Hej
Ja det är helt klart ett val varje människa får ta själv, risken att jag själv skulle orsaka en olycka är nog nästan obefintlig med min trehjuliga Saleng eftersom jag kör lugnt och försiktigt på små vägar.
Men som flera andra har varit inne på så finns det alltid en viss risk att någon annan med en buss, lastbil eller pickup eller liknande kör över mig, det räcker att se dom videos som Jo-Be länkar till för att förstå var farorna finns i den Thailändska trafiken, i dom kollisioner som visas där mellan mc och andra större fordon så har nog hjälmen tyvärr ingen påverkan alls på utgången.
Mitt tips för att klara sig i trafiken och försöka undvika olyckor i Thailand är att medvetet välja mindre vägar med lite trafik, helst grusvägar bland risfälten här är chansen att råka ut för en olycka minimal och man har ödet i sina egna händer, så ju mindre vägar desto mindre risk för olyckor.
Undvik om möjligt att färdas efter mörkrets inbrott eftersom många Thailändare ser dåligt och saknar glasögon, detta ser man vid möten då den mötande bilen börjar blinka med helljuset, vinglar och har svårt att hålla kursen, dessutom är det fler rattfulla bilförare på kvällen än på dagtid.
Undvik om möjligt att köra när det är mörkt och regnar, då ökar risknivån ytterligare ett snäpp, många ser som sagt dåligt och det blir ännu värre om denne har dåliga torkare eller inga alls, kanske dålig belysning, blanka däck och dåliga bromsar, regn och mörker leder alltid till fler incidenter och fler olyckor.
Undvik om möjligt att färdas på vägarna under songkran och vårt nyår eftersom trafiken då är värre än någonsin och antalet rattfyllerister betydligt fler än under övriga året.
Var oerhört försiktig vid trafikljus eftersom det inte finns någon garanti alls för att trafikanterna bryr sig om dessa, ibland sätter man bara på varningsblinkers gör ett tutande och kör rakt igenom korsningen med oförändrad fart utan hänsyn till att det är rött ljus.
Ska jag svänga höger så kör jag in till vägkanten och väntar till det är fritt fram att svänga, att ställa sig med blinkers på mitt i vägen och vänta på att kunna köra är i mina ögon ett självmordsförsök, se exempel i dom videos som Jo-Be länkar till.
Var oerhört försiktig och uppmärksam vid U-turns, där sker många olyckor och speciellt om det är en stillastående kö, se exempel i dom videos som Jo-Be länkar till.
Var beredd på att mötande trafik närsomhelst kan ta ditt körfält i anspråk vid en omkörning, att vänta tills det är fritt för att göra en omkörning är inget som Thailändare paraktiserar, störst går först och som mc-förare är du lovligt villebråd.
Mvh isan lover