Voaahh 5.000 baht/bath.... det var verkligen bra, grattis till det. Visst är det roligare att bära, kan gott tänka mig det också.. problemet härnere är ju att allting är så himla på "lösen"... Säkerheten är otroligt dålig, narkotikan är på ingång, och mer och mer människor här som thai själva kallar för "bad men", härjar med inbrott och skadegörelse.
Se bara nere i turistställena, all skit börjar ju därnere och det är där som man ser "trender" och utveckling som startar upp. Man kan lätt räkna ut att när skit och knark börjar bli vanlig nere i Pattaya och Phuket, då dröjer det inte länge förränn det giftet har spridit sig även ut till bonnlandet här.
Så trots att Yongyut här och hela hennes släkt tycker jag är en stor idiot som ens föreslår bankfack, så fortsätter jag att tjöta. Det kan vara ett billigt pris att betala för att slippa bli rånad på alla smycken och på sina samliga besparingar som thai har sparat på sig under årtionden och genom arv t.om.
men bankfack och banker litar dom helt enkelt inte på här.. Så guldet förvaras i hemmen, och "bad men" har julafton 7 dagar i veckan..... Och thai vill inte ändra sig. och de vill inte ens sälja sitt guld.
Yongyuts mamma köpte sitt guld via sin dotter för 6-8 år sedan, vet inte exakt pris, men det var bra mycket billigare än nu i alla fall. Tanten har NOLL kronor på banken, och NOLL kronor i inkomst, men hon vägrar att sälja och realisera vinsten som ligger i guldet...
Detta är typiskt många människor, de väntar och väntar och till slut när de själva ligger i knipa så ligger antagligen hela samhället i knipa, och guldet ligger i bottennivå, och DÅ är de tvungna att sälja... och torsken är ett faktum...