Medicinska problem för oss män / gubbar

Nu vet att. en kost rik på färska råvaror och mineraler som magnesium och kalium. är bättre än processad mat.

Men alla får äta va de vill, även om det är onyttigt.
Ja just det är ju rätt OCH ”normaliserar” blodtrycket men artikeln skyller mer på saltet än den bristfälliga kosten. Därför jag undrar hur man kan tycka att den är ”mycket bra och nyanserad”.

Mycket bra och jag nyanserad artikel detta einar.

Salt, en nödvändig del av kroppen. För en del kan en hög saltkonsumtion leda till högt blodtryck och vätskeansamling, medan andra kan konsumera stora mängder utan negativa effekter. Att äta för lite salt kan också vara problematiskt. För att minska saltkonsumtionen rekommenderas att undvika processad mat, som står för 77% av saltintaget i genomsnittliga dieter. Istället bör man satsa på en kost rik på färska råvaror och mineraler som magnesium och kalium.

För de flesta är en balanserad kost och måttligt saltintag nyckeln till en hälsosam livsstil.
Du glömde alkohol och rökning. :thumbsdown:

Den kom sent men den kom - den sedvanliga inredningshostan efter förkylningen. Inte konstigt kanske, var och varannan människa man möter nu går omkring och hostar. Svårt med sömnen också naturligtvis. Så får se hur det känns framåt eftermiddagen, det blir kanske hockey från soffan ikväll istället för på plats.

Den kom sent men den kom - den sedvanliga inredningshostan efter förkylningen. Inte konstigt kanske, var och varannan människa man möter nu går omkring och hostar. Svårt med sömnen också naturligtvis. Så får se hur det känns framåt eftermiddagen, det blir kanske hockey från soffan ikväll istället för på plats.
Hej

Lite känningar här också, känner mig tröttare än vanligt, svider i halsen och har lite hosta, men det är väl sånt man får räkna med i det här vädret med 7 plusgrader ena dagen och -7 nästa, omväxlande regn och snö o.s.v.

Mvh isan lover

Dom gjorde MR scan igår med över kroppen för att se så inget annat och det verkar det inte vart.
Har man fått den undersökt på insidan med.
Blodtrycket var högt igår men gått ner sen opererade och nu 115/67.
Krya på dig! Jäkla otur att råka ut för detta mitt under törnen. Men även baggar är skickliga.

Krya på dig! Jäkla otur att råka ut för detta mitt under törnen. Men även baggar är skickliga.
Bättre råka ut för detta mitt i törnen, nu är jag sjukskriven i 16 dagar, fått flygbiljetter Lördag morgon.
Vart värre råkat ut för det på ledigheten och fått den förstörd.
Kan jag få ordnat lite som inte kräver tunga lyft.
Har ju norsk sjukpeng, får ut full lön så förlorar inget inkomstmässigt på det.
Och standarden på rummen är inte så illa, när jag låg inlagd på Sahlgrenska fick jag inget privatrum med 2,5x2,5m fönster med utsikt över fjället och 55" tv.

Bättre råka ut för detta mitt i törnen, nu är jag sjukskriven i 16 dagar, fått flygbiljetter Lördag morgon.
Vart värre råkat ut för det på ledigheten och fått den förstörd.
Kan jag få ordnat lite som inte kräver tunga lyft.
Har ju norsk sjukpeng, får ut full lön så förlorar inget inkomstmässigt på det.
Och standarden på rummen är inte så illa, när jag låg inlagd på Sahlgrenska fick jag inget privatrum med 2,5x2,5m fönster med utsikt över fjället och 55" tv.

Konstigt att Norge får till något sådant med lägre inkomstskatt.

Läser min sjukskrivning nu och står att aktivitet kan förvärra hälsotillståndet.
Men lite aktivitet bör ju vara ok, har ju bara gjort titthålsoperation.
Är väl inflammationen man oroar sig för är ju pga den jag blev liggandes kvar på sjukhuset då den hade spridit sig över buken och 200crp är kraftig inflammation.
Pga den jag inte får åka och jobba, kan inte vara ombord med risk för komplikationer och långt från land.

Nu med blindtarmen i Norge så gjorde dom MR scan och hade jag bott där hade jag blivit kallad till koloskopi och dom rekomenderade att göra det när jag kom till Sverige.
Sa det till läkaren här i Sverige.
"Har du fått MR scan? Då har du redan fått mer än du hade fått i Sverige och vi ser det som avslutat.
Koloskopi utför vi bara i undantag om osäkerhet på varför fick.
Kan höra med kirurgen men då tar det minst 3 månader om vi skulle välja att följa upp vilket jag inte ser anledning till när läst din rapport."

Dom har väl lite mer pengar till sjukvården i Norge....

Konstigt att Norge får till något sådant med lägre inkomstskatt.
Hej

Norge – Ekonomisk översikt​

Norge tillhör världens rikaste länder och har ett omfattande välfärdssystem och generellt hög levnadsstandard bland befolkningen. Ryggraden i ekonomin är en lukrativ olje- och naturgasutvinning i kombination med fiske, sjöfart och turism. Den norska staten har sedan 1990-talet sparat enorma summor oljepengar i en fond för framtida behov. Pengarna har också kunnat användas för att undvika att Norge påverkas alltför negativt av nedgångar i världsekonomin.

Norska oljefonden​

• Äger 1,5 % av alla publika företag i världen, med över 9 000 aktier i 69 länder.
  • Är den största ägaren av europeiska aktier.
  • Äger aktier i tusentals enskilda företag som Apple, Amazon, Unilever, Microsoft och Visa.
  • Äger hundratals fastigheter och fastigheter i städer som London, New York, Berlin och Tokyo.
  • Strävar efter att investera etiskt och ansvarsfullt. Det betyder att de inte investerar i företag som tobaksproducenter som skadar miljön.
  • Överför högst 3 % av sitt värde till den norska budgeten varje år. Dessa pengar stöder sociala tjänster som sjukvård, arbetslöshetsersättning, pensioner, infrastrukturprojekt och utbildning.
  • Fonden investerar utomlands för att få en hållbar intäktskälla för framtida generationer.
  • Norge är den 8:e största producenten av olja och den 3:e största producenten av naturgas i världen. Oljeindustrin står för 40-70 % av all Norges export.

Mvh isan lover

Hej

Norge – Ekonomisk översikt​

Norge tillhör världens rikaste länder och har ett omfattande välfärdssystem och generellt hög levnadsstandard bland befolkningen. Ryggraden i ekonomin är en lukrativ olje- och naturgasutvinning i kombination med fiske, sjöfart och turism. Den norska staten har sedan 1990-talet sparat enorma summor oljepengar i en fond för framtida behov. Pengarna har också kunnat användas för att undvika att Norge påverkas alltför negativt av nedgångar i världsekonomin.

Norska oljefonden​

• Äger 1,5 % av alla publika företag i världen, med över 9 000 aktier i 69 länder.
  • Är den största ägaren av europeiska aktier.
  • Äger aktier i tusentals enskilda företag som Apple, Amazon, Unilever, Microsoft och Visa.
  • Äger hundratals fastigheter och fastigheter i städer som London, New York, Berlin och Tokyo.
  • Strävar efter att investera etiskt och ansvarsfullt. Det betyder att de inte investerar i företag som tobaksproducenter som skadar miljön.
  • Överför högst 3 % av sitt värde till den norska budgeten varje år. Dessa pengar stöder sociala tjänster som sjukvård, arbetslöshetsersättning, pensioner, infrastrukturprojekt och utbildning.
  • Fonden investerar utomlands för att få en hållbar intäktskälla för framtida generationer.
  • Norge är den 8:e största producenten av olja och den 3:e största producenten av naturgas i världen. Oljeindustrin står för 40-70 % av all Norges export.

Mvh isan lover

Alltså gör Sverige fel i vanlig ordning.

Fick telefonsamtal från kirurgen i Norge.
Pga att blindtarmen var så inflamerad hade dom skickat den vidare på analys.
Och han hade glädjande nyheter sa han, bara inflamation, inget spår av något annat, ingen cancer.
Tur att dom kollar vidare i Norge iaf för här i Sverige verkade det inte finnas pengar till att följa den norske kirurgens råd.
Dock kan vi se det som avslutat nu och allt ok sa han.

Fick telefonsamtal från kirurgen i Norge.
Pga att blindtarmen var så inflamerad hade dom skickat den vidare på analys.
Och han hade glädjande nyheter sa han, bara inflamation, inget spår av något annat, ingen cancer.
Tur att dom kollar vidare i Norge iaf för här i Sverige verkade det inte finnas pengar till att följa den norske kirurgens råd.
Dock kan vi se det som avslutat nu och allt ok sa han.
Vist hade du en titthåls operation inte så stor grej då.
Inflamerad blindtarm mycke vanligt så du dör nog inte
Det gör dom i Sverige också för att kolla, Cancer för
inflamerad blindtarm

Vist hade du en titthåls operation inte så stor grej då.
Inflamerad blindtarm mycke vanligt så du dör nog inte
Det gör dom i Sverige också för att kolla, Cancer för
inflamerad blindtarm
Ja nu fick jag skriftlig från kirurgen i Norge att dom rekomenderade koloskopi då dom hittade svullnader som just kunde vara cancer.
Men nu visade proverna att det inte var det, utan pga min inflamation var så kraftig så var det kopplat till den.
Och vårdcentralen i Sverige har jag varit i kontakt med och koloskopi var i undantagsfall och isåfall 3 månaders väntetid men läkaren i Sverige ansåg inte det nödvändigt.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar