Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Sen har vi de som jobbar i vården, i främst regioner, genom bemanningsföretag som framhäver just bättre arbetsvillkor som största anledningen till att de går genom bemanningsföretag. Plus högre lön.
Precis, dom bor i Örebro och ska pendla till Stockholm. Bor i Stockholm och ska pendla till Örebro. Dom får högre lön.
En del vill inte jobba inom bemanning. För tiden att ta sig till jobbet, inte veta dag för dag eller vecka för vecka vart man hamnar.

Så pojken tog i allt vad han kunde och sparkade utan att se vart. Jag höll båda mitsarna i brösthöjd men han träffade ansiktet. Konstigt det var som att dra av en fotoblixt i ögonen. Jag tappade balansen och synen för några sekunder. Det gjorde inte speciellt ont men fick en lätt(?) hjärnskakning.

20220326_232401.jpg
Snyggt Krister, slipper du fylla läppen med botox ;)

Du får göra OP check om du vill Krirster meñ du vet väl att det inte ingår i din försäkring låt huvudet bestämma.
Du flyger på Måndag.
Nä det e lugnt. Däremot var det inte bra att jag körde hem för var inte helt skärpt. Var lite nära bli rammad på Kaotalo. En del kör fort nedför backen.

Allting e klart inför resan nu. Skall bara ha öppet halvdag i butiken. Frugan fick ny sportdress och var med och joggade lite. Tycker det är kul när hela familjen rör på sig tillsammans.

Handlade på Puma Central festival våning 2. Bra snygga kläder har dom där. Köpte ferrari jacka och byxor. Så nu är det bara bilen som fattas

20220326_213028.webp

Vaknat upp till sista heldagen i Thailand. I morgon åker vi med Finnair. I dag ska vi handla på Amway och något annat ställe. Sedan är allt färdighandlat. Har packat några väskor. Åker till släktens sjukhem. Blandade känslor inför hemresan. Trist att lämna ett skönt land men positivt att träffa barn och barnbarn igen.

Vaknat upp till sista heldagen i Thailand. I morgon åker vi med Finnair. I dag ska vi handla på Amway och något annat ställe. Sedan är allt färdighandlat. Har packat några väskor. Åker till släktens sjukhem. Blandade känslor inför hemresan. Trist att lämna ett skönt land men positivt att träffa barn och barnbarn igen.
Vi ses då på flyget

Nej, det funkar inte, du får inte resa så där, du ser ju förfärlig ut, och dessutom hade jag planerat att besöke dig i din affär i slutet av veckan, men just nu är jag fast i Khon Kaen med en trasig bil.
Vänta till nästa vecka.........
:laugh2::laugh2::laugh2:
Frugan har sålt så jä-la bra att jag måste fixa mer varor. Det gäller att bestämma sig fort om man gillar något. Kristallkronorna är kvar ändå. De är lite för dyra för våra kunder och det finns massor på marknaden idag made in china som ser nästan lika bra ut ...

Men visst hade det vart kul att ses.. Jag har en kompis i Alingsås som ska komma hit med men han reser på tisdag.

Problemet just nu är inte läppen utan yrseln. Gick till nudelståndet ett par hundra meter bort och insåg hur illa det var. Lätt huvudvärk med. Hoppas det går över till imorgon så jag kan jobba.

Aha du skrev imorgon. Jag reser ju idag. Ja e inte helt klar i knoppen :laugh2::laugh2:

Frugan gick ut o satte sig i bilen och sa att jaha bilen stod olåst på gatan och nyckeln låg kvar i dörren från igår

Aha du skrev imorgon. Jag reser ju idag. Ja e inte helt klar i knoppen :laugh2::laugh2:

Frugan gick ut o satte sig i bilen och sa att jaha bilen stod olåst på gatan och nyckeln låg kvar i dörren från igår
Har full förståelse för dig i din situation. Hoppas komma tillbaka i oktober och då kanske vi kan ses i stället. Var rädd om dig och ta det lugnt några dagar så blir du återställd. Eventuellt kommer vi tidigare om det händer något med svärfar 96.

Ha en skön resa!

Det är olämpligt att flyga med hjärnskakning. Lämpligen ombokar du och vilar några dagar.

Du har bara ett huvud och ett liv, var rädd om det. Ombokningar är dessutom kostnadsfria nu, så skjut du på resan några dagar och kurera dig först!

Ja bemanningsföretagen tjänar ju pengar som du skulle haft
Skulle aldrig falla mig in att jobba för ett bemanningsföretag

Jag har själv ingen erfarenhet från bemanningsföretag men frugan var ekonomichef 6 år på Fircroft i Bangkok.
Tror inte det gick att komma in på t.ex. Chevron och många andra företag om man inte tar vägen via bemanningsföretag.
De skötte även visum, försäkringar, deklaration/skatter och lägger på mellan 0-10% av kostnaderna till kunderna. Här tror jag inte det påverkade löner negativt för de som jobbade, främst kvalificerade expats.

Tror det, härnere, har blivit mer och mer standard att använda bemanningsföretag, t.o.m. vakterna i många moobans går denna vägen och jag tvivlar på att det är negativt för de anställda. Lagen är ju sådan att blir man uppsagd så får man x månadslöner i avgångsvederlag beroende på hur länge man varit anställd. Får man det i Sverige eller är det bara A-kassa som gäller?

Förutom bemanningsföretag så finns det även Agencies likt Michael Page, PRTR etc som hittar rätt personer till kunderna/företag. Det är ju en rätt slug affärsmodell där rekryterarna har CV och information på jobbsökande och får rätt bra betalt för att hitta rätt person till tjänster. De anställer alltså ingen utan bara är mellanhand. Ersättningen de får från arbetsgivare skiljer säkert men verkar ofta vara 3 gånger den förhandlade månadslönen. Betalas enbart av arbetsgivare och drabbar inte den som blir anställd.
Det sluga är att när provanställningen gått igenom för personen de hittat så får agentbyrån betalt och har gjort sitt. Sedan när nästa företag behöver en med liknande kvalifikationer så verkar det vara standard att kontakta tidigare personer för att se om denne kan tänka sig att hoppa vidare. Eftersom att hoppa ofta är ett vanligt sätt att höja sin lön på är det inte ovanligt att de kan "sälja" samma person en hel karriär till olika företag. Har man bra CV/kvalifikationer blir man ofta kontaktad för nya jobb.

/ SatanG

Det bevisar att du inte är helt ok. Ta det lugnt på Suvan, det finns säkert bagagevagnar typ "Invalido" som frugan kan köra dig i om yrseln sätter in. :) Trevlig resa!

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K