Hur ser Thailändare på Faranger?

 
När jag är i Thailand och ska gå över en gata så tittar min thailändska vän oroligt på mig sedan tar hon ett stadigt tag i min hand och leder mig över.
Hur ser dom på oss egentligen, eller är det bara jag som inte ser ut att klara mig själv?
Har tänkt detsamma.
Jag och du har tagit oss över halva klot jorden och klarat oss då klarar vi oss även över gatan.
Dom själva klarar sig över gatan men vill ha direkt flyg till Europa med thai air för att slippa kommunicera
 
En gång när vi var på en sådan där båtresa till en som jag tror hette Simulan eller något sådant så hade en massa myror hittat och totalt erövrat hennes vattenglas så när hon skulle dricka ur det så skrek jag till för att varna henne.
"Watch out, your glass is full of ants!" :eek:
Hon tittade bara lite nollställt på mig och drack ur det.
Dom måste tycka att vi är ena riktiga mesar.

Nu sist när jag var i Thailand och vi satt på en mycket flugrik restaurang så protesterade jag och ville byta till ett annat matställe.
Efteråt så frågade jag om hon tyckte att vi västerlänningar var lite ynkliga som reagerade på sådant där?
Då påpekade hon att hon visste att jag inte hade samma bakterieflora som hon och andra Thailändare.
Ja hon är ju faktiskt veterinär så hon borde förstå, och hon får gärna fortsätta att vaka över mig i den vansinniga trafiken. :nod:
 
En gång när vi var på en sådan där båtresa till en som jag tror hette Simulan eller något sådant så hade en massa myror hittat och totalt erövrat hennes vattenglas så när hon skulle dricka ur det så skrek jag till för att varna henne.
"Watch out, your glass is full of ants!" :eek:
Hon tittade bara lite nollställt på mig och drack ur det.
Dom måste tycka att vi är ena riktiga mesar.

Nu sist när jag var i Thailand och vi satt på en mycket flugrik restaurang så protesterade jag och ville byta till ett annat matställe.
Efteråt så frågade jag om hon tyckte att vi västerlänningar var lite ynkliga som reagerade på sådant där?
Då påpekade hon att hon visste att jag inte hade samma bakterieflora som hon och andra Thailändare.
Ja hon är ju faktiskt veterinär så hon borde förstå, och hon får gärna fortsätta att vaka över mig i den vansinniga trafiken. :nod:
Se det som en förberedelse tills du ska med hem och visas upp i byn ;)

Hålla dig vid liv, modersinstinkt och vänja dig med myror och insekter samt att städning över ankelhöjd är ovanligt förekommande.
En anpassning till livet i Thailand.
 
Hej

Ett intressant ämne som förtjänar att tas upp, som jag ser det ses falanger i allmänhet som hjälplösa, ömtåliga, rädda,, konstiga och lite dummare i huvudet än folk i allmänhet, många anser nog att falanger ofta vet mindre än ett Thailändskt barn, låter kanske lite brutalt men så har jag uppfattat det enda sedan mitt första besök i Thailand.

Till Thailändarnas försvar får jag väl säga att det förmodligen finns viss grund för deras syn på falanger om man ser på det ifrån deras synvinkel och erfarenheter, vi framstår ju då som annorlunda på många vis.

Mvh isan lover
 
Hej

Ett intressant ämne som förtjänar att tas upp, som jag ser det ses falanger i allmänhet som hjälplösa, ömtåliga, rädda,, konstiga och lite dummare i huvudet än folk i allmänhet, många anser nog att falanger ofta vet mindre än ett Thailändskt barn, låter kanske lite brutalt men så har jag uppfattat det enda sedan mitt första besök i Thailand.

Till Thailändarnas försvar får jag väl säga att det förmodligen finns viss grund för deras syn på falanger om man ser på det ifrån deras synvinkel och erfarenheter, vi framstår ju då som annorlunda på många vis.

Mvh isan lover


Ja, du var ju där tidigt och gav farangerna en dålig start
 
Hej

Ett intressant ämne som förtjänar att tas upp, som jag ser det ses falanger i allmänhet som hjälplösa, ömtåliga, rädda,, konstiga och lite dummare i huvudet än folk i allmänhet, många anser nog att falanger ofta vet mindre än ett Thailändskt barn, låter kanske lite brutalt men så har jag uppfattat det enda sedan mitt första besök i Thailand.

Till Thailändarnas försvar får jag väl säga att det förmodligen finns viss grund för deras syn på falanger om man ser på det ifrån deras synvinkel och erfarenheter, vi framstår ju då som annorlunda på många vis.

Mvh isan lover
Jag skrattar nästan på mig.
Tänk om thailändare kunde släppa sin stolthet och inse att de inte är bäst i världen, då skulle nog landet må mycket bättre.
Vad vet de om världen runt om kring sig, en del vet ju knappt något som händer utanför provinsen, ja inte ens utanför bygränsen.
 
Jag skrattar nästan på mig.
Tänk om thailändare kunde släppa sin stolthet och inse att de inte är bäst i världen, då skulle nog landet må mycket bättre.
Vad vet de om världen runt om kring sig, en del vet ju knappt något som händer utanför provinsen, ja inte ens utanför bygränsen.
Hej

Så är det naturligtvis till stor del, men det förändrar ingenting ur deras perspektiv, falanger är och förblir annorlunda mindre vetande människor som behöver hjälp med i princip allt och inte klarar sig själva.

Mvh isan lover
 
Hej

Så är det naturligtvis till stor del, men det förändrar ingenting ur deras perspektiv, falanger är och förblir annorlunda mindre vetande människor som behöver hjälp med i princip allt och inte klarar sig själva.

Mvh isan lover

Det beror nog på umgängeskretsen som man befinner sig i.
Hade du visat lite svensk uppfinningsrikedom och västerländska lösningar, så kanske folk hade fått en annan syn och i tillägg kanske utvecklats.
 
Jag skrattar nästan på mig.
Tänk om thailändare kunde släppa sin stolthet och inse att de inte är bäst i världen, då skulle nog landet må mycket bättre.
Vad vet de om världen runt om kring sig, en del vet ju knappt något som händer utanför provinsen, ja inte ens utanför bygränsen.
Precis som Amerikanerna Geografi är inte deras starkaste ämne
 
Jag skrattar nästan på mig.
Tänk om thailändare kunde släppa sin stolthet och inse att de inte är bäst i världen, då skulle nog landet må mycket bättre.
Vad vet de om världen runt om kring sig, en del vet ju knappt något som händer utanför provinsen, ja inte ens utanför bygränsen.
Dom kan ju inte ens googla fram kunskap från övriga världen eftersom de flesta inte kan engelska
 
Det beror nog på umgängeskretsen som man befinner sig i.
Hade du visat lite svensk uppfinningsrikedom och västerländska lösningar, så kanske folk hade fått en annan syn och i tillägg kanske utvecklats.
Hej

Jag har sett och upplevt mycket genom åren som gör att jag delvis håller med Thailändarna eller åtminstone förstår varför dom ser på falanger på det sätt dom gör.

Mvh isan lover
 
Hej

Så är det naturligtvis till stor del, men det förändrar ingenting ur deras perspektiv, falanger är och förblir annorlunda mindre vetande människor som behöver hjälp med i princip allt och inte klarar sig själva.

Mvh isan lover
Det lär nog ta tid innan de inser att det är helt tvärt om.

Man ser ju när det är kallt och de står och huttrar vid en eld med jacka långbyxor och pisstofflor men de har inte strumpor eller något på huvudet :)
 
Finns inte google på thailändska?
Jo men dom kan bara söka och läsa kunskap på thailändska sidor (inbyggda översättaren är värdelös) så då blir det liksom moment 22

Men eftersom alla anser sig "veta bäst själv" söker dom inte ens googlad kunskap på andra platser i Thailand.

Dom litar hellre på någon spågumma, kusin eller "äldre släkting" om kunskap. Ta in kunskap om framtiden, forskning, vetenskap, erfarenheter från andra länder etc står inte högt i kurs

För att inte tala om att lyssna på farangens erfarenheter och utbildning för den kommer ju från andra länder så då är den värdelös i Thailand eftersom dom "kan bättre där"
 
Det beror nog på umgängeskretsen som man befinner sig i.
Hade du visat lite svensk uppfinningsrikedom och västerländska lösningar, så kanske folk hade fått en annan syn och i tillägg kanske utvecklats.
Det här sant faktiskt, jag har en gammal patent som ägs av min tidigare arbetsgivare i Stockholm, vi hade ett tvist med ett amerikanskt företag som vi vann till sist. Första gången när jag var i Thailand och kollade på en produkt och de fick veta historien tog de av hatten för Sverige.
De bara undrade varför jag är inte blond 5555
 
Jo men dom kan bara söka och läsa kunskap på thailändska sidor (inbyggda översättaren är värdelös) så då blir det liksom moment 22

Men eftersom alla anser sig "veta bäst själv" söker dom inte ens googlad kunskap på andra platser i Thailand.

Dom litar hellre på någon spågumma, kusin eller "äldre släkting" om kunskap. Ta in kunskap om framtiden, forskning, vetenskap, erfarenheter från andra länder etc står inte högt i kurs

För att inte tala om att lyssna på farangens erfarenheter och utbildning för den kommer ju från andra länder så då är den värdelös i Thailand eftersom dom "kan bättre där"
Hej

Jag har ju främst varit verksam inom jordbruket i Thailand och där är Västerländska och Svenska kunskaper inte så gångbara, jord, klimat, nederbörd, grödor, insekter och dom metoder man använder skiljer sig väldigt mycket åt, så det blev snarare dom som fick lära upp och föra över sin kunskap till mig än tvärtom.

Den största innovationen jag har bidragit till i byn och distriktet är väl den första toalettstolen som man kunde sitta på när man gör sina behov istället för att sitta på huk över en toalett nedsänkt i golvet, när vi installerade den för över 15 årsedan väckte det stort intresse och många kom och tittade på denna nymodighet, alla tyckte det var konstigt utom en äldre kvinna som genast beordrade sin son att skaffa en sådan, nu har en majoritet av husen i byn såna toalettstolar.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ
A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
9 K
A
A
Svar
8
Visningar
1 K
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp