En artikel i GP om prostatacancer:
etidning.gp.se
Några veckor innan operationen fick han träffa läkaren som skulle operera honom. Han berättade då att Kennet inte skulle kunna få erektion eller sädesavgång mer, men att lusten och förmågan till orgasm skulle finnas kvar.
– Min fru och jag tittade på varandra och efteråt sa vi ”det här har vi aldrig hört förut och inte fattat”. Jag var jätteglad men samtidigt skeptisk. Kan det vara möjligt? Det är så ointuitivt för en man att kunna få orgasm utan erektion, det har ju aldrig hänt i ens liv.
Ett par veckor efter operationen ville han testa om det läkaren sagt stämde. Han provade själv och fick orgasm helt utan erektion, vilket gjorde honom häpen och förundrad. Då kom en massa känslor på en och samma gång.
Läkaren sa också att han skulle försöka spara nerver, så att Kennet skulle kunna få erektion efter en tid. Men hur mycket visste han inte. Det vet Kennet nu några år senare. Han kan ibland få en liten kortvarig erektion så han kan ha ett kort samlag som slutar i en orgasm.
Det finns flera skäl till att han vill berätta om sin erfarenhet. Ett är att män i samma sits ska få veta att det går att ha ett härligt sexliv och få orgasm efter operationen. Han tycker också att det är för stort fokus bland män på att sex måste vara penetrerande.
Utan penetration är det inget fullbordat sex och utan erektion är man ingen riktig man. Den bilden av sexualitet vill han utmana. För sex är så mycket mer än ett samlag och manligheten sitter inte i erektionen.
Redan innan cancern hade han och hans fru förändrat sitt sexliv, bland annat genom att använda sexhjälpmedel och att inte alltid ha penetrationssex. Så när läkaren sa att de inte kunde ha samlag visste de redan hur de kunde ha sex i stället.
– Vi kan använda händer, sexhjälpmedel, tala med varandra och glädjas åt varandras kroppar på ett bredare sätt. Jag tror att min sexualitet efter operationen lite mer har börjat likna det som schablonartat är den kvinnliga sexualiteten. Alltså att det kräver lust, koncentration, mer uppbyggnad och att det kanske är lite svårare för mig att få orgasm.
Han säger också:
– Men när det fungerar väl för mig, så kan jag få en starkare orgasm än vad jag någonsin tidigare har fått.
Att inte få utlösning tycker Kennet ändå inte är så dumt. En stor fördel är att det inte blir så kladdigt, säger han och skrattar.
– Vi har inte heller tänkt skaffa fler barn, så då är kladdet ingen förlust. Det är rätt skönt att inte kladda omkring.
Åsa-Li Eriksson jobbar som klinisk sexolog inom NU-sjukvården och möter varje vecka patienter som behöver hjälp med sexlivet efter sin cancerbehandling. Det finns hjälp för att ha ett fungerande och acceptabelt sexliv, fast ett lite annorlunda mot innan, menar hon. Och hon kan bekräfta det Kennet Öhlunds upplevelse av att män kan uppleva njutning och orgasm även i slakt tillstånd.
När hon träffar prostatacancerpatienter går hon igenom vilka hjälpmedel som finns för att hjälpa erektionen på traven. Hon pratar också om vad som hänt, för en del tycker det är ovant att ha erektionsproblem.
– Vi har rätt bra läkemedel i tablettform. Men det man inte pratar om så mycket är att de ger biverkningar, som huvudvärk. En del får jättehuvudvärk, men då kan man pröva en annan sort, säger Åsa-Li Eriksson.
Funkar inte tabletterna finns en lokal gel som man applicerar i urinröret. Funkar inte det kan man ta både tabletter och gelen. Och går inte det heller blir det injektioner direkt in i penisen. Hur den ska tas får man lära sig hos henne.
Andra hjälpmedel hon tipsar om är penispump, penisband och vibratorer som finns att köpa på nätet. Majoriteten kan ha samlag efter behandling och operation, men med hjälpmedel. För en minoritet finns inga läkemedel som hjälper.