När åker ni till Thailand nästa gång

Ja betala mer för att missa tid i Thailand är ingen bra ide.

Åka ut 20 december i år med Thai är ett smart val. Det är arbetstagarjul i år och behövs inte många semesterdagar för att kunna stanna tre veckor.

I artikeln du länkar till så säger Mondo att Fredag och Tisdag är de billigaste dagarna och torsdag dyrast att flyga. Det finns heller ingen magisk dag då det är billigare att köpa biljetterna. Men allt detta bygger på aggregerad statiska deras generella tips är nog det viktigaste "För det mesta har vi fått de bästa priserna genom att söka flera gånger i veckan och vara flexibla med både tidpunkt och avreseflygplats. "

Hittar man ett flyg med ett bolag man gillar en tidtabell som passar och ett pris som man är nöjd med.så får man vara glad!.
Det sägs att det är billigast att söka resor på Onsd och Torsd.
Dyrast att sitta vid datorn att söka är helgen och Måndag.
Under helgen sitter fler och söker resor och på Måndag bokar dom vilket får priserna att stiga, ju fler sökningar under dagen på en resa höjer priset.

"Tidigare ansågs torsdag vara bästa och billigaste dagen att boka resan. Under alla förhållanden är en dag mitt i veckan att föredra när du bokar.

Dyraste dagen att boka är ofta måndag då många resenärer uppenbarligen använt helgen för att göra research och efterfrågan har stegrat priset."

Det sägs att det är billigast att söka resor på Onsd och Torsd.
Dyrast att sitta vid datorn att söka är helgen och Måndag.
Under helgen sitter fler och söker resor och på Måndag bokar dom vilket får priserna att stiga, ju fler sökningar under dagen på en resa höjer priset.

"Tidigare ansågs torsdag vara bästa och billigaste dagen att boka resan. Under alla förhållanden är en dag mitt i veckan att föredra när du bokar.

Dyraste dagen att boka är ofta måndag då många resenärer uppenbarligen använt helgen för att göra research och efterfrågan har stegrat priset."

En artikel från 2017. De hänvisar även där till Momondo

Men Momondo har i sin undersökning 2023 fått ett annat resultat;

"Utifrån vår erfarenhet finns det ingen magisk veckodag då det alltid är billigast att köpa flygbiljetter. Det viktigaste är ofta att vara ute i god tid, följa prisutvecklingen och slå till när priset känns rimligt – särskilt om du reser under helger, skollov eller högsäsong."

En artikel från 2017. De hänvisar även där till Momondo

Men Momondo har i sin undersökning 2023 fått ett annat resultat;

"Utifrån vår erfarenhet finns det ingen magisk veckodag då det alltid är billigast att köpa flygbiljetter. Det viktigaste är ofta att vara ute i god tid, följa prisutvecklingen och slå till när priset känns rimligt – särskilt om du reser under helger, skollov eller högsäsong."

Jag sökte ju fram tills nu resor väldigt ofta och gick efter pris då jag pendlade mellan jobb och Thailand.
Tyckte oftast det var dyrare att söka under helgen för att sen gå ner igen mitt i veckan.
Innan jag nu flyttade till Sverige igen sökte jag flygresor dagligen och olika bolag när jag var ombord för att förhoppningsvis hitta billigast möjliga.
Men kan ju varit vad man inbillade sig med men känslan jag fick och oftast mitt i veckan det blev bokat.

Ser man på Finnair i December verkar Tisd-Onsd vara billigast att flyga ner.

Screenshot_20250806_124346_Finnair.webp

Det är incheckning i kiosker som gäller och sätta på bagagetaggen själv och köa till bagage drop som är gemensam för många bolag och scanna själv.
Inte helt snabbt då flera hade för tunga väskor och misslyckades.

20250805_205102.webp
20250806_110404.webp

Avståndet mellan säkerhetskontroll och gater är långa, gäller att vara i tid och fysik trim.

20250806_112438.webp

Det är incheckning i kiosker som gäller och sätta på bagagetaggen själv och köa till bagage drop som är gemensam för många bolag och scanna själv.

20250805_205102.webp
20250806_110404.webp

Avståndet mellan säkerhetskontroll och gater är långa, gäller att vara i tid och fysik trim.

20250806_112438.webp
Jepp servicen går ned och priserna upp. Dagens melodi

Så är det men gällande flyget har servicen blivit sämre enligt mig
Jag drar gärna ut en bagagetag själv i en automat, sätter på väskan och droppar själv istället för att ställa sig i en lång kö till incheckningen och väntar.

Kolla in centralstationen i valfri stad så ser du hur "servicen" förändras även där, man behöver inte köa till kassan för att köpa tågbiljetter, det löser man digitalt själv från valfri plats.

Tycker personalen är typ densamma bara konstigt fördelad. Varför blir allt dyrare med den berömda nya tekniken? Jo för att den kostar en jävla massa stålar.

Allt blir väl dyrare över tiden här i världen ? Frågan är bara hur snabbt och vad de drivande faktorerna här.

Konkurrensen sitter hårt åt på bolagen att skära i allt för att överleva.

De allra värsta lågprisbolagen tar ju betalt för absolut allt men då kan man ju å andra sidan slippa betala för det man inte vill ha.

Mycket av tekniken syftar ju till att öka servicen som typ incheckning. Immigration etc etc som minskar köer och väntande men teknik är väldigt dyr att både utveckla, köpa och drifta/underhålla.

Under många år så checkade jag in online med thai airways och gjord bagdrop i deras ”bagdrop” kö. Funkade perfekt även om bagdropen kändes som en vanlig incheckning tidsmässigt dock inte kömässigt. Detta ökade servicen men sedan stängde dom den delen på Arlanda och man fick stå i vanliga kön igen :rolleyes:

Under många år så checkade jag in online med thai airways och gjord bagdrop i deras ”bagdrop” kö. Funkade perfekt även om bagdropen kändes som en vanlig incheckning tidsmässigt dock inte kömässigt. Detta ökade servicen men sedan stängde dom den delen på Arlanda och man fick stå i vanliga kön igen :rolleyes:
Vissa bolag och destinationer kräver att pass, returbiljett och ev. visum visas upp fysiskt vid incheckningen och det försvinner inte i första taget.

20250805_205102.webp
20250806_110404.webp

20250806_112438.webp
Då känns det som det har det varit kortare kö till Thaiairways incheckningsdisk dom senaste gångerna jag har rest.

Men du visar Staralliance bagdrop, nummer 10-14.

Delar de verkligen bagdrop med Norwegian?
Ja, eller disken precis bredvid.
På monitorn växlade Norwegian och Lufthansa bild med några sekunder mellanrum.
Samma kö med en ingång.
Flygplatsen har samma bagageband för hela T5 .

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
amydekthai
A
A
Svar
28