När åker ni till Thailand nästa gång

Jag har blivit stoppad några gånger dom säger farang och frågar frugan om jag är nykter bara vinkar förbi mig. Har aldrig behövt visa körkortet.whats the point to have a drive licens when they never check it.:)
Hej

Lite samma erfarenhet för min del, visat körkortet en gång på 15-20 år och fått en bot på 200 baht en gång på ca 40 år och det var i Hua Hin.
Det roligaste minnet runt detta var när en av prinsessorna skulle besöka vårt område, hon landade i helikopter vid en skola ca 2 km från vår by och skulle sen färdas med bil genom området, då sa polisen till några dagar innan besöket att vi skulle ta på oss hjälmar och att dom själva också skulle göra det just den dagen eftersom det kommer poliser och militärer utifrån under besöket. :)

Mvh isan lover

Hej

Lite samma erfarenhet för min del, visat körkortet en gång på 15-20 år och fått en bot på 200 baht en gång på ca 40 år och det var i Hua Hin.
Det roligaste minnet runt detta var när en av prinsessorna skulle besöka vårt område, hon landade i helikopter vid en skola ca 2 km från vår by och skulle sen färdas med bil genom området, då sa polisen till några dagar innan besöket att vi skulle ta på oss hjälmar och att dom själva också skulle göra det just den dagen eftersom det kommer poliser och militärer utifrån under besöket. :)

Mvh isan lover
Lite som i våran by en av poliserna kommer många gånger och hälsar på grannen full som fasen kör bil. Där tycker jag gränsen är nådd. Jag tänker om han får ett fylleslag kommer han vifta med pistolen och det blir något olyckligt. Men inga problem ännu.

Hej

Mvh isan lover
Jo, hjälm har man ju på sig för att slippa få böter och "visa respekt". Det är enligt säker källa de enda funktionerna en hjälm har.......

Idioter finns tydligen överallt........ :afro:

Lite som i våran by en av poliserna kommer många gånger och hälsar på grannen full som fasen kör bil. Där tycker jag gränsen är nådd. Jag tänker om han får ett fylleslag kommer han vifta med pistolen och det blir något olyckligt. Men inga problem ännu.
Hej

Ja riktigt fulla körande människor är inte ok och det gäller även poliser, men som tur är har det blivit mycket ovanligare med fulla poliser i trafiken än det var förr, jag gillar inte heller när fulla poliser bär vapen och ibland har den liggande på bordet när dom super, blir dom riktigt fulla vet man ju inte riktigt vad som kan hända.

Mvh isan lover

Jo, hjälm har man ju på sig för att slippa få böter och "visa respekt". Det är enligt säker källa de enda funktionerna en hjälm har.......

Idioter finns tydligen överallt........ :afro:
Hej

Det finns några saker till som kan få fler Thailändare att ta på sig hjälm i tropikerna och det är regn och svärmande insekter då tar betydligt fler på sig hjälm för visirets skull. :)

Mvh isan lover

Det är nog viktigare att ha munskydd som jag ser istället för hjälm. Så många som gör så.men vad vet jag en halvfinne från Norrbotten.
Meningslös diskussion att ha. Har haft den så många gånger här med folk som säger att det är tradition att köra utan hjälm, och att det är omöjligt att få nån förändring. Det enda det betyder är att de vill göra som de själva vill, och skiter fullständigt i vilket budskap de sprider.

När jag kom till byn gjorde alla som tydligen är tradition, åkte utan hjälm. Nu ca 20 år senare har de flesta i "min" släkt hjälm, och många ungdomar i byn. De egna kunde jag "strafftulla" till att använda hjälm (ingen hjälm = ingen MC, bio etc), övriga har hakat på.

En anledning till högre hjälmanvändande nu i byn är väl att ungdomen är lite smartare än gamla gubbar som ska leka "hobby-thaiare" på turistresan.
En annan är att jag en gång tog med barnen med deras kompisar till sjukhuset i Buriram där de fick en förevisning vad uteblivet hjälmanvändande kan betyda. Ingen ville att det de sett skulle hända dem.
Sen har de sett skillnad i resultat first hand. Flera i närheten har dött i olyckor, i princip ingen har haft hjälm. Motsvarande olyckor med hjälm har folk överlevt. Det man ser går in i huvet.

Det sista jag skrev är det viktigaste. Det spelar ingen roll om man står och predikar att det är dåligt att köra utan hjälm och efter att man druckit, om man efter det själv åker ut på byn utan hjälm och super med lokala polisen. Eller åker omkring med 4 ungar på MC'n, alla utan hjälm. Ungar gör som vuxna gör.

Som sagt, jag har redan haft denna diskussionen med flera på forumet som är tuffa och dricker och kör utan hjälm. För det är tydligen "frihet" säger de. Om det bara var de som drabbades skulle jag ge tummen upp och säga "fortsätt", men det tragiska är att de utsätter sin omgivning och barnen runtomkring för detta. Ren skit helt enkelt.

Då är det bättre att gräva diken om man vill "smälta in", då riskerar man bara sin egen rygg iaf....... :mad:

Senast ändrad:
Vill man vara hyfsad säker på mc så gäller mc ställ intergralhjälm justa pjucks och max 40 km/timmen och järnkoll på övrig trafik. Men för fasen det är inte ens roligt i 40+ värme. Nä lev livet för fasen kör minst 100 knyck i t-tröja och shorts med flip flop. Men kom ihåg hjälm och munskydd.

Hej

Det finns några saker till som kan få fler Thailändare att ta på sig hjälm i tropikerna och det är regn och svärmande insekter då tar betydligt fler på sig hjälm för visirets skull. :)

Mvh isan lover
Kul att få på pränt att du är rasist ut i fingertopparna (de låga förväntningarnas rasism). Allt är som vanligt i Hycklarens värld.......

Senast ändrad:
Det har väl egentligen inte så stor betydelse vilka bestämmelser som finns det är om och hur polisen använder dom som är vesäntliga. Har uppfattningen att polisen gör en del tillslag från början sedan kan det dröja år innan de gör en insatts igen.

Vi åkte på en bot för säkerhetsbälten för ca tre veckor sedan. Några dagar innan hade jag sett att de skulle skärpa kontrollerna. Vi fram i bilen hade bälten medans frugan och en kompis i baksätet inte hade det. Två ggr 500 baht skulle de ha. Efter prutning blev det två ggr 400 baht.

För länge sedan har jag sett exempel på att det kan bli vad som helst när polisen behöver pengar. De kan helt plötsligt bara stoppa dig och säga att du körde oförsiktigt (vårdslöst). Det känns som det är bättre nu med dessa påhittade fabrikationer. Men du har svårt att värja dig mot något sånt, speciellt om du är ensam i bilen.
Fy på dej du är ansvariga för dom som åker med dej

Hur kan du få ut det av ditt svar och inlägg, rasism, hycklararens värld du ät kondtig eller för lite att göra
Jag begär inte att du ska förstå, Boa. Det vore nästan som att begära att få bevis på att Gud finns, eller att Hycklarn skulle belägga några av sina påståenden som han alltid smiter från.

Så det är ok, Boa. Vi är bara glada att du är med :thumbsup:

Kul att få på pränt att du är rasist ut i fingertopparna (de låga förväntningarnas rasism). Allt är som vanligt i Hycklarens värld.......
Hej

Det du som svensk kallar rasism kallar Thailändarna för logik och jag är på Thailändarnas sida i denna fråga och regnar det eller är ovanligt mycket insekter så kan t.o.m jag önska att jag hade haft en hjälm på mig. :)

Mvh isan lover

Hej

Det du som svensk kallar rasism kallar Thailändarna för logik och jag är på Thailändarnas sida i denna fråga och regnar det eller är ovanligt mycket insekter så kan t.o.m jag önska att jag hade haft en hjälm på mig. :)

Mvh isan lover
Hade du haft lite vett i huvet hade du haft hjälm på dig från början, men då är du ju inte lika "tuff". Så fortsätt med att supa och köra utan hjälm. Tråkigt för de som ser ditt exempel bara, men det verkar du inte bry dig om nämnvärt.

Skulle du kunna förklara vad att jag är svensk har att göra med vad jag skrev? Skulle inte tex en dansk kunna skriva samma sak (fast med en potatis i munnen)? Ytterligare ett exempel på din rasism? Eller bara "logik" som du verkar kalla det?
Här blir jag faktiskt intresserad på riktigt av vad min nationalitet har med det hela att göra. Men jag gissar på ett ålskinns-försvinnande.....

Sen en petitess, men jag har sett dig göra det många gånger. Ordet "thailändarna" stavas med litet t (om det inte startar en mening). Bara som upplysning (gratis) :afro: .

Senast ändrad:
Gett upp hoppet att försöka få släkten att använda hjälm var någon som hakade på i början men blev inget med det , Nu när jag är där nere kör jag nästan bara bil, Men kör inte en meter om de inte tar på sig bältet så det har de tagit till sig.

Gett upp hoppet att försöka få släkten att använda hjälm var någon som hakade på i början men blev inget med det , Nu när jag är där nere kör jag nästan bara bil, Men kör inte en meter om de inte tar på sig bältet så det har de tagit till sig.
Bälte? Det är ju något man använder enbart när det är risk för poliskontroll. Så var tänket tills jag också vägrade köra om bältet inte var på plats.

Varit lite poliskontroller nu sist jag var nere i obygden , Fattade först inte varför de bara vinkade förbi mig , Av darlingens bror som e byhövding fick jag beskedet , De tycker det e obekvämt o stanna Falanger för de kan inte Engelska.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
amydekthai
A
A
Svar
28
Visningar