Medicinska problem för oss män / gubbar

Nu var det inte specifikt ordet fjant jag reagerade på men jag vet vad som krävs i sjukvårdskunskaper för att få jobba som sjöbefäl. Vilket jag senare motiverade.
Betvivlar inte att sjöbefäl får avancerad sjukvårdsutbildning och har goda sjukvårdskunskaper.
Men jag upplevde nog att diskussionen mer handlade om rutinerna inom svensk sjukvård under och efter kirurgiska ingrepp…och var ingen analys av hans sjukvårdskunskaper.

Förövrigt har jag av egen erfarenhet under senaste åren samma uppfattning om svensk sjukvård som @kurant ..även i min region tas det alltid vävnadsprover.

Om fjant inte var ordet du specifikt reagerade på så hade det väl ändå en viss betydelse i sammanhanget i och med att du avslutar inlägget med att han enligt dig ingalunda är någon fjant?
Och mitt inlägg var mer menat att som vuxen kan man även på fyllan hålla god ton på ett forum vad man än tycker om andra..det han på fyllan emellanåt håller på med mot de han hyser agg till är rena sandlådebeteendet.

Även om han av någon anledning tycker att jag är ett rövhål kan han ju hålla det för sig själv och inte söka upp och citera mina inlägg med otrevligheter.

Men som han uttrycker det i en annan tråd…man behöver inte fortsätta bråka om småsaker på ett forum.:laugh2::laugh2:
Så nu är det slut med det från min sida i alla fall.:)

Betvivlar inte att sjöbefäl får avancerad sjukvårdsutbildning och har goda sjukvårdskunskaper.
Men jag upplevde nog att diskussionen mer handlade om rutinerna inom svensk sjukvård under och efter kirurgiska ingrepp…och var ingen analys av hans sjukvårdskunskaper.

Förövrigt har jag av egen erfarenhet under senaste åren samma uppfattning om svensk sjukvård som @kurant ..även i min region tas det alltid vävnadsprover.

Om fjant inte var ordet du specifikt reagerade på så hade det väl ändå en viss betydelse i sammanhanget i och med att du avslutar inlägget med att han enligt dig ingalunda är någon fjant?
Och mitt inlägg var mer menat att som vuxen kan man även på fyllan hålla god ton på ett forum vad man än tycker om andra..det han på fyllan emellanåt håller på med mot de han hyser agg till är rena sandlådebeteendet.

Även om han av någon anledning tycker att jag är ett rövhål kan han ju hålla det för sig själv och inte söka upp och citera mina inlägg med otrevligheter.

Men som han uttrycker det i en annan tråd…man behöver inte fortsätta bråka om småsaker på ett forum.:laugh2::laugh2:
Jag skrev inte om vävnadsprov utan om koloskopi och nedvärderade inte svensk sjukvård utan skrev att läkaren stängde fallet via chatt och inte följde norske kirurgens rekomendering.
Har inte skrivit något om hur svensk sjukvård tar vävnadsprov eller ej.
Sen vad gäller vad jag skrev till dig var nycktert och vad jag tycker du är.
Jag sitter inte i huset och dricker 24/7 eller behöver göra det för att ha en åsikt.
Du får tycka vad du vill om mig, jag säger vad jag tycker om dig.

Jag diskuterade inte heller rutinerna i svensk sjukvård, ingenstans skrev jag om svenska sjukvårdsrutiner förutom att läkaren ansåg att dom hade redan gjort vad som var svensk standard.
Kirurgen hade skrivit i sitt utlåtande att han såg misstänkt svullnad som han tyckte borde följas upp med koloskopi vilket läkaren på min vårdcentral först ignorerade.
Jag har ingenstans diskuterat någonting om vävnadsprover.
Dock verkar det som någon öppnat det igen och remiss blivit sänt till kirurgen i Borås.
Jag skrev om mig och att läkaren här inte följde rekomendation från annan läkare.
Jag skrev om mitt fall och min vårdcentral, ingenting om svensk sjukvård i almänhet.
Jag skrev att jag har ingen större erfarenhet av svensk sjukvård som patient då jag inte behövt nyttja den pga sjukdom sen jag var runt 10 år gammal typ, har inte varit sjuk så behövt vård.
Har använt den pga olycka.
@Berralund utfärdade ingen varning till Kurant angående fjant, han skrev en åsikt och upp till han att ha det.
Och jag tycker fortsatt du är det jag skrev tidigare och jag är inte onyckter utan min nycktra åsikt.

Senast ändrad:
Man skall ta vara på livet och försöka leva som en god människa även om det inte hjälper alla gånger, livet är skört.

En bekant till mig fick in något elakt virus eller bakterie i familjen. Både han, hans fru och 40-årige son insjuknade i dubbelsidig lunginflammation. Inlagda på infektionsklinik, tidvis på intensiven och i respirator. Sonen tillfrisknade först och igår blev han själv utskriven. Hustrun däremot hamnade i ett kritiskt läge i respirator och avled igår morse. Ta hand om livet, man vet aldrig hur länge det varar. :'(

Man skall ta vara på livet och försöka leva som en god människa även om det inte hjälper alla gånger, livet är skört.

En bekant till mig fick in något elakt virus eller bakterie i familjen. Både han, hans fru och 40-årige son insjuknade i dubbelsidig lunginflammation. Inlagda på infektionsklinik, tidvis på intensiven och i respirator. Sonen tillfrisknade först och igår blev han själv utskriven. Hustrun däremot hamnade i ett kritiskt läge i respirator och avled igår morse. Ta hand om livet, man vet aldrig hur länge det varar. :'(
Mycket tråkigt för familjen:(, Man börjar ju undra om covid har muterat igen och då till något värre, kanske hade den stackars kvinnan nedsatt immunförsvar. I annat fall oroväckande.

Jag var straxt efter nyår ganska ordentligt förkyld , med feber och ordentligt halsont i en vecka, det intressanta är att vår ena hund som är helt galen i mig( skall alltid up i ansiktet när jag kommer hem efter varit iväg någonstans ) även smittades samt även tiken han sover i samma korg med ute, tiken dock inte alls sjuk på samma sätt utan bara lite harklingar . Han kunde inte skälla eller yla på två veckor och gick runt och harklade hela tiden, Och nej , det det var inte kennelhosta. Min tidigare kunskap är att det normalt sett inte funkar att smitta hundar med våra mänskliga virusinfektioner, Endast Covid kan föras över till hund från Människa och det pga att det är en Zonooz dvs ett virus som från början smittat från djur till människa. Av dessa kunskaper kan jag mao konstatera att jag hade Covid straxt efter nyår

Mycket tråkigt för familjen:(, Man börjar ju undra om covid har muterat igen och då till något värre, kanske hade den stackars kvinnan nedsatt immunförsvar. I annat fall oroväckande.
Inte covid enligt vad jag förstår. Själv misstänker jag multiresistenta pneumokocker som utvecklades till sepsis hos henne. Får se om jag får det bekräftat.

Inte covid enligt vad jag förstår. Själv misstänker jag multiresistenta pneumokocker som utvecklades till sepsis hos henne. Får se om jag får det bekräftat.
OK ,MAO inte virus, Och får man sånt skit så skall man vara i Thai påstås det av många , de har antibiotica som inte ligger i lager i Sverige. Jag är böjd att tro det är sant

Hej

Lunginflammation finns det ju vaccin mot, själv tog jag detta vaccin under pandemin då det fanns risk för att drabbas av Lunginflammation.

Mvh isan lover

Samma här, jag vet dock inte om dom var vaccinerade.
Ok så lunginflammation är mao alltid med samma virus eller samma bakterie :( Om inte så borde ju knappast vara möjligt att vaccinera sig mot Lunginflammation rent generellt. Mot en viss typ orsakad av en viss bakterie eller ett visst virus finns vaccin , men ej mot lunginflammation generellt . Vad läst om så kan man drabbas av lunginflammation orsakad av olika typer virus /bakterier, kanske har jag missuppfattat detta hel , Il tycks ha ett mirakelvaccin
Pneumokocker är den vanligaste orsaken till lunginflammation. Det är en bakterie som inte är särskilt smittsam. En bakterie som däremot är mer smittsam är mykoplasma. Mer smittsamma är även de virus som kan ge lunginflammation. Mykoplasma P är ganska vanlig , åkte på detta i Pattaya 2013, satt hela vägen ner i bronkerna , hängig och dålig länge, Denna är vad som kallades orienterarsjukan, Tvar som Gunde Swan åkte på , han var trots sin fysik sjuk väldigt länge, likaså jag, men i Thailand finns det faktiskt bättre antibiotica att tillgå redan i ett första skede, då är skiten oftast mer lättbehandlad, Mykoplasma ger i 10 % av fallen lunginflammation

Senast ändrad:
Vet inte om det är så i detta fallet, men en del vacciner lindrar även symptomen om man ändå drabbas. Kan räcka bra för att "hålla sig vid liv".
Ja det stämmer, ett virus kan utlösa bakterier så att man har två olika inflammationer samtidigt när motståndskraften försvagas.
Vaccinet bromsar pneumokockerna och mildrar.

Ok så lunginflammation är mao alltid med samma virus eller samma bakterie :( Om inte så borde ju knappast vara möjligt att vaccinera sig mot Lunginflammation rent generellt. Mot en viss typ orsakad av en viss bakterie eller ett visst virus finns vaccin , men ej mot lunginflammation generellt . Vad läst om så kan man drabbas av lunginflammation orsakad av olika typer virus /bakterier, kanske har jag missuppfattat detta hel , Il tycks ha ett mirakelvaccin
Pneumokocker är den vanligaste orsaken till lunginflammation. Det är en bakterie som inte är särskilt smittsam. En bakterie som däremot är mer smittsam är mykoplasma. Mer smittsamma är även de virus som kan ge lunginflammation. Mykoplasma P är ganska vanlig , åkte på detta i Pattaya 2013, satt hela vägen ner i bronkerna , hängig och dålig länge, Denna är vad som kallades orienterarsjukan, Tvar som Gunde Swan åkte på , han var trots sin fysik sjuk väldigt länge, likaså jag, men i Thailand finns det faktiskt bättre antibiotica att tillgå redan i ett första skede, då är skiten oftast mer lättbehandlad, Mykoplasma ger i 10 % av fallen lunginflammation
Jag vet som sagt inte vad för skit som drabbade dom, får jag reda på det meddelar jag. Vaccinet skall skydda mot pneumokocker vad jag vet men det kan absolut vara något annat som åkte på.

Tjejkompis halkade på trappan bröt benet på 3 ställen.
Nu skriver jag om känsla och inte vård men kanske skillnad pga ålder.
Hon är lika gammal som mig.
När jag blev överkörd så var det helikopter från uddevalla till Uppsala och sjukhuset.
Skruva ihop mig så fortsatt rör mig som ny.
Då var jag i tidig 20 års ålder, dom sa rakt av tur du inte var 50 för då hade inte den energin lagts på dig.
Hon känner blivit ihoplappad, utslängd, kan inte ens gå med kryckor ville ha rullstol men fick nej fixa själv.
Inte mina ord eller diss, bara från väns erfarenhet idag, först ville dom köra ut henne mitt i natten men hon har polare som jobbar på avdelningen så fick stanna till morgonen.

Urinveis problem får en 50 til 60 % av oss menn med forstorret prostata ,Men heldigvis har dei god medisin i Thailand som hjelper på problemet . For nå er jeg heilt bra med ny medisin ,

Med ett sunt leverne kan man hoppa över mycket medicin ;)

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar