Medicinska problem för oss män / gubbar

Vi har faktiskt en ganska avancerad sjukvårdsutbildning till sjöss med repetition vart femte år. Med tillhörande praktik på akutmottagning. Så vi har allt en ganska god kännedom om svensk sjukvård, @PanPan är ingalunda någon fjant!
Nä, hur kan nån säga nåt så elakt på forumet. Det skulle aldrig mottagaren denna gång göra..... Hmmmm.....

Bra att du gick till försvar när så hårda ord som "fjant" utdelades. Annars vet man inte var det slutat. Ord som "tölp" kanske tom hade dryftats (nu gick det ju som tur är inte så långt...) :monkey:

Så nu ska det till skärpning?:unsure:

Då jag för någon dag sedan svarade på en ställd fråga från samma person som @kutant citerade blev jag av någon anledning kallad rövhål (och det är väl en värre kränkning än en liten fjant kan jag tycka) men då krävdes det ingen skärpning.
Det mäts med dubbla måttstockar emellanåt har jag märkt.

Personen i fråga har vräkt ur sig bra mycket värre saker under sina fyllor här på forumet och till och med hotat medlemmar med stryk.
Du har väl själv varit med om att rensa inlägg efter sådana kvällar?
Den enda ursäkten dagen efter brukar vara något stil med ”ni vet ju hur jag är på fyllan”
Så fjant är väl ganska harmlöst i jämförelse.

Fick meddelande ifrån vårdcentralen idag då jag åkte ner till vårdcentralen med norske kirurgens utlåtande då jag tyckte att läkaren stängde det för lätt över en chatt.
Strök under varför kirurgen i Norge ansåg koloskopi borde göras.
Tänkte att kanske språkmissförståelse som gjort att kan blivit fel då det var på norska och verkar som öppnat ärendet igen.
Så strök under den delen varför han ansåg borde göras.
Fick det här idag.

"Ser att du fått remiss till kirurgmottagningen - har du hört något från dom?"

Senast ändrad:
Så nu ska det till skärpning?:unsure:

Då jag för någon dag sedan svarade på en ställd fråga från samma person som @kutant citerade blev jag av någon anledning kallad rövhål (och det är väl en värre kränkning än en liten fjant kan jag tycka) men då krävdes det ingen skärpning.
Det mäts med dubbla måttstockar emellanåt har jag märkt.

Personen i fråga har vräkt ur sig bra mycket värre saker under sina fyllor här på forumet och till och med hotat medlemmar med stryk.
Du har väl själv varit med om att rensa inlägg efter sådana kvällar?
Den enda ursäkten dagen efter brukar vara något stil med ”ni vet ju hur jag är på fyllan”
Så fjant är väl ganska harmlöst i jämförelse.
Nu var det inte specifikt ordet fjant jag reagerade på men jag vet vad som krävs i sjukvårdskunskaper för att få jobba som sjöbefäl. Vilket jag senare motiverade.

Nu var det inte specifikt ordet fjant jag reagerade på men jag vet vad som krävs i sjukvårdskunskaper för att få jobba som sjöbefäl. Vilket jag senare motiverade.

Näähää?! Det hade ja ingen "aaaaning" om...

Trodde de tog slut vid, "Två alvedon" kom upp på bryggan när det känns bättre.
Eller
Jösses! Sicken kall grabb, bäst å ta han till kylen. :laugh2:

@JBK.Ltd.

Senast ändrad:
Ja vårat yrke gör ju att behövs någon sjukvårdskunskap ombord då det ibland vid oceanöverfart kan ta veckor till man kommer iland.
Vissa verkar tro att en sjökaptensutbildning bara är lära sig köra båt i 4 år.
Men sanningen är väl att vi är efter sjuksköterskor dom bäst utbildade inom sjukvård och får göra mindre kirurgiska ingrepp med direkt kontakt med läkare via radiomedico som guidar en.

Nu när vi har blivit stndby båt så har vårat hospital ombord uppgraderats.
Vi skall kunna ta emot fler patienter plus en likcontainer för plats til 120 kroppar om olyckan är framme på en rigg där vi ligger som stsndby ansvariga om olyckan är framme.
Och då är det vi ombord som är sjökaptensutbildade som är vårdansvariga till landpersonal tar över.

Att jag hade blindtarmsinflamation var så gott som klargjort ombord tillsammans med läkare på land.
Men jag fick via läkarens råd antibiotika och fortsatte jobba med svår värk i 2 dygn.
Vilket i efterhand inte visade sig så bra då jag hade 200crp när kom in till vårdcentralen, 20crp normalt vid vanlig blindtarmsinflamation.
Därför jag inte fick lämna sjukhuset på några dagar utan fick göra en kraftig antibiotika insats.

Att jag hade blindtarmsinflamation var så gott som klargjort ombord tillsammans med läkare på land.
Men jag fick via läkarens råd antibiotika och fortsatte jobba med svår värk i 2 dygn.
Vilket i efterhand inte visade sig så bra då jag hade 200crp när kom in till vårdcentralen, 20crp normalt vid vanlig blindtarmsinflamation.
Därför jag inte fick lämna sjukhuset på några dagar utan fick göra en kraftig antibiotika insats.
Ja tack och lov att Radiomedical finns, utan den assistansen hade man kliat sig i huvudet många gånger. Samt att många patienter hade fått stora problem. Så när vår kunskap blir förringad reagerar jag.

Ja tack och lov att Radiomedical finns, utan den assistansen hade man kliat sig i huvudet många gånger. Samt att många patienter hade fått stora problem. Så när vår kunskap blir förringad reagerar jag.
Har tur att jobbar på Nordsjön.
Hade det varit oceanfart och mitt i stilla havet hade jag nog inte varit i liv idag.
En fördel med alla oljeplattformsrna är att har vårdpersonal på riggarna och flera hsr helikopter stby.
Som när bosun blev av med fingret, jag tog hand om han på hospitalet och sjukvårdspersonal från Statfjord fältet landade med helikopter inom 10 minuter.
Det var avtalat denna gången för mig med helikoptertransport ifall förvärrades.
Men blev fel, i våran utbildning säger det att när smärtan lättar har blindtarmen oftast brustit.
Det togs av dom högre herrarna ombord att, mindre smärta ja då är det ju bättre.

Senast ändrad:
Tror det är Sverige och Danmark som har högst krav i världen på sjöbefäl och sjukvårdskunskap.
I Sverige är det en omfattande del av våran utbildning förutom utbildning praktik på tex akuten, jag har gjort 15 dagar totalt på akutpraktik på sahlgrenska.
Medans i Norge är, jag vet inte grundutbildningen men refresh 1 dag på ett träningscenter med dockor medans vi förutom utbildning får hantera riktiga patienter och sätta nålar och sy i Sverige och få irl kunskap.
Jag tog den norska sist för rederiet snålade och går inte jämföra med svensk refresh.
När bosun förlorade fingret var jag inte sjukvårdsansvarig utan överstyrman jr.
Norske överstyrman som var sjukvårdsansvarig satt kvar på bryggan ringde och väckte mig, låt svensken ta det dom är bättre utbildade i sjukvård än oss.

I Sverige är inte den norska sjukvårdsdelen godkänd så pga jag gjorde den i Norge sist får jag inte segla som sjukvårdsansvarig på svenskflaggad båt nu.

Träffade den fillipinske bosun efteråt och först stirra han argt på mig "you took my finger".
Har det svenska "båtsman" slutat att användas? :'(

" boatswain bo's'n, bos'n, or bosun, also known as a deck boss, or a qualified member of the deck department, is the most senior rate of the deck department ..."

Har det svenska "båtsman" slutat att användas? :'(

" boatswain bo's'n, bos'n, or bosun, also known as a deck boss, or a qualified member of the deck department, is the most senior rate of the deck department ..."
Jag har i huvudsak varit på bojlastare under mina år och då har vi blandad besättning och bosun, sen nu på supply.
Jag har bara jobbat som vikarie på svensk båt 3 turer efter skolan.
Skitdåligt betalt och kunde lika gjärna gått på land då hade bättre lön i oljehamnen göteborg.
Svenska sjömanslöner är en jävla skam och många filippinare är bättre betalada idag.

Svenska sjöbefäl under kapten är nog dom mest underbetalda idag netto internationellt från seriösa rederier som följer mlc, marine labour convention.

Kanske något för dig efter 3 hjärtinfakter.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar