Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Fast du blir det ju dubbelfel att betala ut till de pensionärer som bor i EU ES och Schweiz. Det gör inte av med några pengar i Sverige samt har gratis sjukvård.
Nej. Dom har inte gratis sjukvård bara för att dom bor i ett annat EU/EES-land.

Om det är akut behov av sjukvård får dom den på samma villkor som de som är medborgare i det land dom bor och avgifterna varierar kraftigt. Vissa EU-länder har gratis akut primärsjukvård.
Gäller det planerad sjukvård så får man vackert betala den eller åka hem till Sverige och få den enligt de regler som gäller i Sverige. I vissa undantagsfall kan man få till en uppgörelse mellan din hemmaregion och det lokala distriktets sjukhus i det land du bor att din hemmaregion betalar det lokala sjukhuset för behandlingen.

Schweiz ingår varken i EU eller EES

Går inte miste om några pengar? För att de aldrig betalas ut av Pensionsmyndigheten?

Jag skulle nog hävda att man går miste om 600 kr som aldrig betalas ut av Pensionsmyndigheten för att man bor i Thailand eller flappeland.
Hör du Ap pungen, dom 600 .- är brutto så när skattn e dragen så vart knappt hälften kvar! :beer: Skå på dig du!

Nej. Dom har inte gratis sjukvård bara för att dom bor i ett annat EU/EES-land.

Om det är akut behov av sjukvård får dom den på samma villkor som de som är medborgare i det land dom bor och avgifterna varierar kraftigt. Vissa EU-länder har gratis akut primärsjukvård.
Gäller det planerad sjukvård så får man vackert betala den eller åka hem till Sverige och få den enligt de regler som gäller i Sverige. I vissa undantagsfall kan man få till en uppgörelse mellan din hemmaregion och det lokala distriktets sjukhus i det land du bor att din hemmaregion betalar det lokala sjukhuset för behandlingen.

Schweiz ingår varken i EU eller EES
Jag snackar inte om semester pensionärer eller de som fuskar med folkbokföringen. Som bosatt i i annat EU land har du rätt till vård på landets villkor.

Och inte ens Sverige har "gratis" sjukvård.

Jag snackar inte om semester pensionärer eller de som fuskar med folkbokföringen. Som bosatt i i annat EU land har du rätt till vård på landets villkor.

Och inte ens Sverige har "gratis" sjukvård.
Det du missar är att som bosatt svensk pensionär i ett annat EU/EES-land är det bara akut sjukvård som är "gratis"

Det du missar är att som bosatt svensk pensionär i ett annat EU/EES-land är det bara akut sjukvård som är "gratis"
Det stämmer naturligtvis inte, som fast boende i annat EU land, pensionär eller inte, har man rätt till sjukvård på samma villkor som lokalbefolkningen.

Det krävs naturligtvis att man skriver ut sig från det svenska socialförsäkringssystemet och in i det land där man skall bli bofast. Teknikaliteterna kring detta skiljer sig lite åt med olika intyg och så. Pensionärer är oftast inte utomlands för att jobba.

Det stämmer naturligtvis inte, som fast boende i annat EU land, pensionär eller inte, har man rätt till sjukvård på samma villkor som lokalbefolkningen.

Det krävs naturligtvis att man skriver ut sig från det svenska socialförsäkringssystemet och in i det land där man skall bli bofast. Teknikaliteterna kring detta skiljer sig lite åt med olika intyg och så. Pensionärer är oftast inte utomlands för att jobba.
Det som krävs för att omfattas av ett annat EU-lands socialförsäkringslag är att du får någon form av inkomst utbetalad från det land du bor i.
Är du svensk pensionär med enbart svensk pension (eller kanske din yngre fru som inte ens har pension än från Sverige) måste du söka om att få den planerade vården betalad från försäkringskassan i Sverige
Är du dessutom utskriven från Sverige kan det bli ännu mer komplicerat

Sjukförsäkring i ditt bostadsland​

• Om du får pension från landet där du bor, omfattas du och din familj av det landets sjukförsäkringssystem – oavsett om du också får pension från andra länder.
  • Om du inte får pension eller någon annan inkomst från landet där du bor, kan du och din familj få vård i bostadslandet om du har rätt till vård i det land som betalar ut din pension

Det som krävs för att omfattas av ett annat EU-lands socialförsäkringslag är att du får någon form av inkomst utbetalad från det land du bor i.
Är du svensk pensionär med enbart svensk pension (eller kanske din yngre fru som inte ens har pension än från Sverige) måste du söka om att få den planerade vården betalad från försäkringskassan i Sverige
Är du dessutom utskriven från Sverige kan det bli ännu mer komplicerat

Sjukförsäkring i ditt bostadsland​

• Om du får pension från landet där du bor, omfattas du och din familj av det landets sjukförsäkringssystem – oavsett om du också får pension från andra länder.
  • Om du inte får pension eller någon annan inkomst från landet där du bor, kan du och din familj få vård i bostadslandet om du har rätt till vård i det land som betalar ut din pension
Jag nu kommer vi in på teknikalitetena; men som pensionär börjar man gärna med;

Begär ett S1-intyg (tidigare E106) från försäkringskassan i landet som du flyttar från.

Lämna S1-intyget till värdlandets försäkringskassa. Intyget styrker din rätt till sjukvård i landet där du bor. Detta medför alltså att du omfattas av det nya landets sjukvårdssystem .

Så, nu har vi fixat oss sjukvård som pensionärer i ett annat EU/ESS land. Alltså inte bara akutsjukvård.

VSB

Jag nu kommer vi in på teknikalitetena; men som pensionär börjar man gärna med;

Begär ett S1-intyg (tidigare E106) från försäkringskassan i landet som du flyttar från.

Lämna S1-intyget till värdlandets försäkringskassa. Intyget styrker din rätt till sjukvård i landet där du bor. Detta medför alltså att du omfattas av det nya landets sjukvårdssystem .

Så, nu har vi fixat oss sjukvård som pensionärer i ett annat EU/ESS land. Alltså inte bara akutsjukvård.

VSB
Du slingrar dig som en hal orm och anpassar dina svar efter varje gång man påpekar att du skriver fel.

Du slingrar dig som en hal orm och anpassar dina svar efter varje gång man påpekar att du skriver fel.
Va snackar du för goja?

Som fast boende pensionär i EU / ESS har man rätt till sjukvård enligt landets regler. Inte bara akutsjukvård som du felaktig ihärdigt hävdar.

Nu har jag inte tid med dig längre, det är dags för fredagöl! Lägg in ett i lägg till nu så du får sista ordet, men lura inte utomlands fastboende pensionärom sjukvården inom EU.

Hej på dig!

Va snackar du för goja?

Som fast boende pensionär i EU / ESS har man rätt till sjukvård enligt landets regler. Inte bara akutsjukvård som du felaktig ihärdigt hävdar.

Nu har jag inte tid med dig längre, det är dags för fredagöl! Lägg in ett i lägg till nu så du får sista ordet, men lura inte utomlands fastboende pensionärom sjukvården inom EU.

Hej på dig!
Det är du som hela tiden hävdar felaktigheter. Säger att det är gratis till man rättar dig, säger att det är bara att flytta till ett annat land så omfattas man av det landets socialförsäkring men rättar dig när jag säger att inte det räcker etc....

Sitter nu i BKK ute vid flygplatsen och flyger hem i morgon efter 6 veckor här nere. De två veckorna i karantän var segt på slutet men är stort sett bortglömda. Har fått 4 veckor med min älskade vilket var syftet med resan och nästa fas blir att Warin besöker mig i Sverige.

Firar födelsedagen ensam på hotellet men blev firad av Warin innan jag åkte ner samt blir firad när jag är hemma igen av ungarna.

Lev nu, i morgon kan det vara försent.

IMG_20210818_192142.jpg

IMG_20210818_202033.jpg

IMG_20210820_183723.jpg

IMG_20210820_192425.jpg

Det är du som hela tiden hävdar felaktigheter. Säger att det är gratis till man rättar dig, säger att det är bara att flytta till ett annat land så omfattas man av det landets socialförsäkring men rättar dig när jag säger att inte det räcker etc....
Men lilla gubben, det vet väl alla att inget är "gratis" och att när man flyttar så är det papper som man måste fylla i.

Ska jag hålla dig i handen när vi går över gatan
16294660495918625859072699621628.jpg
också?

Då börjar man bli återställd efter fyra veckors infektion i en lunga.
Det har blivit mycket karantän hemma och jag har fått tummen ur och annonserat ut kameran, objektiv och tillbehör.
Allt är nu såld till en billig peng mot inköpspriset för 10-15 år sedan.
Pengarna räcker i alla fall till en laptop till den brosdotter vi sponsrar utbildning och boende för.

Nu är det bara konditionen som behöver återställas.
Syreupptagningen är långt ifrån bra.

Jag trodde jag skulle vara ledig i morgon men icke.
Jobb igen, 06-12 om jag nu inte orkar upp tidigare så jag kan gå hem tidigare.
Mamma fyllde år i veckan så svägerskan fixar födelsedagslunchen till i morgon och jag behöver bara göra tårtan.
Tårtan är färdig så gott som, bara garneringen kvar som jag löser i morgon.
Söndag ska vi va hos svägerskan på sambons sida och äta frukost kl 10.
Nästa helg låser jag ytterdörren inifrån eller bokar något hotell så vi får bara vara

Jag trodde jag skulle vara ledig i morgon men icke.
Jobb igen, 06-12 om jag nu inte orkar upp tidigare så jag kan gå hem tidigare.
Mamma fyllde år i veckan så svägerskan fixar födelsedagslunchen till i morgon och jag behöver bara göra tårtan.
Tårtan är färdig så gott som, bara garneringen kvar som jag löser i morgon.
Söndag ska vi va hos svägerskan på sambons sida och äta frukost kl 10.
Nästa helg låser jag ytterdörren inifrån eller bokar något hotell så vi får bara vara
Hoppas verkligen att du får vara ifred efter denna helg. Om inte finns det ett ord med tre bokstäver - NEJ. Möjligen med tillägget Tack eller Tyvärr.

Idag blir det en tur till en galleria nära oss. Lilleman behöver nya gympaskor, dom gamla har blivit alldeles för små. Dessutom måste vi se över hans badkläder, simträning står på schemat en gång i veckan nu. Bra att det kommer i 2:an nu, har för mig att det var i trean på min tid. Man hatade dom elaka kärringarna på badhuset i Lund som skrubbade ens unga lekamen med en alldeles för hård borste. Hemska tid!

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K