men själen skall också ha sina "fibrer" :) :thumbsup:
:thumbsup:

Jag har genomgått 4 sådana undersökningar, två av gångerna lyckades jag "lura" till mig att bli nedsövd innan vilket var skönt. Men nej, det är ingen höjdarundersökning att genomgå men ofta ack så nödvändig.

Själv äter jag nog alldeles för mycket kött enligt rekomendationer & på tok för lite grönsaker, inte heller så ofta fisk som ska vara bra.
Tror även att jag saltar min mat i överkant :unsure: men får se hur länge man lever på den kosten....
Tror du är en av dom hälsosammaste, enligt min tro, när det kommer till kost på detta forum.
Du äter massor av älgkött, blir inte nyttigare än så. Du äter massor av fisk som du oftast fångat själv och den är inte odlad, blir inte nyttigare än så.
Salt är livsviktigt och säger kroppen ”salt” så är de det den vill ha.
Eskimåer åt under lång tid otroligt lite grönsaker och bara kött. Kött som inte varit processat eller odlat. Dom var världens hälsosammaste.
Du har ett aktivt liv och spenderar mycket tid i naturen. Är inte ett dugg orolig för dig :thumbsup:

Ursäkta men nu tror jag inte riktigt på det du skriver. Jag tror nämligen att orsaken till att du inte länkar till trovärdig forskning som styrker dina påståenden beror på att du är rädd för att jag ska läsa dom och sedan såga dom jämns med fotknölarna, inte att du inte ids för att du "vet" att jag inte kommer att läsa dom. Den bortförklaringen var dagens sämsta, hittills.

Har ni "gamlingar" några problem? Själv var jag hos vår husläkare på vårdcentralen förra veckan p g a tidvis återkommande svårigheter att svälja ner mat samt då och då smärtor i övre delen av magen. Min farmor hade samma problem och nu även mina systrar fast mindre uttalat.

Resultatet blev 7 eller 8 rör med blodprover, bl a levern och bukspottkörteln. Fick svaren idag och allt var bra. Skönt för blodprover kan visa på mycket elände. Hon skickade remisser till ultraljud av bl a levern men det är jag inte orolig över. Det blir värre med gastroskopin som också skall genomlidas. Där tror jag svaret kommer på var felet ligger. Så nu väntar jag på kallelser till nämnda undersökningar.

Ja min sambo har genomgått gastroskopi och många klarar inte den utan att sövas på grund av kräkreflexerna.

BTT

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0