Thailands valuta

Jag har haft en lönesänkning på 100.000 baht i månaden bara på grund av kursen dom senaste 3 åren.

:mad::'(:mad:

Fortsätter det såhär får la man flytta till Sverige till slut kanske finns möjlighet till billiga bostäder där snart.
Hålanda har du råd med redan nu:p:D;)

Tråkig utveckling, 100k baht/mån pga kursen är riktigt surt:confused:
Lätt att hålla sig för skratt:cool:Jag är till skillnad från en del här ingen domedagsprofet, det vänder snart;)bara sitta lugnt i båten:)

Vi får se vad som händer på onsdag ,, stormöte då , kanske lovar de en räntehöjning , frågan är vad som då händer med bostadsmarknaden , tur man inte har en spänn i lån någonstans :)

Hålanda har du råd med redan nu:p:D;)

Tråkig utveckling, 100k baht/mån pga kursen är riktigt surt:confused:
Lätt att hålla sig för skratt:cool:Jag är till skillnad från en del här ingen domedagsprofet, det vänder snart;)bara sitta lugnt i båten:)
Ja det hade täckt skolkostnaderna för båda barnen, eller månadshyran + avbetalning på bilen + levnadskostnader en månad.
Jo vänder nog någon gång men enligt analyser inte föräns sent 2019.
Får hoppas dom har fel men ser inte så ut nu.

Hade tänkt köpa aktier idag men får räkna på hur mycket dom måste upp för att täcka kursnedgången innan jag växlar.

Inga lån, vuxna barn och en bra pension klarar alla valutaförändringar.
Bättre att koncentrera sig på att leva än att oroa sig för att överleva.
Exakt, vem orkar bry sig om växelkursen, inget vi kan påverka iaf. Kraschar det på riktigt så bara bra, då blir det ju rea på börsen och bahtkursen är en petetess.

För att lugna lite då så är sek manipulerad till låg nivå av Riksbanken, kommer inte bli så mycket lägre. Och den starka bahten är ett problem för Thailand så den kommer inte öka jättemycket heller, 3 baht för 1 sek kommer vi alltid få så är väl inget problem?
Klarar man inte det så kan man ju inte leva i Sverige heller.

Exakt, vem orkar bry sig om växelkursen, inget vi kan påverka iaf. Kraschar det på riktigt så bara bra, då blir det ju rea på börsen och bahtkursen är en petetess.

För att lugna lite då så är sek manipulerad till låg nivå av Riksbanken, kommer inte bli så mycket lägre. Och den starka bahten är ett problem för Thailand så den kommer inte öka jättemycket heller, 3 baht för 1 sek kommer vi alltid få så är väl inget problem?
Klarar man inte det så kan man ju inte leva i Sverige heller.
555555 vem orkar bry sig om växelkursen, kommer ihåg en som skrev flitigt gällande växelkursen ett tag och aldrig skulle växla under 4.50 det var 2014 och han var säker på att bahten skulle gå för 4.50 innan årskiftet 2014/2015 55555.

Jag klarar mig nog men känns surt med sån nedgång så lite gnälla kan man få göra.

Hjälper det nåt då, känns det bättre efteråt?
Kan du ju svara på själv eftersom du själv gnällt på den ;)

Skulle du inte flytta till Spanien om det blev mycket sämre?

För egen del med barnfamilj hade det blivit billigare att flytta till Norge och skatta om den gick ned till 3 kronor.

Men som singel hade det varit billigare att stanna så allt är relativt.

Men den får nog gå ner till 2 kronor innan jag flyttar ;)

För egen del med barnfamilj hade det blivit billigare att flytta till Norge och skatta om den gick ned till 3 kronor.

Nej nu yrar du i mössan.
Jag har aldrig klagat på växelkursen, däremot slapp jag att växla på ett tag när kursen var som sämst efter raset från 5 baht, växlade ju in en dryg mille då när vi fick styvt 5 baht. Första gången jag växlat under 4 är nu i år.
Visst är det kul med en bra växlingskurs men jag bryr mig inte så mycket, finns andra saker som påverkar min ekonomi mer där jag själv kan styra, tycker att det är bättre att lägga energi på sånt jag kan påverka än att gnälla på sånt jag inte kan göra något åt.

Sen att du skulle ha tappat 100.000 baht i lön är ju en sanning med modifikation, du har tappat den bonus du fick vid en onormalt hög växelkurs plus lite till så det jämnar väl eg ut sig nu då.

Nej nu yrar du i mössan.
Jag har aldrig klagat på växelkursen, däremot slapp jag att växla på ett tag när kursen var som sämst efter raset från 5 baht, växlade ju in en dryg mille då när vi fick styvt 5 baht. Första gången jag växlat under 4 är nu i år.
Visst är det kul med en bra växlingskurs men jag bryr mig inte så mycket, finns andra saker som påverkar min ekonomi mer där jag själv kan styra, tycker att det är bättre att lägga energi på sånt jag kan påverka än att gnälla på sånt jag inte kan göra något åt.

Sen att du skulle ha tappat 100.000 baht i lön är ju en sanning med modifikation, du har tappat den bonus du fick vid en onormalt hög växelkurs plus lite till så det jämnar väl eg ut sig nu då.
Onormalt hög växelkurs??
Jag räknar på NOK inte SEK.
Den var inte onormalt hög då, jag räknar när den stod på 5.50 under oroligheterna men då hade NOK redan rasat, innan den ekonomiska krisen 2008 stod den på 6.50 så var ingen onormalt hög NOK kurs har aldrig haft under 5 kronor föränns efter kuppen.

Onormalt hög växelkurs??
Jag räknar på NOK inte SEK.
Den var inte onormalt hög då, jag räknar när den stod på 5.50 under oroligheterna men då hade NOK redan rasat, innan den ekonomiska krisen 2008 stod den på 6.50 så var ingen onormalt hög NOK kurs har aldrig haft under 5 kronor föränns efter kuppen.
Jo eftersom oljepriset var dopat har du haft onormalt hög växelkurs.

50000sek från Th till en kurs av 3,881 inklusive avgifter i Thailand.
Verkar som att kursen sätts på en gång och ingen ”estimerad” kurs.
Tillkommer sedan 40kr i Sverige.

På vintern skulle han ju till Österrike, kanske köpa hus där o grejer:D

Går o säga hur mycket behövs för ett normalt liv varje månad i Thailand. Snälla fråga inte vad ett normalt liv är.
Leva som en pensionär gör i Sverige. Begränsad anatal öl också

Går o säga hur mycket behövs för ett normalt liv varje månad i Thailand. Snälla fråga inte vad ett normalt liv är.
Leva som en pensionär gör i Sverige. Begränsad anatal öl också
Efterssom jag inte dricker öl varje dag , kanske en eller två små öl per månad där nere så kan jag nog lätt räkna ut hur mycket jag kan leva på , påstår att 15,000 thbt räcker bra för oss två , en tusing till el samt resten mat och bensin , sen tilkommer ju iofs ev andra utgifter somskatt /försäkring på fordon ,, men såg att utslaget på ett år under 20,000 thbt per månad , och då lever man bra ,, men sen detta med sjukförsäkring , inte kul , då blir det en hundring till

Efterssom jag inte dricker öl varje dag , kanske en eller två små öl per månad där nere så kan jag nog lätt räkna ut hur mycket jag kan leva på , påstår att 15,000 thbt räcker bra för oss två , en tusing till el samt resten mat och bensin , sen tilkommer ju iofs ev andra utgifter somskatt /försäkring på fordon ,, men såg att utslaget på ett år under 20,000 thbt per månad , och då lever man bra ,, men sen detta med sjukförsäkring , inte kul , då blir det en hundring till
Träffar jag dig där vid något stenbord lovar jag att bjuda dig på minst en kall chang;). Men tyvärr blir det inte nu i vinter, kanske till sommaren:)

Tack för svaren. Jag har 6 år kvar till min pension om staten inte ändra på det. Då vill jag komma och bo i Thailand för det mesta av tiden. Har varit 20 ggr där som turist men verkligheten är annan. Om man lever och kronan inte blir lika med Bath då har man ork att leva där.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp