Har räknat ca 55tbat för en ny Honda Click som är helt ok enligt mig, för uthyrning till turister.
Köpa 4års från någon stor uthyrare som byter ut en del av sina inför högsäsongen ( har sett att flera har annonserat ut de för 20tbat ),
funkar till turister under tok högsäsongen och till lånetids utlåning resen av året och ev. kanske köpa några ännu billigare.
Så det är lånetids uthyrning till thai ( Issan ) och cabodia folk, som jobbar 3-6månade i taget som jag har som min stora tänkta målgrupp,
bättre avkastning på investerade pengar och större målgrupp. Turister får bli gädden på moset och en front utåt.
Är väldigt mycket "turistträsk" och uppdrivna priser på nästan allt där jag funderar på att starta, så tänkta uthyrnings priser är vad man får betala nu.
Det som jag är rädd för att pengarna inte hittar in till företagskontot utan att någon anställd börjar öka ut sin lön,
när det börjar snurra runt en massa kontanter och avundsjukan slår till.
Och att små uthyrarna ( de som har 2-3 maskiner med fokus på thai ) som jag konkurrerar ut blir griniga när jag hyr ut bättre scooters till samma pris.
Har koll på företagsskatten, löntagarskatt och socialavgifter, scooter skatt och den obligatoriska försäkringen.
Så det som jag ser som det stora hindren är om jag kan få ett workpermit för att driva verksamheten eller inte,
avundsjukan från thai och att maffian vill vara med.
En av min kompis släktingar driver några olika business och hon fullständigt älskar pengar, men hon är bättre på att spendera än att driva det bra.
Hon verkar ha fått någon konstig uppfattning om mig, hon bara måste bara försöka få ut så mycket pengar av mig som hon bara kan,
hennes taktik med gnäll och tjöt att köp, köp har inte lyckats så bra hittills
En före detta anställd på en business som hon fick sälja liknade henne vid en hund, och det är inte snällt om man är thai!
Är ganska övertygad om att hennes man har fingrarna en bit in i den illegala syltburken också.