När åker ni till Thailand nästa gång

Boarding kort får man nästan alltid utskrivna på papper även om man checkar in i en kiosk vid internationella flyg.
Men att lämna över utskrivna bokningar på papper är onödigt, det är bara passet dom behöver.

Faktiskt skiljer det mellan olika länder och flygplatser, så att ha en utskrift av bokningar är inte fel.
På många flygplatser måste man visa biljetten för att få komma in till incheckningsområdet.
Då är det enklare med ett papper än telefonen om man har bagage att dra på.
Anledningen till att jag har utskrifter med mig är för att undvika ev problem. Jag vet att i 95% av fallen ska det räcka med de digitala systemen. MEN, jag har varit med om att det inte räckt, eller råkat ut för idioter som prompt ska vara småpåvar och bestämma hur det ska vara. Då är det najs att ha en papperskopia tillhands, så blir det aldrig ett problem.

Så, visst är det onödigt med papperskopior i de flesta fallen. Men om det blir problem är de bra att ha, då det inte spelar nån roll hur "rätt" jag har om det är andra som bestämmer (vilket det oftast är i dessa fall).
Så jag ser det lite som en försäkring, lite jobb fö mig som som tar bort ev stora problem.

När vi checkade in på Arlanda frågade tjejen om vi ville ha boarding kort utskrivna. Nä svarade jag, vi har i mobilen varpå hon sade att batteriet kan ta slut så jag skriver ut :)
Så denna gången hade vi allt digitalt plus papper men använde bara papper.
Om ni hade boardingkort i mobilen så hade ni väl redan checkat in?

Härligt med flygbolag där man kan göra allt digitalt skippa kön i incheckningsdisken gå direkt till gaten med sitt mobila boardingkort, via säkerhetskontrollen.

När vi checkade in på Arlanda frågade tjejen om vi ville ha boarding kort utskrivna. Nä svarade jag, vi har i mobilen varpå hon sade att batteriet kan ta slut så jag skriver ut :)
Så denna gången hade vi allt digitalt plus papper men använde bara papper.
Jag tycker det är smidigare me boardingkort i papper. Man kan ju stoppa det i passet som oftast ska upp samtidigt för att någon ska kolla det. Dessutom ska ju någonstans att klistra på bagarstaggarna på.

Om ni hade boardingkort i mobilen så hade ni väl redan checkat in?

Härligt med flygbolag där man kan göra allt digitalt skippa kön i incheckningsdisken gå direkt till gaten med sitt mobila boardingkort, via säkerhetskontrollen.
De går väl säkert med de flesta bolag för dom som vill men när vi flyger till Thailand är vi regel ute i god tid och ska ändå checka in bagage så vi ser inge större fördelar för oss där. Dessutom brukar vi checka i väskor tillsamman och med ibland någon väska som väger något kg för mycket och de brukar inte vara något problem när man checkar i manuellt.

De går väl säkert med de flesta bolag för dom som vill men när vi flyger till Thailand är vi regel ute i god tid och ska ändå checka in bagage så vi ser inge större fördelar för oss där. Dessutom brukar vi checka i väskor tillsamman och med ibland någon väska som väger något kg för mycket och de brukar inte vara något problem när man checkar i manuellt.
Jag checkar alltid in redan 36 timmar före avfärd. Får då boardingpasset i appen. Men eftersom man har en väska att checka in ändå, så brukar dom fråga om man vill ha boardingkort på papper. På Suvarnabhumi ger dom alltid pappersversionen oberonde. Jag pratar nu om Finnair.

Jag checkar alltid in redan 36 timmar före avfärd. Får då boardingpasset i appen. Men eftersom man har en väska att checka in ändå, så brukar dom fråga om man vill ha boardingkort på papper. På Suvarnabhumi ger dom alltid pappersversionen oberonde. Jag pratar nu om Finnair.
Har Finnair någon dedikerad bag drop med mindre kö?

En ytterligare fördel med att checka in digitalt är att man ofta kan välja/ändra sittplats.

Många bolag släpper upp sittplatserna när internet incheckningen öppnar.

Kiosk?

Min fråga till @Matts1965 gällde Finnair och Thailands rutten som han har erfarenhet av.

Har du flugit Finnair rutten i modern tid och vet om det finns någon dedikerad bag drop med mindre kö?
På Arlanda finns bagage drop åt Finnair som på de flesta flygplatser.

Screenshot_20250805_124931_Chrome.webp

På Arlanda finns bagage drop åt Finnair som på de flesta flygplatser.

Screenshot_20250805_124931_Chrome.webp
Finnairs bagdrop skiljer sig inte från dom vanliga. Det sitter en som sköter om allt på samma sätt. Är ofta kortare kö. Till exempel ThaiAir från bkk till ubon, där får du göra allt helt själv vid bagdropen, det går men man kan fråga sig varför. Det står en dam näratill och förklarar om man inte kan och vet. Hon kunde lika gärna sitta bakom disken.

En ytterligare fördel med att checka in digitalt är att man ofta kan välja/ändra sittplats.

Många bolag släpper upp sittplatserna när internet incheckningen öppnar.
Ja vi resta med Qatar föra sommaren som och lyckades ju boka premium utan extra kostnad med "Finnair flighten" på det sättet. Med Thai kan vi boka och boka om våra platser när som och behöver inte vänta på check-in. (Dock inte premium då)

Finnairs bagdrop skiljer sig inte från dom vanliga. Det sitter en som sköter om allt på samma sätt. Är ofta kortare kö. Till exempel ThaiAir från bkk till ubon, där får du göra allt helt själv vid bagdropen, det går men man kan fråga sig varför. Det står en dam näratill och förklarar om man inte kan och vet. Hon kunde lika gärna sitta bakom disken.
Ja på Suvvan är det bara inchekningskioskar och bagage drop med Thai.
Nu står det en person där som hjälper till.
Det sista steget efter man har scannat väskan är lurig att man ska bekräfta att man packat själv och inga förbjudna saker finns i väskan.
Annars startar inte bandet.

Ja vi resta med Qatar föra sommaren som och lyckades ju boka premium utan extra kostnad med "Finnair flighten" på det sättet. Med Thai kan vi boka och boka om våra platser när som och behöver inte vänta på check-in. (Dock inte premium då)
Det där med Qatar Finnair är ett bra knep, jag har för mig att jag läste om det på Thailandsguiden eller Maipenrai!

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
amydekthai
A
A
Svar
28
Visningar