Medicinska problem för oss män / gubbar

Kan nästan tro det.
Dock nog inget ovanligt, hur ofta behöver man byts luftintag filter i hus?
Varför blir vi sjuka?
Vem vet och jag har sänt ett e-mail att jag vill att ventilationen kontrolleras då vi har hög frekvent sjukskrivning och flera allvarligt.
Anser du att det är fel att någon börjar oroa sig???
Jag har skickat mail till rederiet sagt att jag vill ha det här kontrollerat annars går jag vidare med facket, 6 av 14 anställda sjuka.
Eftersom jag har jobbat med filter i många år och har faktiskt ett patent som ägs av min gamla arbetsgivare måste säga inga filter utom Hepa 17 uppåt kan filtrera virus och det kräver kraftiga fläktar eftersom tryckfallet är stort. Men om luften är dålig pga mögel fukt och dålig cirkulation då klarar vanliga ventilationsfilter av det men man måste kolla lufthastigheten på eran arbetslokaler, placeringen av frånluften med mera.
Du har absolut rätt många ventilationer orsakar spridning av oönskade partiklar eller skadliga ämnen.

Eftersom jag har jobbat med filter i många år och har faktiskt ett patent som ägs av min gamla arbetsgivare måste säga inga filter utom Hepa 17 uppåt kan filtrera virus och det kräver kraftiga fläktar eftersom tryckfallet är stort. Men om luften är dålig pga mögel fukt och dålig cirkulation då klarar vanliga ventilationsfilter av det men man måste kolla lufthastigheten på eran arbetslokaler, placeringen av frånluften med mera.
Du har absolut rätt många ventilationer orsakar spridning av oönskade partiklar eller skadliga ämnen.
På båt handlar det väl mer om avgaser och bunkerutsläpp
En båt jag var på satt luftintaget jämter där utsläppet för bunkerolje gaserna va, hela båten stank när dom värmde oljan.

Kan nästan tro det.
Dock nog inget ovanligt, hur ofta behöver man byts luftintag filter i hus?
Varför blir vi sjuka?
Vem vet och jag har sänt ett e-mail att jag vill att ventilationen kontrolleras då vi har hög frekvent sjukskrivning och flera allvarligt.
Anser du att det är fel att någon börjar oroa sig???
Jag har skickat mail till rederiet sagt att jag vill ha det här kontrollerat annars går jag vidare med facket, 6 av 14 anställda sjuka.

Det här låter mycket allvarligt. Kan det vara sk "Down wash" där egna dieselavgaser när ni ligger i DP med "fel" vindrikting gör att de kommer in och överbelastar inluftsfiltret till de inte skyddar fullt? Låter ju som du/ni blivit förgiftade. Självklart ska det undersökas vidare både på dig och ombord, noggrant.

/ SatanG

Det här låter mycket allvarligt. Kan det vara sk "Down wash" där egna dieselavgaser när ni ligger i DP med "fel" vindrikting gör att de kommer in och överbelastar inluftsfiltret till de inte skyddar fullt? Låter ju som du/ni blivit förgiftade. Självklart ska det undersökas vidare både på dig och ombord, noggrant.

/ SatanG
Jag mistänker nåt sånt, som skrivit innan haft detta problem på annan båt, då fick chiefen sätta luften på recirkulering när vi låg på dp och vindstilla.
Man har väl alltid utsatts.
Kommer ihåg på ena båten när vi lastade på oljefält med hög h2s och släppte på tanktrycket fick vi stå vid luftintaget och lukta när började lukta ruttet ägg stoppa.

På båt handlar det väl mer om avgaser och bunkerutsläpp
En båt jag var på satt luftintaget jämter där utsläppet för bunkerolje gaserna va, hela båten stank när dom värmde oljan.
Då är det allvarligt, partiklar från avgaser dödar tusentals människor varje år runt om världen, några dagar händer inget men långsiktigt är mycket farligt.

Inte mitt favoritställe men inte mycket folk idag.

IMG_5558.webp

Du har högt övertryck, vid din ålder helst under 130, perfekt undertryck..
Jag hade 180/110 när jag kom in till vårdcentralen och är gränsen för att bli skickad vidare till akuten.
Idag 135/85, men igår 154/94 så fortatt högt och pendlande men inte akutnivå längre.
Men du borde kolla ditt övre tryck, du ligger där på grad 2.
Jag har nyligen varit på hälsokontroll dom tog 6 rör med blod.
Alla värden var mycket bra enligt läkaren förutom ett..jag hade D-vitamin brist och har fått utskrivet D-vitamin som jag ska äta fram till sommaren..då får man ju det naturligt och gratis genom solen.

Jag har också pendlande blodtryck ett övertrycket mellan 135-155 och undertrycket 85-95 vid mätning två dagar i veckan morgon och kväll i tre veckor.
Läkaren jag blev kallad till efter blodtestresultaten tyckte inte att övertryck på 142 var något att oroa sig över..men helst lägre.
Men däremot ville hon ha ner undertrycket under 90 för att vara något så när nöjd.
Så nu äter jag Losartan.

Vad menar du med att jag ligger på grad 2?
Denna appen visade jag läkaren som hon tyckte var bra och där nämns inget om gradering.

Jag har nyligen varit på hälsokontroll dom tog 6 rör med blod.
Alla värden var mycket bra enligt läkaren förutom ett..jag hade D-vitamin brist och har fått utskrivet D-vitamin som jag ska äta fram till sommaren..då får man ju det naturligt och gratis genom solen.

Jag har också pendlande blodtryck ett övertrycket mellan 135-155 och undertrycket 85-95 vid mätning två dagar i veckan morgon och kväll i tre veckor.
Läkaren jag blev kallad till efter blodtestresultaten tyckte inte att övertryck på 142 var något att oroa sig över..men helst lägre.
Men däremot ville hon ha ner undertrycket under 90 för att vara något så när nöjd.
Så nu äter jag Losartan.

Vad menar du med att jag ligger på grad 2?
Denna appen visade jag läkaren som hon tyckte var bra och där nämns inget om gradering.
Ok grad 1 men högt och du gränsar till 2.

Screenshot_20260118_181841_Chrome.webp

Jag hade 180/110 vid avmönstring och då väldigt högt, livsfarligt.
Nu dock bättre 128/88.
Men undertrycket som spökar mest, aldrig haft över 90.
Puls 58.

Detta gäller väl inte bara män och gubbar utan även kvinnor och tanter :)

Lyssnade på en bra pod på Youtube idag som handlade om insulinresistens bl.a. Så jäkla bra och hög igenkänningsfaktor. Kul med en läkare som "fattat galoppen" och vågar tänka utanför boxen. Han jobbar ju numera privat och dröjer väl några år till innan allmän medicinen får samma tänk och arbetsmetod. Ta er tid att lyssna. Det är på svenska och lätt att förstå.

Som jag skrivit förr så har ju min mor fått diagnosen diabetes 2 vid två tillfällen. Lika många gånger har hon blivit friskförklarad. Just nu är har hon alltså inte diabetes men det är väl bara en tidsfråga då hon inte kan hålla sig till det som fungerar. Jag pushar henne så mycket jag orkar och hinner med men hon är ju trots allt vuxen och måste ta eget ansvar. Hon vet exakt vad som gör henne sjuk men att bara gå in i en matbutik kan ju få det att tippa över. Den ”onda” maten är alldeles för tillgänglig.

Hennes diabetes läkare har samma mantra som alla läkare inom allmänvården. Kostråd som garanterat skulle ge henne diabetes men självklart finns ju medicin som tar hand om det som hon just nu inte behöver med rätt kost.

Det är lite synd att duktiga läkare som vågar tänka utanför boxen och tänka lite logiskt blir tvungna att lämna allmänvården och fortsätta i privat regi som då inte blir tillgänglig för alla utan endast för människor med pengar.

Kollade blodtrycket idag 122/78, så ok men nu är det strax crew change.
Att kan vara pga dålig luft ombord vet vi ju inte.
Men jag har nu uppmärksammat om att dålig luftmiljö ibland och igår hörde en representant för ett av förbunden av sig.
Det här har dom inte tänkt på, har man vart på båt vet man att bunkerstank och avgaser tex är ju inget ovanligt och finns ingen standard gällande test av luft från ventilation som många ladbaserade industrier har.
Så dom kollade på lösningar för luftmätning och automatisk ventilationsreglering vid dålig luft som dom kunde presentera och skulle driva det vidare som krav på alla fartyg i Norge iaf.
Får se om blir något av det.
Har även gått vidare till HSEQ, vessel managers och högsta HR ansvarig på rederiet.
Började med att jag uppmärksammade min hr ansvarig om det och hon skickade vidare.

Senast ändrad:
Kollade blodtrycket idag 122/78, så ok men nu är det strax crew change.
Att kan vara pga dålig luft ombord vet vi ju inte.
Men jag har nu uppmärksammat om att dålig luftmiljö ibland och igår hörde en representant för ett av förbunden av sig.
Det här har dom inte tänkt på, har man vart på båt vet man att bunkerstank och avgaser tex är ju inget ovanligt och finns ingen standard gällande test av luft från ventilation som många ladbaserade industrier har.
Så dom kollade på lösningar för luftmätning och automatisk ventilationsreglering vid dålig luft som dom kunde presentera och skulle driva det vidare som krav på alla fartyg i Norge iaf.
Får se om blir något av det.
Är inte baggarna riktiga anhängare av roterande värmeväxlare i ventilationen?
Då borde man kunna minimera avgaser och annat skit rejält.

Är inte baggarna riktiga anhängare av roterande värmeväxlare i ventilationen?
Då borde man kunna minimera avgaser och annat skit rejält.
Det är inte min avdelning så det kan jag inte svara på.
På bojlastarna när började lukta så sattes ventilationen på recirkulering och övertryck inomhus så inget skulle tränga in.
Men hjälper ju föga om alla dörrar utåt står öppna, fallerar ju hela tanken.
Är ju en bov i det, folk är lata, låter tex huvuddörren vid omklädningsrummet stå öppet och jämter ingången står bunkerventen.
Så både personligt ansvar men borde också finnas mätinstrument.
Skall ta upp det på safetymötet när kommer ombord igen, varför viktigt att stänger dörrar som vetter ut.

Det är inte min avdelning så det kan jag inte svara på.
På bojlastarna när började lukta så sattes ventilationen på recirkulering och övertryck inomhus så inget skulle tränga in.
Men hjälper ju föga om alla dörrar utåt står öppna, fallerar ju hela tanken.
Är ju en bov i det, folk är lata, låter tex huvuddörren vid omklädningsrummet stå öppet och jämter ingången står bunkerventen.
Så både personligt ansvar men borde också finnas mätinstrument.
Skall ta upp det på safetymötet när kommer ombord igen, varför viktigt att stänger dörrar som vetter ut.

Ja, med öppna dörrar så är det knepigt att balansera ventilationen

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0