Vad är bäst farang ol eller Thailänsk ol ???

 
Har man penger,kan man leva de gode livet Thailand ,og drikka ol uten å tenka på hva de koster for en stor Chang .
Nu är det ju så att alla inte vill dricka alkohol i någon form utan att det har med pengar att göra. Ett livsval!

Och glöm inte att @gunnarg är en äkta smålänning men även en sådan kan säkert unna sig en öl om han vill. Jag respekterar hans vattenval.
 
Man äter med ögat, inte mobil kameran eller internet.

Undrar var fan denna kommer från, mer än 100 baht kostar den också....... Röva.

17056611955017665424016170850766.jpg

Varför väljer man att dricka en Heineken?
Det måste väl finnas vettigare öl?
 
Spis Svensk fisk du , surstromning , vist du har så dårlig smak. Og i Isaan har dei en fisk , som dei kaller Pala ,den tilbereda dei på samme måte ,med salting og gjering
Nej du Einar, som välmående svensk pensionär i Isaan äts det ingen rutten Pla Ra eller annan thailändsk skräpfisk, här köps det Lax för 300 Baht kilot som ska gravas, be din kärring laga till det så får du smaka hur gott det är.
IMG_20240119_114819_658.jpg
IMG_20240119_123549_206.jpg
IMG_20240120_073908_316.jpg


Nu får paketet ligga i kylen i några dagar innan laxen avnjuts.
IMG_20240120_075134_819.jpg
 
Nej du Einar, som välmående svensk pensionär i Isaan äts det ingen rutten Pla Ra eller annan thailändsk skräpfisk, här köps det Lax för 300 Baht kilot som ska gravas, be din kärring laga till det så får du smaka hur gott det är.
IMG_20240119_114819_658.jpg
IMG_20240119_123549_206.jpg
IMG_20240120_073908_316.jpg


Nu får paketet ligga i kylen i några dagar innan laxen avnjuts.
IMG_20240120_075134_819.jpg
Lax är alldeles för dyrt för Einar. Kärringen köper bara billig skräpfisk.
 
Nej du Einar, som välmående svensk pensionär i Isaan äts det ingen rutten Pla Ra eller annan thailändsk skräpfisk, här köps det Lax för 300 Baht kilot som ska gravas, be din kärring laga till det så får du smaka hur gott det är.
IMG_20240119_114819_658.jpg
IMG_20240119_123549_206.jpg
IMG_20240120_073908_316.jpg


Nu får paketet ligga i kylen i några dagar innan laxen avnjuts.
IMG_20240120_075134_819.jpg
Fin Regnbåge, nästan som Lax.
 
Lax är alldeles för dyrt för Einar. Kärringen köper bara billig skräpfisk.



Norsk oppdretts- laks har for mye miljogifter , derfor spiser norbaggane lite oppdretts-laks . den er for export til folk liker miljo-gifter .
 
Nej du Einar, som välmående svensk pensionär i Isaan äts det ingen rutten Pla Ra eller annan thailändsk skräpfisk, här köps det Lax för 300 Baht kilot som ska gravas, be din kärring laga till det så får du smaka hur gott det är.
IMG_20240119_114819_658.jpg
IMG_20240119_123549_206.jpg
IMG_20240120_073908_316.jpg


Nu får paketet ligga i kylen i några dagar innan laxen avnjuts.
IMG_20240120_075134_819.jpg
Det du viser til er ingen laks , det er regnbågeorret . seier vi i Norge , Det er en billig utgave av orret ,og ikke så god som Laks .
 
Det du viser til er ingen laks , det er regnbågeorret . seier vi i Norge , Det er en billig utgave av orret ,og ikke så god som Laks .
Hej

Korrekt, det är inte Lax utan något som på svenska heter Regnbågslax och på Norska då Regnbågeorret, men det är en Laxfisk.


Regnbåge. Illustration.

Regnbåge är en laxfisk som avsiktligt satts ut i cirka 100 länder världen över. Illustration: Duane Raver, fri för användning.

Mvh isan lover
 
Det du viser til er ingen laks , det er regnbågeorret . seier vi i Norge , Det er en billig utgave av orret ,og ikke så god som Laks .
regnbåge en lax?


images

Regnbåge har en avlång kroppsform som liknar öringens. Regnbågen känns lättast igen på sitt breda rödvioletta band längs sidorna, sina rosafärgade kinder och de svarta prickarna på sidor, rygg- och stjärtfena. Regnbåge är en laxfisk som avsiktligt satts ut i cirka 100 länder världen över
 
Hej

Korrekt, det är inte Lax utan något som på svenska heter Regnbågslax och på Norska då Regnbågeorret, men det är en Laxfisk.


Regnbåge. Illustration.

Regnbåge är en laxfisk som avsiktligt satts ut i cirka 100 länder världen över. Illustration: Duane Raver, fri för användning.

Mvh isan lover
Vår Lax har Atlanten som ursprung och uppväxtområde när Regnbåge härstammar från Stilla havet.
Två olika familjer av laxfiskar.

Regnbåge trivs i sötvatten vilket inte Lax gör lika bra och är därför mycket lättodlad.

Det finns variationer av Atlantlax som lever i sötvatten som blivit instängda efter istiden.

Som matfisk räknas Lax klassen högre och är fetare men Regnbåge är en bra matfisk.

I de flesta fall när man serveras lax är det faktiskt Regnbåge på tallriken.
 
Vill du ha svensk lax ska du titta efter det latinska namnet Salmo salar kan vara idee att kolla var den är fångad också, dvs EJ odlad.





Her er en lakse-art frå stillehavet , som det er kommen til Norge på miljomvis .og blander seg med vill-laksen ved gyting i elvar . dei fanger på tusenvis hver dag i elvene i elvene . Den er rod i fisken , og i gytetiden får hannen en pukkel på ryggen , den er god som matfisk .
 
Blir nån weissbier när sitter hos Schweizaren på marknaden.
Chang draft hos svensken, jompa.
Tiger draft hos Ungraren Lazio
Leo om det är nått mindre sjapp eller ölar med några kompisar. Thai öl är väl som det är, det är väl sociala att man har kul som gör att man bälger i sig det, tillsammans med umgänget så brukar det bli trevligt.
Thai öl är inget jag skulle välja på en krog i Sverige eller annat land.

Hemma på verandan i khao lak blir det inte så många. Brukar åka ned till Jompa och ta en iskall chang draft eller schweizaren och en weisbier om det är marknadsdag. Det händer dock att jag handla på mig lite olika sorter på shopping resorna till Phuket.

I en tankbåt jag var i fick vi San Miguel bryggd i Thailand, var helt ok. Köpt den på Makro nån kasse men ser den inte längre.
Hemma vid på gårn brukat jag slänga in några Pripps export i jord källaren.
Så brukar göra ett stopp med gräsklippartraktorn och hämta en export och tänka på kompisen. (Ibland har jag tagit nån single malt med så det är riktig promille race)
Han sommar jobbade på Pripps i Sundsvall och stal alltid hem dessa som vi hällde i oss på helgen och jagade brudar. Nu han borta i nån version av Alzheimers sedan några år vart inte ens 55 år. Så öl för mig är ganska mycket en social grej.

Surströmming och lax nämndes i tråden stoppade här om veckan hos en chief jag seglade med, Finne pensionär han hade hörsammat mitt beklagade över bristen på denna delikatess.
Men tydligen var det ingen brist i Finland var på han köpt hem en burk till mig, en sen men mycket trevlig julgåva. Vist smakar bra med en öl och snapps men fan jag tar den lika gärna med en glas mjölk. Min version av snabb mat, koka potatis, surströmming, lök tomat och tunnbröd. Ironin är ju att bristen på strömming till stor del beror på överfiske av strömming som går till lax odlingar ofta av finska trålare.

20240120_073629.jpg
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp