Superinflation i Thailand????

Thailand har ändå väldigt låga priser på tomter och mark.
Bra klipp att köpa en tomt.

I lilla Dumaguete som är kanske lite större än Patong är det 1-2 miljoner kronor för 300m2 tomt i förorterna och 15 miljoner i centrum.
Ja här ligger det på ca 15-20 milj baht/rai om det inte är för nära vattnet. Va lite billigare under pandemin.
I HH nästan halva priset för likvärdig mark.

Jo jag handlar massor på internet och Lazada, men inte fn vill jag vänta 3 dagar varje gång jag blir sugen på nåt och vetefasen om en kebabrulle från Lazada smakar särskilt bra, Grab delivery kan vara ok.
Det tar cirka 1 dygn när jag beställer från Olearys (de har kebabkött) och det är en resa på 95-100 mil
Går det att beställa kebabrulle från Lazada?

Tankade du din behållare då på en tankstation. Där brukar det vara väldigt mycket billigare än affären på hörnan
Dessutom så får du i mer utan att det finns fara, vi tankar ca 300 thbt på Gastankstation. Han vill inte fylla mer. Om de an vänds till kök så skall man ligga under max fyllnad säger han (mannen på gasstationen ) . Blir lite fundersam då det är tuben som avgör hur mycket som kan fyllas? Gasol är ju djäkligt farligt i händerna på fel folk, regulator samt backventil är ett måste. 300 thbt fyllning räcker bra mycket längre än när man köper en utbytestub.
Väg och jämför så förstår ni vad jag menar

Dessutom så får du i mer utan att det finns fara, vi tankar ca 300 thbt på Gastankstation. Han vill inte fylla mer. Om de an vänds till kök så skall man ligga under max fyllnad säger han (mannen på gasstationen ) . Blir lite fundersam då det är tuben som avgör hur mycket som kan fyllas? Gasol är ju djäkligt farligt i händerna på fel folk, regulator samt backventil är ett måste. 300 thbt fyllning räcker bra mycket längre än när man köper en utbytestub.
Väg och jämför så förstår ni vad jag menar
En polares bror blev av med ett ben när han jobbade på aga gas och fyllde flaskor. Tror att mannen på gasstationen har en poäng i att man inte ska utmana ödet. Blir ju inte dyrare att fylla lite mindre, får åka och fylla några dagar tidigare bara.

Personligen väljer jag att inte hantera dessa flaskor alls, kommer en snubbe på saläng å byter när det är dags och utrymmet för flaskan är dränerat.
Är helt klart värt några extra baht att slippa hanteringen.

En polares bror blev av med ett ben när han jobbade på aga gas och fyllde flaskor. Tror att mannen på gasstationen har en poäng i att man inte ska utmana ödet. Blir ju inte dyrare att fylla lite mindre, får åka och fylla några dagar tidigare bara.

Personligen väljer jag att inte hantera dessa flaskor alls, kommer en snubbe på saläng å byter när det är dags och utrymmet för flaskan är dränerat.
Hanteringen är ju ifos inte farlig, bara man har lite vett samt nödvändig kunskap i skallen, vår står på en liten vagn som är tillverkad av stålrör , klart ventilerad. står mindre än en halvmeter från öppen dörr till trädgården, jag själv kollar regulator samt backventil regelbundet, själv är bäste dräng, att väga helt tom tub (Tara) är väldigt bra , då kan du lätt väga tuben vid fyllning som jag gör, Jag säger åt honom att fylla upp till 3/4 dels tub, vilket brukar bli 300 bath, väger gör man lätt med en resevåg. Bara sedan dra av Taran så vet du hur många kilo du har i tuben

Senast ändrad:

Hände en olycka förra veckan i Älvsjö.

Just husbilar samt husvagnar är ett känsligt kapitel, ofta stängda utrymmen samt lång slangar från tub, läckage test finns att montera på efter regulatorn, men alltför många förstår inte hur farlig en gasoltub är fel använd eller dåligt kontrollerad. Körde runt med husvagn många år i sverige på 80 talet, var alltid väldigt försiktig. Men är det så vanligt med dessa explosioner i Thailand ? Jag har inte en susning

Men nu var ju detta fordonsgas, men samma gas (LPG gasol ) vilket är relativt ovanligt som drivmedel just i Sverige, övriga Europa väldigt vanligt med gasbilar. Läckor där är ju riktigt otäckt då det efter utsläpp smäller när tändningen slås på, riktigt otäckt :'( I närheten av tankstation, kanske felet låg hos tankstationen och inte i deras fordon

Men nu var ju detta fordonsgas, men samma gas (LPG gasol ) vilket är relativt ovanligt som drivmedel just i Sverige, övriga Europa väldigt vanligt med gasbilar. Läckor där är ju riktigt otäckt då det efter utsläpp smäller när tändningen slås på, riktigt otäckt :'( I närheten av tankstation, kanske felet låg hos tankstationen och inte i deras fordon
Det har hänt ett par liknande olyckor i Sverige tidigare bl.a med en bil på Circle K-macken i korsningen Nynäsvägen/Tyresövägen i Stockholm för några år sedan. Detta var då utländska bilägare med LPG-modifierade bilar som med hjälp av en adapter tankat vid en svensk gasmack där det är CNG. LPG-bilar har väldigt lågt tryck (6 bar) i sina tankar jämfört med CNG-bilar (230 bar) så inte konstigt det smäller om man försöker tanka CNG i en LPG-bil
Husbilen ovan var också utländsk och jag misstänker att det var samma sak som hände den (dvs dom tankade CNG i en LPG-husbil)

Det har hänt ett par liknande olyckor i Sverige tidigare bl.a med en bil på Circle K-macken i korsningen Nynäsvägen/Tyresövägen i Stockholm för några år sedan. Detta var då utländska bilägare med LPG-modifierade bilar som med hjälp av en adapter tankat vid en svensk gasmack där det är CNG. LPG-bilar har väldigt lågt tryck (6 bar) i sina tankar jämfört med CNG-bilar (230 bar) så inte konstigt det smäller om man försöker tanka CNG i en LPG-bil
Husbilen ovan var också utländsk och jag misstänker att det var samma sak som hände den (dvs dom tankade CNG i en LPG-husbil)

Finns ju också dom som har försökt fylla gasolflaskor vid en fordonspump och det smällt.

Finns ju också dom som har försökt fylla gasolflaskor vid en fordonspump och det smällt.
I Thailand fyller du gasolflaskorna till kökets gasolspis på samma ställe som du fyller din LPG Gasolbil. Exakt samma gas.
Men jag kanske missförstod ditt inlägg, om så är ber jag allra vördsamt om ursäkt

I Thailand fyller du gasolflaskorna till kökets gasolspis på samma ställe som du fyller din LPG Gasolbil. Exakt samma gas.
Men jag kanske missförstod ditt inlägg, om så är ber jag allra vördsamt om ursäkt

Skillnaden är LPG eller CNG... trycket skiljer en sådär drygt 200bar.

Olika anslutningar, men händiga husbilsägare skaffar sig adaptrar.

Var på Big-C nu, 1300 baht, det klarar vi oss på i en vecka.
1kg kycklingbröst file, var billigt 85thb/kg, nedsatt från 110thb.
En falukorv.
500gr köttfärs.
Storpack korv var också nedsatt en hel del.
Bröd och pålägg.
Höll igen lite för i vanliga fall brukar jag fylla en kundvagn och blir en del onödigt.

20221008_184342.webp

20221008_184342.webp

[/QUOTE]
Mat för en vecka sa
En falukorv.
500gr köttfärs.
Bröd och pålägg.
Höll igen lite för i vanliga fall brukar jag fylla en kundvagn och blir en del onödigt.
En falukorv.
500gr köttfärs.
Bröd och pålägg.

20221008_184342.webp
Mat för en barnfamiłj en vecka ?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp