Ser positivt ut för bönderna.

Det har nu officiellt förklarats att skogsbränderna har med att tågunderhållet har varit bristfälligt , i inget annat land har det brunnit i den här omfattningen och det har föranlett en djuplodande undersökning , framkommit har att 90 % av bränderna har orsakats av tåg där bromsarna har legat på konstant ,, torrt ja, men glöm detta med Naturkatastrof , det börjar inte brinna pga av att det är 32 grader , måste till en gnista eller blixt likaså

Hej

Vad som är orsak till bränder är ju en sak, enligt dom nyheter som har presenterats så har allt ifrån åsknedslag, tåg, skogsmaskiner, grillning och pyromaner o.s.v förekommit, det som är unikt är väl torkan och värmen som gör att det både lättare antänds, brinner och är svårare att släcka.

Men faktum kvarstår dock och det är den varmaste sommaren på 260 år och att det har rått och fortfarande råder torka, vattenbrist, betesbrist och foderbrist vilket har varit katastrofalt för många bönder och jag delar regeringen och EU.s uppfattning att dessa är berättigade till stöd för detta.

Mvh isan lover

Vad är problemet? Matproduktion är inte samma sak som att producera andra former av produkter. Vi behöver ha mat annars svälter vi ihjäl.

Vi behöver ha ett levande lantbruk med hög självproduktion av mat inom landet (vilket vi näppeligen har idag) samt beredskapsförråd för att klara oss vid en avstängning/blockad. Inte speciellt lätt för en jordbrukare idag att "ta höjd" i rådande konkurrenssituation med utlandet. Men vi MÅSTE ha en självproduktion av mat. All historisk erfarenhet visar detta och då är det definitivt inte läge att slå ut den redan bristfälliga matproduktionen i Sverige...

Vad är problemet? Matproduktion är inte samma sak som att producera andra former av produkter. Vi behöver ha mat annars svälter vi ihjäl.

Vi behöver ha ett levande lantbruk med hög självproduktion av mat inom landet (vilket vi näppeligen har idag) samt beredskapsförråd för att klara oss vid en avstängning/blockad. Inte speciellt lätt för en jordbrukare idag att "ta höjd" i rådande konkurrenssituation med utlandet. Men vi MÅSTE ha en självproduktion av mat. All historisk erfarenhet visar detta och då är det definitivt inte läge att slå ut den redan bristfälliga matproduktionen i Sverige...
Regeringen borde rimligen stå för kostnaden för beredskapslager, inte bönderna. Bönderna ska producera så mycket de kan/vill så länge de har lönsamhet.

Regeringen borde rimligen stå för kostnaden för beredskapslager, inte bönderna. Bönderna ska producera så mycket de kan/vill så länge de har lönsamhet.
Naturligtvis har du rätt i (tycker åtminstone jag) att staten skall stå för beredskapslager och se till att det finns förutsättningar till lönsamhet..

Hej

Själv har jag inga problem alls med att drabbade bönder får hjälp i denna svåra situation, med missväxt, nödslakt och brist på foder, men smaken är ju bekant som baken.

Jag tycker att vi Svenskar ska vara stolta över dom bönder som fortfarande kämpar på trots alla pålagor, dåliga priser och ojämlika konkurrens ifrån omvärlden där antibiotika, trängre burar, gifter och användande av hormoner är tillåten.

Mvh isan lover

De dåliga priserna brukar sammanfalla med de höga bidragen, det skulle väl vara fan om bonnen både skulle få en massa bidrag och även få högt betalt för det han odlar!

Hej

Visst innebär det en viss risk att starta ett företag men också möjligheter, staten ska absolut inte vara någon garant åt alla företagare, men när det handlar om företag och privatpersoner som påverkas negativt av naturkatastrofer får vi nog finna oss i att i princip alla utvecklade länder jorden runt tycker att dom som drabbas ska ha rätt till viss hjälp.
I mina ögon är detta inte kontroversiellt alls utan ett sunt och förväntat tecken på civilisation, mänsklighet och ansvarstagande.

Mvh isan lover

Jag tycker att det är en rejäl överdrift att kalla den härliga sommaren för en naturkatastrof, jag tycker även att man inte ska blanda in utsläpp och miljö, jag är helt övertygad om att denna sommaren endast är en helt naturlig variation i klimatet.

Även om Sverige skulle ta bort alla förbränningsmotorer och enbart använda eldrift så tar det mer än 1000 år för att påverka klimatet.

Borde inte bonden har ett visst ansvar att efter flera år med rekordskördar hålla sej med en buffert för att det kommer att komma dåliga år?

Det kan väl ändå inte vara skattebetalarnas ansvar?

Det är en fördelningspolitisk fråga, ta pengar av alla turismföretagare och glassförsäljare som gjort rekord i omsättning i sommar och köp foder till bönderna.
Inga kontantbidrag för då blir det bara en ny traktor igen.............

Det är en fördelningspolitisk fråga, ta pengar av alla turismföretagare och glassförsäljare som gjort rekord i omsättning i sommar och köp foder till bönderna.

Precis, de senaste åren har varit riktiga guldår för maskinbranschen enligt en kompis som jobbar med försäljning.

Jag tycker att det är en rejäl överdrift att kalla den härliga sommaren för en naturkatastrof, jag tycker även att man inte ska blanda in utsläpp och miljö, jag är helt övertygad om att denna sommaren endast är en helt naturlig variation i klimatet.

Även om Sverige skulle ta bort alla förbränningsmotorer och enbart använda eldrift så tar det mer än 1000 år för att påverka klimatet.

Hej

Själv är jag nog mer inne på att människan har varit med och påverkat både miljö och klimat, jag skulle bli väldigt förvånad om i princip en enig forskarkåren jorden runt skulle ha fel.

Men jag ger dig rätt i att det inte är lätt att vända den negativa utvecklingen och att det tar lång tid.

Mvh isan lover

Hej

Där läste jag inte det finstilta, man har ju länge sagt att nödslakt skulle leda till kraftiga prisfall och rea på kött, men så billigt som det såg ut vid första anblicken var det ju inte alls, tack för rättelsen, då blir det ingen entrecote till middag idag, priset per kg var ju t.o.m ovanligt högt.

Mvh isan lover

Jag tycker att du ska köpa köttet och stödja bönderna.
Ska staten köpa denna 200g bit?

Men du undviker att svara på frågan ;) jag menar att det alltid är ett visst risktagande att starta ett företag , det kan ge stora vinster , men kan även gå åt helv och ge mig stora skulder . Skall statens slantar garantera den enskilde individens risktagande i allt , jag köper i alla fall inte detta resonemang .
Livsmedelsproduktion är nationellt säkerhetsintresse. Ett ex. på krisföretag som inte hade samma nationella betydelse är SAAB som fick ett stort stödpaket. Idag räcker produktionen knappt till nödransoner. Hade samma torka drabbat hela Europa så undrar hur du skulle resonerat då.

Livsmedelsproduktion är nationellt säkerhetsintresse. Ett ex. på krisföretag som inte hade samma nationella betydelse är SAAB som fick ett stort stödpaket. Idag räcker produktionen knappt till nödransoner. Hade samma torka drabbat hela Europa så undrar hur du skulle resonerat då.
Som sagt tidigare , som företagare så får man ta höjd för missskörd eller dåliga tider

Idag så var vi iväg och tittade på en stuga och när vi skulle hemåt så åkte jag lite olika småvägar som jag vet att sambon aldrig åkt på och då passerade vi Simmelsberga Gård och på planen så stod det maskiner för mer än 15 000 000:- dessa är garanterat inte betalda med vinster på odlingar och djur.

Idag så var vi iväg och tittade på en stuga och när vi skulle hemåt så åkte jag lite olika småvägar som jag vet att sambon aldrig åkt på och då passerade vi Simmelsberga Gård och på planen så stod det maskiner för mer än 15 000 000:- dessa är garanterat inte betalda med vinster på odlingar och djur.

Nä dom är förmodligen inte "betalda" alls!!:cool:

Liknande trådar

A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ

Tillbaka
Topp