Pattaya på 90 talet.

Regeringen verkar göra allt vad de kan angående detta....
Du må bare la dem få leve i sin egene lille «Pattaya-boble» hvor dem tror at hele verden drømmer om deres like paradis. Det at stedet kveles i eksos og korrupsjon og at det er «verdens største horehus» ser ikke ut til å bry dem det minste. 555. Bare la dem sitte på Viking Bar og tro at på bygda så finnes knapt nok en internett-forbindelse og alt ser ut som for over 100 år siden. Det å forsøke å få dem til å oppdage virkeligheten, en virkelighet som er like utviklet som et vilket som helst annet sted i Thailand, tror jeg blir som å stange i veggen.

Du må bare la dem få leve i sin egene lille «Pattaya-boble» hvor dem tror at hele verden drømmer om deres like paradis. Det at stedet kveles i eksos og korrupsjon og at det er «verdens største horehus» ser ikke ut til å bry dem det minste. 555. Bare la dem sitte på Viking Bar og tro at på bygda så finnes knapt nok en internett-forbindelse og alt ser ut som for over 100 år siden. Det å forsøke å få dem til å oppdage virkeligheten, en virkelighet som er like utviklet som et vilket som helst annet sted i Thailand, tror jeg blir som å stange i veggen.

"Vi" är fullständigt medvetna om att internet fungerar ute i "bygda".
Jag hade åtminstone 500/500 i djungeln och det är ju bättre än vad man lyckas få i ditt forna hemland Norge.

Jag är nog den ende med cykelhjälm i Udon Thani - nästan den ende som cyklar dessutom. ;)

Någonting jag fattade rätt snabbt var, att man inte kör på grönt i en korsning, utan att försäkra sig om att det inte skall komma någon "eftersläntrare" som tycker det är en bra idé att köra på rött. Sett det för ofta för att jag inte skall ha det som rutin.
Hahaaa.. minns jag cyklade mitt första halvår i den staden. Jag hoppas att saker o ting har ändrats för på den tiden snackade alla (åtm i farsans by) skit om hur fattig jag var som inte körde moppe

Hva jeg skriver om er jo bare allmen kunnskap som et par lette tastetrykk på tastaturet vil frembringe. Det er ikke noe spesielt med det. Det er bare det at noen ikke klarer å akseptere fakta og på grunn av mangel på kunnskap og argumenter så går man til frontalangrep på budbringeren.

Varför skulle jag acceptera din "fakta", den stämmer ju inte vad jag ser i min närhet.
Att det finns folk som gifter sig med golddiggers, självklart men knappast alltid en norm. Dessutom, gör man det så har man ju valt det själv, ingen tvingas att gifta sig med någon.
Det finns massvis med vackra intresserade kvinnor därute. Har man dock inget att tillföra ett förhållande, inte enbart ekonomiskt, så får man nog sänka ribban lite.

/ SatanG

Det åker, inklusive vi, nog fler barnfamiljer än du önskar även till Pattaya. Spelar väl ingen roll för dig av uppenbara skäl :)
Du ser inte mycket av oss då vi sällan häckar på walking street, vi har allt som kan tänkas behövas på boendet.
Sist var vi på Centara Grand, Nakluea. Innan det bl.a. Amari Pattaya och Avani Pattaya. Varför gå ut, vi har ju olika behov.

/ SatanG
Jo men där har nog blivit skillnad sen btt var nere, bara sista 10 åren har det blivit stor skillnad.
Idag mer barnfamiljer och många barnanpassade aktiviteter.
Var lite sämre med det för +10 år sen.
Klientelet börjar det bli en förändring på.

Jo men där har nog blivit skillnad sen btt var nere, bara sista 10 åren har det blivit stor skillnad.

Ja det har du bättre koll på än de flesta. Själv tyckte jag mig också se den strävan från ledningen i Pattaya sedan många år tillbaka och det har naturligtvis gett effekt. Det är ju där mycket pengar finns att hämta, är ungarna glada är föräldrarna glada.
Fast ärligt talat, stranden kan väl bara locka den som aldrig sett en strand förut. Bättre i poolen :)

/ SatanG

Senast ändrad:
Samma med ryssarna de är ofta nu barnfamiljer som beter sig som familjer. En del folk här borde åka och uppdatera sig lite. Bara de går ut från soi 6 eller LK metro osv så kommer de se om de inte e allt för fulla. Pattis e en fantastisk familjestad.

Ja det har du bättre koll på än de flesta. Själv tyckte jag mig också se den strävan från ledningen i Pattaya sedan många år tillbaka och det har naturligtvis gett effekt.

/ SatanG
Hej

Ja det pågår en omvandling och målet sägs ju vara att attrahera fler barnfamiljer och rikare turister, att utöka stranden och riva bebyggelse längs stranden i södra delen har väl inneburit en positiv förändring.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är helt klart ett val varje människa får ta själv, risken att jag själv skulle orsaka en olycka är nog nästan obefintlig med min trehjuliga Saleng eftersom jag kör lugnt och försiktigt på små vägar.

Men som flera andra har varit inne på så finns det alltid en viss risk att någon annan med en buss, lastbil eller pickup eller liknande kör över mig, det räcker att se dom videos som Jo-Be länkar till för att förstå var farorna finns i den Thailändska trafiken, i dom kollisioner som visas där mellan mc och andra större fordon så har nog hjälmen tyvärr ingen påverkan alls på utgången.

Mitt tips för att klara sig i trafiken och försöka undvika olyckor i Thailand är att medvetet välja mindre vägar med lite trafik, helst grusvägar bland risfälten här är chansen att råka ut för en olycka minimal och man har ödet i sina egna händer, så ju mindre vägar desto mindre risk för olyckor.

Undvik om möjligt att färdas efter mörkrets inbrott eftersom många Thailändare ser dåligt och saknar glasögon, detta ser man vid möten då den mötande bilen börjar blinka med helljuset, vinglar och har svårt att hålla kursen, dessutom är det fler rattfulla bilförare på kvällen än på dagtid.

Undvik om möjligt att köra när det är mörkt och regnar, då ökar risknivån ytterligare ett snäpp, många ser som sagt dåligt och det blir ännu värre om denne har dåliga torkare eller inga alls, kanske dålig belysning, blanka däck och dåliga bromsar, regn och mörker leder alltid till fler incidenter och fler olyckor.

Undvik om möjligt att färdas på vägarna under songkran och vårt nyår eftersom trafiken då är värre än någonsin och antalet rattfyllerister betydligt fler än under övriga året.

Var oerhört försiktig vid trafikljus eftersom det inte finns någon garanti alls för att trafikanterna bryr sig om dessa, ibland sätter man bara på varningsblinkers gör ett tutande och kör rakt igenom korsningen med oförändrad fart utan hänsyn till att det är rött ljus.

Ska jag svänga höger så kör jag in till vägkanten och väntar till det är fritt fram att svänga, att ställa sig med blinkers på mitt i vägen och vänta på att kunna köra är i mina ögon ett självmordsförsök, se exempel i dom videos som Jo-Be länkar till.

Var oerhört försiktig och uppmärksam vid U-turns, där sker många olyckor och speciellt om det är en stillastående kö, se exempel i dom videos som Jo-Be länkar till.

Var beredd på att mötande trafik närsomhelst kan ta ditt körfält i anspråk vid en omkörning, att vänta tills det är fritt för att göra en omkörning är inget som Thailändare paraktiserar, störst går först och som mc-förare är du lovligt villebråd.

Mvh isan lover

Har dina barn cykelhjälm? Eller är de också "försiktiga". Resonemang som dessa är stor anledning till att flera hugger på dig, dubbelmoralens okrönte kung.

Har dina barn cykelhjälm? Eller är de också "försiktiga". Resonemang som dessa är stor anledning till att flera hugger på dig, dubbelmoralens okrönte kung.
Hej

Ja pojken har haft cykelhjälm under hela sin uppväxt, en gång som 9-10 åring räddades han ifrån en större ansiktsskada p.g.a hjälmen, nu är han ju 14 år och precis som dom övriga i hans klass så börjar dom slarva med detta, men cyklar dom till skolan är det krav på hjälm, men vid 15 behöver dom väl inte längre använda detta vad jag förstår.

Mvh isan lover

Ps. På min tid i Udon fanns inte annat än små pottor anpassade för typ 10 åriga farangbarn så var tvungen att köpa en i Sverige o ta med. De första åren när polisen plocka farangerna så så hade de en hjälm hängande på styret o då polisen fråga dom varför de inte hade den på så visa de bara och de såg den inte passade alls. 9 /10 gånger så slapp de böter 200B. Åkte man ändå dit så tog man bötern till station och fick rabatt 100B. Men skicka jag min tjej till station ville de bara ha hennes nr och vi slapp böter helt. Naturligtvis fick snuten nr till en singelkompis eller bara ett påhittat nr.

Fråga tjejerna i Udon varför de inte hade pottan på huvet den passa ju uppenbarligen deras huvudform. De sa den förstör deras frisyr. Jag tror de hellre åkte o lämna nr på station än att ta på den o sabba frisyr för några 200B betalade dom nog inte... detta var låångt innan det fanns en massa faranger o farangbarer.

Det åker, inklusive vi, nog fler barnfamiljer än du önskar även till Pattaya. Spelar väl ingen roll för dig av uppenbara skäl :)
Du ser inte mycket av oss då vi sällan häckar på walking street, vi har allt som kan tänkas behövas på boendet.
Sist var vi på Centara Grand, Nakluea. Innan det bl.a. Amari Pattaya och Avani Pattaya. Varför gå ut, vi har ju olika behov.

/ SatanG
Vad menar du? Lär du inte dina barn den thailändska kulturen...

MiniSamet på utflykt... spännande...
20220413_193724.jpg

Samma med ryssarna de är ofta nu barnfamiljer som beter sig som familjer. En del folk här borde åka och uppdatera sig lite. Bara de går ut från soi 6 eller LK metro osv så kommer de se om de inte e allt för fulla. Pattis e en fantastisk familjestad.
...om man gillar städer. :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp