Det är nog viktigare att ha munskydd som jag ser istället för hjälm. Så många som gör så.men vad vet jag en halvfinne från Norrbotten.
Meningslös diskussion att ha. Har haft den så många gånger här med folk som säger att det är tradition att köra utan hjälm, och att det är omöjligt att få nån förändring. Det enda det betyder är att de vill göra som de själva vill, och skiter fullständigt i vilket budskap de sprider.
När jag kom till byn gjorde alla som tydligen är tradition, åkte utan hjälm. Nu ca 20 år senare har de flesta i "min" släkt hjälm, och många ungdomar i byn. De egna kunde jag "strafftulla" till att använda hjälm (ingen hjälm = ingen MC, bio etc), övriga har hakat på.
En anledning till högre hjälmanvändande nu i byn är väl att ungdomen är lite smartare än gamla gubbar som ska leka "hobby-thaiare" på turistresan.
En annan är att jag en gång tog med barnen med deras kompisar till sjukhuset i Buriram där de fick en förevisning vad uteblivet hjälmanvändande kan betyda. Ingen ville att det de sett skulle hända dem.
Sen har de sett skillnad i resultat first hand. Flera i närheten har dött i olyckor, i princip ingen har haft hjälm. Motsvarande olyckor med hjälm har folk överlevt. Det man ser går in i huvet.
Det sista jag skrev är det viktigaste. Det spelar ingen roll om man står och predikar att det är dåligt att köra utan hjälm och efter att man druckit, om man efter det själv åker ut på byn utan hjälm och super med lokala polisen. Eller åker omkring med 4 ungar på MC'n, alla utan hjälm. Ungar gör som vuxna gör.
Som sagt, jag har redan haft denna diskussionen med flera på forumet som är tuffa och dricker och kör utan hjälm. För det är tydligen "frihet" säger de. Om det bara var de som drabbades skulle jag ge tummen upp och säga "fortsätt", men det tragiska är att de utsätter sin omgivning och barnen runtomkring för detta. Ren skit helt enkelt.
Då är det bättre att gräva diken om man vill "smälta in", då riskerar man bara sin egen rygg iaf.......