Min Rod Thai (Iron Buffalo).

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Jag har ju tidigare tagit upp min Saleng och den nytta vi har av den, både för att transportera människor, gödsel, ris, ved och annat.

En annan trotjänare är ju min Rod Thai, jag köpte den i delar, motorn för sig och valde sedan ett växelhus och drivning separat, fälgar och däck o.s.v, detta monterades sedan samman hemma.

Jag och en av morbröderna byggde sedan kärran till den, vi köpte en hjulaxel, fälgar och däck, koppling till traktorn, samt virke till flak o.s.v, vi monterade sedan detta till en stark och oöm kärra, som vi nu har använt i många år.

IMG_0328.JPG

Här har vi besök ifrån Sverige som jag tog på en tur runt byn och ut till farmen.

Mvh isan lover

Hej

En Rod Thai går ju även att använda till att driva en pump om man vill tömma en damm för att kunna plocka fisken där, fylla på vatten på risfälten o.s.v.

Men förra året borrade vi en brunn ute på farmen och eftersom vi saknar el där så monterades en pump som vår Rod Thai kan driva, fungerar utmärkt, vi kan vattna det vi odlar, duscha grisarna när det är varmt och spola rent inne vis dom.

IMG_1253.JPG

Här är en bild ifrån provstarten av pumpen som fungerade fint.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp