Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Började med en kortvecka efter semestern. Idag är det marknad här i krokarna, den ska besökas och en rökt ål ska inhandlas. Sambon ska med så det lär bli mer i bilen hem :) I kväll blir det kräftfiske för hela slanten, min systerson har hyrt en större damm, där han får fiska 16 timmar med 30 burar. Jag och några till ska hjälpa honom. Det blir lite fest vid platsen, och jag ska försöka ta lite kort på spektaklet:beer::laugh2:
Rögad ål, nu blir jag sugen. Äter din teerak sådan? Min älskling tvärvägrar, det är omöjligt att ens få henne att smaka. Lycka till med fisket! :)

FEL ändast de som bor i EU
Helt korrekt
1629442687834.png

Det är ett tillägg på Allmän inkomstpension så den får man var än man bor i världen.
Det stämmer inte. Inkomstpensionstillägget behandlas som garantipension och liknande bidrag.

"Inkomstpensionstillägget är en ny förmån som betalas ut som ett tillägg till allmän pension från och med september 2021. Du kan få inkomstpensiontillägg om du bor i eller flyttar till ett annat land inom EU/EES eller Schweiz eller ett land som Sverige har avtal med om social trygghet."

Det stämmer inte. Inkomstpensionstillägget behandlas som garantipension och liknande bidrag.

"Inkomstpensionstillägget är en ny förmån som betalas ut som ett tillägg till allmän pension från och med september 2021. Du kan få inkomstpensiontillägg om du bor i eller flyttar till ett annat land inom EU/EES eller Schweiz eller ett land som Sverige har avtal med om social trygghet."

Nu har ju detta sagts i två inlägg, missade du detta.

Har inte inkomstpensionstillägget tagits fram som resultat av att EU:s regler tvingar Sverige ta bort Garantipensionen (som också bara kan fås inom EU/EES) ?

Det är max 600kr och det sköter Pensionsmyndigheten om så du går inte miste om några slantar heller.
Hur mycket fick du?
Går inte miste om några pengar? För att de aldrig betalas ut av Pensionsmyndigheten?

Jag skulle nog hävda att man går miste om 600 kr som aldrig betalas ut av Pensionsmyndigheten för att man bor i Thailand eller flappeland.

Går inte miste om några pengar? För att de aldrig betalas ut av Pensionsmyndigheten?

Jag skulle nog hävda att man går miste om 600 kr som aldrig betalas ut av Pensionsmyndigheten för att man bor i Thailand eller flappeland.
Ja där ser man.
Nog trodde jag att du var svensk pensionär.

Sjukbidrag är en försörjning som inte Pensionsmyndigheten hanterar heller.

Det intressanta är ju att det är väl vi som skulle behöva dessa extra pengar, vi får ju betala våran sjukvård själva.
De som får ta del av desa pengar har ju sjukvård.
En förklaring kanske är att en pensionär som bor i Sverige gör över med alla pengar i Sverige och på så sätt går pengarna runt i Sverige, detta med sjukvård skulle däremot ingå överallt så länge man är svensk medborgare

Det intressanta är ju att det är väl vi som skulle behöva dessa extra pengar, vi får ju betala våran sjukvård själva.
De som får ta del av desa pengar har ju sjukvård.
En förklaring kanske är att en pensionär som bor i Sverige gör över med alla pengar i Sverige och på så sätt går pengarna runt i Sverige, detta med sjukvård skulle däremot ingå överallt så länge man är svensk medborgare
Fast du blir det ju dubbelfel att betala ut till de pensionärer som bor i EU ES och Schweiz. Det gör inte av med några pengar i Sverige samt har gratis sjukvård.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K