Godkända jobb för Farang

 
Äh, kör på.
Är ju inte så stor kostnad om du börjar på typ 20st motorbikes. Den smällen måste man ju kunna ta, annars ska man nog inte börja med någon biz i Thailand.
Se hur mycket pengar det genererar och funkar det inte så kan du allt sälja dom.
Du menar köpa nya motorbikes a 45.000 B per styck gånger 20 st = 900.000 baht, ganska rejäl satsning på något så osäkert....

Börja lugnt och städat med 5st, köp begagnade men fräscha, för kanske 15.000B styck, och se om ni är lämpade. Klarar ni av att skaffa kunder. Ja inte alla människor klarar av att sälja, så pröva först.
 
Du menar köpa nya motorbikes a 45.000 B per styck gånger 20 st = 900.000 baht, ganska rejäl satsning på något så osäkert....

Börja lugnt och städat med 5st, köp begagnade men fräscha, för kanske 15.000B styck, och se om ni är lämpade. Klarar ni av att skaffa kunder. Ja inte alla människor klarar av att sälja, så pröva först.

Nja, vet inte om jag tycker att 900.000 Thb bör vara något att vara rädd för att investera om man tror på det såpass mycket att så att man har tänkt leva på det.
Vette fan hur länge jag hade klarat mig på uthyrning av 5st, även om dom konstant var uthyrda. 1500thb/ dag om man tar 300thb/ dag och en del som går åt till utgifter i förbindelse med firman.

För min del hade det varit bättre att, så fort som möjligt, upptäcka att det inte fungerar som tänkt, då jag hade sluppit kasta bort några år på att inse att det inte riktigt håller.

Han kan ju köpa begagnade motorbikes för typ 7-800.000 Thb och se på resultatet per månad då kontor, skatter, avgifter, försäkringar, hyra av land och andra kostnader är inkluderade.

Det kan låta konstigt att ta en förlust på 800k. Men jag hade föredragit att göra så om jag inte riktigt hade klarat att göra en vettig kalkyl innan....vilket det inte verkar som att någon har gjort i detta fall.
Att slösa tid på att se om det fungerar är inte riktigt min grej.
 
Vi är olika, alla av oss Andrejs. Många av oss har respekt för pengarna, och respekt för det arbete vi lägger ned. Ditt sätt fungerar för dig, och mitt sätt fungerar på mig. Börja med ett mindre antal motorbikes, se efter 3-4 månader hur detta fungerar.. Att leva på detta som argument i detta initiala läge fungerar INTE för mig i alla fall. Först kollar jag alltid om DET FINNS EN FRAMTID INNAN JAG SATSAR MINA BESPARINGAR.

Men jag förstår din inställning, tydligen har du råd att losa 8-900.000 baht
 
Vi är olika, alla av oss Andrejs. Många av oss har respekt för pengarna, och respekt för det arbete vi lägger ned. Ditt sätt fungerar för dig, och mitt sätt fungerar på mig. Börja med ett mindre antal motorbikes, se efter 3-4 månader hur detta fungerar.. Att leva på detta som argument i detta initiala läge fungerar INTE för mig i alla fall. Först kollar jag alltid om DET FINNS EN FRAMTID INNAN JAG SATSAR MINA BESPARINGAR.

Men jag förstår din inställning, tydligen har du råd att losa 8-900.000 baht

Nu är det så att det inte är så enkelt så att man kan ta 1st motorbike och se om det fungerar, för att då bara gångra siffran 1 med 50 och tro att avansen ska bli likadan. Det är väldigt mycket enklare att få ruljansen att fungera med 5st motorbikes än med 50st motorbikes.
Ponera att man ska använda avkastningen till att köpa nya motorbikes, samtidigt leva på avkastningen.
Hur många år tar det innan man har kommit upp i 20st motorbikes med utgångspunkt av de 5st som man började med?

Jag har full respekt för pengar och jag värdesätter även tid. Bortkastad och förlorad tid är väldigt svårt att få tillbaka. Annat är det med pengar.
Jag är inte direkt vårdslös med pengar och som oftast tänker jag till några gånger innan jag sätter sprätt på dessa.
Det är dock viktigt att man tänker med hjärnan ich inte tänker med hjärtat och andra känslor.

Jag personligen skulle aldrig gå in för någon små business i Thailand om jag inte har ett ganska stort kapital att falla tillbaka på, eller en inkomst som jag lever på.
Som någon sade så kan man ha motorbike till uthyrning som någon sidobiz. Ska man leva på det så krävs det en kvantitet av dessa uthyrningsföremål.

Jag tror nog att de flesta har råd att förlora dessa pengar, förutom de som behöver dessa till att få sitt visum godkänt.
Om någon har lust att förlora dessa pengar...nej, knappast inte.

Som sagt. Alla är vi olika.
Mitt sätt fungerar för mig och jag skulle aldrig, även om jag kunde, investera några pengar i någon uthyrning av motorbikes, då break even ligger allt för långt fram i tiden, risken är för stor, kalkylen är inte helt utarbetad och affärsplanen är nog ingenting som en bank hade stöttat upp.
Om en bank skulle säga ”Glöm det” så bör man nog lyssna på banken.
Banken gillar pengar och framför allt, andras pengar.

Mitt råd är alltså. Fläska på ordentligt om du ska leva på det. Vinst eller förlust (troligen det senare)
Eller så kan man bedriva det som någon slags hobby som betalar veckoransonen av öl.

Se dock till att behålla den vanliga inkomsten eller ett bra sparkapital, beroende på ålder.
 
Ja vi är som sagt var olika, med olika utbildning och livs-erfarenhet tydligtvis också ser jag. Snacket om att "de flesta" skulle ha råd att föra 900.000 baht är struntprat Andrejs, och detta vet du säkert innerst inne..

Jag har själv med egen erfarenhet, vilken du INTE har, gjort detta experiment med 5 stycken motorbikes. Det är väldigt enkelt, ja extremt enkelt faktiskt.- Man ser i denna situation om man är affärsman, om man är en sales-person eller om man helt enkelt mer är en handarbetare. Jag är 100% säker på att jag själv i alla fall, skulle vara jävligt tacksam att upptäcka, om det är värt att fortsätta med denna typ av business, via 5 motorbikes än via 50 stycken och förlora 900.000 baht...
 
Ja vi är som sagt var olika, med olika utbildning och livs-erfarenhet tydligtvis också ser jag. Snacket om att "de flesta" skulle ha råd att föra 900.000 baht är struntprat Andrejs, och detta vet du säkert innerst inne..

Jag har själv med egen erfarenhet, vilken du INTE har, gjort detta experiment med 5 stycken motorbikes. Det är väldigt enkelt, ja extremt enkelt faktiskt.- Man ser i denna situation om man är affärsman, om man är en sales-person eller om man helt enkelt mer är en handarbetare. Jag är 100% säker på att jag själv i alla fall, skulle vara jävligt tacksam att upptäcka, om det är värt att fortsätta med denna typ av business, via 5 motorbikes än via 50 stycken och förlora 900.000 baht...

Hade du någon annan inkomst än dina motorbikes?
Säkerligen ett ja, på den frågan.

Nu känner jag inte till TS situation.
Bor han i Thailand, ska han flytta till Thailand Och leva på sin uthyrning?

Alternativ 1.
Har du inte mycket pengar, så ska han ej flytta till Thailand.
Använder han en liten del av kapitalet till att köpa motorbikes, så kommer han att få se att det övriga sparade kapitalet äts upp sakta men säkert.
Efter ett antal år är alla stålar slut och han får försöka återvända till ett jobb i Sverige.
Det kan vara väldigt knepigt.

Alternativ 2.
Fläska på med en massa motorbikes och hoppas på det bästa.
Får han uthyrt hälften varje dag så har han en vettig inkomst och slipper leva på sitt sparade kapital. Får han 15-20 uthyrningar varje dag så klarar han sig säkert utan att använda sitt sparkapital.

Mycket beror nog på vilken ålder TS är i och hur mycket han har råd att förlora.

Att sakta men säkert tära på sparkapitalet och samtidigt inte få någon direkt pensionsgrundande inkomst, känns inte bra.
Hellre göra ordentlig torsk, dra hem och jobba ihop pengar till framtiden eller jobba och hitta på någon annan affärsidé.
 
RolandT där jag bor så är det fel priser räknat på månadsuthyrning. Du kan hyra ut per dag för kortare perioder men när folk vill hyra för en hel månad så brukar det vara helt andra priser faktiskt.

Gottlands pris med 100 baht per dag brukar här i alla fall rimma bättre. .Detta är Isaan då, Phuket vet jag inte. Dessutom, så har du en stor fast grupp av människor som hyr motorbikes, och det är lärarna, alltså falang-lärarna, och de har ju inte pengar gräs.

Hej

Vi betalar inte mycket för att hyra en moppe vid våra resor till havet heller, det ligger på mellan 100-150 baht per dag om man hyr en vecka, då får man en nästan helt ny hoj av ett känt märke.

Mvh isan lover
 
Hade du någon annan inkomst än dina motorbikes?
Säkerligen ett ja, på den frågan.

Nu känner jag inte till TS situation.
Bor han i Thailand, ska han flytta till Thailand Och leva på sin uthyrning?

Alternativ 1.
Har du inte mycket pengar, så ska han ej flytta till Thailand.
Använder han en liten del av kapitalet till att köpa motorbikes, så kommer han att få se att det övriga sparade kapitalet äts upp sakta men säkert.
Efter ett antal år är alla stålar slut och han får försöka återvända till ett jobb i Sverige.
Det kan vara väldigt knepigt.

Alternativ 2.
Fläska på med en massa motorbikes och hoppas på det bästa.
Får han uthyrt hälften varje dag så har han en vettig inkomst och slipper leva på sitt sparade kapital. Får han 15-20 uthyrningar varje dag så klarar han sig säkert utan att använda sitt sparkapital.

Mycket beror nog på vilken ålder TS är i och hur mycket han har råd att förlora.

Att sakta men säkert tära på sparkapitalet och samtidigt inte få någon direkt pensionsgrundande inkomst, känns inte bra.
Hellre göra ordentlig torsk, dra hem och jobba ihop pengar till framtiden eller jobba och hitta på någon annan affärsidé.
Problemet för dig och mig när vi pratar är att vi har fullständigt olika infallsvinklar på det hela. Du har fallskärmen, hängslen och livrem i form av ett arbete som väntar på dig i falangland, och jag har samma fallskärm plus det andra men i form av ett datorjobb plus pension en....

Så vi ser detta väldigt olika. Jag ser det utifrån att Roland är gammal som mig själv och i pension. Och är han då mer i din ålder, flyttandes hit ner av någon underlig anledning och utan pension, så kanske ditt resonemang är bättre.....
 
Problemet för dig och mig när vi pratar är att vi har fullständigt olika infallsvinklar på det hela. Du har fallskärmen, hängslen och livrem i form av ett arbete som väntar på dig i falangland, och jag har samma fallskärm plus det andra men i form av ett datorjobb plus pension en....

Så vi ser detta väldigt olika. Jag ser det utifrån att Roland är gammal som mig själv och i pension. Och är han då mer i din ålder, flyttandes hit ner av någon underlig anledning och utan pension, så kanske ditt resonemang är bättre.....

Ja, hans ålder och livssituation idag avgör väl egentligen allt.
 
Tycker att det är onödigt med motorbikes. hyra picupps så skulle till och med jag vara intresserad.
Man åker överallt med billig motorbiketaxi för 20- 30 bath så inte behöver man egen
Varför så hemligt var? vi vet inte vem du är:cool:
 
Senast ändrad:
Bizniss i Thailand är svårt. Hittar man nått som är lönsamt blir det snabbt avundsjuka i byn och alla andra skall börja med samma biz.

Att som falang driva något är ännu svårare. Vi har så mycket emot oss direkt pga. att vi är falanger.

Fördelen för falangen är att det ganska ofta finns lite kapital att satsa. Då finns potentialen att lyckas. Därtill har de flesta falanger en förmåga att kalkylera och bedömma saker på ett något mer rimligt sätt än många thai man pratar med.

Vet inte hur många exempel jag hört på "bra biz" där lånränta, avskrivingar, underhåll osv... helt saknas. Pengar in är det enda som räknas. Verkliga resultatet är ofta minus. Men det vill man inte höra. Skippa räkna med avskrivingen, amorteringen och underhållet. Då är det bra biz!

Har under sommaren jobbat med en kille som bor i Thailand sedan 10år. Han och fru driver en liten bybutik och odlar för husbehovet och lite till butiken.

Hans utsaga är att det går mer eller mindre plus/minus/noll. Det går runt. De äter av de varor som börjar bli gamla och de har en sysselsättning. Men någon vidare biz är det inte.

Han jobbar 2-3 månader på sommaren i Sverige. Jobbar intensivt, bor hemma hos sin mor, duktig kille så han får bra betalt för sin branch.

Det är nog rätt melodi för många falanger som vill bo i paradiset. Jobba hårt i Sverige där du tjänar bra med deg. Lev sedan livet när du är ledig.

Så gör jag sedan några år, jag stortrivs med det. Variationen gör det bra. Det är kul att komma tillbaka till jobbet. Å man har alltid nästa semester att se fram emot.
 
Bizniss i Thailand är svårt. Hittar man nått som är lönsamt blir det snabbt avundsjuka i byn och alla andra skall börja med samma biz.

Att som falang driva något är ännu svårare. Vi har så mycket emot oss direkt pga. att vi är falanger.

Fördelen för falangen är att det ganska ofta finns lite kapital att satsa. Då finns potentialen att lyckas. Därtill har de flesta falanger en förmåga att kalkylera och bedömma saker på ett något mer rimligt sätt än många thai man pratar med.

Vet inte hur många exempel jag hört på "bra biz" där lånränta, avskrivingar, underhåll osv... helt saknas. Pengar in är det enda som räknas. Verkliga resultatet är ofta minus. Men det vill man inte höra. Skippa räkna med avskrivingen, amorteringen och underhållet. Då är det bra biz!

Har under sommaren jobbat med en kille som bor i Thailand sedan 10år. Han och fru driver en liten bybutik och odlar för husbehovet och lite till butiken.

Hans utsaga är att det går mer eller mindre plus/minus/noll. Det går runt. De äter av de varor som börjar bli gamla och de har en sysselsättning. Men någon vidare biz är det inte.

Han jobbar 2-3 månader på sommaren i Sverige. Jobbar intensivt, bor hemma hos sin mor, duktig kille så han får bra betalt för sin branch.

Det är nog rätt melodi för många falanger som vill bo i paradiset. Jobba hårt i Sverige där du tjänar bra med deg. Lev sedan livet när du är ledig.

Så gör jag sedan några år, jag stortrivs med det. Variationen gör det bra. Det är kul att komma tillbaka till jobbet. Å man har alltid nästa semester att se fram emot.

Hej

Håller med om att det är svårt att tjäna pengar i Thailand, speciellt på turistorter och i städer, sen är det som du säger inte säkert att omgivningen accepterar att en utlänning tjänar pengar, det slutar lätt med avundsjuka, att mutor behöver betalas eller i värsta fall med att maffia vill ta över verksamheten gratis mot att du får leva.

Själv känner jag inte någon falang som tjänar bra i Thailand, många kursar och får åka hem med svansen mellan benen, dom flesta andra har väl egentligen förlorat mer än dom har tjänat, medans en del andra som du säger går runt och kan bo kvar.

Själva har vi ju varit och är verksamma inom jordbruket, men själva jordbruket i säg har inte gett så bra avkastning, det handlar mer om att ha något att göra, hålla marken öppen och göra den attraktiv för en försäljning, för frugan har det varit köp och försäljning av fastigheter och jordbruksmark i kombination med värdestegring som har gett inkomsterna.

Vi har i princip inte använt Svenska pengar på 7-8 år nu i Thailand, men nu är ju hela jordbrukssektorn i en kris så inkomsterna minskar även ifrån försäljning av mark.

Så jag har inget tips alls till dom som funderar på någon rörelse i Thailand, möjligtvis att sälja och köpa fastigheter och mark i och runt städer, men det gäller att ha en viss kunskap och startkapital.

Mvh isan lover
 
Har räknat ca 55tbat för en ny Honda Click som är helt ok enligt mig, för uthyrning till turister.
Köpa 4års från någon stor uthyrare som byter ut en del av sina inför högsäsongen ( har sett att flera har annonserat ut de för 20tbat ),
funkar till turister under tok högsäsongen och till lånetids utlåning resen av året och ev. kanske köpa några ännu billigare.
Så det är lånetids uthyrning till thai ( Issan ) och cabodia folk, som jobbar 3-6månade i taget som jag har som min stora tänkta målgrupp,
bättre avkastning på investerade pengar och större målgrupp. Turister får bli gädden på moset och en front utåt.
Är väldigt mycket "turistträsk" och uppdrivna priser på nästan allt där jag funderar på att starta, så tänkta uthyrnings priser är vad man får betala nu.
Det som jag är rädd för att pengarna inte hittar in till företagskontot utan att någon anställd börjar öka ut sin lön,
när det börjar snurra runt en massa kontanter och avundsjukan slår till.
Och att små uthyrarna ( de som har 2-3 maskiner med fokus på thai ) som jag konkurrerar ut blir griniga när jag hyr ut bättre scooters till samma pris.
Har koll på företagsskatten, löntagarskatt och socialavgifter, scooter skatt och den obligatoriska försäkringen.

Så det som jag ser som det stora hindren är om jag kan få ett workpermit för att driva verksamheten eller inte,
avundsjukan från thai och att maffian vill vara med.
En av min kompis släktingar driver några olika business och hon fullständigt älskar pengar, men hon är bättre på att spendera än att driva det bra.
Hon verkar ha fått någon konstig uppfattning om mig, hon bara måste bara försöka få ut så mycket pengar av mig som hon bara kan,
hennes taktik med gnäll och tjöt att köp, köp har inte lyckats så bra hittills :)
En före detta anställd på en business som hon fick sälja liknade henne vid en hund, och det är inte snällt om man är thai!
Är ganska övertygad om att hennes man har fingrarna en bit in i den illegala syltburken också.
 
 

Liknande trådar

T
Svar
12
Visningar
3 K
Thaimartin
T
A
Svar
21
Visningar
7 K
anonymous
A
T
Svar
25
Visningar
12 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
N
Svar
4
Visningar
1 K
nakonsawan
N
 
Tillbaka
Topp