Thailand allt dyrare för expats.

Hej

Det beror nog på flera saker tror jag, först har vi väl en ganska stor grupp nyanlända som ännu inte kan språket och som går på SFI eller fortfarande väntar på besked, sen tillkom det ju en ny grupp under det borgerliga styret senast, tänker då på dom sjukskrivna som utförsäkrades i.o.m den tidsgräns som borgarna införde, det ju säkert så att många av dom som nu är utan jobb egentligen av olika skäl skulle ha varit kvar som sjukskrivna eller t.o.m vara förtidspensionärer.

Mvh isan lover

Finns det något problem i Sverige som inte beror på borgarna? Om nu Sverige hade haft några problem vill säga, vilket vi inte har ;)

Håller dock med om att det var oerhört dumt med utförsäkringar. Det kör även nuvarande regim med.

Nu räknade jag bara bland folk som räknades som arbetskraft hos SCB. Vi har oerhört många "i sysselsättning " som bara kostar pengar. Oavsett vem du vill skylla på eller vad åtgärderna heter. Borde vara möjligt att tvinga ut dessa på jobb som inte kräver mer än att du klarar av att trycka på en knapp, lyfta något och skriva under ett anställningsavtal.

Men borde inte få lov att strunta i att arbeta med "sämre jobb" och sysselsatt på skattebetalarnas bekostnad. Skiter i om du har en jävla master i genus, filosofi eller ingenjör. Får du inget jobb inom det så får du lära dig frasen "vill du ha plusmeny på det?" eller ta på dig blåställ och stå på linan.

Ska inte saknas folk inom enkla yrken samtidigt som folk går på bidrag och möte en timme i veckan.

Hej

Det beror nog på flera saker tror jag, först har vi väl en ganska stor grupp nyanlända som ännu inte kan språket och som går på SFI eller fortfarande väntar på besked, sen tillkom det ju en ny grupp under det borgerliga styret senast, tänker då på dom sjukskrivna som utförsäkrades i.o.m den tidsgräns som borgarna införde, det ju säkert så att många av dom som nu är utan jobb egentligen av olika skäl skulle ha varit kvar som sjukskrivna eller t.o.m vara förtidspensionärer.

Mvh isan lover
Nu finns det tyvärr en hel del nyanlända som inte har något intresse överhuvudtaget att lära sig språket, det kan frugan skriva under på sedan sin tid på SFI. Vilket är beklagligt eftersom det blir svårt att integrera dom och tillvarata deras kompetens.

Nu finns det tyvärr en hel del nyanlända som inte har något intresse överhuvudtaget att lära sig språket, det kan frugan skriva under på sedan sin tid på SFI. Vilket är beklagligt eftersom det blir svårt att integrera dom och tillvarata deras kompetens.

Hej

Håller med helt och problemet fanns redan för 20-30 årsedan, det gällde främst vissa folkgrupper på den tiden och så är tydligen fallet ännu, men det ska vi nog inte skriva om, detta är oroande och något dom våra politiker borde ta tag i.

Mvh isan lover

Finns det något problem i Sverige som inte beror på borgarna? Om nu Sverige hade haft några problem vill säga, vilket vi inte har ;)

Håller dock med om att det var oerhört dumt med utförsäkringar. Det kör även nuvarande regim med.

Nu räknade jag bara bland folk som räknades som arbetskraft hos SCB. Vi har oerhört många "i sysselsättning " som bara kostar pengar. Oavsett vem du vill skylla på eller vad åtgärderna heter. Borde vara möjligt att tvinga ut dessa på jobb som inte kräver mer än att du klarar av att trycka på en knapp, lyfta något och skriva under ett anställningsavtal.

Hej

Både rätt och fel här.

Den s.k bortre parantesen Med utförsäkring togs som lovat bort redan 2016 av S=MP regeringen.

Bortre parentesen i sjukförsäkringen tas bort i dag

Men borgarna gav sig inte och med stöd av SD införde borgarna den skamliga utförsäkringen igen via en omröstning i riksdagen 2017.

Bortre tidsgräns i sjukförsäkringen tillbaka – riksdagen gick emot regeringen - Nyheterna - tv4.se

Så det stämmer att folk utförsäkras ännu, men det har absolut inget med S-MP eller V att göra, det är återigen borgarna som tillsammans med SD som har sett att långtidssjuka ska utförsäkras.

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt och problemet fanns redan för 20-30 årsedan, det gällde främst vissa folkgrupper på den tiden och så är tydligen fallet ännu, men det ska vi nog inte skriva om, detta är oroande och något dom våra politiker borde ta tag i.

Mvh isan lover

Hmm. Enda sättet för våra politiker att ta tag i det vore att till en början erkänna att problemet finns. Listan över sådana problem är ganska lång tyvärr. Det är även så att det inte hjälper att skylla på tidigare regeringar...

Här får SD mycket röster och själv tror jag inte att SD har lösningarna. Samtidigt som MP och C snarare ser att vi ska integrera oss. M och S borde faktiskt gemensamt ta ansvar och lägga en grund inför framtiden. En grund som M och S kan enas om även vid regeringsskifte.

Hmm. Enda sättet för våra politiker att ta tag i det vore att till en början erkänna att problemet finns. Listan över sådana problem är ganska lång tyvärr. Det är även så att det inte hjälper att skylla på tidigare regeringar...

Här får SD mycket röster och själv tror jag inte att SD har lösningarna. Samtidigt som MP och C snarare ser att vi ska integrera oss. M och S borde faktiskt gemensamt ta ansvar och lägga en grund inför framtiden. En grund som M och S kan enas om även vid regeringsskifte.

Hej

Just detta med att S och M borde samarbeta för Sveriges skull var ju min förhoppning redan vid det senaste valet, samma önskemål hade ju även Borg i M och G. Persson i S, men detta var uppenbarligen inget som tilltalade dessa partier.

Mvh isan lover

Jag ville bara tillägga att det byggs en stor fabrik i Skellefteå just nu, det blir bäst i Europa och ska tillverka batteri till eldrivna fordon. Jag vet att deras största huvudvärk är arbetskraft just nu fast det mesta kommer att göras av robotar. Bolidens avfall blir batteri, smart va? Nej det är inget säger en del nu.

Jag ville bara tillägga att det byggs en stor fabrik i Skellefteå just nu, det blir bäst i Europa och ska tillverka batteri till eldrivna fordon. Jag vet att deras största huvudvärk är arbetskraft just nu fast det mesta kommer att göras av robotar. Bolidens avfall blir batteri, smart va? Nej det är inget säger en del nu.

Hej

Låter kanon, hoppas det faller väl ut, Sverige är som vanligt med i framkant.

Mvh isan lover

Hej

Just detta med att S och M borde samarbeta för Sveriges skull var ju min förhoppning redan vid det senaste valet, samma önskemål hade ju även Borg i M och G. Persson i S, men detta var uppenbarligen inget som tilltalade dessa partier.

Mvh isan lover

Ja och i dagsläget går det inte. MP, C och även V totalvägrar allt som inte är öppna gränser utan krav.

MP släppte en debattartikel idag. Vi, svenskar, ska integrera oss i Sverige. MP har totalt kört över S och M och extremismen lär inte avta...

Hej

Låter kanon, hoppas det faller väl ut, Sverige är som vanligt med i framkant.

Mvh isan lover

I framkant? javisst, men vi får inte glömma bort andra länder som också ligger i framkant, och pockar på uppmärksamhet, och när det gäller batterier så går utvecklingen i en rasande fart, och det som är nytt idag, är gammalt imorgon...

Ja och i dagsläget går det inte. MP, C och även V totalvägrar allt som inte är öppna gränser utan krav.

MP släppte en debattartikel idag. Vi, svenskar, ska integrera oss i Sverige. MP har totalt kört över S och M och extremismen lär inte avta...

Hej

Det är problematiskt, men jag känner att vi kommer allt längre ifrån trådens egentliga ämne här, kanske borde vi återgå till ämnet, även om det finns en viss koppling till ämnet här.

Mvh isan lover

I framkant? javisst, men vi får inte glömma bort andra länder som också ligger i framkant, och pockar på uppmärksamhet, och när det gäller batterier så går utvecklingen i en rasande fart.

Hej

Även i denna konkurrens brukar Sverige hävda sig bra och jag är fortsatt optimistisk även gällande batterier, det finns väl flera olika satsningar på just batterier i Sverige, jag tror att möjligheterna är stora, även Kina visar ju intresse för batteritillverkning i Sverige, så något måste vi ju ha som lockar.

Mvh isan lover

Jo, det går ju så bra att det tom ska återinföras gamla kommunistskatter såsom den gamla fastighetsskatten som jagade änkor från sina hem, gåvoskatten som tog bort all generositet och ffa arvsskatten, du ska inte tro att du kommer undan bara för att du dör.

Om de som sen tror att kvinnor från somalia och mö ska rädda sverige kan ju fortsätta drömma. Sve är ju rena drömmwn för dem då de får desto mer pengar ju fler barn de klämmer ur sig. Riktiga pensionsräddare där. Men det kan vi alltid klämma ur de gamla änkorna. Har de en krona över, så är det en krona som kan beskattas.

Så var inte oroliga. Saknas det pengar så höja bara skatterna. Inga problem.

Hej

Även i denna konkurrens brukar Sverige hävda sig bra och jag är fortsatt optimistisk även gällande batterier, det finns väl flera olika satsningar på just batterier i Sverige, jag tror att möjligheterna är stora, även Kina visar ju intresse för batteritillverkning i Sverige, så något måste vi ju ha som lockar.

Mvh isan lover

Ja svensk ingenjörskonst och uppfinningsrikedom ska man inte glömma. Det är områden där vi faktiskt är riktigt bra.

Vad gäller Kina och investeringar i Sverige kanske vi bör börja granska dessa lite? Kina breder ut sig ganska rejält och i vanlig svensk ändå blundar vi och bara hoppas att allt är av godo...

Ja svensk ingenjörskonst och uppfinningsrikedom ska man inte glömma. Det är områden där vi faktiskt är riktigt bra.

Vad gäller Kina och investeringar i Sverige kanske vi bör börja granska dessa lite? Kina breder ut sig ganska rejält och i vanlig svensk ändå blundar vi och bara hoppas att allt är av godo...

Hej

När det gäller Kina så är nog ändå Sverige ett av dom länder som har drabbats minst av deras satsningar och expansion, men visst är dom intresserade av all ny teknik och kunskap så det gäller att se upp.

Men dom som i förlängningen riskerar att råka riktigt illa ut när Kina stärker sin position, investerar i hamnar, järnvägar och infrastruktur m.m, samt utvinner råvaror och köper upp mark för att trygga sina egna behov av jordbruksprodukter är nog ändå mest U-länder i Asien och Afrika, Thailand, Burma och Laos är nog i riskzonen.

Mvh isan lover

Jag är faktiskt lite rädd för kineser en som gick på designlinjen i Umeå och sökte exjobb hos oss var för nyfiken, jag skickade hem henne omedelbart.

Hej

Ungefär så här ser verkligheten ut för dom flesta av mina vänner anställda inom industrin också, produktionen går på högvarv, det är brist på personal, mycket övertid och långa leveranstider, även alla hantverkare jag känner har häcken full, det är väntetider på ca 3 månader för att få en elektriker, plåtslagare, murare eller snickare i vårt område.

Jag tror det ligger lite i det Svenska kynnet att vara lite pessimistisk, smutskasta Sverige och att alltid fokusera på det man uppfattar som negativt, men om man reser runt i världen och ser hur många andra länder har det så inser man snart att vi egentligen har det oförskämt bra i Sverige ännu.

Mvh isan lover
värre med personalbristen blir det. Enl. svenska nyheter kommer det att fattas 600 000 om tio år på polis skola omsorg. I skolan måste man redan idag ge avkall på kompetensen för att tillsätta lärartjänsterna. De vårdkrävande 80+ väntas öka med 47% medan de yrkesverksamma minskar med 3%. om tio år kommer nog ingen att tro dig när du säger att du idag fick vänta bara 3 mån.

samtidigt när man läser platsanonser så är det vanligt att det står betydligt högre krav på meriter än som behövs för att göra jobbet.
Dessutom vill inte många företagare ha de som är arbetslösa av olika anledningar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp