Medicinska problem för oss män / gubbar

Du verkar bara ha erfarenheter från arbetsplatser, varuhus och mackar och inte från vad folk äter hemma.
Hej

Nej där måste jag erkänna att mina erfarenheter är relativt begränsade, det är ytterst sällan som jag har ätit hemma hos någon Italiensk familj, oftast går man ju med dom Italienare man jobbar ihop med och lunchar, sen blir man ju ofta utbjuden på kvällarna,

Vad är det enligt din erfarenhet för annorlunda och nyttig mat familjerna äter hemma i Italien ?

Mvh isan lover

Israel är ett land som har judar från hela världen med olika nationalitet och folkgrupper. De gjorde en undersökning om livslängden på olika judar. Judar från Poland lever länge minst 85-90 år och de är mest otrogna judar, de dricker och röker som fan men de lever längre än alla andra. Israel påstod att det är generna som bidra till en längre live.
Så ta allting med nypa salt, jag tror inte på olivoljan, jag har använt olivoljan i hela mitt liv, min morfar hade olivträd men jag hade en blodtryck på 137/110 förra veckan, nu har jag bokat tid för att kolla orsaken.
obs! äter inte ost frivilligt heller.

Hej

Nej där måste jag erkänna att mina erfarenheter är relativt begränsade, det är ytterst sällan som jag har ätit hemma hos någon Italiensk familj, oftast går man ju med dom Italienare man jobbar ihop med och lunchar, sen blir man ju ofta utbjuden på kvällarna,

Vad är det enligt din erfarenhet för annorlunda och nyttig mat familjerna äter hemma i Italien ?

Mvh isan lover
Ja den beskrivning du gav är i stort sett bara "junkfood".

Traditionell medelhavsmat är växtbaserad med mycket olivolja, fisk, seafood, bönor, grönsaker, frukt.
Bröd är som regel fullkorn.
Man är måttlig med kött, smör och ost.
Intaget av rött vin i måttliga mängder har bra effekt på hälsan.

Ja den beskrivning du gav är i stort sett bara "junkfood".

Traditionell medelhavsmat är växtbaserad med mycket olivolja, fisk, seafood, bönor, grönsaker, frukt.
Bröd är som regel fullkorn.
Man är måttlig med kött, smör och ost.
Intaget av rött vin i måttliga mängder har bra effekt på hälsan.
Hej

Helt fel, jag tror att du underskattar Italienarna, dom äter inte mycket av det vi kallar ”junkfood”, inga burgare, ingen pommes o.s.v, även en enkel Italiensk Foodtruck håller en förvånande hög kvalitet, i en Ciabatta kan det ex.vis finnas Parmaskinka, salami, mozzarella, lök, sallad, oliver, soltorkade tomater o.s.v, sen finns det ofta tillbehör som kunderna själva kan tillsätta som olivolja o.s.v, i en enkel Cantin på arbetsplatsen är maten helt ok, något annat skulle aldrig accepteras.

Håller med om smöret som man inte använder lika mycket som vi gör, men kött i alla möjliga former äter dom ofta och gärna som stekt, grillad, torkad och som ragu, samma med ost som äts både som den är och skivad i Ciabatta, men Parmesan rivs ju också och återfinns i många traditionella rätter.

Hur var det med maten i dom Italienska hemmen ?

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Helt fel, jag tror att du underskattar Italienarna, dom äter inte mycket av det vi kallar ”junkfood”, inga burgare, ingen pommes o.s.v, även en enkel Italiensk Foodtruck håller en förvånande hög kvalitet, i en Ciabatta kan det ex.vis finnas Parmaskinka, salami, mozzarella, lök, sallad, oliver, soltorkade tomater o.s.v, sen finns det ofta tillbehör som kunderna själva kan tillsätta som olivolja o.s.v, i en enkel Cantin på arbetsplatsen är maten helt ok, något annat skulle aldrig accepteras.

Håller med om smöret som man inte använder lika mycket som vi gör, men kött i alla möjliga former äter dom ofta och gärna som stekt, grillad, torkad och som ragu, samma med ost som äts både som den är och skivad i Ciabatta, men Parmesan rivs ju också och återfinns i många traditionella rätter.

Hur var det med maten i dom Italienska hemmen ?

Mvh isan lover
Får nog göra dig besviken.
En ciabatta går nog in i klassen som junkfood om det är huvudmålet under dagen.
Italienarna äter också med plånboken så de dyra ingredienserna hamnar inte i magen dagligen.

Antalet McDonald's i Italien är stort och det det finns andra konkurrenter på hamburgare och annan snabbmat.
Burger King, KFC, Domino's, Starbucks mfl.

Hej

Ja i länder med dagligt intag av vin till både lunch och middag verkar medellivslängden vara längre äni dom flesta andra länder, för män födda i Spanien är medellivslängden 83,6 år, vilket är högst i EU. För Spanska kvinnor är medellivslängden 86,2 år (näst högst i världen efter Japan).

i Italien där vin dricks istället för mjölk och vatten är Förväntad livslängd för kvinnor: 85 år och Förväntad livslängd för män: 81 år vilket placerar Italien på 6 plats i världen när det gäller medellivslängd.

Mvh isan lover
Tror dock inte att vinet är enda anledningen ;)

Israel är ett land som har judar från hela världen med olika nationalitet och folkgrupper. De gjorde en undersökning om livslängden på olika judar. Judar från Poland lever länge minst 85-90 år och de är mest otrogna judar, de dricker och röker som fan men de lever längre än alla andra. Israel påstod att det är generna som bidra till en längre live.
Så ta allting med nypa salt, jag tror inte på olivoljan, jag har använt olivoljan i hela mitt liv, min morfar hade olivträd men jag hade en blodtryck på 137/110 förra veckan, nu har jag bokat tid för att kolla orsaken.
obs! äter inte ost frivilligt heller.
Det är sällan en sak som gör skillnad för ett visst värde. Många parametrar som avgör hälsan.

Är olivolja inte fett menar du?
Det är skillnad på fett och fett vettu !!
"Olivolja innehåller till största delen omättat fett, men det är inte bara olivoljans fina fettkvalitet som är bra för vår hälsa. Olivolja innehåller även aktiva ämnen som kallas polyfenoler, det är en typ av antioxidant. Extra jungfruolivolja har därför fått ett kvalificerat hälsopåstående*. Till stöd för det hälsopåståendet finns en lång rad studier där forskare kunnat visa att extra jungfruolivoljan har en positiv effekt på vårt kolesterolvärde."

"Olivolja innehåller till största delen omättat fett, men det är inte bara olivoljans fina fettkvalitet som är bra för vår hälsa. Olivolja innehåller även aktiva ämnen som kallas polyfenoler, det är en typ av antioxidant. Extra jungfruolivolja har därför fått ett kvalificerat hälsopåstående*. Till stöd för det hälsopåståendet finns en lång rad studier där forskare kunnat visa att extra jungfruolivoljan har en positiv effekt på vårt kolesterolvärde."

Det är kanske anledningen till att den blir allt dyrare. Efterfrågan ökar när folk blir alltmer medvetna om sin hälsa.

Men lilla Fritz koket.se är det ett bevis nu helt plötsligt? Det är verkligen spridda skurar på när något är bevisat eller endast påstås.

Vad gäller olivolja använder jag det nästan dagligen. Anser det vara nyttigt men också väldigt gott.

Fattar inte att folk fortfarande tror på detta med margarin alternativt lätt margarin som Lätta eller Lätt & Lagom. Sist jag handlade så såg jag en kvinna i butiken som var lika bred om röven som en ladugårdsvägg. Tittade ned i hennes kundkorg och det första jag ser är ett stort paket Lätta men också andra Light produkter. Det behöver ju inte alls vara någon koppling mellan hennes kroppsvolym och vad som låg i korgen men faktiskt ganska ofta jag gör denna observation. Fortsatt tror folk på fett ideologin från USA som kom på 50-60 talet. Helt galet vad marknadsföring kan göra med oss människor. Suck!

Speciellt margarin som är en väldigt hårt processad produkt. I mina ögon en riktig ”heart stopper”
Jobbade som mejerist mellan 79 / 89 , Tillverkade yoghurt o var med o utvecklade osten creme bonjour , Jobbade natten o körde tusentals ton mjukost vi hade på den tiden 65% på mjukostmarknaden , Men var även o kollade på fredriksdalsmejeriet när de processade just margarin, Efter det var det svårt just med margarin , Nja svenska mejeriprodukter håller jag inte högt ...Håller på o lära mig havre mjölk får se hur det går med det ...

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar