När åker ni till Thailand nästa gång

Finnairs bagdrop skiljer sig inte från dom vanliga. Det sitter en som sköter om allt på samma sätt. Är ofta kortare kö. Till exempel ThaiAir från bkk till ubon, där får du göra allt helt själv vid bagdropen, det går men man kan fråga sig varför. Det står en dam näratill och förklarar om man inte kan och vet. Hon kunde lika gärna sitta bakom disken.
Åker med Thai 10 okt. Då har resebyrån bokat in oss på speciella platser långt bak eftersom vi åker på ett billighetskoncept, som ger cirka 5 lakan under listpriset.

Åker med Thai 10 okt. Då har resebyrån bokat in oss på speciella platser långt bak eftersom vi åker på ett billighetskoncept, som ger cirka 5 lakan under listpriset.
Ja, med Thais billiga biljetter kan man typ bara välja säten längst bak.

Jag ser att ni åker ut en Fredag. Hade ni valt Torsdagen istället så hade ni sparat ytterligare 500 kr per person.

Men det viktigaste är att ni kommer till Thailand! Bra tid att åka då.

Om ni hade boardingkort i mobilen så hade ni väl redan checkat in?

Härligt med flygbolag där man kan göra allt digitalt skippa kön i incheckningsdisken gå direkt till gaten med sitt mobila boardingkort, via säkerhetskontrollen.
Ja redan checkat in men behövde checka in en väska också och det är än så länge väldigt svårt på nätet tyvärr ;)

Vad är det för billighetskoncept (förutom att sitta långt bak)?
Om det nu finns ett "listpris" så är det väl olika beroende på prisklass. Sedan brukar det ju dock variera beroende å datum. Ju högre efterfrågan desto högre pris.

Här är ett exempel på en utresa 3 oktober och från Saver till Full flex skiljer det ju nästan 4 tusen enkelväg. Från standard biljetten skiljer det ca 1200 enkel. Det som skiljer är hur mycket det kostar att ändra, Om man kan avboka och ur mycket man då får tillbaka. Hur mycket bagage och hur många miles man får. Sedan brukar man inte få sitta i den främre delen det vill säga framför rad 49 med de billigaste biljetterna. Bulkhead kostar också extra.

1754408611023.webp

1754408653954.webp

Om det nu finns ett "listpris" så är det väl olika beroende på prisklass. Sedan brukar det ju dock variera beroende å datum. Ju högre efterfrågan desto högre pris.

Här är ett exempel på en utresa 3 oktober och från Saver till Full flex skiljer det ju nästan 4 tusen enkelväg. Från standard biljetten skiljer det ca 1200 enkel. Det som skiljer är hur mycket det kostar att ändra, Om man kan avboka och ur mycket man då får tillbaka. Hur mycket bagage och hur många miles man får. Sedan brukar man inte få sitta i den främre delen det vill säga framför rad 49 med de billigaste biljetterna. Bulkhead kostar också extra.

1754408611023.webp

1754408653954.webp
Tack för det @Kanman !

Jag ser att du sökte på flygresor ut på en Fredag, då det är dyrare att flyga.

Jag gjorde om samma sökning på torsdagen innan och då gäller dessa priser.

Screenshot_2025-08-05-18-44-07-031_com.android.chrome.webp

Tack för det @Kanman !

Jag ser att du sökte på flygresor ut på en Fredag, då det är dyrare att flyga.

Jag gjorde om samma sökning på torsdagen innan och då gäller dessa priser.

Screenshot_2025-08-05-18-44-07-031_com.android.chrome.webp
Nu var det där bara ett exempel för att visa skillnaden på de olika biljettyperna. Men utresan fredag är inte dyrare än torsdag. För mig styr dock dagen mer än priset till vissa gränser eftersom jag vill maximera vistelsen i mot semesteruttaget.

Nu visar ju din sökning dyrare priser men sökningen jag gjorde visar första resan av en t.o.r. sökning. Inser att det kanske blev lite otydligt när jag skrev enkelväg. Skillnaden är alltså det dubbla för t.o.r. ca: 2500 mellan saver och standard.

1754413752074.webp

Även om man söker på enkel väg blir det samma pris torsdag som fredag. Där emot är det oftast dyrare lördag och söndag då säkert efterfrågan är större.
1754414301338.webp

Nu var det där bara ett exempel för att visa skillnaden på de olika biljettyperna. Men utresan fredag är inte dyrare än torsdag. För mig styr dock dagen mer än priset till vissa gränser eftersom jag vill maximera vistelsen i mot semesteruttaget.

Nu visar ju din sökning dyrare priser men sökningen jag gjorde visar första resan av en t.o.r. sökning. Inser att det kanske blev lite otydligt när jag skrev enkelväg. Skillnaden är alltså det dubbla för t.o.r. ca: 2500 mellan saver och standard.

1754413752074.webp

Även om man söker på enkel väg blir det samma pris torsdag som fredag. Där emot är det oftast dyrare lördag och söndag då säkert efterfrågan är större.
1754414301338.webp

Åka till Thailand på Söndagen?

Då missar man hela helgen. Lördagen halva.

Kan inte vara dyrare.

1754408611023.webp

1754408653954.webp
Möjligt att du anser att jag valde fel ord. Jag avsåg det som jag hittade på Thais hemsida.

Åka till Thailand på Söndagen?

Då missar man hela helgen. Lördagen halva.

Kan inte vara dyrare.
Det är ju uppenbarligen dyrare på lördag, söndag i början på oktober enligt de bilderna jag postade. De behöver ju inte betyda att det statistiskt är så sett över hela året. Jobbar man och inte kan/vill ta semester på fredagen så har man ju inget val. Vi reser lördag 20 december i vinter och då kan jag ägna fredagen på jobbet till förberedelser inför min ledighet. Enligt Momondos statistik så är söndagar den dyraste dagen för internationella avresor.

Det är ju uppenbarligen dyrare på lördag, söndag i början på oktober enligt de bilderna jag postade. De behöver ju inte betyda att det statistiskt är så sett över hela året. Jobbar man och inte kan/vill ta semester på fredagen så har man ju inget val. Vi reser lördag 20 december i vinter och då kan jag ägna fredagen på jobbet till förberedelser inför min ledighet. Enligt Momondos statistik så är söndagar den dyraste dagen för internationella avresor.

Tror många missar att de flesta som flyger gör det inte för att åka på semester.
Många som reser söndagar ska jobba eller ha möten på måndag.

Tisdag är mindre tryck på bokningar och perfekt för budgeten.

Folk (och fä ;) ) har alltid åsikter om andras resor, inget att hänga upp sig på.

Förr (i min ungdom) jagade jag också dagar och timmar. Åkte helst fredag kväll, och tillbaka söndag kväll.
Numera uppskattar jag att ha en dag i lugn och ro innan avresa, så åker gärna lördag eller söndag. Samma med hemresa, skönt att vara hemma redan på lördag (eller fredag) om man ska jobba på måndagen.

Men det kanske beror på längden på resan också. Åker man charter på 1-2 veckor förstår jag om de som har åsikter tycker en dag är viktigt. Men för oss som åker lite längre spelar det ingen roll, iaf inte för mig:thumbsup:

Ja betala mer för att missa tid i Thailand är ingen bra ide.

Åka ut 20 december i år med Thai är ett smart val. Det är arbetstagarjul i år och behövs inte många semesterdagar för att kunna stanna tre veckor.

I artikeln du länkar till så säger Mondo att Fredag och Tisdag är de billigaste dagarna och torsdag dyrast att flyga. Det finns heller ingen magisk dag då det är billigare att köpa biljetterna. Men allt detta bygger på aggregerad statiska deras generella tips är nog det viktigaste "För det mesta har vi fått de bästa priserna genom att söka flera gånger i veckan och vara flexibla med både tidpunkt och avreseflygplats. "

Hittar man ett flyg med ett bolag man gillar en tidtabell som passar och ett pris som man är nöjd med.så får man vara glad!.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
amydekthai
A
A
Svar
28
Visningar