Ser inte bra ut för Svensk krona.

Säljer allt här nu , MC bilen allt , vi skiter i Thailand från och med Juni i år , har tröttnat på kass kurs på Svenska kronan , får se om några år när Sd har gjort vad de kan för att omvärden skall tro på att investrea i Sverige igen ,, tron är det sista som sviker .. men inte blir det Thailand nästa år inte ..Ett land som lånar enorma summor för att bekosta massinvandring är enligt omvärden inte trovärdigt att satsa på .. Det kommer att ta ett antal år att bygga upp Sverige efter denna kopiöst korkade politik .. men det kommer att bli sämre först ,innan förnändringarna kommer.
Inte tänker jag sitta som fattigpensionär här, likaså min fru har tröttnat på att Thaimyndigheterna håller Thaibathen uppe såsom de gör ...... frågan ä vad som händer framledes ... ..

Flyttade 10,000 svkr , fick ungefär 38350 thbt idag , skitkurs ...

Förut fick jag 50,000 vilket var ok att leva på en månad , då kan jag spara 5-6000 i månaden på Svenska kontot , lever billigare i Sverige nu , inget jag tror utan det är fakta , 4000 svkr i matkonto räcker utmärkt en månad för två i Sverige , skall man leva på drygt 15.000 thbt här så blir man inte fet .....

Du är modig som väljer att (trots din vetskap om vad som händer i Sverige) återvända. Hade jag inte vetat att du känner till vad som pågår så skulle jag kalla det för dumdristighet;). Om man ska se det från den positiva sidan så gör du helt rätt i att flytta kapitalet till Sverige nu:). När Thailand väl devalverar sin valuta (tidsfråga) så har du ett riktigt bra läge att (om du vill komma tbx naturligtvis) att göra en hacka. Du lyckades tidigare, varför inte igen;)

xch.JPG

Tjena, jag hamna i Thailand Pattaya, för första gången Feb 2016, en månad, trivdes bra så nu flyttar jag hit den 30 Dec. Hyr tillsvidare, men är det nån som tror på PPPs reklam "Buy condo at the old exchang rate" ?
555

Är det bara jag som ser detta som en dold "prissänkning"?

Men Reine vald fel ord om att öppna våra hjärtan. Han skulle ha sagt vi behöver dem för att rädda vår välfärd och löner och pensioner och förklarat varför.

"Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning, folk kommer tillslut tro att den är sann. Lögnen kan upprätthållas bara så länge som staten kan skydda folket från politiska, ekonomiska och/eller militära konsekvenser av lögnen. Därmed blir det livsviktigt för staten att använda all sin kraft för att kväva oliktänkande, ty sanningen är lögnens svurna fiende och därmed blir alltså, i förlängningen, sanningen statens största fiende."

Citat: Undrar vem? ;)

Du är modig som väljer att (trots din vetskap om vad som händer i Sverige) återvända. Hade jag inte vetat att du känner till vad som pågår så skulle jag kalla det för dumdristighet;). Om man ska se det från den positiva sidan så gör du helt rätt i att flytta kapitalet till Sverige nu:). När Thailand väl devalverar sin valuta (tidsfråga) så har du ett riktigt bra läge att (om du vill komma tbx naturligtvis) att göra en hacka. Du lyckades tidigare, varför inte igen;)
Det går inte att devalvera en flytande valuta.:xmas_smiley:

"Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning, folk kommer tillslut tro att den är sann. Lögnen kan upprätthållas bara så länge som staten kan skydda folket från politiska, ekonomiska och/eller militära konsekvenser av lögnen. Därmed blir det livsviktigt för staten att använda all sin kraft för att kväva oliktänkande, ty sanningen är lögnens svurna fiende och därmed blir alltså, i förlängningen, sanningen statens största fiende."

Citat: Undrar vem? ;)
Problemet ar att de som kommer nu inte kan jamforas med 70 talats arbetskraftinvandring . De ger oss inte ett skit ,detta da de inte nagonsin kommer att tillfora nagot till landet , bara ta for sig pa alla satt .slutdiskuterat fran mig om detta med detta

Är du säker på att den är flytande? Är inte så insatt i ämnet men vet att den devalverade för 15-20 (eller nått) år sedan. Inte blev den flytande då. Min uppfattning har varit att den på ngt sätt är knuten till Dollarn men rätta mig gärna om jag har fel.
En bekant skickade över en mille SEK under den perioden o fick (om jag minns rätt) 16B/kr

Problemet ar att de som kommer nu inte kan jamforas med 70 talats arbetskraftinvandring . De ger oss inte ett skit ,detta da de inte nagonsin kommer att tillfora nagot till landet , bara ta for sig pa alla satt .slutdiskuterat fran mig om detta med detta

Vill inte starta en diskussion om detta men du har helt rätt!
Jag är född -68 i Polen, farsan flydde kommunismen och slutligen hamnade i Sverige. Jag kom -72 med morsan. Farsan fick jobb på ASEA (dagens ABB) o morsan jobbade som sjuksköterska på stadens sjukhus. Det fanns inga bidrag (jo det fanns kanske men inga vi behövde utnyttja förutom barnbidraget som alla fick). Jag som ensam blatte i skolan blev aldrig mobbad, kanske för att mina föräldrar vägrade att umgås med sina landsmän och vi hade bara svenska vänner. Vi lärde oss koderna hur man uppför sig snabbt. Jag har i mitt vuxna liv aldrig varit arbetslös. Mina föräldrar har dessvärre gått bort så dom bidrar inte längre skattemässigt.
Ursäkta att jag blir upprörd men jag blir förbannad när svenska samhället (media) kallar mig nazist, fascist och rasist för mina tankar trots att vi flydde kommunismen och att jag har släktingar som blivit slaktade i Auschwitz.
Nuff said, nu skiter vi i denna diskussion

Kinas valuta är inte flytande utan knuten mot en korg av valutor. De gjorde en devalvering så sent som förra året. Annars har det hänt något nyligen.

Det ser onekligen illa ut för kronan fast personligen har jag väntat på detta och gläds faktiskt lite åt det. Sverige har för höga löner och pensioner och arbetslöshetsersättningar att sänka dessa är politiskt omöjligt. Samtidigt som Sverige nästan har full sysselsättning och står i stort behov av arbetsinvandring pga befolkning pyramidens utseende. Det kommer ta Sverige minst 7 år att fixa detta och vi kommer att få se många populistiska politiker. Vilken politiker ställer sig upp och säger vi måste halvera allt välfärd löner pensioner osv. Närmast vi kom var under de år alliansen skrämde folket till återhållsamhet Anders Borg och Reine Feldt. Men Reine vald fel ord om att öppna våra hjärtan. Han skulle ha sagt vi behöver dem för att rädda vår välfärd och löner och pensioner och förklarat varför. Min bedömning är att kronan skall ner till 10.00-11.00 mot dollarn innan det vänder. Hoppet för kronan är att Bahten rör sig men ser inget direkt som talar för detta.

Samtidigt skall man tänka på att allt blivit dyrare i Thailand för 5 år sedan spenderade jag runt 35000 B idag 55000 B för det samma.
Håller med.
Borg och Feldt fick massa skit för sin politik i ankdammen Sverige, jag bodde i Schweiz dom åren, där var Sveriges politik mer uppskattad, kommer förresten ihåg kursen på swizzvalutan, 5.21 sek-1997 :confused:

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp