Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Seniorer har längre uppsägningstid, positivt i en bemärkelse har ju några löner till att hämta ut och pga långa resan nu så täcks dom upp av redan inarbetad tid.
Men på grund av din familje situation, kan du inte begära tjänstledigt ett tag.
För mig låter det löjligt, om man inte beviljar det.
Om man följt dina uppgraderingar, så är väl det troligt att du kan bli kapten om en två tre år.
Tror nog på sikt att om du gör som du nu tänker, blir dina barn förlorare.
Du är ju inte lika gammal som Satan.

Senast redigerad av en moderator:
Men på grund av din familje situation, kan du inte begära tjänstledigt ett tag.
För mig låter det löjligt, om man inte beviljar det.
Om man följt dina uppgraderingar, så är väl det troligt att du kan bli kapten om en två tre år.
Tror nog på sikt att om du gör som du nu tänker, blir dina barn förlorare.
Du är ju inte lika gammal som Satan.
Får se vad rederiet erbjuder mig när dom ser mitt mail på Måndag.
Jag har bara skrivit "säger upp mig, måste umgås med min familj och åka hem."
Bästa är ju tjänsteledig me jag tror på nytt jobb annars.

Då bör du klara dig bra beroende på vilka lån du eventuellt har för ditt hus o tomt. Du har också utgifter för skola gissar jag.
Vi är helt skuldfria och har inga hemvarande barn, vi förbrukar normalt ca 30 000 bath per månad (Mat, kläder, el, internet, telefoni, resor(Taxi, Buss, Tåg), bränsle(Fordon och gräsklippare), underhåll hushållsprodukter, betalning arbete på gården som gräsklippning etc.), men då och då klart mindre.
Det är bara extrautgifter för renoveringar som ändrar det beloppet uppåt.

Skillnad på att leva och överleva!

Skillnad på att leva och överleva!
Visst är det så, men vi lever gott då vi är frikostiga, vi lever helt klart på leva nivån (och den är som du vet relativ beroende på vad man känner man måste ha). Handlar det bara om att överleva kan vi sänka den summan ordentligt. Som det är nu skenar min egen vikt något för vi köper för mycket onödigt som tyvärr på grund av dålig självkontroll hamnar i magen.
Vi har som du redan förstått i princip inga boendekostnader utöver elen som nu ligger runt 1000 bath månaden.

Jag tror Panpan räknar på en bra nivå med tanke på att han har barn och dess omkostnader runt det. Han är dessutom beredd strama åt om det skulle behövas.
Jag tror på hans beslut och omdöme.

Även farsan var enig med uppsägningen, inte först men efter jag förklarat det ur min synvinkel och om han hamnat i liknande situation när jag va 2 år.
Så blev det ja du gör rätt, du måste hem.

Förstår dig fullt ut och vet hur det svider ibland. Inget roligt att vara ute länge och när man kommer hem känner lillgrabben inte igen en och kan bli rädd när man kom hem. Sedan var det gråt tills han kräktes när man skulle åka o jobba igen, inget roligt att stänga bildörren till det. Pengar är viktigt, absolut, men det är inte allt, bondingen du kan göra med familjen när kidsen är små kan du aldrig köpa när du blir äldre.

Ta en brejk och kolla runt härnere (Laem Chabang) som du säger men Surveyor, av de jag frågat i Thailand, tjänar inget vidare tyvärr men jag har bara pratat med ett fåtal.
Hörde dock rykten från frugan idag att Thaioil har projekt på gång och antalet folk de behöver skulle vara mycket stort. Själv har jag inte brytt mig om att kolla runt så vet inga intressanta jobb på inkommande men bestämmer du dig för det finns det säkert många öppningar även på land.

Som sagt, livet tar inte slut för att man säger upp sig utan det kan nog vara helt rätt i många fall inte bara för dig utan hela familjen och det är ju faktiskt det som betyder mest när det gäller. Kör på och lycka till.

/ SatanG

Jo visst kan man säga upp sig, men man måste fullt ut ha något nytt på gång.
Annars är det lätt att det blir för lös boliner.
Om man är 55 o äldre kanske det fungerar men inte när man är purung.
Då kan man nog leva på besparingarna.

Jo visst kan man säga upp sig, men man måste fullt ut ha något nytt på gång.
Annars är det lätt att det blir för lös boliner.
Om man är 55 o äldre kanske det fungerar men inte när man är purung.
Som sagt det är bara under pandemin.
Jag känner att jag måste hem till familjen nu.
Tror allt jag kan få nåt mail i framtiden om jag kan hoppa in extra nåhon månad.
Har några som gör så, fördelen för dom är att dom får övertid, jobbar 1 månad men betalt för 3.

Som sagt det är bara under pandemin.
Jag känner att jag måste hem till familjen nu.
Tror allt jag kan få nåt mail i framtiden om jag kan hoppa in extra nåhon månad.
Har några som gör så, fördelen för dom är att dom får övertid, jobbar 1 månad men betalt för 3.

Hehe själv gissar jag på att HR kommer ringa dig imorgon. De kommer fullt ut förstå din situation och kommer antagligen föreslå en lösning :)
Men ha i åtanke att det är deras egna situation de ofta är mest oroade för men det säger de naturligtvis inte.

/ SatanG

Barn- och barnbarn har varit sjuka av förkylning eller någon dagissjuka och därför inte vågat träffa mig och frugan. Positivt att de vill hålla liv i oss men samtidigt trist. Vi har åkt runt i enköpingstrakten i solskenet. Golf- och MC-säsongen verkar pågå medan seglarsäsongen håller på att avslutas att döma av antalet upplagda båtar.

I kväll blir det politik eftersom det är partiledardebatt. Eftersom det är många kriser i USA och Sverige ska det bli intressant att se hur statsministern bygger upp sitt försvar.

Frugan tar del av rapporter om demonstrationer, Rama X leverne i Tyskland och översvämningar.

Nästa vecka drar rapporterna i gång om Q 3. För mig är därmed onsdagen extra intressant.

Här på TS ska det bli intressant att se hur PanPans äventyr utvecklar sig. Enligt min erfarenhet gör han helt rätt rent strategiskt. Hur han ska göra rent taktiskt för bästa utbyte vet jag inte eftersom jag som landkrabba saknar erfarenhet av sjölivet. Lycka till med dina val.

Visst är det så, men vi lever gott då vi är frikostiga, vi lever helt klart på leva nivån (och den är som du vet relativ beroende på vad man känner man måste ha). Handlar det bara om att överleva kan vi sänka den summan ordentligt. Som det är nu skenar min egen vikt något för vi köper för mycket onödigt som tyvärr på grund av dålig självkontroll hamnar i magen.
Vi har som du redan förstått i princip inga boendekostnader utöver elen som nu ligger runt 1000 bath månaden.

Jag tror Panpan räknar på en bra nivå med tanke på att han har barn och dess omkostnader runt det. Han är dessutom beredd strama åt om det skulle behövas.
Jag tror på hans beslut och omdöme.

De där tjatet om att leva eller överleva har jag läst förut på ett annat forum. Vi har hus, mark, bil, 2 motorcyklar, 2 mopeder 3 cyklar och allt är betalt vi äter oss mätta med det vi vill, vad mer kan man önska för att trivas med livet.

Så här skrev jag på det andra forumet.

Jag har funderat lite på det som skrivits av en del om att leva eller överleva när man inte har spänderbyxorna på sig men vad är det för normer pengamässigt som gäller eller om man måste göra något som är kostsamt titt som tätt. Jag snittar nog 35-40 000 Baht i månaden, någon har skrivit om jag vill leva eller överleva men jag tycker att jag både lever och överlever.

Det är väl precis så. Högst individuellt vad leva betyder. Inget konstigare än så. Jag tycker däremot inte att man skall racka ned på någon dom valt en ”billigare” livsstil.

Lika lite som man rackar ner på de som inte nöjer sig med att stirra på risfält och äter slaktavfall. Alla gör sina val, att kritisera de som lägger 30k i månaden är lika fel som att kritisera de som lägger 100k.

Jag ifrågasätter ofta de som predikar om att leva billigt, då jag levt längre perioder i Thailand och aldrig varit i närheten av de budgetar som de anger räcker så fantastiskt långt. Därav påstår jag att det är att överleva mer än att leva.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K