Ordet Farang er det stötende .

Har snackat med tusentals bartjejer och har aldrig hört någon uttala R i början av ett ord.
Ex go loom, you make long, load, you lemember me? etc etc. Även högre utbildade thaiare kan inte uttala R i början av ord. Och att Bangkok bor uttalar R är oxå helt felaktigt. Jag har undervisat flera år även i Bangkok och samma sak där oavsett social klass.
BTT
Slå på TVn och kolla på nyheterna i Thailand så hör du R i uttalet men dom kanske är faranger allihop.

Vi har i Norge og Sverige Fjellfinner og Samer , dei kan ikke sei R , dei er det samme som Isaan dei sier L . Og dei har avstamming frå Asia . Ein liten historie om ei same jente som utdanna seg til lärarinna ,Og begynte som lärarinna i ein skule sörpå i Norge . Og ho spör elevane : Hva er det som flyg i luften og seier Kla , Kla , ingen av elevane viste hva det var , Så sier lärarinna , Det er Klåka , Det hadde vert det same om ei Isaan gjente skulle utalt Kråka ,

Har snackat med tusentals bartjejer och har aldrig hört någon uttala R i början av ett ord.
Ex go loom, you make long, load, you lemember me? etc etc. Även högre utbildade thaiare kan inte uttala R i början av ord. Och att Bangkok bor uttalar R är oxå helt felaktigt. Jag har undervisat flera år även i Bangkok och samma sak där oavsett social klass.
BTT
Det er ikke bare i början av ordet dei ikke utaler R men bruker L . Her er eitt döme på Isaan - engelsk , Dei sier : You dink too much , her slöyfer dei l . Riktige Engelsken er , You drink too much

Klart dom kan säga R. Min fru kan om hon vill men är kanske inte asiat.
Hej

Samma med min fru, i och runt Bangkok är det många som kan uttala ett R tydligt, men dom har betydligt svårare för det i Issan där modersmålet är Laotiska. Det är en fråga om var man kommer ifrån och har för utbildningsnivå och vilken social klass i det Thailändska samhället man tillhör.

Att många falanger uppenbarligen inte tror att Thsiländare kan säga R beror nog på att dom mest har träffat folk ifrån Isaan, med lägre utbildning och av låg social klass, men det stämmer att många har svårt att säga R, men visst kan dom lära sig om dom börjar med detta i unga år.

Mvh isan lover

Til og med farangen som bor i Isaan prater og skriv uten R ,og påstår att det er riktig , Det heiter på Thai Falang som det skal utales ,påstår mange faranger

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
4
Visningar