Thaiguld (Guldpriser i Thailand) Vad kostar Thaiguld? Köp- och säljkurser.

"Rolf " sa:
Tjena Jo-Be har du någon teori om det finns någon koppling mellan Bath kursen och guldet??

Näe tyvärr! Roffe, jag har ingen teori eller bra svar att ge tillbaka.

Båda kurserna(Guld & Valuta) är ju två olika kurser och ska arbeta oberoende av varandra, men det finns säkert någon orsak som gör att på något sätt bathen blir påverkad av guldet och att guldet blir påverkat av bathen i någon mening, men det är allt jag kan lämna i svar till dig.
Men om det finns någon ekonom här på CM:et som kan i lätta drag kan lämna en förklaring eller teori, om de båda påverkar varann?

"Jo-Be " sa:
Näe tyvärr! Roffe, jag har ingen teori eller bra svar att ge tillbaka.

Båda kurserna(Guld & Valuta) är ju två olika kurser och ska arbeta oberoende av varandra, men det finns säkert någon orsak som gör att på något sätt bathen blir påverkad av guldet och att guldet blir påverkat av bathen i någon mening, men det är allt jag kan lämna i svar till dig.
Men om det finns någon ekonom här på CM:et som kan i lätta drag kan lämna en förklaring eller teori, om de båda påverkar varann?
Brukar ju va så att när valutan är svag så investeras det i guld

Tycker ni medlemar att jag är så tråkig..?

Han gör det i alla fall...

"legolas " sa:
Jo-be för [@!# Alvesta!].. va inte så jäävla tråkig. det är inte alls Off topic. kassaskåp är jävvligt viktigt härnere VAD DET GÄLLER ATT FÖRVARA GULDET.. Kör nu inte en Berralundare här också i din tråd. Då stinker bara tråden "TRÅKIG"........
:thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

GOLD TRADERS ASSOCIATION announced on 11/July/2555

# 96.5% Pure gold # One bath 14,3g #
Buy Sell
Bullion. 23,600 23,700/Thb
Jewlery. 23,255 24,100/Thb

Posttime: 10:50

Business:
http://www.bangkokpost.com/business
http://www.nationmultimedia.com/business/

goldrun5days.webp

spotpricekitco.webp

"legolas " sa:
Voaahh 5.000 baht/bath.... det var verkligen bra, grattis till det. Visst är det roligare att bära, kan gott tänka mig det också.. problemet härnere är ju att allting är så himla på "lösen"... Säkerheten är otroligt dålig, narkotikan är på ingång, och mer och mer människor här som thai själva kallar för "bad men", härjar med inbrott och skadegörelse.

Se bara nere i turistställena, all skit börjar ju därnere och det är där som man ser "trender" och utveckling som startar upp. Man kan lätt räkna ut att när skit och knark börjar bli vanlig nere i Pattaya och Phuket, då dröjer det inte länge förränn det giftet har spridit sig även ut till bonnlandet här.

Så trots att Yongyut här och hela hennes släkt tycker jag är en stor idiot som ens föreslår bankfack, så fortsätter jag att tjöta. Det kan vara ett billigt pris att betala för att slippa bli rånad på alla smycken och på sina samliga besparingar som thai har sparat på sig under årtionden och genom arv t.om.

men bankfack och banker litar dom helt enkelt inte på här.. Så guldet förvaras i hemmen, och "bad men" har julafton 7 dagar i veckan..... Och thai vill inte ändra sig. och de vill inte ens sälja sitt guld.

Yongyuts mamma köpte sitt guld via sin dotter för 6-8 år sedan, vet inte exakt pris, men det var bra mycket billigare än nu i alla fall. Tanten har NOLL kronor på banken, och NOLL kronor i inkomst, men hon vägrar att sälja och realisera vinsten som ligger i guldet...

Detta är typiskt många människor, de väntar och väntar och till slut när de själva ligger i knipa så ligger antagligen hela samhället i knipa, och guldet ligger i bottennivå, och DÅ är de tvungna att sälja... och torsken är ett faktum...

Problemet e inte knarket i pattis elker phuket om du kollar kalasin khonkhen udon så e de fasen så mycke mer där en nere i pattis o phuket bara att kolla in på Isaan news så ser du

Så allt skit kan inte skyllas på Pattis o Phuket
Räcker o ta sig en tur runt här så ser ja en djävla massa jabba pundare finns även i våran lilla by

Hmmm.. 1 Bath guld är fortfarande 15,2gr och inte 14,3 :police:

En baht thailändskt guld motsvarar 15,244 gram innan det har bearbetats. Efter arbete skall vikten fortfarande vara lika med, eller mer än 15,16 gram, för att föremålet skall kunna benämnas som en baht guld.

Lite förenklat och avrundat brukar man benämna en baht guld som 15,2 gram.

Tack! Gazza

För påminnelsen, det är jag som skrivit fel när det kommer till vikten, det ska ju naturligtvis vara 15,3g och inte 14,3g.
Ber om ursäkt om eller någon medlem blivit vilseledd på min felskrift av vikten, jag vill ju inte att någon ska bli lurad.. :wai:

Tja!

Nån som har koll på guldet nu för tiden?
Funderar på att köpa på mej lite mer, jag tror det kan ge bättre ränta än vad bankerna ger, vad tror ni?

"legolas " sa:
Här får du nästintill noll i ränta och kanske detsamma i Sverige?

MVh - legolas

Vad är räntan på ett sparkonto i Thailand?

I Sverige är det löjligt uselt. Från 0,2%. Har du mer än 100 000 kronor 1,35% enligt Nordea. På lönekontot 0%.

:o

Jag har øppnat sparkonto åt ungarna før skola i framtiden, dær det sætts in 5000 bath i månaden tror jag fick en rænta på 3.5% då ær det låst 2 år åt gången. Kasikornbank.

Guld...det handlar jag på nätet.....i fonder. Slipper ta hand om detta fysiskt!!
:afro:
Frank

GOLD TRADERS ASSOCIATION 01/12/2555 Time: 09:26

15,3g/96.5% : Buy Sell
Goldbar: 24,900 25,000THB
Jewlery: 24,544 25,400THB

GOLD TRADERS ASSOCIATION.or.th 16/05/2556 Kl:15:30

96,5% rent / 15.2g = 1 Bath
Köp Sälj
Guldtacka. 19,350.00 19,450THB

Smycken. 19,071.28 19,850THB

Det är nu läge att inhandla guld i Thailand, så här lågt har det inte varit på ca.6 år.

Det finns dock som jag ser det två problem , du kan inte köpa för den kursen i Thai , i alla fall inte igår , pris för guldet ut från butik var 20250 thbt /bath .
Sen funderar jag på vart jag säkert skall förvara guldet om jag köper på mig tillex 20 bath , inget jag springer runt kring halsen med .... snart robbad då (och mördad)

Räcker ju med 3 bath för att man skall känna blickar ibland >:(

Om man vill spekulera i guld behöver man ju inte köpa detta "fysiskt"! Finns guld i aktier..och fonder..om man gillar att spara i denna ädla metall utan att riskera att bli "kapad"!!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp