Svensk mat

Visst kan man sakna svensk mat ibland. Vi har en ny filippinsk kock här nu och han är verkligen villig att lära sig. Jag är ingen kvalificerad lärare men lite tips kan jag ge. Kollade hans proviantbeställning idag, den var helt OK. Men jag la till isterband, har varit sugen på det ganska länge. Så jag tipsade honom och dillstuvad potatis, får se hur han lyckas senare. Mums!

Här finns det allt från Svenska gourmet restauranger, husmanskost till gatukök med halv special å tunnbröds rulle.
Name it and we have it.
Det finns ju underlag för sådana ställen på turistorter, behovet finns där. Men när jag personligen turistar så strävar jag efter att äta så mycket lokal mat som möjligt. Det är ju en stor del av upplevelsen. Men visst kan det vara gott om man bor där en längre tid.

Här finns det allt från Svenska gourmet restauranger, husmanskost till gatukök med halv special å tunnbröds rulle.
Name it and we have it.
Jag viste inte att det fanns så många varianter då hade jag kanske stannat längre när jag spelade golf där nere man lär sig alltid något

Snacka om Pågens kavring med sill och ägg nu gråter jag hade nästan glömt kavring.
5555 Igår var jag och handlade lite.. Tänkte samma.. Skall bjuda frugan på kavring med sallad, skivade ägg och sardiner. Mums!!! En redig ägg o silla macka...
Nu är det ju bara det att hon äter i princip allt... Svensk som Thai mat.
Hon är en dj...l på att laga thaimat. Hade butik , matställe i Korat innan.
I Sverige har hon lärt sig laga svensk mat lika bra. Panerade kotletter, köttbullar name it...

5555 Igår var jag och handlade lite.. Tänkte samma.. Skall bjuda frugan på kavring med sallad, skivade ägg och sardiner. Mums!!! En redig ägg o silla macka...
Nu är det ju bara det att hon äter i princip allt... Svensk som Thai mat.
Hon är en dj...l på att laga thaimat. Hade butik , matställe i Korat innan.
I Sverige har hon lärt sig laga svensk mat lika bra. Panerade kotletter, köttbullar name it...

Samma sak här. Hon testar att laga till nya rätter. Hon gillar isterband, hon tycker det påminner om isaankorven. Hon gillar sill och äter nog tre gånger så mycket som mig. Hon har ju inte ett gram underhudsfett, allt det får jag.

Oj va sugen man var på en sillmacka på kavring. Kanske ska köpa en bit kavring.

Samma sak här. Hon testar att laga till nya rätter. Hon gillar isterband, hon tycker det påminner om isaankorven. Hon gillar sill och äter nog tre gånger så mycket som mig. Hon har ju inte ett gram underhudsfett, allt det får jag.

Oj va sugen man var på en sillmacka på kavring. Kanske ska köpa en bit kavring.
Ja!! Så är det med i hela vår thai familj.. De äter och äter och äter.. Men fan ingen som lägger på hullet.
Frugan har 4 bröder och en syster. De är samma allihop.. Nu är visserligen bröderna "gamla" muay thai boxare.
Tror det har med deras livs stil att göra.. De jobbar som f...n hela dagarna.. Äter som hästar.
Alla bröderna har sixpack mage som det kallas..

Isterband låter mums, väl kryddad.. I Skåne har vi något som kallas Lunda knake. Typ som en lunch korv men kryddad och rätt fet. Gooooott! Man äter den varm som den är utan en massa tillbehör. Jo! en kall pilsner brukar passa..

Senast redigerad av en moderator:
Hon gillar isterband, hon tycker det påminner om isaankorven

hehe.., ja det gör den faktiskt, gillar själv de där Isaankorvarna, inte alla, en del är för söta, skall testa det med min fru, tror säkert hon gillar det, det är ju bara fläsk så inget problem!

Senast redigerad av en moderator:
Ja!! Så är det med i hela vår thai familj.. De äter och äter och äter.. Men fan ingen som lägger på hullet.
Frugan har 4 bröder och en syster. De är samma allihop.. Nu är visserligen bröderna "gamla" muay thai boxare.
Tror det har med deras livs stil att göra.. De jobbar som f...n hela dagarna.. Äter som hästar.
Alla bröderna har sixpack mage som det kallas..

Isterband låter mums, väl kryddad.. I Skåne har vi något som kallas Lunda knake. Typ som en lunch korv men kryddad och rätt fet. Gooooott! Man äter den varm som den är utan en massa tillbehör. Jo! en kall pilsner brukar passa..
Knake är inte att leka med och Melle är minst lika god. Avnjutes på samma sätt som Knake. :p

LunnaMelle, en jobbarkompis brukar ibland åka förbi någonstans och handla korv på morgonen, eller jag tror han får dem, tror detta är Melle, skall fråga han och god är den, direkt från röken!
Ja den säljs varm på lite olika ställen. Jag känner till Gunnesbo (fabriksförsäljnin) samt på höger hand om man kör mellan Lund och Dalby. Det är utbrytare från Holmbergs Knakefabrik som startade tillverkningen av Lunnamelle.

Liknande trådar

S
Svar
23
Visningar
9 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp