Thailand allt dyrare för expats.

Jag vet inte om det finns Mc donalds med griskött men att det finns buddister som inte äter nötkött vet jag.
Hon som har taxifirman jag använder mig av berätta att hennes familj tillhör en buddistisk gruppering där nötkött och alkohol är förbjuden.
Vet flera här som inte äter nöt ..

Jag vet inte om det finns Mc donalds med griskött men att det finns buddister som inte äter nötkött vet jag.
Hon som har taxifirman jag använder mig av berätta att hennes familj tillhör en buddistisk gruppering där nötkött och alkohol är förbjuden.

Hej

Det stämmer men jag har aldrig tidigare hört att ex.vis Mc Donalds skulle ha anpassat din meny efter dessa i Thailand, men finns det tillräckligt många på en plsts är det ju fullt möjligt.

Mvh isan lover

Fast det är inte av religösa skäl. Finns inget i buddismen som hindrar att äta nötkött.

Däremot inom både islam, hinduism och judendom finns det.

Många thai äter inte nötkött men det är kulturellt.
Hon som har taxifirman påstod det, hon sa dom kom från buddistiks gren från Kina har jag för mig det var och det var inte tillåtet med nötkött enligt henne, dom hade även kvinnliga munkar.
Nu vet jag inget om buddism så har ju bara hennes ord på att det finns, och ditt på att det inte finns.
Så vet inte vad som stämmer?

Hon som har taxifirman påstod det, hon sa dom kom från buddistiks gren från Kina har jag för mig det var och det var inte tillåtet med nötkött enligt henne, dom hade även kvinnliga munkar.
Nu vet jag inget om buddism så har ju bara hennes ord på att det finns, och ditt på att det inte finns.

Har hört samma sak som dig. Någon kinesisk gren. Fick namnet av ett par thailändare för någon vecka sedan men har glömt bort det. Tror det var någon kvinnlig variant av Buddha eller liknande.

Fast det är inte av religösa skäl. Finns inget i buddismen som hindrar att äta nötkött.

Däremot inom både islam, hinduism och judendom finns det.

Många thai äter inte nötkött men det är kulturellt.
Jo. Jag förenklade kanske lite. Alla i hennes familj äter utom hon. Hon spyr av smaken. Trott hela tiden det var nogon inbillning men hört att det är vanligt bland buddhister

Hej

Själv är jag ju väldigt sällan i Bangkok och att man kunde få hamburgare med fläskkött där var något jag hade missat, det enda ställe jag ha4 ätit hamburgare hos Mc Donalds gjorda på fläskkött var i Indien, men där kan man ju förstå varför, det hade väl blivit upplopp där om man hade börjat mala heliga kor och servera mellan två brödskivor.

Mvh isan lover

McDonalds i närheten av On Nut i Bangkok är jag helt säker på att det fanns både speciella fläskköttsburgare på menyn samt att man kunde välja fläskkött till vanliga burgare. Vi käkade där för mindre än ett år sedan.

Det finns thailänska buddister som blandar in lite hinduism, främst guden shiva i sitt troende. De avstår nötkött men det är från hinduismen.

Många thai äter inte nötkött, vad jag lärt mig under åren är det flera faktorer som ligger bakom. De åt sällan nötkött som barn och gillar det således inte. Andra har fått lära sig att man inte skall äta kött från stora djur (ko, häst, buffel osv..) En del har haft kor på gården, de har fått leva tills de dör och djur som dör skall man inte äta, så de flesta förklaringar jag hört handlar om uppfostran och skolning.

Många thai äter inte nötkött, vad jag lärt mig under åren är det flera faktorer som ligger bakom. De åt sällan nötkött som barn och gillar det således inte. Andra har fått lära sig att man inte skall äta kött från stora djur (ko, häst, buffel osv..) En del har haft kor på gården, de har fått leva tills de dör och djur som dör skall man inte äta, så de flesta förklaringar jag hört handlar om uppfostran och skolning.
Exakt detta har även jag fått från fler trovärdiga personer :thumbsup::thumbsup:;)

Exakt detta har även jag fått från fler trovärdiga personer :thumbsup::thumbsup:;)

Att dom sällan ätit som barn kan ju hänga ihop med priset. Så fort det skall festas i frugans hemby serveras lab nua helt rå. Svärmor slår mig på fingrarna om jag försöker smaka. Får alltid en egen tallrik med tillagad lab nua.

Omörat nöt kött och från andra större djur är segt som attan efter tillagning, riskerar tandlossning. fungerar utmärkt som Isaan Larb. Min gumma ville heller inte äta nötkött men hängmörat älgskav fick hennes fördom på skam.

Frugans släktingar äter nöt. Har för mig hon åt nöt då vi träffades men inte nu längre. Måste fråga varför då jag kommer hem.

Tur att man slipper tänka på sådant pga religion eller av kulturella anledningar. Jag äter vad som faller mig in :)
Min fru äter nötkött, inte nödvändigtvis. Men svärmor med syskon äter inte. Själv gillar jag inte fett på kött:p;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp